Metsätilan sukupolvenvaihdos

Lohtaja

Hei. Olisi tarkoitus tehdä kotitilalla sukupolvenvaihdos, rahoitus vaan mietityttää. Kauppa tehtäisiin alihintaisena. Voiko kaupan tehdä velkakirjalainana? Niin ei tarvitsisi pankista ottaa lainaa , maksaisin lainan sitten 3-4v päästä kun puusto kasvanut lisää. Kuinka verottaja tähän suhtautuu.

7

2955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • velkakirjallavaan

      Kaupan voi tehdä velkakirjalainalla tai haltijanvelkakirjalla, ei ole mikään pakko ottaa lainaa pankista. Velan voi ilmoittaa ja pitääkin ilmoittaa verottajalle. Maksetut korot voit vähentää verotuksessa ja vastaavasti korkotulot ovat velkakirjan haltijalle tuloa, hän ilmoittaa ne verottajalle.
      Kauppahinnasta kannattaa pyytää verottajalta ennakkopäätös, jos kauppahinta arveluttaa liian alhaisena. Lahjaveroa ei kannata pelätä, se on kuitenkin aika pieni, jos sitä menee. Tarpeetonta veronmaksua kannattaa välttää ja myyjä voi pidättää erilaisia hallintaoikeuksia itsellään, jotka alentavat kauppahintaa.
      Myyjä voi pidättää monenlaisia hallintaoikeuksia itsellään, mm. asumisoikeus, hakkuuoikeuksia (vain vuosikasvun verran) joko koko tilalle tai vain tiettyyn osaan. Jos tilalla muita rakennuksia, esim. kesämökki, niin siihen käyttöoikeus.

      Tuohon rahoitukseen... Omat vanhempani ostivat aikoinaan tämän nyt minun omistuksessani olevan tilan haltijanvelkakirjoilla 10 vuoden maksuajalla muilta perikunnan jäseniltä. Näissä haltijanvelkakirjoissa oli sovittu koronmaksuista ja lyhennysaikataulusta. Homma meni sikäli pieleen, että näiden velkakirjojen haltijat alkoivat varsin nopeasti vaatimaan velanmaksusta "kottia" ja vanhempani joutuivat lainaamaan joskus rahaa pankistakin, että näitä ylimääräisiä velan lyhennyksiä pystyttiin maksamaan.
      Tuolla em. haluan kertoa, että omien sukulaisten kanssa voi joutua helposti aivan muuhunkin, mistä on sovittu paperilla. Meillä isäni sisarukset eivät malttaneet odottaa rahojaan sovitusti, vaan kun autokuumetta tuli, niin autokaupan rahoitukseen keksittiin, että velipoika voi kyllä lyhentää lainaa nopeammin. Tämä kannattaa pitää mielessä ja olla tiukkana maksuohjelman kanssa. Muutenhan homma toimii, myyjät saavat korkotulot ja jos sopua on, niin mikäs siinä!

      Minä lainasin rahani pankista, kun ostin vanhemmiltani tämän tilan, mutta vanhempani pidättivät itsellään kauppahintaa alentavia hallintaoikeuksia, joilla ei ole ollut käytännössä mitään merkitystä minun kannaltani, mutta verottajalle ne riittivät. Vanhempani pidättivät itsellään polttopuiden hankintaa oikeuden omaan käyttöönsä vuosittain, samoin asumisoikeuden muutamaksi vuodeksi, sekä maa-aineksen ottamisen omaan käyttöönsä. Asumisoikeus on heidän osaltaan päättynyt, muut ovat vielä voimissaan.

      Pankkien kanssa rahoitus on minun mielestäni mennyt aika "nöyryyttäväksi", joten uskon näiden muiden vaihtoehtojen tulevan uudelleen käyttöön.

      • Lohtaja

        Voiko mennä myös niin että korkoa ei ole lainassa?


      • fsaah

        Ei tarvitse olla korkoa lainassa.

        Lainan maksusuunnitelman pitää kuitenkin olla uskottava, ja sitä pitää noudattaa. Muuten verottaja katsoo, että sitä ei ole tarkoituskaan maksaa, ja tulkitsee sen lahjaksi.


      • Lohtaja

        Eli kannattaa tehdä jokin ns. Maksusuunnitelma verottajaa varten. Millainen tämän suunnitelman pitäisi olla? Kannattaako se tehdä esim. Proagriassa?


      • fsaah
        Lohtaja kirjoitti:

        Eli kannattaa tehdä jokin ns. Maksusuunnitelma verottajaa varten. Millainen tämän suunnitelman pitäisi olla? Kannattaako se tehdä esim. Proagriassa?

        Maksusuunnitelma tarkoittaa lainasopimuksen sitä osaa, jossa sovitaan lainan takaisinmaksusta. Eli esim. että laina maksetaan kokonaisuudessaan 3 vuoden kuluttua (bullet-laina) tai että lainaa aletaan maksaa 2 vuoden kuluttua XXXX €/kk.

        Kaupanteossa on monta kohtaa, joihin saatatte tarvita kalliin konsultin apua, mutta tämä lainasopimuksen pykälä tuskin on ihan kärkipäässä sillä listalla...


      • Lohtaja

        Kiitos hyvistä neuvoista.


      • velkakirjallavaan
        Lohtaja kirjoitti:

        Eli kannattaa tehdä jokin ns. Maksusuunnitelma verottajaa varten. Millainen tämän suunnitelman pitäisi olla? Kannattaako se tehdä esim. Proagriassa?

        Tietysti jossain prooakriassa voi tehdä papereita, mutta kyllä ihan asiakirjamallien mukaan itsekin tehdyt paperit kelpaa kaupanteossa ja verottajalle.
        Asiakirjamalleja löytyy kauppakirjoihin
        https://www.kiinteistolakimies.fi/kiinteisto-ja-asuntokaupat/kauppakirjamalli
        https://www.asuntokaupanvirheet.fi/kiinteistokaupan-kauppakirja-malli

        ja velkakirjoihin, ne voi kirjoittaa itse tekstinkäsittelyohjelmalla.
        https://www.tiliextra.fi/asiakkaille/pdf/velkakirja.pdf
        https://www.minilex.fi/a/esimerkki-velkakirjasta
        https://www.minilex.fi/a/velkakirja-lapselle
        Verottajalle riittää velkakirjassa sovittu maksuohjelma. Korkoa ei ole pakko maksaa, voi olla 0-korollakin. Toisaalta talletuskorot on niin alhaisia, että vaikka sovitte pienestä korostakin tuolle lainasummalle velkakirjassa, ei se ole maata kaatava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe