Polo -2011 -1.4

harmittaasuuresti

Pitä poistaa etupyörien kitinän syyt, kerää jarrulevyn-"kivipellin" väliin pikkukiviä ja siellä pyörivät. Irroitin ihan normaalisti jarrusatulan ja sitten järrulevyn yms.
Kokoamisvaiheessa toinen liukupultti (satula on kahdella kiinni) ei mennyt millään kierteisiin.
Selvittelin asiaa niin huomasin että toisen pultin kierteissä oli jotain töhnää ja kierteen vastakappaleesta kierre sökönä. Itse pultissa ei mitään merkkejä kierteen vaurioista.
Mutta sitten yllätys, satulan pultit kiinnityvät olka-akseliin, elikkä nyt meikän pitää hankkia koko olka-akseli, laakerit yms. tuon yhden kierteen vaurion takia.
Vanhemmissa malleissa, kuten normaalista lähes kaikissa autoissa on tuossa välissä satulan kiinnitysrauta (helppo tarvittaessa vaihtaa ja maksaa max 30€) nyt tulee kustannuksia monta sataa, 500-700 euroa.
Ihmettelen, suuresti ihmettelen, miten sain ? kierteet rikki ?, en käyttänyt voimaa , en mielestäni tehnyt mitään, millä saa kierteet sököksi.
Oliko valuvika ? ps. eka kertaa tästä autosta käytettiin satula irti. ajettu n.100 000km.

9

1253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha_totuus

      Viiden pennin suutari tekee markan vahingon!

    • Eikö tuohon saa Heli-Coilia? Heli-Coil -irtokierteen asennus valmiiksi purettuun osaan maksaa muutaman kympin ja on etenkin alumiiniseen osaan parempi kuin uusi.

      • kiitosneuvosta

        "Vanha-totuus", istu sinä vaan sohvalla mutta varo ettet putoa, kun ei koskaan mitään tee niin..
        Olen omien autojen kanssa tätä hommaakin tehnyt sen satoja kertoa (50v aikana) mutta eka kertaa irroittaessa ruuvia kierteestä kierre murenee . Oliskos ollut lukitetta tms siinä valussa ?
        Mutta "kollimaattori" antoi asiallisen neuvon , tuota pitää harkita, saattaa olla toimiva (en ole koskaan irtokierrettä asentanut mutta...


      • kiitosneuvosta kirjoitti:

        "Vanha-totuus", istu sinä vaan sohvalla mutta varo ettet putoa, kun ei koskaan mitään tee niin..
        Olen omien autojen kanssa tätä hommaakin tehnyt sen satoja kertoa (50v aikana) mutta eka kertaa irroittaessa ruuvia kierteestä kierre murenee . Oliskos ollut lukitetta tms siinä valussa ?
        Mutta "kollimaattori" antoi asiallisen neuvon , tuota pitää harkita, saattaa olla toimiva (en ole koskaan irtokierrettä asentanut mutta...

        Helicoil on sellainen ruostumattomasta teräksestä vedetty irtokierre, jolle kierteytetään oma jenga vahingoittuneen kierteen tilalle ja kierretään paikalleen erikoistyökalulla.

        Yhtä tai kahta kierteenkorjausta varten ei systeemiä kannata hankkia, vaan teettää asiantuntijalla. Helicoil ei ole iso ja kömpelö fyllisysteemi menneiltä ajoilta, vaan hyvin siro ja ohut irtokierre, joka kuten jo sanoin, pitää alumiinissa paremmin kuin alkuperäinen.

        https://urly.fi/Zjx


    • Annas_kun_arvaan

      Aloitit liukutappien irroituksen juuri tuosta vioittuneesta?
      Alkuun väänsit työkalua väärään eli kiristyssuuntaan, koska työasento oli lattiatasolla takaperoinen. Kierre vioittui silloin. Toinen lähti helposti, koska ymmärsit mokanneesi ja vääsit oikeaan suuntaan.
      Melko tyypillinen harrastelijan virhe silloin kun ruuvia ei pääse vääntämään "oikeasta" suunnasta.

      Olen asentajana vaihtanut jarrupaloja tuhansittain, eikä koskaan ole tullut kohdalle viallista jarrusatulan liukutapin kierrettä minkään merkkisessä autossa.

      PS. Jarrulevyn ja -kilven väliin joutunut kivi lähtee yleensä pois rivakasti peruuttamalla.

      • homma_hoidossa

        Minä aloitin tämän viestiketjun, nyt pakko kommentoida tätä, meinaako "tuhannen ruuvin kaveri" että pystyn vääntämään "kierteet solmuun" M9 kokoisesta siten että vastapuolelta (ulkokierre) hajoaa ja toisesta siis pultista kierre säilyy täysin ehjänä.
        En tosiaan vääntänyt pulttia väärään suuntaan, kaikki meni kuten pitääkin , se vaan että kun pultissa (liukutapissa) on kierteen osalle laitettu kierrelukite niin se vaan oli "ikijumi" ja kun väänsi tappia irti suuntaan liimakohdalta (lukite) mureni ulkokierre. Näin vaan pääsi käymään.
        Se miksi irroitin on tässä sivuseikka (kiven sirut) , koska kyllä jossain vaiheessa pitää jarrupalatkin vaihtaa vaikka kuinka "pehmeästi ajaa" --> kuten asentaja juuri toteaa, paljon vaihtanut.
        En ole "tuhannen pultin kaveri" mutta on niitä tullut irroittettua ja takaisin laitettua täälläkin ja koskaan en ole kokenut mitään vastaavia ongelmia.


    • Capital

      Kyllä on kakki laatua saatu noin pieneen biiliin, mahtumaan.

    • edellinentehnyt

      Miksei se vioittunut kierre ole voinut olla jo edellisen avaajan jäljiltä?

    • Anonyymi

      Vanha juttu mutta tuli vastaan kun kattelin näitä... olen se aloittaja , laitoin silloin sen helicolin ja kaikki onnistui kuten pitikin, pelannut on. Sitä helicoli sarjaa olen lainannut toisellekin kaverille... Olen tässä vuosien varrella tehnyt yhtä sun toista noiden autojen kanssa, eläkkeellä kun olen, osa jutuista menee helposti pitkän pennin olen säästänyt , itselle ja myös naapureille, oppia ikä kaikki.
      Tässä se "viiden pennin kaveri" vaan hymyilee, ei haittaa vaikka nimittelyjä tulee... onnistumiset antavat voimaa ja hymyt naamalle.
      ps. siitä Polon jarrusatulasta sen verran että oli tehtaan jäljiltä se eka irroitus, jonka tein.. ei ollut "kolmas osapuoli" siihen koskenut. uPakko olla ollut "valuvika" siinä kierteen osalla, ei tuota rikkoutumista muuten selitä. Ens viikolla Volvoon hihnan vaihto..että näin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe