Omaishoito ja työttömyyskorvaus

Tiinamarja

Onko kenelläkään tietoa saako omaishoidon tukea 3. hoitoryhmä (alin) ja Kelalta maksettavaa työmarkkinatukea samanaikaisesti? Omaishoitoon menee n 2-3h illassa eli pystyy ottamaan työtä vastaan.

7

428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoz

Asia kannattaa tutkia TE-toimistosta ja Kelalta.
      Kannattaa myös tutkia miten vaikuttaa muihin etuuksiin, jos saat, esim. asumistuki.

• tapauskohtaisesti

Saan itse työmarkkinatukea ja olen omaishoitaja. Minun piti kertoa, todistaa, että hoidettavani pärjää ilman minua, jos saan töitä. Omaishoidosta voidaan kysyä tätä samaa asiaa, eli kuinka hoito järjestyy, jos hoitaja on töissä. Kohdallani tämä toteutui, koska olen oman lapseni omaishoitaja ja hän pystyy käymään tuetusti koulua n. 5 tuntia päivässä ja pärjää parisen tuntia yksin. Nämä ovat siis tapauskohtaisia juttuja.

• aktiivinen-omaishoitaja

Aktiivimalli 1 ei leikannut omaishoitajilta mitään työttömyyskorvauksesta. Siis niiltä hoitajilta joilla on kirjallinen sopimus hoitosuhteesta. Nyt kolkuttelee ovella aktiimalli 2. Oletko saanut tietoa, kuinka uusi malli tulee kohtelemaan omaishoitajia?

• Omsku3
    • xöaäslsm

Hain työttömyyskorvausta, en saanut.

Kiitos.

• Vainkotona

Meitä on paljon työikäisiä omaishoitajia. Onko kukaan ajatellut miten meidän käy kun hoitosuhteen tilanne muuttuu.
      Katsotaanko vuosia kestänyt hoitosuhde työksi? Saammeko siitä hyötyä, esimerkiksi kun haemme uudelleenkoulutukseen.? (Vaikkapa lähihoitajaksi tms.)
      Tästä ei ole mitään hyötyä tulevaa elämää ajatellen....olemme vain omaishoitajia.

• eimitäänhyvötyä

Omaishoitoa ei lasketa työksi, emme me saa palkkaakaan, ei meillä ole samoja oikeuksiakaan kuin työntekijällä.
        Verot ja muut kulut kyllä viedään pienestä omaishoitajan tuesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3841
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1513
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1432
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      1138
    5. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      78
      971
    6. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      251
      948
    7. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      939
    8. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      933
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      102
      904
    10. Kaipaan sua, Jii

Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂
      Ikävä
      56
      754
    Aihe