Italialainen ruoka on...

KeitinPiirakat

... useimmiten lähinnä mielikuvituksetonta mössöä. Mitä tolkkua on vehnäjauhovariaatioissa, pizzoissa joissa ei ole makua tai riisivelliä muistuttavissa risotoissa?
Ei mitään.
Kyllä kunnollinen kala tai pihvi on aina ylitse useimpien muiden ja sitä harvempi italialainen kyökki osaa tehdä.
Olen syönyt sadoissa ravintoloissa ympäri Suomen ja Euroopan ja myös Aasian puolella. Yhä edelleen parhaita ovat olleet kansainvälisten keittiöiden eväät Suomessa, Virossa, Saksassa ja Ruotsissa.
Hyvin tehtyä suomalaista ruokaa ei voita mikään. Korostan HYVIN TEHTYÄ.

27

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reissaaja

      Italialainen ruoka on kyllä todella yliarvostettua. Mitäänsanomattomia, tympeitä makuja - toki olemassa on hyviä pastoja ja pizzoja, mutta nekin sillä edellytyksellä että eivät ole italialaisen tekemiä, ne kun eivät ymmärrä ruoanlaitosta tai maustamisesta mitään.

      • KeitinPiirakat

        Pistänpä jatkoa ihan tähän alkupäähän.

        En tainnut sitten ollakaan ihan väärässä kun annoin huutia mielikuvituksettomalle italialaiselle ruoalle. Nyt on jo paikalliset NUORET kokitkin kyllästyneet siihen. He alkavat hake variaatioita. Meillähän se on osattu jo vuosikymmeniä.
        No muutama vanha fakki ei tietysti vieläkään tajua, että historian tuntemisen tärkein opetus on muutokseen pyrkiminen.

        https://yle.fi/uutiset/3-10255212


      • suursushi
        KeitinPiirakat kirjoitti:

        Pistänpä jatkoa ihan tähän alkupäähän.

        En tainnut sitten ollakaan ihan väärässä kun annoin huutia mielikuvituksettomalle italialaiselle ruoalle. Nyt on jo paikalliset NUORET kokitkin kyllästyneet siihen. He alkavat hake variaatioita. Meillähän se on osattu jo vuosikymmeniä.
        No muutama vanha fakki ei tietysti vieläkään tajua, että historian tuntemisen tärkein opetus on muutokseen pyrkiminen.

        https://yle.fi/uutiset/3-10255212

        Italialaiset ovat innostuneet myös sushista ja olen syönyt yhdet elämäni parhaat sushit (mm. tuoreella lohella ja philadelphia juustolla) Italiassa. Vertailupohjaa löytyy mm. Suomesta, Keski-Euroopasta ja muualta etelä-Euroopasta mutta niin hyviä en ole vielä toiste löytänyt. Usein on ollut jotain vikaa kuten liikaa suolaa, liian kuivaa riisiä, mauttomat/muoviset täytteet.


    • rmtobi

      Miten mikään Italialainen mössö voisikaan olla verrattavissa karjalanpiirakoihin ja munavoihin? Suomalainen keittiö voittaa kilpailun jo raaka-aineiden laadussa ja tuoreudessa.

      • ahha en voi kuin naura vaan...ahha onneksi mailma on eri mielta kun juntteja suomalaiset..p.s karjalanpiirakka on myös hyvää ;)


    • Makujaonmonia

      Jaaha ja annakkun arvaan tämä on varmaan jonkun möhömahaisen grillimakkaran ystävän aloitus eikö? vehnäjauhomössöä on kuule myös ne sinun syömäsi leivät ja sämpylät. Etenkin ne joita ostt päivittäin valmispusseissa ovt täynnä lisäaineit ja muut epäterveellistä, useat näyttävätkin muovista tehdyiltä. Pastasta saa maistuvaa jos osaa tehdä itse, tai jos osaa kieltä ja tila oikeanlaisen aterian Italian ravintoloissa. Pastasta saa maistuvan esim. lohipasta, sienipasta, juustopasta (oma suosikkini), pasta vihanneksilla (kuten ne aasian nuudelit joita niin mainostit), pasta parmesaanilla, pasta oliiveilla oliiviöljyllä, tonnikalapasta, rapupasta, past merenelävillä, pasta bolognese kastikkeella jne. Tuossa nyt vain muutama idea kokeilkaa ja muistakaa oliiviöljy. Pastasta löytyy useita eri versioita, mutta niitä eivät löydä grillimakkara/aasia kulinaristit ikinä jotka syövät kerran vuodessa pakosti pastaa ketsupin kanssa inisten että on pahaa. Ihan ensiksi kannattaa vaikka hankkia italialainen pastakirja, tai etsiä netistä reseptejä muillakin kielillä jos osaa kieliä, aina voi oppia.

      Suomessa taisi olla muutama vuosi sitten kova kohu jostain navetan lattioilla säilytetyistä kebablihoista, joten mainostakaa vaan pihvejä kun ette voi olla aina kaikkialla edes näkemässä miten niitä säilötään. En nyt menisi kehumaan Suomen pikaruokaloita laatupihveineen, eikös ne Hesburgerin hyvät pihvitkin tuoda Tanskanmaalta. Kun syö Suomessa kebabannoksen ne ovat niin tuhteja ja rasvaisia että tulee niin täyteen että voisi olla vaikka 3 päivää syömättä kun vatsa on turvonnut kuin buffetin jäljiltä, tai näin ainakin minulla naisella.

      Kala ja merenelävät ovat tutkitusti terveellisiä, jos lukee uutisia ja terveysarkitteleita. Tosin saastuneest Itämerestä kalastetut eivät välttämättä ole niin terveellisiä. Suomessa ei juurikaan ole tuoretiskejä joista voisi ostaa esim. juuri kalastettua mustekalaa kuten Italiassa, Espanjassa jne. Jostain syystä myös monet Välimeren kansat ovat terveempiä kuin pohjoismalaiset, olisikohan mitään tekemistä auringolla ja merenelävillä ravinnossa.. Myös minä tunsin oloni paljon väsyneemmäksi ja turvonneeksi silloin kun vielä suosin sitä eineis mössöravintoa, nyt iho ja hiuksetkin kiiltää terveinä.

      • KeitinPiirakat

        Kiva kun kerroit minulle mitä syön. Ruisleipää ei tehdä vehnästä. En juurikaan pidä pikaruoasta tai grillimakkaroista tai makkarasta yleensäkään. Tosin viimeisellä Italian reissulla söin eräällä aterialla myös makkaroita - ihan vain vaihteluksi. En ole syönyt pikaruokaa (Hese, Mäc tms.) vuosiin.
        Et ilmeisesti ymmärtänyt lukemaasi kun tyrkytät makkaroitasi.
        Leipälajeista parhaimpia ovat ruis- ohra- tai kauraleipä - tuoreena. Kuvittele - pari tuntia sitten uunista otettu ruisleipä, siihen päälle ohuelti Oivaa ja siivu graavilohta. Viereen lasillinen rasvatonta piimää - NAM! Yksinkertaista, mutta niin maukasta.
        Tai miltä maistuisi kermassa haudutettu siika, röstikasvikset, karjalan piirakat, munavoi ja vieressä lasillinen puhdasta, raikasta vettä tai maitoa. Jälkiruoaksi mustikka kiisseli jossa on tuoreita mansikkalohkoja? Oletko koskaan maistanut esimerkikisi siikaa?
        Kyllä siinä vehnäjauhoitalialainen jää kirkkaasti toiseksi.
        Sämpylöitä saatan maistella joskus hotelliaamiaisilla, mutta en muuten juuri koskaan. Niistä kun tulee "sitkeä kakka".
        Toki syön joskus pizzankin ja jos ei muuta ole niin muukin italialainen menee, mutta jos samaan aikaan on tarjolla vaikkapa karjalan piirakat niin takuulla pizza jää syömättä. Ruoanlaitossa käytän rypsiöljyä ja joskus ihan silkkaa voita. Saatan kuolla infarktiin, mutta ei ehkä ihan kohta. LDL on 2,4 ja HDL 1,4, joten jos kolesterolitasot merkitsevät jotain niin joudut hiukan odottamaan. Oliiveja syön joskus, mutta niitähän saa muualtakin kuin Italiasta.
        En muuta kantaani italialaiseen ruokaan.


      • 7865
        KeitinPiirakat kirjoitti:

        Kiva kun kerroit minulle mitä syön. Ruisleipää ei tehdä vehnästä. En juurikaan pidä pikaruoasta tai grillimakkaroista tai makkarasta yleensäkään. Tosin viimeisellä Italian reissulla söin eräällä aterialla myös makkaroita - ihan vain vaihteluksi. En ole syönyt pikaruokaa (Hese, Mäc tms.) vuosiin.
        Et ilmeisesti ymmärtänyt lukemaasi kun tyrkytät makkaroitasi.
        Leipälajeista parhaimpia ovat ruis- ohra- tai kauraleipä - tuoreena. Kuvittele - pari tuntia sitten uunista otettu ruisleipä, siihen päälle ohuelti Oivaa ja siivu graavilohta. Viereen lasillinen rasvatonta piimää - NAM! Yksinkertaista, mutta niin maukasta.
        Tai miltä maistuisi kermassa haudutettu siika, röstikasvikset, karjalan piirakat, munavoi ja vieressä lasillinen puhdasta, raikasta vettä tai maitoa. Jälkiruoaksi mustikka kiisseli jossa on tuoreita mansikkalohkoja? Oletko koskaan maistanut esimerkikisi siikaa?
        Kyllä siinä vehnäjauhoitalialainen jää kirkkaasti toiseksi.
        Sämpylöitä saatan maistella joskus hotelliaamiaisilla, mutta en muuten juuri koskaan. Niistä kun tulee "sitkeä kakka".
        Toki syön joskus pizzankin ja jos ei muuta ole niin muukin italialainen menee, mutta jos samaan aikaan on tarjolla vaikkapa karjalan piirakat niin takuulla pizza jää syömättä. Ruoanlaitossa käytän rypsiöljyä ja joskus ihan silkkaa voita. Saatan kuolla infarktiin, mutta ei ehkä ihan kohta. LDL on 2,4 ja HDL 1,4, joten jos kolesterolitasot merkitsevät jotain niin joudut hiukan odottamaan. Oliiveja syön joskus, mutta niitähän saa muualtakin kuin Italiasta.
        En muuta kantaani italialaiseen ruokaan.

        Kantasi italialaiseen ruokaan tuli toki selväksi, mutta näköjään syöt Suomessa silkkaa paskaa.


      • KeitinPiirakat
        7865 kirjoitti:

        Kantasi italialaiseen ruokaan tuli toki selväksi, mutta näköjään syöt Suomessa silkkaa paskaa.

        No sehän on sinun kantasi. Makuasioista ei juurikaan kannattaisi kiistellä, mutta minä nyt kiistelen. Jos kysymme ravitsemusalan asiantuntijoilta niin he ovat ihan varmasti eri mieltä kanssasi.
        Pohjolan järvien kala on puhdasta ja suomalaisila pelloilla kasvaa maailman puhtaimpiin kuuluvaa viljaa. Tämä tiedoksi sinulle ja terveisinä Italiaan. Lienetkö ikinä käynyt?
        Suomessa ei kokki häärää keittiössä kessu hampaissa. Italiassa olen nähnyt senkin tapahtuman useamman kerran. Ravintoloiden vessat eivät siisteydessään (epä) juuri poikkea suomalaisen räkälöiden vessoista.
        Mutta, sopikaamme, että minä syön paskaa ja sinä syöt mitä saat.


      • Brava juuri näin :) <3


      • Kulinaristi75
        KeitinPiirakat kirjoitti:

        Kiva kun kerroit minulle mitä syön. Ruisleipää ei tehdä vehnästä. En juurikaan pidä pikaruoasta tai grillimakkaroista tai makkarasta yleensäkään. Tosin viimeisellä Italian reissulla söin eräällä aterialla myös makkaroita - ihan vain vaihteluksi. En ole syönyt pikaruokaa (Hese, Mäc tms.) vuosiin.
        Et ilmeisesti ymmärtänyt lukemaasi kun tyrkytät makkaroitasi.
        Leipälajeista parhaimpia ovat ruis- ohra- tai kauraleipä - tuoreena. Kuvittele - pari tuntia sitten uunista otettu ruisleipä, siihen päälle ohuelti Oivaa ja siivu graavilohta. Viereen lasillinen rasvatonta piimää - NAM! Yksinkertaista, mutta niin maukasta.
        Tai miltä maistuisi kermassa haudutettu siika, röstikasvikset, karjalan piirakat, munavoi ja vieressä lasillinen puhdasta, raikasta vettä tai maitoa. Jälkiruoaksi mustikka kiisseli jossa on tuoreita mansikkalohkoja? Oletko koskaan maistanut esimerkikisi siikaa?
        Kyllä siinä vehnäjauhoitalialainen jää kirkkaasti toiseksi.
        Sämpylöitä saatan maistella joskus hotelliaamiaisilla, mutta en muuten juuri koskaan. Niistä kun tulee "sitkeä kakka".
        Toki syön joskus pizzankin ja jos ei muuta ole niin muukin italialainen menee, mutta jos samaan aikaan on tarjolla vaikkapa karjalan piirakat niin takuulla pizza jää syömättä. Ruoanlaitossa käytän rypsiöljyä ja joskus ihan silkkaa voita. Saatan kuolla infarktiin, mutta ei ehkä ihan kohta. LDL on 2,4 ja HDL 1,4, joten jos kolesterolitasot merkitsevät jotain niin joudut hiukan odottamaan. Oliiveja syön joskus, mutta niitähän saa muualtakin kuin Italiasta.
        En muuta kantaani italialaiseen ruokaan.

        kuule sä et italialaisesta ruokakultturista tietä paska mitään :D Kun kerrät olet tai vaikka 10 kertakin ei tekee sinua italian ruoka expertti.Sun täytyy ensi asua sinne muutama vuoden että alka ymmärtä-Meidän ruokakltturi on niin laja että suomalaiset voivat vaan unelmoida,en nyt sano ettei täällä on mitään hyvää mutta ei voi edes vertailla kuinka lyhyt ruokalista ja raakaainet teillä on verattuna italia.Juu käytätte ruis,ja speltti ja enemmän viljoja muttei ruoka ole vaan tehty leivästä.Mäkin syön välilla ruisleipä koska opin sen Suomessa mutten IKINÄ voin verrata esim kunnon äyrjäispöytä ( jos sellanen haluan kannata mastkusta Norjan) tai jos haluan nautta eri kaloja kun tääll on vaan 10 lajikket ja mailmalla on satoja :D See the difference here? sitapaitsi kuten makujaonmomia sanoi, itämeri on yksi saastuneisempi meri mailmassa joten sinun kehuttu kala en nyt alan arvosta niin paljon...( sitäpaitsi on mauton ja maistu uusein mudasta koska kala syövät pohjassa ja kala maista mitä se syö,eli levät ja madot :D ) Ja jos et tiennyt suolameri kalat ovat maukkampi koska sihen tapahtu kemikaalinen reaktio kun kala valmista itse yksi aine ( en muista nimi) koska yritta tasapainotta suolamäärä vedessa,se prosessi on mikä antta makua kalan lihaksissa ja sellanen ei tapahtu itämeressa koska suola määrä on tosi matala ja sama ,otko ikinä ajateltu miksi samoja kaloja suomessa kasva sekä meressa ja jarvessa? noh koska meri EI OLE SUOLASTA OIKEESTI! samat kalat joka kasva täällä löytyy Italiassa jarvessa ja ei ne ovat niin arvostettu kuin merikala ( eli oikein suolanen meri ei tämä ruskea saastunut itä meri )....mielestani olet vaan kateellinen ettei suomalaista ruoka ole niin kuuluisa...Yksi asia kehun Suomessa kyllä koska nyt tämä ei ole mitään ruokakultturi sota,Suomessa on puhdas ilma joten metsässä on puhdas sienia ja marjoja, sekä lihassa ei käytetän antibiotteja joten 10 pisteet Suomen....ja juu karjalanpiirakka on yksi suosikkini Suomessa.


    • wursteljooni

      Saksassa oli juuri se myrkky kananmunakohu ja niistä myös itse oireita saaneena en anna pisteitä Saksan keittiölle. Parhaat "saksalaiset" ruuat löytyy Italian läheltä Itävallasta, jossa osataan arvostaa wurstien lisäksi myös kasvisruokia ja pastaa. Saksa on täynnä ällöttävän rasvaisia wursteja joihin saa räkäisessä hodarikojussa auringossa kuumentunutta sinappia ja pahaa sipulia. Siihen sitten tietysti olutjuhlien oluet päälle ja kaljakallet tykkää, toivottavasti osaatte myös Suomea saksaa puhumattomia ei Saksassa juurikaan arvosteta/piitata. Saksan maitotuotteet kuten jugurtit ovat täynnä kermaa ja rasvaa, joten aina siellä käydessä pääsee lihoman 3-10kg.

    • Käynyt

      Hyvässä provossa on siteeksi totta, tässä sitä ei ole, vai onko kirjoittaja syönyt vain pahimmissa turistimestoissa, joihin ei yksikään italialainen astu? Italialainen keittiö osaa sekä lihan että kalan.

      Italialaiset keittiöt käyttävät lihaa monipuolisemmin kuin suomalainen keittiö. Esimerkiksi perus turistinkin kannattaa käydä Roomassa ghetossa syömässä. Italiassa on monta maakunnallista keittiötä, jotka eroavat toisistaan, minkä provon kirjoittaja kaiketi tietää.

      Parhaat kala-ateriat olen saanut Toscanan rannikolla ja Turun saaristossa. Siinä mielessä aloittaja ei turhaan hehkuta suomalaista ruokaa.

      • Semmonen-eväs

        Paras kalaruoka jonka minä olen syönyt oli Lapissa, joku appelsiinilohi eräissä häissä ja kokkina oli muuan kalastaja. En tiedä mikä oli valmistustapa, mutta olihan herkkua. Kastikkeessa oli maitoa, voita, kurkkua ja jotain josta en osaa sanoa. En ollut ikinä ymmärtänyt, että venäläistä maustekurkkua voisi käyttää kalaruoassa, mutta enpähän minä osaa ruokaa laittaakaan. Minulle kurkku oli vain viipale leivän päällä.
        Lohen lisukkeina mm. nokkosta. Sitä olisi syönyt tolkuttomasti, vaikkei ollut nälkäkään.
        Kyllä siinä ainakin sillä hetkellä jäi kakkoseksi kaikki maailman keittiöt.

        "Otaha evästä, niin lähetään"; sanoi haukiemo poikaselleen.


      • KeitinPiirakat

        Siellä ne italot istuu ihan samoissa paikoissa kuin minäkin. Jos on käynyt neljässätoista kaupungissa ko. maassa ja viettänyt siellä aikaa yhteensä pari kuukautta niin kai siinä vähän väkisinkin osuu laatupaikkaan. Väitän, että olen osunut kerran jos toisenkin.


      • KeitinPiirakat kirjoitti:

        Siellä ne italot istuu ihan samoissa paikoissa kuin minäkin. Jos on käynyt neljässätoista kaupungissa ko. maassa ja viettänyt siellä aikaa yhteensä pari kuukautta niin kai siinä vähän väkisinkin osuu laatupaikkaan. Väitän, että olen osunut kerran jos toisenkin.

        ahah varmasti turistejakin kuten sinä joka eivät tunne paikalliset ravintolat hyvin :D AHHA ja muuten paskat ravintola on joka paikkan SUomessa on ja Italiassakin on joten olet varmasti syönyt huonoissa ravintoloissa.


    • Piju

      Italiassa voi kyllä kalaa ja kanaa syödä. Samoin Sisiliassa. Punaista lihaa ei sieltä hyvää saa.

      • Käynyt

        Euroopan parasta lammasta saa Italiassa.


      • AHHA-italia
        Käynyt kirjoitti:

        Euroopan parasta lammasta saa Italiassa.

        Niin olen kuullut muiltakin. Sinäkö kävit kokeilemassa? Se on kuulema ihan yleistä Italian maaseudulla.


    • ruuuat

      Makuja on monia, miksi tämä ei ole jollain ruokakeskustelupalstalla? Siellä saisitte aivan rauhassa sekä keskustella että väitellä. Kyllä mustikkakiisseli maistuu, mutta mieluummin otan sen tiramisun jota löytää vielä näistä Välimeren maista halvimmillaan eurolla. Mustikkakiisseli mansikoilla olisi minulle jo liian makea/sokerinen yhdistelmä, haluan mieluummin sekaan jotain maitotuotetta tai vaikka jugurttia. Jugurtti marjoilla olisi ihan hyvä vaihtoehto ja kiisseliä miedompi ehkä. Karjalanpiirakoihin olen jo melko kyllästynyt, vaikka ovat ne toki hyviä aina välillä mutta kyllästyminen tulee jos joka päivä syö. Pitsoissa täytyy suosia monipuolisuutta jos haluaa paremman pitsan, eli ottaa enemmän täytteitä pitsaan jotta siinä on makua. Olen syönyt todella hyvää lohta Italiassa aamupalalla, vaikka useimpien hotellien aamupalat ovat vaan sarvi marmelaadi luokkaa.

      Miksi kukaan ei arvostele espanjalaista ruokaa? minua ainakin ällöttää kovasti espanjalaisten kauppojen suuret sianreidet, joita myydään ilmeisesti keittoruokia varten aivan joka kaupassa. Ovat myös oikein houkuttelevan värisiä ruostuneen ruskeita.

      • Solomillooo-ooo

        Solomillo y pimiento! Mitä? Osaako espanjalaiset tehdä ruokaa?


    • ahha jos suomalaista ruoka olisi niin hyvää se olis jo ympäri mailma jo mutta yllätys yllätys ihmiset suosi muut ruoka ja yksi niista on italialainen :) .
      Ja p.s kala täällä on ihan kamala,suosittelen maista kunnon suola meresta kala ja äyrjäiset,et ole näköjän syönyt kunnon kala ruokia Italiassa missä valikoima on 100 kerta isompa kuin Suomessa missä elää vaan muutama kala lajit .Suomessa on turhat kastikket joka paikkan,ja venhäjauho suomalaiset eivät osaa käyttää saadaksen makua,käytämme kylmä kohotus ja poolis tai biga antaksen makua, joku koton käyttä hapanjuuri...ei kaikki tartte olla ruista tehty :D
      Terveisia italialaiselta joka rakasta kokkailua ja tekee kaikki muut ei vaan italialainen ruoka. Pahoittelen huono suomea :P

    • HaHaHHHHaaa

      Eihän nämä ole McDonaldsia kauempaa Italiassa ole syöneet.

    • zoromnoo

      Olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa osittain samaa mieltä. Kun matkustat turistialueilla, jossa ravintolat tietävät, ettei turisti kahdesti samaan paikkaan tule ja turisteja riittää, niin tusinamössöä lautaselle ja rahat pois. Ravintolatkaan eivät näissä paikoissa monesti ole italialaisten omistamia. Kiinalaiset valtaavat yhä enemmän paitsi italian vaateteollisuutta myös ravintolabisnestä. ISO MUTTA: kun matkustat maaseudulla ja eksyt paikallisten suosimaan pieneen ravintolaan, niin voit törmätä niihin makuelämyksiin, joista italialainen keittiö on kuuluisa - ja edulliseen hintaan. Pois porukat siis sieltä turistislummeista ja matkustakaan muulloinkin kuin sesonkina, jos haluatte tutustua aitoon Italiaan ja sen parhaimpiin puoliin.

      • zoromnoo

        Niin ja sama ilmiö "tusinamössöä lautaselle ja rahat pois" on valitettavan yleinen ilmiö myös suomalaisissa ravintoloissa ja ympäri maailmaa, missä rahanhimo ylittää ammatillisen ylpeyden. Mutta tämähän ei ole ruokapalsta..


      • Käynyt
        zoromnoo kirjoitti:

        Niin ja sama ilmiö "tusinamössöä lautaselle ja rahat pois" on valitettavan yleinen ilmiö myös suomalaisissa ravintoloissa ja ympäri maailmaa, missä rahanhimo ylittää ammatillisen ylpeyden. Mutta tämähän ei ole ruokapalsta..

        Suomessa kouluruokailu kasvattaa mössöä lautaselle ja rahat pois mentaliteettiin. Italian kouluruokailua en tunne, mutta Ranskassa kouluruokailu on oikea ateria! Koska italialaiset suhtautuvat ruokaan vielä ranskalaisiakin intohimoisemmin, on oletettavaa, että myös kouluruoka voittaa keskimääräisen suomalaisen ravintolaruuan.


    • Sanomattakin lienee selvää, että jos ravintola jakaa kadulla lappusia tai ravintolan edessä on "sisäänheittäjä", kannattaa mennä muualle. Hyvät paikat Italiassa ovat täynnä paikallisia, mainostamista ei tarvita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe