Varmaan sohaisen nyt muurahaispesää ja kommentit karkaavat asian viereen. Toivon kuitenkin asiallisia vastauksia ja vain tuon kokoluokan veneistä.
Mukaan vain moottori- ja purjeveneet pituus n. 9 - 12 m. Mitä veneily teillä yleensä maksaa/vuosi, jos mukaan ei lasketa veneen hankintakuluja eikä varsinkaan normaalista poikkeavia ruoka- ja juomakuluja.
Kustannuksiin laskettaisiin mukaan vain:
- polttoaineet , minulla n. 1000€
- huollot kevät ja syksy minulla n. 900€
-vakuutukset , minulla n. 800€
- laituripaikka ja kesän yöpymismaksut satamissa minulla n. 600€
- veneen nosto ja lasku sekä talvisäilytys, minulla n. 500€, (talvisäilytys kotona)
- muut sekalaiset hankinnat (pesuaineet, vahat yms. ) kulut 500€
Yhteensä meillä menee n. 4500€/vuosi ja se on aika paljon. Tuolla summalla nimittäin tekee kyllä vaimon kanssa ainakin parin viikon etelänmatkan hyvään kohteeseen, mutta ....kaikki paitsi veneily on turhaa.
Veneilyn kustannukset
44
3667
Vastaukset
- Semottismeillä
Laituripaikka maksoi 380.000 mutta siinä vene saa olla loppuikänsä ja ikkunasta voi kesäisin valvoa. Muut kulut n. 3500 sitten.
- polttoaineet n. 1000€
- huollot kevät ja syksy n. 400€
-vakuutukset n. 600€
- laituripaikka ja kesän yöpymismaksut satamissa n. 800€
- veneen nosto ja lasku sekä talvisäilytys, minulla n. 500€, (talvisäilytys kotona)
- muut sekalaiset hankinnat (pesuaineet, vahat yms. ) kulut 300€
Yhteensä meillä menee n. 3600€/vuosi.
Oleskelua känniläisten keskellä etelän lomakohteessa, en pitä edes vaihtoehtona.- Miksi_niissä
Öljyissä säästät muistaakseni.
- Typical.palstaveneilijä
Omaa venettähän sinulla ei siis ole tai et osaa laskea sen aiheuttamia kuluja, sinä noihin muiden öljyihin jumittaudut.
- Veneitä_on
Typical.palstaveneilijä kirjoitti:
Omaa venettähän sinulla ei siis ole tai et osaa laskea sen aiheuttamia kuluja, sinä noihin muiden öljyihin jumittaudut.
On kolme venettä, en laske niiden kuluja erikseen enkä yhteen. Kaikki tarvittava menee. Talvisäilytys - ja laituripaikka omat, itse ostetut, että jos ne laskisi veneilyn kuluihin niin olisihan niitä.
- SisäperäJenkki
Polttoaine n.1000e
Vakuutukset n.160e
Huollot syksy n.100e
Laituripaikka 105e
Nosto/lasku/säilytys 40e/kausi
Muut sekalaiset n.100e - Hsksk
Purkkari
Laituripaikka 290 sis nosto ja lasku
Talvisäilytys 270
Polttoaine 50
Muuta kuluvaa noin 800
Vakuutus 400 - TalletellaSuuretSetelit
"Mukaan vain moottori- ja purjeveneet pituus n. 9 - 12 m."
Kun otsikko on noinkin yleinen, niin miksi rajata aihetta noin tiukasti? Oleellista on tietää millaisen veneen kustannuksista puhutaan. Moottoriveneissä on aika oleellista onko kyse uppoumarunkoisesta meriläisestä vai liukuvasta matkaveneestä, samoin kuin tieto käytön määrästä.
Väittäisinpä, että keskustelu olisi yleishyödyllisempi, jos siitä voisi saada edes jotain konkreettista dataa siitä, mitä erikokoisilla veneillä veneily oikeasti maksaa juoksevien kulujen osalta. Tätä voi sitten itse kukin suhteuttaa kiinteisiin kuluihin. Onko käyttökuluilla mitään merkitystä verrattuna pääoman haihtumiseen savuna ilmaan?- Turha.itkeä
Siitäpä pistät sitten uuden ketjun jollille ja soutuveneille.
- minulla
Ketjun aloittaja on oikein kunnon egoisti paskiainen; Laskekaapa, kuinka monta kertaa tekstissä esiintyy sana "minulla". Laita nyt herra "minulla" tuohon vielä, että paljonko "minulla" on hellyhanseenit ja volvot maksanut.
- Ootpas.säälittävä.yksilö
Kateus tuntuu vaivaavan pahasti :) Suahan vituttaa kuin pientä oravaa :)
- VPD6
En mielestäni säästä öljyissä, Mitä lienee kommentoija "Miksi niissä" muistellut. Olen aina käyttänyt Mobil Delvac MX 15W40 öljyä ja sitä menee joka syksy 20 l. Ei ole halvinta!
Rajasin veneet noin, koska ajattelin vertailua omiin kuluihini. Lisäksi veneen polttoaine- ja huoltokuluissa näkyy aika hyvin käyttömäärän vaikutus ja etenkin onko liukuva vai uppis. En halunnut mitenkään vertailla venemalleja kulujen perusteella keskenään. Ihan vain yleisellä tasolla ajattelin paljonko veneily esim. tuon kokoluokan veneillä yleisesti maksaa vuodessa. Myös pienemmissä veneissä, joissa moottorina 200- 350 hv perämoottori polttoaine ja huoltokulut ova aika merkittävä osa vuosikuluista.
Pääomakulujen haitumista ilmaan pohtimalla pahoittaa vain mielensä. Työkaveri kysyi kerran mitä veneily maksaa kesässä. Vastasin, ettei varmaan paljonkaan enemmän kuin sinun joka kesäinen viikon reissu miesporukalla lappiin lohen pyyntiin. Lohikilolle ei kuulema uskalla laskea hintaa, eikä varsinkaan kertoa vaimolle. Parasta varmaan on vesillä ja myös lapin lohireissuilla saatu hyvä mieli.- minulla
Ei kaikki tällä kommentit koske sinua, herra minulla sitä ja ja minulla tätä. No saitpahan tuotua taas yhden asian esille mitä sinulla on, eikä ole halvinta!
- Kannattaako.olla.palstal
minulla kirjoitti:
Ei kaikki tällä kommentit koske sinua, herra minulla sitä ja ja minulla tätä. No saitpahan tuotua taas yhden asian esille mitä sinulla on, eikä ole halvinta!
Onpas joku tosiaan pahasti kateellinen .... :/
Et ole tainnut lukea kaikkea kirjoitettua, kun tuollaisen mielipahan olet itsellesi suotta rakennellut. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, veneenä on kohtalaisen iäkäs Princess 35, josta asialliseen ja mielenkiintoisella tavalla on keskusteltu, kuten moottoriveneilijät yleensäkin . . sinua lukuunottamatta, joka et veneilijä ole ollenkaan. Onko siis pakko roikkua paikassa johon ei selvästikään sovellu. - minulla
Mistähän tässä pitäisi olla kateellinen? Kusen hajuisessa princessissä istumisesta? :D Ja kommenttisi vain vahvistaa sitä käsitystä, että olet narsistinen öykkäri, koska heti ensimmäisenä kuvittelet että sinulle ollaan kateellisia, koska minulla minulla minulla... . Työkaverisikin luultavasti ovat jo kurkkuaan myöten täynnä sitä minulla on vene ja minulla harrastukset maksaa, mutta minulla sitä ja minulla tätä. Varmaan viikko lapissa vaikka ilman hyttysmyrkkyä on yhtä juhlaa, kun ei tarvitse kuunnella itsekeskeisen paskiaisen veneleuhkimista koko ajan. :D
- Kannattaako.olla.palstal
minulla kirjoitti:
Mistähän tässä pitäisi olla kateellinen? Kusen hajuisessa princessissä istumisesta? :D Ja kommenttisi vain vahvistaa sitä käsitystä, että olet narsistinen öykkäri, koska heti ensimmäisenä kuvittelet että sinulle ollaan kateellisia, koska minulla minulla minulla... . Työkaverisikin luultavasti ovat jo kurkkuaan myöten täynnä sitä minulla on vene ja minulla harrastukset maksaa, mutta minulla sitä ja minulla tätä. Varmaan viikko lapissa vaikka ilman hyttysmyrkkyä on yhtä juhlaa, kun ei tarvitse kuunnella itsekeskeisen paskiaisen veneleuhkimista koko ajan. :D
En tiedä miksi olet kateellinen, mutta sellaiselta vahvasti vaikutat. Minulla ei ole uutta eikä vanhaa Princessiä - valitettavasti.
Hymiöt eivät peitä pakkomielteistä käytöstäsi ja raivoasi. Terapia voisi tehdä sinulle hyvää, ennen kuin vahingoitat itseäsi tai muita.
- Nullinkuolija
Toi öljykommentti koski Sea_Ray nimimerkillä kirjoittelevaa hemmoa. Liittyen siis aikaisempaan, huvittaviakin piirteitä saaneeseen viestiketjuun : )
- Ootpas.säälittävä.yksilö
Kylläpäs katkeruus on syvää, onhan se noloa että itsensä nolaat joka kerta palstalle kirjoittaessasi. Katkeruus varmastikin pilaa elämääsi pahsti :)
- Onko.paha.elämä
Koomisia piirteitä siinä oli ja on vain tämä pakkomielteinen käytöksesi ja wannabe tietämyksesi.
- PärreMotor
Polttoaine n. 2000 €
Vakuutus 650 €
Venepaikka seuramaksu 400 €
Talvisäilytys hallissa 1300 €
Nosto, lasku, kuljetus 400 €
Huollot, vahat, maalit yms. n. 300 €
Hankinnat n. 500-1500 €- Tartteetalvipaikan
Missä saa veneen noin edullisesti talvisäilöön halliin?
- ElectrSail
Polttoaine n. 20 €
Vakuutus 350 €
Venepaikka seuramaksu 310 €
Talvisäilytys 15 €
Nosto, lasku, kuljetus 2*100 €
Huollot, vahat, maalit yms. n. 100 €
Hankinnat n. 100 €- P.eräreikä
Purjejollako ??
- ElectrSail
Jolla joo mutta 36-jalkaa joten ei ihan luokkakelpoinen. Sähkömoottori ja aurinkokennot laiturisähkö. Generaattori starttasi keväällä kerrain ihan kokeiluna. Lämppäri vie tuon polttoaineen sitten syssymmällä.
- Todelliskustannus
Tässä unohtuu tärkeimmät mille usein halutaan ummistaa silmät: Jos vene alle 10 v niin arvonalenema voi olla 10 000 vuodessa, enemmänkin. Normaalit kausihuollot on huomioitu, mutta kun peruskunnostuskustnnukset allokoidaan pitkälle aikavälille ne tuplaavat: esim potkurit 2800, vetolaitteen stefat 2000 -4000, turbo paskaksi 5000, venttilikoneiston huolto jotain, uudet org. laatuiset pehmusteet tonneja jne. Nämä moottorihintaesimerkit ovat volvon nelipyttydieselille. Kyllä se veneilyn -kokonais- kustannus usein on vähintään 10 000 vuodessa. Sen voi laskea vasta myydessä, jolloin karu totuus paljastuu. Sama toki autossa.
- Heikkoa.ymmärrystäkö
Ei unohtunut, aloittaja sen selitti tuossa hieman ylempänä. Vapaasti avaat sellaisen nerojen ketjun jossa pohditte noita "tärkeitä" asioita.
- FrankZane
potkurit 2800, vetolaitteen stefat 2000 -4000, turbo paskaksi 5000, .. siis mitä ihmettä ? Mistä näitä hintoja revit ? Volvon 4- sylinteriseen koneeseen ei turbo maksa viittätonnia ! Mitkä stefat noin paljon maksaa : )
- Tottakuuleon
Kato volvon hinnastosta dph nibral potkurisarjan hinnat. On noin 2800. Dph avauksen ja stefojen vaihdon hinnaksi sain kirjallisella tarjouksella, alennetulla aikatauluttamattomalla tuntiveloituksella 2000 - 4000. Laiturinaapurilta pamahti turbo merccarin pienehköstä dieselistä, veloitus 5000.
Kerros mistä saan halvemmalla? Ite ostin käytetyn G7 potkurisarjan Michiganista 1200 USD, muttei lasketa tässä. Jos ajat kiveen et voi odotella jenkeistä sopivaa käytettynä. - eimullamuutatähän
Tottakuuleon kirjoitti:
Kato volvon hinnastosta dph nibral potkurisarjan hinnat. On noin 2800. Dph avauksen ja stefojen vaihdon hinnaksi sain kirjallisella tarjouksella, alennetulla aikatauluttamattomalla tuntiveloituksella 2000 - 4000. Laiturinaapurilta pamahti turbo merccarin pienehköstä dieselistä, veloitus 5000.
Kerros mistä saan halvemmalla? Ite ostin käytetyn G7 potkurisarjan Michiganista 1200 USD, muttei lasketa tässä. Jos ajat kiveen et voi odotella jenkeistä sopivaa käytettynä.Aika tarkasti osasivat sitten hinnoitella Dph avauksen. Luulisi varaosien hinnan huoltoliikkeen tietävän lähes eurolleen, joten jos työ osuutta ei osata laskea kuin 2000 euron tarkkuudella, niin minä sanoisin kiitos ja näkemiin.
- FrankZane
Tottakuuleon kirjoitti:
Kerros mistä saan halvemmalla? Ite ostin käytetyn G7 potkurisarjan Michiganista 1200 USD, muttei lasketa tässä. Jos ajat kiveen et voi odotella jenkeistä sopivaa käytettynä.Volvo DP: n F4 potkurit 1900 € (Top Boat Helsinki), Volvo Pentojen turbot Marinepartsissa 800-1900 € !! Tässä nyt muutama esimerkki. Hinnat ei nyt tietenkään sisällä nostoja / laskuja tai työn osuutta.
- BörjeSibbo
Tottakuuleon kirjoitti:
Kerros mistä saan halvemmalla? Ite ostin käytetyn G7 potkurisarjan Michiganista 1200 USD, muttei lasketa tässä. Jos ajat kiveen et voi odotella jenkeistä sopivaa käytettynä.Laiturinaapurilta pamahti turbo merccarin pienehköstä dieselistä, veloitus 5000. No just joo.. saahan sitä pyytää, mutta todellinen tomppeli täytyy olla, joka tuon hinnan suostuu maksamaan ??. Saahan sitä veneilyyn euroja menemään, jos ei mistään mitään ymmärrä !
- Sammadär
Just joo börjelle, sulla rantaruotsalaisena on koko suku veneenkorjaajia muttei meillä muilla. Jos kesken kautta hinta annetaan eikä muita tekijöitä löydy, niin ei auta itku markkinoilla vaan pitää maksaa rantarosvolle jos mielii ajella.
Frankin 2 tonnin turbosta tulee se 5 tonnin remppa vianmäärityksen, työn, nostojen ja laskujen kanssa. Yksittäisen teknisen varaosan hinta ei ole mitenkään relevantti tässä kohtaa. - MulgerssonSaimaa
Sammadär kirjoitti:
Just joo börjelle, sulla rantaruotsalaisena on koko suku veneenkorjaajia muttei meillä muilla. Jos kesken kautta hinta annetaan eikä muita tekijöitä löydy, niin ei auta itku markkinoilla vaan pitää maksaa rantarosvolle jos mielii ajella.
Frankin 2 tonnin turbosta tulee se 5 tonnin remppa vianmäärityksen, työn, nostojen ja laskujen kanssa. Yksittäisen teknisen varaosan hinta ei ole mitenkään relevantti tässä kohtaa.Täytyy olla aika tumpelo, jos ei turboa pysty itse vaihtamaan ja mikä pakko sitä venettä on sen takia ylös nostaa?
Veneily on lähtökohtaisesti harrastus, jossa on itse kyettävä tekemään monia asioita, muuten menee todella vaikeaksi ja kalliiksi.
- facktummm
9 metrinen 40 hv meriläinen
diesel 500 eur
Vakuutus 150
Venepaikka 500
Talvisäilytys 500
Nosto, lasku, kuljetus 300
Huollot 100 - VPD6
Kiitos kaikille asiallisten kommenttien antaneille. Varsin totuuden mukaisia antamanne kulut ovat. Kiitos lisäksi niille, jotka kritisoivat ihan aiheesta tänne eksyneitä asiattomia kirjoituksia a kommentteja.
Luvuista näkyy, että veneilyn muuttuvat kulut tuon kokoluokan veneissä vaihtelevat aika paljon. Riippuu paljon myös siitä, miten paljon itse haluaa ja pystyy tekemään mm syksyn huoltotöitä. Niissä voi säästää, jos tekemisen halua ja osaamista löytyy. Ilmeisesti suurin osa täällä keskustelevista taitaa säilyttää venettään ulkona pressujen alla. Lämmin talvisäilytys maksanee keskimäärin 2500€ /talvi.
Kuten vähän arvelin, osa kommenteista on varsin asiattomia. Minun osalta tämä on kuitenkin tässä. - Nickel
Polttoaineet 200e
Vakuutus 150e
Venepaikka 220e
Nostot ja laskut 250e
Huollot ja korjaukset noin 300e
32 jalkainen lasikuituinen purkkari, jolla seilataan noin sata vuorokautta kaudessa pitkin Perämerta - LLHH-
Tässä pari vuotta vanha postaukseni aiheesta:
Omia kokemuksiani kaudelta 2014. Vene on 37 kesää nähnyt 30 jalkainen skandi. Myyntiarvo lienee n, 20kE - tai sitten jonkunverran vähemmän...
En kyseenalaista kenenkään laskelmia, mutta mielestäni monet ovat antaneet ehkä hieman turhan alhaisia arvioita koko kauden kuluista. Itse käytän pääsääntöisesti Biltemaa/Moponettiä, mutta olen siltikin saanut aivan riittävästi rahaa kulumaan.
Tässä tarkempi jaottelu: Erilaisiin kulutus/huoltotarvikkeisiin meni näköjään 1483EUR (tosin tämä sisältää yhden uuden akun ja polttimon keittimeen), ei-aivan-niin-pakollisiin paranteluihin melkein täsmälleen samanverran - 1489EUR. Välttämättömät vuosikulut Helsingin kaupungin paikalla kesä/talvi, vakuutukset, nostot&laskut, Trossi=1184EUR. Veneilykuluihin (satamamaksut, muonat rantakahvilat jne.) meni aika tarkalleen tonni. Koko kauden hinta 5117,53EUR - vastineeksi sain 26 päivää ja 742 mailia vauhtia(!) ja vaaratilanteita - TainaAnneli
Ihankiva ettei vesillä näy köyhiä. Eikä ensimmäisen polven suomalaisia. Ravimiehetkin puuttuu.
Minä oon täällä 150päivää kesässä pienellä putjetilla, hyvässä seurassa. Halavempaa kun tupaninpolto.
Kiitos kaikille. Nyt vähän on sadellu ja tuullu. - Keksimoottoriveneilijä
Kuluvan vuoden kustannuksia
Laituripaikka 200e
Talvipaikka 100e
Nosto lasku 100e
Polttoaine noin 150e (uppoumarunkoinen diesel)
Öljyt suodattimet 50e
Korjauksiin noin 100e (näissä teen paljon itse ja haeskelen halvimmat mahdolliset osat netistä)
Vakuutus noin 150e
Ajelut autolla veneelle ja takaisin ehkä noin 300e
Eli jotain tonnin päälle vuodessa varmaankin tekee.- Keksimoottoriveneilijä
Ja vene on tosiaan 80-luvun lopun uppoumarunkoinen keskimoottoridiesel. Käyttöarvo suurempi kuin mahdollinen myyntihinta, ei juuri taida tulla arvon alenemaa merkittävästi enää jos tuon pitää käyttökunnossa.
- VMP
Liukuva 9,5 m, 5000 kg, diesel.
Viime kesänä ajoa n. 100 tuntia.
Telakointi 1700 eur. Katospaikka ulkona. Sisältää noston, laskun ja pesun.
Vakuutus 600 eur.
Huollot ym. 300 eur. Paljon itse tehtynä.
Polttoaine 2900 eur.
Laituripaikka 500 eur.
---------------------------------
Koko vuoden kulut n. 6000 eur. - Putputubutbutbut
Vene, kuin vene minulla on ottanut varusteluun laskemattoman summan rahaa. Tuota en laske, kun kuuluu harrastukseen. Lopetin laskemisen, kun yksi veneistäni oli syönyt 10.000€ pelkkään varusteluun. Lopetin "kirjanpidon" siihen.
Polttoaineisiin säistä riippuen mennyt 1000-3000€/ kausi.
Hallipaikka 1000€
Vakuutukset 500-1000€ en muista tarkalleen.
Juomapuoleen menee kesäisin helposti 1000€ ruokapuoli päälle. En ole laskenut.
Seurojen jäsenmaksut 200€/ vuosi.
Huoltokulut muutaman satasen, mutta lisäksi tulee aina varusteltua venettä ja kulut arviolta 500-1500€/vuosi.
Epäsuoria kuluja tulee autolla ajamisesta veneelle, sekä kaikesta muusta. - Panamaa
Kaikki on suhteellista. Tuo mainitsemasi etelänmerenmatkasumma menee jo yksin panaman kanavan ylitysmaksuihin alle 50 jalkaiselta veneeltä. Suomessa sillä voi jopa purjehtia koko kuukauden.
- Palamaan
Varsinkin meidän puuveneilijöiden keskuudessa on paljon kiinni viitsimisestä ja mukavuudenhalusta.
Puuvenetelakat on sen laatusia ahneita kusettajia, että monet hommat tulee mielummin tehtyä itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733305
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272353Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681879Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311861Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161431- 281381
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja251286Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61286Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631197Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197