Marsujen ruokinta?

Moikka! Oisin sellasta vaan kyselly, että mitä kaikkea te annatte teidän marsuille? Mulla on kaksi melkeen 5kk vanhaa urosmarsua. Ovat jo melkeen kotiutuneet, vielä ovat vähän säikkyjä, mutta ymmärtäähän sen kun ovat vasta kohta viikon olleet. Ainii ja ovat aika vikkeliä tapauksia varsinkin kiinnioton yhteydessä. Ei olla vielä syliin otettu, mutta huomenna olisi tarkoitus viedä ulos, koska häkin siivous. Niin olisiko teillä vinkkejä kiinniotossa? Ja kertokaahan kaikkea tietoa ja tällästä teidän marsuista ja vinkkejä saa antaa ehdottomasti! 😉

13

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hgjghur

      Jos marsut eivät ole vielä sylissä olleet, niin sitten on turha ihmetellä, miten ne ovat niin säikkyjä. Veikkaan, että käsittely on laiminlyöty myös ostopaikassa, sillä tuossa iässä marsut normaalisti alkavat jo sen verran reipastumaan, että hakevat jo ruoan käsistä ja antavat käsitellä nätisti. Kättä useimmiten vielä pakenevat kiinni otettaessa, mutta eivät apinan raivolla.

      Tuolla vätystelyllä marsut eivät koskaan ota kesyyntyäkseen. Ne ovat saaliseläimiä ja vaativat runsasta päivittäistä käsittelyä poikasiällä. Eli syliin vaan paijailtavaksi ja muuta käsittelyä päivittäin niin usein kuin ehtii ja jaksaa. Tuossa iässä on tapahtunut jo peruuntumaton moka kesyttämisessä, mutta totaalisesti ei peli ole menetetty, jos nyt otatte itseänne niskasta kiinni.

      Ruokinta ei ole ollenkaan monimutkaista; heinää niin paljon kuin uppoaa, pieni määrä hyvälaatuista pellettiä ja vähän kasviksia. Tästä ruokinnastakin olisi pitänyt kasvattajalta kysyä.

      • Okei, mutta olen lukenut paljon puolivuotiaista marsuista jotka juoksevat karkuun ja eivät ole sylissä olleet.. Joten mielestäni ehkä vähän yliliioottelua oli tuo sinun viestisi.. 😉


      • Äläselitä
        Marsutonparhaita kirjoitti:

        Okei, mutta olen lukenut paljon puolivuotiaista marsuista jotka juoksevat karkuun ja eivät ole sylissä olleet.. Joten mielestäni ehkä vähän yliliioottelua oli tuo sinun viestisi.. 😉

        Siis häh? Varmasti vanhakin marsu juoksee karkuun tuhatta ja sataa, jollei se ole sylissä ollut. Eli mitä hemmettiä oikein yritit sanoa? Meillä ainakin on kaikki marsut olleet puolen vuoden ikään mennessä hyvin kesyjä ja lunkeja. Noin surkealla tietotaidolla ja vähäisellä kokemuksella ei kannata tulla kertomaan, miten muut muka liioittelevat. Olette ihan itse nyt laiminlyöneet marsujen käsittelyn ja voi hyvin olla, että samoin on tehnyt edellinenkin omistaja. Siltä kertomasi mukaan vaikuttaa.


      • Ja olivat he entisessä kodissaan sylissä.. Ja jos kerta pitäis ottaa syliin, niin keroppa miten kun juoksevat 1000km/ h karkuun


      • Äläselitä kirjoitti:

        Siis häh? Varmasti vanhakin marsu juoksee karkuun tuhatta ja sataa, jollei se ole sylissä ollut. Eli mitä hemmettiä oikein yritit sanoa? Meillä ainakin on kaikki marsut olleet puolen vuoden ikään mennessä hyvin kesyjä ja lunkeja. Noin surkealla tietotaidolla ja vähäisellä kokemuksella ei kannata tulla kertomaan, miten muut muka liioittelevat. Olette ihan itse nyt laiminlyöneet marsujen käsittelyn ja voi hyvin olla, että samoin on tehnyt edellinenkin omistaja. Siltä kertomasi mukaan vaikuttaa.

        en tarkoittanut sitä noin ilkeästi. harmittaa vain kun mokasin näin pahasti.. olisko sinulla vinkkejä? :(


      • eipakkosyliä

        Minä oon vähän eri mieltä tuosta poikasikäisten paijailusta. Jos poikanen on hyvin arka, niin ei ole mitään järkeä stressata sitä ottamalla väkisin syliin. Tärkeämpää on, että alkaa luottaa hoitajan käsiin: tulee nuuhkimaan, hakemaan ruokaa, antaa silittää. Eli mielestäni sylittely on liian shokeeraava tapa aloittaa kesytys ja se on vasta se seuraava vaihe kun perusluottamus marsun ja hoitajan välillä on jo saavutettu. Itse en ottanu toista marsuani poikasiässä pariin kuukauteen syliin ollenkaan (paitsi kynsien leikkuun yhteydessä) ja todella seurallinen ja rento nuorimies hänestä kasvoi. Mielestäni juuri siitä syystä, että koskaan ei pakotettu syliin. Harrastin myös sitä, että menin itse istumaan lattialle ja marsut sai sitten itse kiivetä syliin tai olla kiipeämättä.


      • Jgvfugfh
        eipakkosyliä kirjoitti:

        Minä oon vähän eri mieltä tuosta poikasikäisten paijailusta. Jos poikanen on hyvin arka, niin ei ole mitään järkeä stressata sitä ottamalla väkisin syliin. Tärkeämpää on, että alkaa luottaa hoitajan käsiin: tulee nuuhkimaan, hakemaan ruokaa, antaa silittää. Eli mielestäni sylittely on liian shokeeraava tapa aloittaa kesytys ja se on vasta se seuraava vaihe kun perusluottamus marsun ja hoitajan välillä on jo saavutettu. Itse en ottanu toista marsuani poikasiässä pariin kuukauteen syliin ollenkaan (paitsi kynsien leikkuun yhteydessä) ja todella seurallinen ja rento nuorimies hänestä kasvoi. Mielestäni juuri siitä syystä, että koskaan ei pakotettu syliin. Harrastin myös sitä, että menin itse istumaan lattialle ja marsut sai sitten itse kiivetä syliin tai olla kiipeämättä.

        Yhden kokeilun perusteella ei paljoa kannattaisi herrastella.

        Marsuilla, kuten vaikkapa koirilla ja kissoillakin, on poikasikään sijoittuva sosiaalistumiskausi. Tällöin kaikki opittu, myös kesyyntyminen eli ihmisiin leimaantuminen, on nopeampaa ja ehdottomampaa. Kun tämä on ohi, niin se on ohi eikä takaisin tule, joten poikasia todellakin tulee käsitellä ja totuttaa pallutteluun niin paljon kuin suinkin mahdollista, vaikka miten olisit omasi toisin koulinut.

        Aloittajan marsuilla sosiaalistumiskausi toki on jo ohi, mutta marsujen sääliminen ja rauhaan jättäminen ei auta yhtään. Sehän se vasta pahentaakin stressiä, jos marsujen annetaan pelätä häkissään ihmisiä ilman, että edes yritetään auttaa niitä reipastumaan. Tosiasia on se, että mitä enemmän marsuja käsittelee, eli toisin sanoen myös sylittelee, ensimmäisestä päivästä lähtien, sitä nopeammin ne reipastuvat todetessaan, ettei ihmisiä tarvitsekaan pelätä kuollakseen. Jättäisin siis ehdottomasti neuvosi omaan arvoonsa ja käsittelisin marsuja päivittäin useampaan kertaan.


      • eipakkosyliää

        Taisi mennä pointtini vähän ohi. En missään vaiheessa sanonut tai antanut omasta mielestäni edes ymmärtää, että marsut pitäisi jättää rauhaan tai antaa niiden olla häkissä peloissaan. Sanomani oli vain, että sylissä pitäminen ei ole ainoa eikä ainoa toimiva tapa kesyttää marsua, koska mielestäni sitä korostetaan ohjeissa liikaa. Kaikenlainen hipluttelu ja juttelu ja yhteisen ajan viettäminen on aivan yhtä tehokasta. Ja täytyy pitää mielessä, että kaikki marsut ei tykkää olla sylissä eikä niistä tule sylimarsuja, vaikka kuinka olisi otollisessa iässä sosiaalistettu.


      • Höpsistävaan
        eipakkosyliää kirjoitti:

        Taisi mennä pointtini vähän ohi. En missään vaiheessa sanonut tai antanut omasta mielestäni edes ymmärtää, että marsut pitäisi jättää rauhaan tai antaa niiden olla häkissä peloissaan. Sanomani oli vain, että sylissä pitäminen ei ole ainoa eikä ainoa toimiva tapa kesyttää marsua, koska mielestäni sitä korostetaan ohjeissa liikaa. Kaikenlainen hipluttelu ja juttelu ja yhteisen ajan viettäminen on aivan yhtä tehokasta. Ja täytyy pitää mielessä, että kaikki marsut ei tykkää olla sylissä eikä niistä tule sylimarsuja, vaikka kuinka olisi otollisessa iässä sosiaalistettu.

        Sinä sen sijaan taidat ottaa sylittelyn liian kirjaimellisesti. Minä ainakin luen sen "hipluttelun" sylittelyksi. Nimimerkki Jgvfugfh sitä paitsi puhuu yleisesti käsittelystä kun taas sinä väänsit sen nyt pelkäksi sylissä pitämiseksi. Sinä sen sijaan kerrot, ettet nostanut toista marsuasi syliin ollenkaan PARIIN KUUKAUTEEN, mitä ei todellakaan pidä mennä muille suosittelemaan. Käsittely on kaiken A ja O eikä sitä missään nimessä saa jättää tekemättä kaikkein otollisimpaan kesyyntymisaikaan. Nyt on kyse nimenomaan tehokkaasta kesyttämisestä eikä siitä, että kaikista marsuista yritettäisiin leipoa sylimarsuja.


      • eipakkosyliiä
        Höpsistävaan kirjoitti:

        Sinä sen sijaan taidat ottaa sylittelyn liian kirjaimellisesti. Minä ainakin luen sen "hipluttelun" sylittelyksi. Nimimerkki Jgvfugfh sitä paitsi puhuu yleisesti käsittelystä kun taas sinä väänsit sen nyt pelkäksi sylissä pitämiseksi. Sinä sen sijaan kerrot, ettet nostanut toista marsuasi syliin ollenkaan PARIIN KUUKAUTEEN, mitä ei todellakaan pidä mennä muille suosittelemaan. Käsittely on kaiken A ja O eikä sitä missään nimessä saa jättää tekemättä kaikkein otollisimpaan kesyyntymisaikaan. Nyt on kyse nimenomaan tehokkaasta kesyttämisestä eikä siitä, että kaikista marsuista yritettäisiin leipoa sylimarsuja.

        Nimimerkki Hgjghur käski ottaa marsut syliin paijailtavasti. Ehkä olen supertarkka, mitä tulee erilaisiin käsitteisiin, mutta jokainen näistä sanoista ja sanapareista: sylittely, hipluttelu, sylissä pitäminen ja nostaminen tarkoittavat eri asioita ja näillä eroilla on merkitystä.
        Sylittely = pidetään sylissä tai kanniskellaan ja silitellään samalla
        Sylissä pitäminen= pidetään sylissä vähintään 1 min (yläaikarajaa ei ole)
        Nostaminen= ei ole sylissä pitämistä, koska kesto alle 1 min.
        Hipluttelu= koskettelu (yleensä niin, että kosketeltava ei ole sylissä).


      • eipaakkosyliä
        Jgvfugfh kirjoitti:

        Yhden kokeilun perusteella ei paljoa kannattaisi herrastella.

        Marsuilla, kuten vaikkapa koirilla ja kissoillakin, on poikasikään sijoittuva sosiaalistumiskausi. Tällöin kaikki opittu, myös kesyyntyminen eli ihmisiin leimaantuminen, on nopeampaa ja ehdottomampaa. Kun tämä on ohi, niin se on ohi eikä takaisin tule, joten poikasia todellakin tulee käsitellä ja totuttaa pallutteluun niin paljon kuin suinkin mahdollista, vaikka miten olisit omasi toisin koulinut.

        Aloittajan marsuilla sosiaalistumiskausi toki on jo ohi, mutta marsujen sääliminen ja rauhaan jättäminen ei auta yhtään. Sehän se vasta pahentaakin stressiä, jos marsujen annetaan pelätä häkissään ihmisiä ilman, että edes yritetään auttaa niitä reipastumaan. Tosiasia on se, että mitä enemmän marsuja käsittelee, eli toisin sanoen myös sylittelee, ensimmäisestä päivästä lähtien, sitä nopeammin ne reipastuvat todetessaan, ettei ihmisiä tarvitsekaan pelätä kuollakseen. Jättäisin siis ehdottomasti neuvosi omaan arvoonsa ja käsittelisin marsuja päivittäin useampaan kertaan.

        "Yhden kokeilun perusteella ei paljoa kannattaisi herrastella."

        Kyseessä ei ole minun yksi kokeilu vaan metodin on luonut youtubettaja, jonka kanavalta Little Adventures voi totustu paremmin niihin perusteluihin, miksi marsun kesyttämisen voi tehdä täysin marsun ehdoilla ja se voi olla jopa hedelmällisempää kuin perinteinen lähestymistapa.


      • Höpsistävaan
        eipakkosyliiä kirjoitti:

        Nimimerkki Hgjghur käski ottaa marsut syliin paijailtavasti. Ehkä olen supertarkka, mitä tulee erilaisiin käsitteisiin, mutta jokainen näistä sanoista ja sanapareista: sylittely, hipluttelu, sylissä pitäminen ja nostaminen tarkoittavat eri asioita ja näillä eroilla on merkitystä.
        Sylittely = pidetään sylissä tai kanniskellaan ja silitellään samalla
        Sylissä pitäminen= pidetään sylissä vähintään 1 min (yläaikarajaa ei ole)
        Nostaminen= ei ole sylissä pitämistä, koska kesto alle 1 min.
        Hipluttelu= koskettelu (yleensä niin, että kosketeltava ei ole sylissä).

        Vai et ole supertarkka. Salli mun nauraa! Nimimerkki Hgjghur käsiki nostella syliin paijailtavaksi JA käsitellä muutenkin päivittäin. Mikä on ihan oikein, jos mielii marsujen joskus kesyyntyvän. Sinä sen sijaan väität, että vain sinun tapasi on marsuystävällistä, vaikka kesyyntymisen ja ihmiseen luottamisen pitkittäminen on kaikkea muuta kuin marsuystävällistä. Samalla periaatteella voisi sanoa, että koiran pentuja ei saisi käsitellä, vaan niiden pitäisi antaa tulla itsekseen niin kesyiksi kuin ilman syliä ja käsittelyä tulevat "koiralähtöisesti". Käsittely/sylittely/hipluttelu tai miksi sinä sananatsi haluat mitäkin kutsua ei ole marsuille väärä teko, vaan tähtää nimenomaan mukavaan ja stressittömään yhteiseloon mahdollisimman pian.


    • eiipakkosyliä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      5884
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      62
      3114
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      55
      2506
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1153
    5. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      40
      1131
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1094
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      917
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      823
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      801
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      793
    Aihe