Miksi ystävällinen kohtelu puuttuu?

Me useat, en ainoastaan minä, olemme yksinäisiä ja siitä suruisiakin.

Kun liikun rollaattorilla taituplapotkulla ja vastaan tulee ikätoveri, on tämän kasvoilla kuin ilme "miksemme tervehdi". Olen ottanut uuden käytännön. Yritän luoda ystävällisen katseen pienen hymyn kera ja nyökkään sanoen hei!

Edellä kuvaamia vastaantulijoita tai muuten kohdattuja on runsaasti. Tapa kyllä hyväksytään ja toivon mukaan tartutetaan.

Tartutetaan hymyt kanssaihmistemme huuliin ja ilot silmiin, eikö vaan?

Kysyy ruune

9

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makriina.ei.kirj

      Pitää vaan sinnikkäästi sanoa jotain. Moikata.
      Ajelen ostarille pienellä paikallisbussilla, jossa matkustajat alkavat heti jutella keskenään ja kuski ottaa osaa jutusteluun. Matkustajat istuvat hieman ahtaasti pienessä bussissa, ja lähes jokainen liikkuu huonosti, joten pysäkillä menee aikaa, kun joku poistuu. Viimeiset viestit vielä oven raosta jäljelle jääneille.
      "Linja-autossa on myös tunnelmaa . . ."
      Onkohan se niin, että ikäihmisen uskaltaa sanoa tuntemattomallekin jotain. Mitä väliä, vaikka ei vastaisi tai katsoisi pahasti: Olkoon sitten omissa oloissaan, ei wanhaa haittaa!
      Nuorempana olisi tuntenut itsensä noloksi.
      Mutta yleensä vastaus on ilahtunut ja juttu saattaa luistaa hyvissä merkeissä.

    • Tervehtien ja hymyillenhän se päivä tulee aurinkoisemmaksi, vaikka ei päivä aina paistaisikaan. Hymy on kyllä sellainen ilonlähde ja vielä niin tarttuvaa.

      Tänään on ollut hieman tunteikas päivä, siunaustilaisuus oli koskettava Hämevaaran kirkossa Vantaalla.
      Leila lapsuusystäväni oli tyttärineen järjestänyt lounasvastaaoton kotonaan n. 40 hengelle, eikä istahtanut itse kuin juuri lähtiessäni. Piti ihan laskea leikkiä, että olet kuin hovimestari katsomassa että kaikki on hallinnassa,..ihmettelen todella sinnikkyyttään ja jaksamistaan.
      Lähtiessäni lähihalauksen jälkeen, oli todettava ihan nahistunut oli kasvoistaan rssukka väsymyksestä. Onneksi on tukiverkkoa paljon, on ollut niin seurallinen koko ikänsä,...itse olen melko "naatti" nyt tunneliikutusten jälkeen.

      Virsiä ei siunaustilaisuuteen oltu valittu, vaan, yhteislauluna solistin kanssa oli Tove Janssonin Syyslaulu Erna Tauron sävellys
      "Kotimatka pitkä on, ei vastaantulijaa, illat sammuvat kylmään hämäryyteen."

      ja toisena

      "Viimeinen kevät...Aarne Jokela - Mirja Lähde

      Jatkuvan tahtoisin päivän tään, päivän niin lämpöisen.
      Katseellas poistit sä roudan jään, kylmää nyt tunne en"

      On kiva hymyillä, kun Ruuneman'kin taas kirjoittaa 😊

      • Makriina.ei.kirj

        Kylläpä ystäväsi jaksoi uurastaa, vaikka on niin raskas aika takanapäin.
        Nyt hän varmaan kaipaa tukea teiltä läheisiltä, kun kaikki työ on tehty.
        Osaakohan hän hellittää ja levätä.


    • Per-kel

      Tervehhdin vastaantulijoita tahtoivat tai ei :) Useammat juttelevat pikkasen :)

    • Olen tykönäni ruvennut miettimään voisiko tehdä jotakin kaltaisteni hyväksi. On kyllä seuralaisen tarjontaa juttukaveriksi olemassa. Itse en tällaiseen hakeudu kun liian moni kertoo vain sairaudestaan ja edellytetään myös jonkinlaista korvausta seuranpidosta.

      Kuten tiedätte, olen peliaddiktioon sortunut ja runsaasti rahaakin menettänyt. Kaltaisiani on paljon ja joku on suruissaan kertonut yksinäisyydestään, ihan kyynelsilmin. Tarjoutuminen vaikkapa juttuseuraksi voisi onnistuakin, mutta mikään iisi homma ei tuokaan varmasti ole.

    • sinis.s

      Oikeassa olet nähdäkseni ettei juttuseuraksi/lohduttajaksi tarjoutuminen olisi helppoa. Toisaalta ongelma on hyvinkin tuttu, mutta vaarana on tiivistäen: Kahden sokean kulku, saattaa johtaa molemmat kuoppaan.

    • Makriina.ei.kirj

      Eikö Punaisella Ristillä ole kurssitusta tähän ystävyystoimintaan? Jostain olen ollut lukevinani.
      Kurssin käynyt käy sitten säännöllisesti tapamassa yksin asuvaa ikäihmistä tai muuten kotiinsa sidottua henkilöä.

      • kehukaa-ruunea

        Huomasitko tämän? makriina

        " On kyllä seuralaisen tarjontaa juttukaveriksi olemassa. Itse en tällaiseen hakeudu kun liian moni kertoo vain sairaudestaan ja edellytetään myös jonkinlaista korvausta seuranpidosta."

        Minulle tulee lähinnä mieleen siskoni, joka valitti kuivasta ihostaan ja minähän sitten esittelemään hänelle parhaita voiteita, mutta mikän ei sopinut.

        Voisiko olla sama homma ruunella, että vain tämän palstan hymyt ja tervehtimiset sopivat hänen kuvioihin ja hän on elänyt nätä palstoja lukiessa ja kirjoittaessa melkein15-v.

        Usein on tuonnut myös kateutensa Kahvipirttiä kohtaan ja yrittänyt uutta samanlaista, itseleen imagoksi, mutta ei ole onnistunut. Siihen on aivan yksinkertainen syy ja se selviää Kahvipirtissä käynillä.

        Me kerromme päivän tapahtumista omalta kohdaltamme, ei mistään sensaatioista, mitä maailmalla tapahtuu, saati Sipilän hallituksesta!D

        Jaa, taas se robotti?


    • kannanotto.vain

      On hieman arveluttavaa tehdä noita omia johtopäätöksiä kanssaihmisistään, eikä se ole edes oikein. Ensinnäkään ei näillä palstoilla ole hyvä mennä henkilöön, määrätty henkilökohtainen oikeus koskemattomuuteen on jokaisella, paitsi tietenkin häiriköille saisi olla lupa laukoa "painu hornan tuuttiin" koska he ovat ylittäneet inhimillisen rajan.
      Mehän saatamme erehtyä, ja tehdä enemmän hallaa tulkinnoillamme, jonka olen itsekin joutunut kokemaan. Tämän ohjeen kohdistankin myös itseenikin, koska en arvuuttele suotta kirjoittajaa,...jos hän haluaa arkuuttaan olla nimetön, onhan se sallittua, mutta ei ole sallittua ylittää rehdin käytöksen rajoja !

      No joo, ei oikein ystävällisyys ole esillä tässä kehoituksessa kehumiseen, eikä Ruunen ominaisuuksien erittelykään . En pidä yrityksestä vetää Makriinaa näkemään samalla mittapuulla, minusta on aina kieroutta, että liittolaisia haalitaan!
      Niin pitkään on Makriina palstalla ollut, etteikö hän olisi aivan omaa mielipidettään kyennyt kanssakirjoittajista muodostamaan.
      Ollaan taas ihan kuin ei olis oltukaan,..heippa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      150
      3216
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      53
      1036
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      224
      907
    4. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      42
      862
    5. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      840
    6. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      834
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      63
      780
    8. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      256
      778
    9. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      45
      770
    10. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      50
      756
    Aihe