Termi hukassa. Cis, trans??

butchwoman

Laitan tämän kysymyksen tänne trans-palstalle, jos täällä olisi enemmän tietoa asiasta.

Olen siis alkanut miettimään, että mikä olisi oikea termi kuvaamaan sukupuoli-identiteettiäni. Olen siis butch, poikatyttö, tomboy, mitä näitä termejä nyt on ja olen siis lesbo.

Sukupuoli-identiteettini ei näinollen siis ole cis ja cis-termin määritteessä lukee, että vastakohta on trans tai sitten välimuoto, muunsukupuolinen, tai sitten on myös lisäksi intersukupuolinen.

Mutta en koe olevani trans, koska sukupuoleltani kuitenkin koen olevani nainen ja naiseksi itseni aina miellän ja ulkonäöllisesti minut joka tapauksessa tunnistaa naiseksi, vaikkakin tyylini on maskuliininen ja "vihaan" kaikkea naisellista, käytän miesten vaatteita ja koen sukupuolidysforiaa, jos minut survotaan stereotyyppisen naisen muottiin. Olen kuitenkin kiinnostunut kaikesta "miehisestä". Mutta sukupuoleni kuitenkin on nainen, eikä sitä ole tarvetta muuttaa, joten tämän perusteella en mielestäni ole trans. Enkä myöskään muunsukupuolinen, enkä intersukupuolinen.

Mikä siis olen? Onko oikein siis sanoa vain, että olen poikatyttö?

6

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trans_vai_emansipaatio

      Lähtökohtaisesti kukaan toinen ei voi määritellä identiteettiäsi.

      Itse tiedän useita naisia, joille naiselle annettu roolisapluuna ei sovi , mutta he kokevat kuitenkin olevansa naisia. Tuota tilannetta olen itse kutsunut henkilökohtaiseksi sukupuoliemansipaatioksi. Trans- tai muunsukupuolisuuteen kuuluu olennaisena asiana se, koetko itse olevasi nainen tai mies, mitä se sitten Sinulle merkitseekään. Tämä asia lienee jollain tavoin poltettu aivojen kovalevylle ja erottaa kokemuksen edellä kuvaamastani emansipaatiokokemuksesta.

      Nainen voi siis olla erittäin hyvin tomboy olematta trans. Mieskin voi vastaavasti olla hempeä ja hellämielinen. Toisaalta olen havainnut viimeaikoina suhteellisen monta tapausta, joissa rekkalesbon identiteetissä elävä ihminen soljuu ajan kanssa transmieheksi. Rajatapauksia ja mahdollisesti myös liukumia tämän asian suhteen siis on olemassa.

      Toivottavasti sait eväitä pohdintoihisi,

    • yur76t775fhdgfh

      Periaatteessa olet cis koska koet olevasi nainen joksi sinut on määritelty syntymässä.

      Seksuaalinen suuntautuminen ja/tai ulkonäölliset muunnelmat on sitten erikseen.

    • Gkdooekfig

      Cisnainen voi olla millainen vaan, epänaisellinen ja inhota naisellisuutta ja naisten vaatteita ym.

    • butchwoman

      Hmmm… Olen lähinnä sen vuoksi pohtinut asiaa, koska haluaisin jotenkin sanoin ilmaista asian tilanteissa, joissa koen sukupuolidysforiaa kun minut survotaan stereotyyppisen naisen muottiin. Eli siis, tyylistäni ja muusta ulkoisesta olemuksestani kyllä näkee jo päällepäin sen, että olen tomboy, mutta kun tosi usein on tilanteita, joissa ne asiat sivuutetaan ja huomataan vain sukupuoleni ja ajatellaan asioita stereotyyppisesti. Jotenkin se on niin raivostuttavaa, kun sen jo näkee minusta päällepäin, että esim. meikkaaminen, kauneudenhoito, nätit vaatteet, jne. eivät kiinnosta minua, mutta silti sitä pidetään itsestäänselvyytenä, että ne asiat kiinnostaisivat minua sen takia, koska olen nainen.

      Olen miettinyt jotain lausetta, miten voisin tällaisissa tilanteissa sanoa ja tuoda esille asian. Tässä jotain omia pohdintojani lauseista:
      "En ole cis-nainen, vaan tomboy"
      "Olen fyysisesti cis-nainen, mutta psyykkisesti trans-mies"
      "Vaikka olen nainen, ei se tarkoita sitä, että olisin kiinnostunut kaikesta stereotyyppisistä naisten jutuista ja se pitäisi jo kyllä näkyä minusta päällepäin"

      Tuo ensimmäinen lause oli se mitä itse silloin ajattelin, mutta tosiaan, jos sittenkin olen cis-nainen, vaikka psyykkinen puoleni onkin sitten jotain muuta, niin ääh… miten ilmaisen asian.

      Saa laittaa ehdotuksia, kiitos! :)

    • Srran

      Mikä teitä sitten miellyttäisi? Ainahan te julistatte, että transihmiset ovat mielenvikaisia ja pitäisi vaan elää maskuliinisena naisena, jos siltä tuntuu - ja nyt tässä olisi maskuliininen nainen, joka ei ole trans, ja hänet haukutaan mielenvikaiseksi..

      Ehkä voit sanoa, ettet ole lady tai femme, vaan butch.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe