Fataali insomnia -taudin pelosta

fataaliako

Sporadinen fataali insomnia on äärimmäisen harvinainen sairaus, jossa henkilö ei enää koskaan pysty nukkumaan ja sen seurauksena menehtyy parissa vuodessa. Kuolemaa edeltää voimakkaat kärsimykset, kuten harhat, sokeutuminen ja ja dementia.

Reilun viikon olen kärsinyt pahasta unettomuudesta, nukahtaminen vaikeaa ja kun nukahdan, nukun vain n. 3 h yössä.

Aloin sitten pohtia, voisiko minulle olla puhjennut sporadinen fataali insomnia.

Eilen suihkuun mennessäni huomasin oikeassa kyynärvarressani kärpäsen. Huitaisin sitä, mutta se ei lentänyt pois. Huitaisin lisää, mutta edelleen se pysyi paikallaan. Kärpänen näytti siltä kuin olisi likistynyt ihoani vasten kuin hirvikärpänen. Minua alkoi iljettää. Huitaisin kolmannen kerran, minkä seurauksena kärpänen poistui. Yritin etsiä kärpästä ympäriltäni, lattialta ja seiniltä, mutta en löytänyt sitä. Tuli mieleen, oliko kärpänen hallusinaatiota. Aloin pelätä fataalia insomniaa entistä enemmän.

Onkohan mitään testiä, jolla sen saa nopeasti selville?

5

1318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unettomuusonkamalaa

      Itselläni vastaavankaltainen unettomuus puhkesi, kun kärsin psyykenlääkkeiden vieroitusoireista. En koskaan ollut kokenut siis unettomuutta että olisin käyttänyt lääkkeitä siksi. Bentsodiatsepiinit ja niiden säännöllinen käyttö tuhosivat lisäksi uneni täysin. Menetin yhdessä vaiheessa täysin kykyni nukkua, vaikka lääkäri lisäsi ainetta toisen päälle, että nukkuisin. Yksi lääke vaikutti niin, että nukuin kyllä, mutta se tuntui enemmän koomalta enkä nähnyt unia ja lääke vaikutti minuun kognitiivisesti ja leikkasi tunteita, joten lopetin sen. Lopulta kun aloin ajaa lääkityksiä alas, uni on palautunut. Käytän murusta bentsodiatsepiinia, joka rentouttaa hermostoni, mutta yritän ajaa sitäkin alas, sillä siitä aiheutuu vieroitusoireita. Uni on rikkonaista, mutta nukun jotenkin, siis paremmin. En usko, että kärsit fataalista insomniasta, itsekin jopa mietin tuota yhdessä vaiheessa, kun olin tokkuraisena ja väsyneenä hereillä ja nukuin kaksi tuntia lääkityksestä huolimatta. Se on äärimmäisen harvinainen sairaus.

      Kun unta alkaa stressata, uni katoaa vielä entisestäänkin. Siihen saattaa kytkeytyä pelkoa. Minulla se auttoi, kun hiljalleen pääsin tästä stressikierteestä eroon. Yritän tukea unta kaikin keinoin, millä voin, mitä voin elintavoilla tehdä.

      • Hyvästi.jää

        On teillä paha paha tauti.
        Ainut ja oikea parannuskeino on tämä: osta lujaa ja venymätöntä köyttä tarpeesi mukaan.
        Solmun teossa voin tulla auttamaan.


      • fataaliako

        Kiitos vastauksestasi. On se fataali insomnia niin harvinainen, että on hyvin epätodennäköistä että minulla olisi se. Minäkin koetan noudattaa terveellisiä elintapoja ja sillä tavalla tukea unta.


    • hanki-akka

      niin pirut lentävät helvettiin.

    • RaceYes

      en tiedä mutta jos sinulle kyseinen tauti todetaan niin muista silti että kun olet menossa sänkyyn niin periaatteessa ihmiskeho lepää jo siinä tilanteessa se ei tosin ehdi käymään unessa mutta kuitenkin et tee siinä sängyssä muutaku makaat nii se ei sun kehoa sen kummemmin rassaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe