Sporadinen fataali insomnia on äärimmäisen harvinainen sairaus, jossa henkilö ei enää koskaan pysty nukkumaan ja sen seurauksena menehtyy parissa vuodessa. Kuolemaa edeltää voimakkaat kärsimykset, kuten harhat, sokeutuminen ja ja dementia.
Reilun viikon olen kärsinyt pahasta unettomuudesta, nukahtaminen vaikeaa ja kun nukahdan, nukun vain n. 3 h yössä.
Aloin sitten pohtia, voisiko minulle olla puhjennut sporadinen fataali insomnia.
Eilen suihkuun mennessäni huomasin oikeassa kyynärvarressani kärpäsen. Huitaisin sitä, mutta se ei lentänyt pois. Huitaisin lisää, mutta edelleen se pysyi paikallaan. Kärpänen näytti siltä kuin olisi likistynyt ihoani vasten kuin hirvikärpänen. Minua alkoi iljettää. Huitaisin kolmannen kerran, minkä seurauksena kärpänen poistui. Yritin etsiä kärpästä ympäriltäni, lattialta ja seiniltä, mutta en löytänyt sitä. Tuli mieleen, oliko kärpänen hallusinaatiota. Aloin pelätä fataalia insomniaa entistä enemmän.
Onkohan mitään testiä, jolla sen saa nopeasti selville?
Fataali insomnia -taudin pelosta
5
1441
Vastaukset
- unettomuusonkamalaa
Itselläni vastaavankaltainen unettomuus puhkesi, kun kärsin psyykenlääkkeiden vieroitusoireista. En koskaan ollut kokenut siis unettomuutta että olisin käyttänyt lääkkeitä siksi. Bentsodiatsepiinit ja niiden säännöllinen käyttö tuhosivat lisäksi uneni täysin. Menetin yhdessä vaiheessa täysin kykyni nukkua, vaikka lääkäri lisäsi ainetta toisen päälle, että nukkuisin. Yksi lääke vaikutti niin, että nukuin kyllä, mutta se tuntui enemmän koomalta enkä nähnyt unia ja lääke vaikutti minuun kognitiivisesti ja leikkasi tunteita, joten lopetin sen. Lopulta kun aloin ajaa lääkityksiä alas, uni on palautunut. Käytän murusta bentsodiatsepiinia, joka rentouttaa hermostoni, mutta yritän ajaa sitäkin alas, sillä siitä aiheutuu vieroitusoireita. Uni on rikkonaista, mutta nukun jotenkin, siis paremmin. En usko, että kärsit fataalista insomniasta, itsekin jopa mietin tuota yhdessä vaiheessa, kun olin tokkuraisena ja väsyneenä hereillä ja nukuin kaksi tuntia lääkityksestä huolimatta. Se on äärimmäisen harvinainen sairaus.
Kun unta alkaa stressata, uni katoaa vielä entisestäänkin. Siihen saattaa kytkeytyä pelkoa. Minulla se auttoi, kun hiljalleen pääsin tästä stressikierteestä eroon. Yritän tukea unta kaikin keinoin, millä voin, mitä voin elintavoilla tehdä.- Hyvästi.jää
On teillä paha paha tauti.
Ainut ja oikea parannuskeino on tämä: osta lujaa ja venymätöntä köyttä tarpeesi mukaan.
Solmun teossa voin tulla auttamaan. - fataaliako
Kiitos vastauksestasi. On se fataali insomnia niin harvinainen, että on hyvin epätodennäköistä että minulla olisi se. Minäkin koetan noudattaa terveellisiä elintapoja ja sillä tavalla tukea unta.
- hanki-akka
niin pirut lentävät helvettiin.
- RaceYes
en tiedä mutta jos sinulle kyseinen tauti todetaan niin muista silti että kun olet menossa sänkyyn niin periaatteessa ihmiskeho lepää jo siinä tilanteessa se ei tosin ehdi käymään unessa mutta kuitenkin et tee siinä sängyssä muutaku makaat nii se ei sun kehoa sen kummemmin rassaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde283151Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän352874- 1502358
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542299Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti261970Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3961778Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1101723- 3231630
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm151492- 1351489