Polo -2011 -1.4

harmittaasuuresti

Pitä poistaa etupyörien kitinän syyt, kerää jarrulevyn-"kivipellin" väliin pikkukiviä ja siellä pyörivät. Irroitin ihan normaalisti jarrusatulan ja sitten järrulevyn yms.
Kokoamisvaiheessa toinen liukupultti (satula on kahdella kiinni) ei mennyt millään kierteisiin.
Selvittelin asiaa niin huomasin että toisen pultin kierteissä oli jotain töhnää ja kierteen vastakappaleesta kierre sökönä. Itse pultissa ei mitään merkkejä kierteen vaurioista.
Mutta sitten yllätys, satulan pultit kiinnityvät olka-akseliin, elikkä nyt meikän pitää hankkia koko olka-akseli, laakerit yms. tuon yhden kierteen vaurion takia.
Vanhemmissa malleissa, kuten normaalista lähes kaikissa autoissa on tuossa välissä satulan kiinnitysrauta (helppo tarvittaessa vaihtaa ja maksaa max 30€) nyt tulee kustannuksia monta sataa, 500-700 euroa.
Ihmettelen, suuresti ihmettelen, miten sain ? kierteet rikki ?, en käyttänyt voimaa , en mielestäni tehnyt mitään, millä saa kierteet sököksi.
Oliko valuvika ? ps. eka kertaa tästä autosta käytettiin satula irti. ajettu n.100 000km.

9

1433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha_totuus

Viiden pennin suutari tekee markan vahingon!

• Eikö tuohon saa Heli-Coilia? Heli-Coil -irtokierteen asennus valmiiksi purettuun osaan maksaa muutaman kympin ja on etenkin alumiiniseen osaan parempi kuin uusi.

• kiitosneuvosta

"Vanha-totuus", istu sinä vaan sohvalla mutta varo ettet putoa, kun ei koskaan mitään tee niin..
        Olen omien autojen kanssa tätä hommaakin tehnyt sen satoja kertoa (50v aikana) mutta eka kertaa irroittaessa ruuvia kierteestä kierre murenee . Oliskos ollut lukitetta tms siinä valussa ?
        Mutta "kollimaattori" antoi asiallisen neuvon , tuota pitää harkita, saattaa olla toimiva (en ole koskaan irtokierrettä asentanut mutta...

• kiitosneuvosta kirjoitti:

"Vanha-totuus", istu sinä vaan sohvalla mutta varo ettet putoa, kun ei koskaan mitään tee niin..
        Olen omien autojen kanssa tätä hommaakin tehnyt sen satoja kertoa (50v aikana) mutta eka kertaa irroittaessa ruuvia kierteestä kierre murenee . Oliskos ollut lukitetta tms siinä valussa ?
        Mutta "kollimaattori" antoi asiallisen neuvon , tuota pitää harkita, saattaa olla toimiva (en ole koskaan irtokierrettä asentanut mutta...

Helicoil on sellainen ruostumattomasta teräksestä vedetty irtokierre, jolle kierteytetään oma jenga vahingoittuneen kierteen tilalle ja kierretään paikalleen erikoistyökalulla.

Yhtä tai kahta kierteenkorjausta varten ei systeemiä kannata hankkia, vaan teettää asiantuntijalla. Helicoil ei ole iso ja kömpelö fyllisysteemi menneiltä ajoilta, vaan hyvin siro ja ohut irtokierre, joka kuten jo sanoin, pitää alumiinissa paremmin kuin alkuperäinen.

https://urly.fi/Zjx

• Annas_kun_arvaan

Aloitit liukutappien irroituksen juuri tuosta vioittuneesta?
      Alkuun väänsit työkalua väärään eli kiristyssuuntaan, koska työasento oli lattiatasolla takaperoinen. Kierre vioittui silloin. Toinen lähti helposti, koska ymmärsit mokanneesi ja vääsit oikeaan suuntaan.
      Melko tyypillinen harrastelijan virhe silloin kun ruuvia ei pääse vääntämään "oikeasta" suunnasta.

Olen asentajana vaihtanut jarrupaloja tuhansittain, eikä koskaan ole tullut kohdalle viallista jarrusatulan liukutapin kierrettä minkään merkkisessä autossa.

PS. Jarrulevyn ja -kilven väliin joutunut kivi lähtee yleensä pois rivakasti peruuttamalla.

• homma_hoidossa

Minä aloitin tämän viestiketjun, nyt pakko kommentoida tätä, meinaako "tuhannen ruuvin kaveri" että pystyn vääntämään "kierteet solmuun" M9 kokoisesta siten että vastapuolelta (ulkokierre) hajoaa ja toisesta siis pultista kierre säilyy täysin ehjänä.
        En tosiaan vääntänyt pulttia väärään suuntaan, kaikki meni kuten pitääkin , se vaan että kun pultissa (liukutapissa) on kierteen osalle laitettu kierrelukite niin se vaan oli "ikijumi" ja kun väänsi tappia irti suuntaan liimakohdalta (lukite) mureni ulkokierre. Näin vaan pääsi käymään.
        Se miksi irroitin on tässä sivuseikka (kiven sirut) , koska kyllä jossain vaiheessa pitää jarrupalatkin vaihtaa vaikka kuinka "pehmeästi ajaa" --> kuten asentaja juuri toteaa, paljon vaihtanut.
        En ole "tuhannen pultin kaveri" mutta on niitä tullut irroittettua ja takaisin laitettua täälläkin ja koskaan en ole kokenut mitään vastaavia ongelmia.

• Capital

Kyllä on kakki laatua saatu noin pieneen biiliin, mahtumaan.

• edellinentehnyt

Miksei se vioittunut kierre ole voinut olla jo edellisen avaajan jäljiltä?

• Anonyymi

Vanha juttu mutta tuli vastaan kun kattelin näitä... olen se aloittaja , laitoin silloin sen helicolin ja kaikki onnistui kuten pitikin, pelannut on. Sitä helicoli sarjaa olen lainannut toisellekin kaverille... Olen tässä vuosien varrella tehnyt yhtä sun toista noiden autojen kanssa, eläkkeellä kun olen, osa jutuista menee helposti pitkän pennin olen säästänyt , itselle ja myös naapureille, oppia ikä kaikki.
      Tässä se "viiden pennin kaveri" vaan hymyilee, ei haittaa vaikka nimittelyjä tulee... onnistumiset antavat voimaa ja hymyt naamalle.
      ps. siitä Polon jarrusatulasta sen verran että oli tehtaan jäljiltä se eka irroitus, jonka tein.. ei ollut "kolmas osapuoli" siihen koskenut. uPakko olla ollut "valuvika" siinä kierteen osalla, ei tuota rikkoutumista muuten selitä. Ens viikolla Volvoon hihnan vaihto..että näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      26
      3148
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1507
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      76
      1093
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      143
      1029
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      931
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      882
    7. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      868
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      852
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      836
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      138
      767
    Aihe