Osakkeista jää aina tappiolle

osakepetos

Laskin juuri paljonko osakkeiden kurssi pitäisi olla että saisi edes omansa pois:
a) palkkion jälkeen
b) verojen jälkeen.

Kävi ilmi että useimpien osakkeiden arvo ei ole ollut MILLOINKAAN niin korkealla kuin omilleen pääsyyn palkkioiden ja verojen jälkeen vaadittava osakekurssi olisi. Ja tuonkaan jälkeen osakkeista ei jäisi käteen minkäänlaista voittoa, vain sen minkä on alunperin laittanutkin. Itseasiassa nytkään ei saisi sijoittamaansa summaa kun mukana ei ole inflaation aiheuttamaa rahan arvon menetystä!

Osakesijoittaminenkin on jälleen pelkkä yksi lisäkusetus lukemattomien muiden joukossa tavallisille ihmisille. Pörssipelurit ja muut rikkaat elitistit tietää kyllä keinot vältellä verot ja palkkiotkin lienee heille erilaiset kuin taviksille.
Voittajia ovat vain verottaja ja osakevälittäjät. Häviäjä on jälleen kerran tavallinen ihminen!!

34

1858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsk

"Kävi ilmi että useimpien osakkeiden arvo ei ole ollut MILLOINKAAN niin korkealla kuin omilleen pääsyyn palkkioiden ja verojen jälkeen vaadittava osakekurssi olisi."

Semmoista se on kun huipulla ostaa. Itseäni toki kiinnostaa enemmän, tulevatko niiden hinnat joskus tulevaisuudessa olemaan vielä nykyistäkin korkeammalla, sillä eilispäivän hinnoilla on jokatapauksessa hankala myydä tänään tai huomenna.

Huolestu sitten kun löydät jostain kurssikäyrän, joka näyttää ostamiesi osakkeiden arvon kehityksen ja osinkotuoton 10-20 vuotta tästä eteenpäin, ja sekin käyrä näyttää sellaista alamäkeä ettet tule saamaan omiasi pois.

• sldkjdfkdklsjdfksl

Oikean ostohetken ajoittaminen on vaikeaa ja kuitenkin talouselämä syyllistää ihmisiä rahojen "makuuttamisesta" nollakorkoisilla pankkitileillä ja painostaa ihmisiä sijoittamaan pörssiin rahansa jossa siis todennäköisimmin vain häviää rahansa.
        Pankkitilien nollakorko ei perustu mihinkään tosiasiaan, talouseliitti on vain päättänyt yksipuolisesti että pankkitileille ei makseta korkoa. Tämä ei ole tavallisen kansalaisen etu.

Liian pitkään on nyt runnottu vain talouseliitin etu läpi tavallisen kansan vahingoksi. Tämä on saatava loppumaan hyvällä tai pahalla...

• fdsk
        sldkjdfkdklsjdfksl kirjoitti:

Oikean ostohetken ajoittaminen on vaikeaa ja kuitenkin talouselämä syyllistää ihmisiä rahojen "makuuttamisesta" nollakorkoisilla pankkitileillä ja painostaa ihmisiä sijoittamaan pörssiin rahansa jossa siis todennäköisimmin vain häviää rahansa.
        Pankkitilien nollakorko ei perustu mihinkään tosiasiaan, talouseliitti on vain päättänyt yksipuolisesti että pankkitileille ei makseta korkoa. Tämä ei ole tavallisen kansalaisen etu.

Liian pitkään on nyt runnottu vain talouseliitin etu läpi tavallisen kansan vahingoksi. Tämä on saatava loppumaan hyvällä tai pahalla...

"painostaa ihmisiä sijoittamaan pörssiin rahansa jossa siis todennäköisimmin vain häviää rahansa"

Tuosta voidaan olla montaa eri mieltä, mutta itse luotan siihen, että taloudellisesti vakaiden ja voittoa tuottavien yritysten osakkeiden omistaminen ei johda pitkällä aikavälillä todennäköisesti rahojensa, saati sijoituksensa kokonaisuudessaan menettämiseen.

Osakkeen arvonmuodostus kun ei ole (pitkällä tähtäimellä) mitään lottoa, vaan seuraa kysynnän ja tarjonnan lakia. Mikäli joku muukin piensijoittaja ajattelee havittelemastaan yrityksestä samoin kuin minä, kysynnän ja tarjonnan epäsuhdan vuoksi osakkeen arvo väistämättä kasvaa.

Muutenkin kuulostaa, että sekä aloittajalla että tällä kommentoimallani vastaajalla on nyt aika monta perusasiaa hukassa ja runsas kuorrutus mystiikkaa osakkeisiin suhtautumisessa.

Oikean ostohetken ajoittaminen on todellakin niin vaikeaa, ettei sitä kannata edes yrittää. Itse mieluummin haalin pitkän ajan mittaan osuuksia voittoa em. kriteerit täyttävistä yrityksistä. Tällöin en tietenkään tule ostaneeksi halvimpaan hintaan, vaan keskimäärin halvemmalla kuin osakkeen kallein noteeraus.

• lkdfkjsjfdksk
        fdsk kirjoitti:

"painostaa ihmisiä sijoittamaan pörssiin rahansa jossa siis todennäköisimmin vain häviää rahansa"

Tuosta voidaan olla montaa eri mieltä, mutta itse luotan siihen, että taloudellisesti vakaiden ja voittoa tuottavien yritysten osakkeiden omistaminen ei johda pitkällä aikavälillä todennäköisesti rahojensa, saati sijoituksensa kokonaisuudessaan menettämiseen.

Osakkeen arvonmuodostus kun ei ole (pitkällä tähtäimellä) mitään lottoa, vaan seuraa kysynnän ja tarjonnan lakia. Mikäli joku muukin piensijoittaja ajattelee havittelemastaan yrityksestä samoin kuin minä, kysynnän ja tarjonnan epäsuhdan vuoksi osakkeen arvo väistämättä kasvaa.

Muutenkin kuulostaa, että sekä aloittajalla että tällä kommentoimallani vastaajalla on nyt aika monta perusasiaa hukassa ja runsas kuorrutus mystiikkaa osakkeisiin suhtautumisessa.

Oikean ostohetken ajoittaminen on todellakin niin vaikeaa, ettei sitä kannata edes yrittää. Itse mieluummin haalin pitkän ajan mittaan osuuksia voittoa em. kriteerit täyttävistä yrityksistä. Tällöin en tietenkään tule ostaneeksi halvimpaan hintaan, vaan keskimäärin halvemmalla kuin osakkeen kallein noteeraus.

Oletko huomioinut palkkiot ja verot, nouseeko ostamiesi osakkeiden hinta nämä mukaanluettuna epärealistisen korkealle? Myydessäkin menee palkkiot, tiesitkö sen? Näin ollen aina kun ostat osakkeita, muista että todellisuudessa palkkio on kaksinkertainen välittäjien ilmoittamaan nähden koska joudut osakkeet myös myymään ne jos haluat saada "tuoton".
        Välittäjät harhauttavat ihmisiä jättämällä mainoksissa kertomatta että palkkiot menevät myös myydessä.

• dfgdgfdggfdgd
        lkdfkjsjfdksk kirjoitti:

Oletko huomioinut palkkiot ja verot, nouseeko ostamiesi osakkeiden hinta nämä mukaanluettuna epärealistisen korkealle? Myydessäkin menee palkkiot, tiesitkö sen? Näin ollen aina kun ostat osakkeita, muista että todellisuudessa palkkio on kaksinkertainen välittäjien ilmoittamaan nähden koska joudut osakkeet myös myymään ne jos haluat saada "tuoton".
        Välittäjät harhauttavat ihmisiä jättämällä mainoksissa kertomatta että palkkiot menevät myös myydessä.

Niin, meneehän palkkiot myydessäkin, mutta pitkäaikaiselle säästäjälle niillä ei ole merkitystä. Itse esimerkiksi en ole kertaakaan myynyt osakkeita viimeisen kahden vuoden aikana, ainoastaan ostanut. Säilytyksestähän ei välttämättä tarvitse maksaa euroakaan vuodessa (esim. Nordnetissä on ilmainen osakkeiden säilytys).

Tosin itse olen enemmän kiinnostunut osingoista kuin osakkeiden arvosta. Hankin osakkeita, jotka maksavat ainakin muutaman prosentin hankintahinnasta osinkoa per vuosi. Ja osingoistahan ei makseta palkkioita.

• piensijjoittaja
        dfgdgfdggfdgd kirjoitti:

Niin, meneehän palkkiot myydessäkin, mutta pitkäaikaiselle säästäjälle niillä ei ole merkitystä. Itse esimerkiksi en ole kertaakaan myynyt osakkeita viimeisen kahden vuoden aikana, ainoastaan ostanut. Säilytyksestähän ei välttämättä tarvitse maksaa euroakaan vuodessa (esim. Nordnetissä on ilmainen osakkeiden säilytys).

Tosin itse olen enemmän kiinnostunut osingoista kuin osakkeiden arvosta. Hankin osakkeita, jotka maksavat ainakin muutaman prosentin hankintahinnasta osinkoa per vuosi. Ja osingoistahan ei makseta palkkioita.

Osto ja myynti ei ole kannattavaa mutta säilytys 3-6 prosentin osinkotuotolla on parempaa kuin pitää lähes 0 korolla tilillä

• Vakuusvaje

Minun laskelmani osoittavat kyllä aivan toisenlaista tulosta. Useimmat osakkeet ovat reilusti voitolla, mikä ei tietysti pitkän nousukauden jälkeen ole mikään ihme. Suurin voittoprosentti on yli tuhannen, mutta on sitä kasvateltukin kymmenisen vuotta.

Hyvin menee siis, mutta kovat verot näistä lankeaa myynnin jälkeen. Yksityissijoittajalla kun on varsin pienet mahdollisuudet järjestellä mitään verovapauksia itselleen.

Aloittajalle muuten tiedoksi, että jos ei tule voittoa, silloin ei mene veroakaan. Ja tappiot voi verotuksessa vähentää.

• twrp

Nyt en ihan ymmärtänyt aloitusta. Siis sellainen osake on huono sijoitus, joka ei ole joskus ollut todistetusti kalliimpi kuin nyt? Mikäli tosiaan näin, niin tämä on todella mielenkiintoinen näkökulma.

• kjddskfjdkdl

No tietenkin! Jos osakkeen kurssi on nyt kaikkien aikojen huipussaan, on kyseenalaista kauanko nousu enää jatkuu ja niinpä sieltä ei ole ennenpitkää suunta kuin alaspäin eli sellainen osake on kuin onkin huono sijoitus.
        Jos sen sijaan osake on joskus ollut kalliimpi kuin nyt, osake on mahdollisesti aliarvostettu ja sillä on nousupotentiaalia!
        Eikö tämä ole täysin järkeenkäypä näkökulma!?

• kjddskfjdkdl kirjoitti:

No tietenkin! Jos osakkeen kurssi on nyt kaikkien aikojen huipussaan, on kyseenalaista kauanko nousu enää jatkuu ja niinpä sieltä ei ole ennenpitkää suunta kuin alaspäin eli sellainen osake on kuin onkin huono sijoitus.
        Jos sen sijaan osake on joskus ollut kalliimpi kuin nyt, osake on mahdollisesti aliarvostettu ja sillä on nousupotentiaalia!
        Eikö tämä ole täysin järkeenkäypä näkökulma!?

Ei ole. Ei järjen häivää koko teoriassa.

Nykykurssista ja kurssikäyrän suunnasta ei voi tietää, mihin päin kurssi huomenna suuntaa.

Osta hyviä yrityksiä ja lakkaa hätäilemästä.

• Jäinvoitolle

Kerran ostin osakkeita hintaan a' 4,20 mk. Aikani niitä pidin ja myin sitten pois ku niistä tarjottiin a' 280 mk.

• Jälkijunassa

Puhut asiaa ja uskon kirjoitkseesi ! Olen nimittäin seurannt Ponssen oskkeen arvon nousua josku 90 - luvulla kun kirjautui pörssiin arvo oli jotain pääle 3 - 4 € ja näin ajan saatossa jo yli 30€ ! Olis pitänyt ostaa silloin! Oliko nuo markka ajan osakkeet NOKIAA ?

• specter11

Oma osakesalkkuni on hieman yli 100 000 eur voitolla, vaikka sijoitus-uraa ei ole kuin 7 vuotta takana.

Saan osinkotuottoa n. 680eur/kk nettona, joka on mukava lisä palkan päälle. En ymmärrä ollenkaan näitä negatiivisia kirjoituksia, mitä todennäköisimmin näillä kirjoittelijoilla ei itsellä ole osakkeita ollenkaan.

Harvemmin pessimistit pärjää osakemarkkinoilla, joko osakkeita ei osteta ollenkaan, tai sitten niitä ostetaan/myydään kokoajan mielialojen mukaan. Harva sillä taktiikalla tienaa mitään.

• JoopatiJoopa

Odota nyt kun se romahdus alkaa, voi kirjoituksesi luonne muuttua.

Viimeisen 7 vuoden aikana kun on vaan rallatettu ylöspäin.

• specter11

Pörssiromahduksetkin on pitkässä juoksussa pelkkää markkinaviihdettä. Lähinnä ne tarjoavat mahdollisuuden ostaa lisää todella halvalla. Oma strategiani on olla pysyvänä omistajana.

Niinkuin jo totesin, tälläiset rommari-puhujat harvemmin on itse sijoittajia. Ja pelkurit harvemmin itse menestyy osakemarkkinoilla.

Hieman samaa tunnelmaa, kuin asuntojen hinnat-palstalla, jossa on kinasteltu vuodesta toiseen korkeista asuntojen hinnoista. Ehkä joillakin ns. "synnynnäisillä vuokralaisilla" on siellä tapana moittia toisten valintoja.

Mutta, kertonet varmasti itse, miten olet menestynyt osakesijoittajana. Itse olen vasta aloittelija (v. 2010 loppuvuodesta ensimmäiset sijoitukset)

• JoopatiJoopa
        specter11 kirjoitti:

Pörssiromahduksetkin on pitkässä juoksussa pelkkää markkinaviihdettä. Lähinnä ne tarjoavat mahdollisuuden ostaa lisää todella halvalla. Oma strategiani on olla pysyvänä omistajana.

Niinkuin jo totesin, tälläiset rommari-puhujat harvemmin on itse sijoittajia. Ja pelkurit harvemmin itse menestyy osakemarkkinoilla.

Hieman samaa tunnelmaa, kuin asuntojen hinnat-palstalla, jossa on kinasteltu vuodesta toiseen korkeista asuntojen hinnoista. Ehkä joillakin ns. "synnynnäisillä vuokralaisilla" on siellä tapana moittia toisten valintoja.

Mutta, kertonet varmasti itse, miten olet menestynyt osakesijoittajana. Itse olen vasta aloittelija (v. 2010 loppuvuodesta ensimmäiset sijoitukset)

Olen sijoittanut vuodesta 1985 lähtien, osakkeisiin ja rahastoihin. Menestys oli vaatimatonta alussa, kunnes ymmärsin jutun juonen.

Ja noilla romahduksilla on merkitystä siinä vaiheessa kun menetät yöunesi salkun arvon hiipuessa pienemmäksi ja pienemmäksi, ostaako jo lisää vai saako huomenna vieläkin halvemmalla.

Helppo kirjoitella että se on viihdettä, odottele vaan kun kohdalle nasahtaa niin huomaat.

• duunarisijoittaja

Jos osakkeita ostetaan hiljalleen useiden vuosien aikana, vaikkapa 10 vuoden aikana, niin melko varmasti saadaan kohtalaisia tai muhkeitakin voittoja. Ostoja voi halutessaan vauhdittaa,
      jos markkinoilla tulee reilua laskua ja jarruttaa/harventaa, jos ollaan historiallisesti korkeilla tasoilla. Parin kolmen vuoden hommassa voi tulla lunta tupaan pahastikin. Samoin, jos
      sijoittaa vain muutamaan firmaan suuret voitot tavoitteena. 10 laatuosaketta minimi,
      parempi vaikka 15-20. Tottakai voi aloittaa parilla kolmella, mutta ostaa sitten muita mukaan
      ja nostaa hajautusta. Aloitin itse Nordealla ja Fortumilla, joiden seuraksi tuli jo ekana vuonna
      pari kolme muutakin osaketta. Nytkin voi aloittaa sijoittamisen, mutta en laittaisi kuin
      pikkuostoja alkuun ja katsoisin ensi vuodelta parempia alennusostoksia.

• Jälkijunassa

Jälkijunassa , mutta junassa kumminkin ( kohta ehkä raiteilakin kun rivit osuu kohdilleen! Sitä minä tahdon vaan sanoa että Ponsseen kannatti sijoittaa kun osingolle määrättiin hyvä hinta 50 senttiä ! Toinen hyvä sijoitus ois toi Biohit. aluksihan se oli sentti osake , finanssi asiantuntiat eivät oikei suosittele sentti osakkeita , mutta sekin on noussut € osakkeeksi , arvo on jo yli 4€ ! ja arvo senkun nousee vaikka sahanut nää 3 -5 v. osinkoja tosin saa odottaa ei vielä edes 20 senttiä!

• vitutttaaa

Kyllä ainakin itse voin sanoa että koen oloni aikalailla ryöstetyksi. Sijoitin Danske Bankin rahastoihin muutaman tonnin rahaa ja niiden pitäisi olla tilastojen mukaan plussalla yli 7% viimeisen 2 vuoden ajalta, mutta rahastosalkun arvo näyttää miinusta. Miten helvetissä tämä on mahdollista? Kertokaapa, mistä löytää rahastoja joilla ei ihmiseltä yritetä kusettaa rahoja!

• JoopatiJoopa

• huonoin.mahdollinen.talo

Danske ja edeltäjänsä Sampopankki ovat pahimmanlaatuisia ryöstäjiä kohtuuttomine kuluineen. Mullakin oli yli 10 vuotta sitten Sammon rahasto niin nousu oli hyvin mitätöntä ja vastahakoista mutta alaspäin tultiin aina roimasti kerralla... lunastin kaikki pois ihan viime hetkillä ennen suurta romahdusta mistä tuli 2008-9 lama ja silti jäin hieman tappiolle.

• keepitsimple

Seligsonilta esim. osakerahastot Top Brands ja Suomi kuukausittaiseen useamman vuoden sijoittamiseen, kumpikin passiivinen ja pienet kulut, suosittelen.

• Minne aloittaja laittoi osinkonsa vuosien varrella?

• ketjun.aloittaja

Uusiin osakkeisiin. Vähäisestä määrästä ei kyllä edes ole kovin merkittävää osinkotuloa edes kertynyt.

• ketjun.aloittaja kirjoitti:

Uusiin osakkeisiin. Vähäisestä määrästä ei kyllä edes ole kovin merkittävää osinkotuloa edes kertynyt.

No nyt alkoi kiinnostaa todella. Millä osakkeilla olet onnistunut tekemään tappiota kuluvalla vuosikymmenellä?

• wegwgwegwegwegw

Oletkohan laskenut oikein verot oikein? Nimittäin verot maksetaan ainoastaan voiton osuudesta. Jos esimerkiksi ostat osakkeita 1000 eurolla ja myyt ne 1100 eurolla, maksat 0,3*100 = 30 euroa veroa. Tappioista ei tarvitse maksaa senttiäkään veroakaan ja tappiot voi vielä vähentää tuloista. Eikä palkkioita tarvitse maksaa koko ajan, jos vain pitää osakkeita koko ajan. Jos esimerkiksi pitää 10 000 euron arvosta osakkeita, eikä tee niille mitään, voi 10 vuoden aikanakin mennä palkkioihin tasan 0 euroa. Nimittäin on paikkoja, joissa osakkeiden säilytyksestä ei tarvitse maksaa. Ja osingoista ei koskaan mene kuluja, mutta toki veroja.

Ja on lapsellisen helppoa heittää hatusta väitteitä ilman todisteita. Kuka tahansa ihminen pystyy tuohon (luultavasti jotkut apinatkin), jopa kaikki 5-vuotiaat kehitystasosta riippumatta kykenee tuohon. Jos väität jotain, sinun pitää pystyä todistamaan sen, muuten väitteesi voi rauhassa vetää vessasta alas.

• Ei, vaan satasen tulosta menee veroa 15% vähennyksen jälkeem 25,5 €, jos vähennyskelpoiset kustannukset oli jo putsattu päältä pois, eikä muuta pääomatuloa ole.

• petettykansalainen
        W212 kirjoitti:

Ei, vaan satasen tulosta menee veroa 15% vähennyksen jälkeem 25,5 €, jos vähennyskelpoiset kustannukset oli jo putsattu päältä pois, eikä muuta pääomatuloa ole.

se on pieni vero jos eläleläinen maksaa leikatusta eläkkeestä 30 prosenttia

• petettykansalainen kirjoitti:

se on pieni vero jos eläleläinen maksaa leikatusta eläkkeestä 30 prosenttia

En arvioinutkaan onko vero paljon vai vähän, vaan korjasin laskuvirheen verolaskelmassa.

Sinä taas et ota huomioon, että pörssiyritys maksaa osingot yhteisöverotetusta tuotostaan. Tästä syystä pörssisijoittajan euro on vain 80 senttiä, ja siitä maksettavia osinkoja verotetaan 25,5% tai 28,9%. Näiden yhteisvaikutus nostaa osinkoeuron veron yli 40%.

Alle 100.000 palkkatuloilla on siis ihan turha irvistellä mukamas edullista osinkoverotusta.

• Hallaahon.äänestäjä44

"Pörssipelurit ja muut rikkaat elitistit tietää kyllä keinot vältellä verot ja palkkiotkin lienee heille erilaiset kuin taviksille.
      Voittajia ovat vain verottaja ja osakevälittäjät. Häviäjä on jälleen kerran tavallinen ihminen"

Tämä nimittely panee epäilemään, ettet ole sijoittaja ollenkaan. Valtaosa piensijoittajista on holdaajia ihan siitä syystä että he sijoittavat omia rahojaan ja ovat varovaisia, ei eivät ostamyy jatkuvasti vaan pitävät osakkeensa ja kyttäävät osinkoja,
      oikein

Valtaosa piensijoittajista etsii osinkoja ja sijoittaa ne uudestaan ja siten kasvattaa salkkuaan hitaasti

LEHDET TARTTUVAT ASIAAN HARHAISESTI JA PUHUVAT BITCONEISTA JA KANNABISOSAKKEISTA tms. eikä toimittajilla yleensä ole osakkeita eikä käsitystä sijoittamisesta

Aivan viime aikoina on operaattoreilla meklareilla kova kilpailu koska niitä on liikaa
      ja kulut ovat laskeneet ja aika pienellä salkulla voi päästä 0,1 prosentin pintaan palkkioissa

15-20 osaketta on kyllä aika paljon, itse en pysty seuraamaan niin monta yhtiötä ja silloin kannattaa harkita rahastoja jos tällaisia määriä havittelee?

Helsingin pörssistä on vaikea löytää jopa 10 laatuyhtiötä

SUOMALAISTEN SIJOITTAMINEN ja siten sijoitustieto ON LAPSENKENGISSÄ aivan kammottava seurata sen pienuutta, kansanedustajilla ei yleensä ole osakkeita ja Eero Lehti saa vetää eduskunnan sijoituskerhoaan lähes yksin

Annan kaamean esimerkin
      Suuryhtiö Sammossa on komeasti yli 100 000 omistajaa mutta yli
      90 prosentilla on alle 1000 osaketta eli jotain 45 000 euroa eli siis hyvin pientä
      Jos omistat vaivaisella 200 000 eurolla Sampoa olit parin prosentin suurimman omistajan joukossa

Eli suomalaisten sijoittajien salkut ovat mikroskooppisia ja niiden jakaminen kymmenien "laatuosakkeiden" kesken on vaivalloista

• Olvijanoistensankari

Harvemmin olen jäänyt tappiolle - pitkässä juoksussa. Pitää ostaa kun on halpaa. Viimeksi ostin Olvin osakkeita, voittaa varmasti. Olvin luulisi tekevän huikean tuloksen. Tulos julkistetaan 16.8. Mulla on aina osakkeita jotka on hurjasti tappiolla, ei niitä silloin saa myydä. Jos valikoitui sellaisia yhtiöitä joilla on talous kunnossa, niin notkahduksen ei haittaa, ne nousee aina jossain vaiheessa ja silloin voi myydä, jos haluaa. Pikavoittoja ei juurikaan löydy.

• specter11

Monista näistä kommenteista huokuu se ikävä fakta, että osakesijoittaminen on erittäin harvinaista suomessa.

800 000 ihmisellä on osakkeita (21% väestöstä). Mutta vain 200 000 salkkuun (n. 5% väestöstä) tulee vuosittain osinkovirta, jonka arvo on yli 500 eur/vuosi.

Eli. vain 5% väestöstä on osakesalkku, jonka arvo on yli 12 000eur.

Tästä voidaan heittää, että "sadan tonnin" salkkuja (tai yli) on ehkä vain 1-2% väestöstä, jos sitäkään. Voi olla lähempänä sitä 1%.

Joten, eipä ihme, että kun suomalaiset ei sijoita osakkeisiin oikeastaan ollenkaan, niin ei sitä tietotaitoakaan ole tai sijoituskulttuuria. Lopputuloksena on negatiivista p*skapuhetta osakesijoittamisesta ja äänestellään AnttiRinteitä ja Arhinmäkiä kun halutaan saada yhteisestä kassasta rahavirtaa laittamatta tikkua ristiin.

• naurettavaasuorastaan

Nokia teki sen taas, lähes 10% pois jälleen kerran sijoittajien omaisuudesta. Ja monesko kerta tämä jo on, vuosia jatkunut Nokia-perinne siis jatkuu aina vaan. Yhtiön johto lupailee kuten perinteisiin kuuluu, sitten ja sitten, aina "tulevaisuudessa" on perustelut kun osake mataa vuodesta toiseen. Surkuhupaisa yhtiö ja sijoitukset sen mukaan. Tällä yhtiöllä on moni tehnyt elämänsä suurimat tappiot.

• RealismiaKehiin

Eikö sen nokian omistaminen ole kuitenkin ihan vapaaehtoista touhua.

Itse en koskisi pitkällä tikullakaan tuohon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      10121
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3395
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3143
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2815
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2179
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2153
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1983
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      66
      1600
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1376
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1346
    Aihe