Lastentarhanopettaja vai sosionomi?

Ahdistunut

Hei!
Sain siis tänään yhteishaun tulokset, ja tilannehan on siis tämä:
Ykköstoiveeni oli lastentarhanopettaja (yliopisto, kasvatustieteen kandi) ja jäin tässä sen verran kauas varasijalle joten voidaan jo varmaksi sanoa, että opiskelupaikkaa sieltä ei tipu. Minut hyväksyttiin kuitenkin sosionomikoulutukseen (AMK), jonka kautta voisin myös saada jonkinlaisen LTO pätevyyden.
Tiedän että tähän sosionomikoulutukseen pääseminen on jollekin unelma, mutta itseäni jäi vain kamalasti harmittamaan tuo menetetty LTO paikka yliopistossa.

Onko siis viisasta ottaa kuitenkin tämä sosionomin paikka vastaan vai pitää välivuosi ja pyrkiä ensi yhteishaussa LTO koulutukseen uudelleen? Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä, vaikka loppupelissä päätös minun onkin. Itseä arveluttaa kähinnä tuo sosionomin status LTO nähden.

Tämä oli ensimmäinen hakuni, valmistuin juuri ylioppilaaksi.

14

3188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahdistunut

      Lisätäkseni myös voisin sen sanoa vielä että mikään muu osa-alue ei sosionomin koulutuksessa kiinnosta kuin varhaiskasvatus.

      Ap

    • vaikeitajuttuja

      Tämä on juuri se ensikertalaiskiintiön huono puoli. Tai ei siinä kiintiössä juuri mitään hyvää muutenkaan ole, tekee vain ihmisten elämän hankalaksi.

      Minä varmaan ottaisin sen sosionomipaikan ja opiskelisin sitä vuoden. Sillä menettää kyllä sen ensikertalaisuuden, mutta jos et pääsisikään ensi vuonna LTO:ksi opiskelemaan, niin tulisi jo toinen välivuosi ja sen jälkeen olisitkin kohtapuoleen jo valmis sosionomi. Ottaisin paikan vastaan ja hakisin samalla varhaiskasvatustieteitä opiskelemaan.

    • Näinpäinvain

      Itse opiskelin pari vuotta sosionomiksi ja kokemuksesta voin sanoa että opiskelu oli ihme leikkimistä. Eli jos koet olevasi akateemista tyyppiä ja tykkäät lukupainotteisesta opiskelusta niin sitten on sosionomi AMK ihan väärä paikka. Numerot meillä tuli pääosin ryhmätöistä, tenttejä oli vissiin yksi kunnollinen tossa parin vuoden aikana. Joskin olin myös täysin väärällä alalla, eli jos sulla ala on oikea niin saatat toki tykätäkin, mutta älä odota liikoja!

      • Anonyymi

        Ei lukemalla mitään lastentarhaopettajaksi tule, leikkimääm ja laulamaan pitää oppia! Siinä sosionomi on parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lukemalla mitään lastentarhaopettajaksi tule, leikkimääm ja laulamaan pitää oppia! Siinä sosionomi on parempi.

        Pedagoginen pätevyys ja laaja teoriatieto on ammattilaisetn "leikkimisen ja laulamisen" taustalla. Tämän tietää vain ihminen, jolla on tuo koulutus.

        Ne, kenellä ei koulutusta ole, väittävät tietenkin muuta, kun eivät tiedä, mitä eivät tiedä


    • Ahdistunut

      Oon aina ollut enemmän lukemisen puolella, et siltä kannalta yliopisto olis enemmän mun juttu.
      Just ton ensikertalaiskiintiön takia täs on ongelma. Jos otan paikan vastaan, todennäköisyys päästä LTO vähenee. Jos en, mahikset on samanlaiset kuin nyt.

      Jäi muuten 0,5 pisteen päähän alimmasta hyväksytystä. Ei ketuta yhtään! Tämän vuoksi myös ajattelisin et olis mahikset päästä seuraavalla jos oikeen panostaisi

      Ap

    • Päiväkotitäti

      Elä mene sosionomiksi. Jos haluat päiväkotiin töihin, et voi saada sosionomin pätevyydellä enää töitä, ainakaan vakituista, sillä uuden lain mukaan pitää olla yliopiston käynyt. Jos sinulla ei siis kiinnosta kuin varhaiskasvatus ja päiväkotimaailma, elä ota sosionomin paikkaa vastaan. Menetät ensikertalaisuuden ja opiskelet turhaan.

      Pidä välivuosi ja opiskele avoimessa yliopistossa kasvatustieteitä. Hyödyt paljon enemmän :)

    • ssf

      Ylläoleva kirjoittaa höpöhöpöä. Nyt vielä ensi vuonnakin sosionomi-ltot saavat lto-pätevyyden. Sen jälkeen sisään päässeet valmistuvat tulevat varhaiskasvatuksen sosionomiksi.

      Kehotan kuitenkin harkitsemaan koko alaa kunnolla. Itse vaihdoin juuri tässä haussa pois. Olen varhaiskasvatuksen maisteri, loppuunpalanut alle kymmenessä vuodessa.

      Toki kehotan hakemaan kandinopintoihin ensi vuonna uudestaan. Kyllä siellä alalla jotkut viihtyvät. Harjoittelut ja opiskelut vaan eivät antaneet sitä oikeaa kuvaa sitten kuitenkaan. Ja työ kiristyy entisestään.

      • Anonyymi

        Kyllä anonyymi 2018-06-29 01:48:47 kirjoittaa täyttä totta. Nyt, kun aloituksesta on kulunut lähes viisi vuotta, on jo havaittu, että varhaiskasvatuksen sosionomit (AMK) eivät kelpaa päiväkoteihin, vaan heidän työnään on monialaisen asiantuntijaverkoston kehittäminen.

        OAJ:tä lobbaamalla laadittu koulutusreformi (2018) aiheutti sekä massatyöttömyyden että huutavan työvoimapulan varhaiskasvatuksessa, kun demokratiaa ei ollut päätöksenteossa.


    • ffs

      Ja ps. tämä aihealue "akateeminen jatko-opiskelu" tarkoittaa tosiaan jatko-opiskelua tohtorin ja lisensiaatin mielessä. Korkeakouluun siirtyminen toiselta asteelta ei ole jatko-opiskelua. :)

      • Hieman_tarkennusta

        Aloittaja voisi palata kyselemään tälle palstalle viiden seitsemän vuoden kuluttua,kun maisterin paperit ovat kädessä.


    • Harmitus

      Sinun sijassasi miettisin nyt tarkasti, kannattaako ensikertalaisuutta menettää sosionomikoulutukseen. Avoimen yliopiston opintoja pitäisin järkevänä vaihtoehtona. Itse olen ammattikorkeakoulun käynyt ja olen nyt varasijalla hakukohteeseeni. Tuloskirjeestä selvisi, että ensikertalaisena olisin jo valittujen joukossa.

    • Anonyymi

      Sosionomin koulutuksella voi tosiaan toimia varhaiskasvatuksen opettajana. EIhän se yhtä kattava ole kuin yliopiston kasvatustieteiden kandin osaaminen mutta antaa myös muita mahdollisuuksia.

      Jos sinulle akateeminen tutkinto on tärkeää, hae ihmeessa yliopistoon ensi vuonnakin. Välivuosia ei kannata pitää vaan aloita sosionomiopinnot

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe