Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Omaishoitaja ja vanhustensuojeluilmoitus

hämmästynyt

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201806192201022363_we.shtml
"
Sen mukaan sosiaaliviranomaiselle pitää ilmoittaa, jos sosiaali- ja terveysalan ammattilainen tai poliisin, hätäkeskuksen tai pelastustoimen palveluksessa oleva kohtaa tehtävässään ikäihmisen, joka ei saa riittävää hoitoa tai joka on kohdannut laiminlyöntiä tai kaltoinkohtelua."

"Huoli-ilmoituksen voi tehdä, jos vanhuksen omaishoitaja näyttää niin uupuneelta, ettei hän jaksa huolehtia hoidettavastaan."

Em. lainaukset oli kyseisestä artikkelista.
Eli tehdäänkö tässäkin meistä omaishoitajista syntipukki ja syyllinen?

Eikö ole yhteiskunnan vika kun entistä huonokuntoisemmat kotiutetaan kotihoitoon sairaaloista.
Laitospaikkoja eikä inttervallihoitopaikkoja ei ole tarpeeksi.
Onko meidän syy jos väsymme emmekä jaksa? Ilman vapaita 24/7.

12

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omsku

      Voiko ilmoituksen tehdä jos huomaa omaishoitajan väsymyksen raskaa työtaakan kanssa, eikä hän apua saa mistään?
      Entä jos huomaat hoidettavan väkivaltaisuuden hoitajaa kohtaan?

      Onko sosiaaliviranomaisella velvollisuus puuttua tässä tapauksessa hoitajaan kohdistuvan kaltoinkohtelun ja loppuun palamisen vuoksi?

      • om.hoit2

        Nuo oli hyviä kysymyksiä, mutta tuskin niihin löytyy mistään oikeaa vastausta.

        Voiko omaishoitaja tehdä itse huoli-ilmoituksen hoidettavastaan, jos terveydenhoitohenkilökunta ja lääkärit eivät ole kuunnelleet omaishoitajaa? Silloinhan asioihin periaatteessa pitäisi ottaa kiinni.
        Entäpä miksi tk-henkilökunta ei tee virkansa puolesta huoli-ilmoitusta silloin kun näkevät ja kuulevat omaishoitajan väsymyksen ja käyttäytymisen hoitajaansa kohtaan.


      • Väsynyomaishoitaja
        om.hoit2 kirjoitti:

        Nuo oli hyviä kysymyksiä, mutta tuskin niihin löytyy mistään oikeaa vastausta.

        Voiko omaishoitaja tehdä itse huoli-ilmoituksen hoidettavastaan, jos terveydenhoitohenkilökunta ja lääkärit eivät ole kuunnelleet omaishoitajaa? Silloinhan asioihin periaatteessa pitäisi ottaa kiinni.
        Entäpä miksi tk-henkilökunta ei tee virkansa puolesta huoli-ilmoitusta silloin kun näkevät ja kuulevat omaishoitajan väsymyksen ja käyttäytymisen hoitajaansa kohtaan.

        Ei omaishoitajan jaksaminen ketään kiinnosta, ei ainakaan palveluohjaajat korvaansa lotkauta, jos niille sanoo olevansa väsynyt. Mun kohdalle sattui onneks kuunteleva lääkäri, joka käyttäessäni hoidettavaani lääkärillä, kuunteli myös minua. Hoidettavani pääsi voinnin arviointijaksolle sairaalaan ja siellä ollut lääkäri sai aikaseksi sen, ett pääsimme kotihoidon piiriin. Palveluohjaajista yksikään ei ottanut tosissaan mua, kun puhuin väsymyksestäni ja heidän mielestä meillä ei ollut oikeutta päästä kotihoidon piiriin. Kotihoidon saaminen avuksi on helpottanut mun jaksamista ja vienyt asioita eteenpäin ja tällä hetkellä hoidettavani odottaa palvelukotipaikkaa. Palveluohjauspuolelta ei olis saanut vieläkään apua, jos heiltä sitä olisin taas kerran kerjännyt kuten pari kertaa aiemmin ja ei todellakaan olis ollut mahdollista heidän kautta saada hoidettavaa jonottamaan palvelukotipaikkaa.
        Olen tietenkin yhä väsynyt ja välillä pimahdan hoidettavalleni, kun hänellä on kunnon hepulivaihe ollut päällä monta päivää putkeen, kuten muistisairailla tuppaa yleensä olemaan ja olen huutanutkin niin ett on varmaan kuulunut naapureille asti, mutt kun ei tavallinen puhe tahdo mennä hoidettavalle perille. No, huutaa hänkin takas ja on joskus rollaattorilla pukkinut mun kintuille, kun en ole antanut hänen lähteä ulos omille teilleen. Pitäis olla aika hyvähermonen tai hyvä lääkitys, ettei menettäisi hermojaan muistisairasta hoitaessa. Väsymyshän se pistää huutamaan ja piuhat tiukalle, välillä on joutunut valvomaan ympärivuorokauden, kun on pitänyt vahtia ettei hoidettava painele ulos omille teilleen. Nyt ottaa pattiin, kun vuorohoitopaikassa on seuraavaa hoitojaksoa on siirretty päivällä eteenpäin eli pitää jaksaa yks päivä lisää hoidettavan kanssa. Eihän ne siellä paikassa jaksa ymmärtää ett joskus se yksikin ylimääräinen päivä hoidettavan kanssa on liikaa, kun jaksaminen on muutenkin jo tiukilla. Tuntuu joskus, ett eikö ne joltain muulta vois sitä hoitojaksoa siirtää, pitääkö se siirto aina osua meidän kohdalle tai voishan ne joskus edes tehdä siirron toiseen suuntaan eli päivää siirrettäisiin aikaisemmaksi, mutt eihän semmoinen tuuri voi mun kohdalle sattua. Kun oikein huonoja päiviä sattuu hoidettavan käytöksen takia kohdalle, niin oikeasti olen kiitollinen siitä, ett olen hänet saanut jo hoitopaikkajonoon laitettua ja en tunne syyllisyyttä siitä. Mulla on jo terveyden kanssa ongelmia ollut johtuen tästä rankasta työstä ja sekin on syynä miks olen hoidettavan pistänyt hoitopaikkajonoon.


      • Elämää

        Kyllä on tuttua arkea meilläkin.
        Kotihoito käy muutaman kerran viikossa.
        Hoidettava pyytää hoitajia kanssaan sänkyyn, minua nolottaa vanhan miehen jutut. Kehuu itseään, kuinka hyvä hän on...
        Minua haukkuu hoitajille, että en välitä/huolehdi hänestä. Itku pääsi tänäänkin tuommoisia juttuja kuunnellessa. Ne on hänen mielestään vitsejä...lähipiiriläiset ei käy enää meillä, eivät kestä kuunnella miten minua kohdellaan ja nälvitään....
        Olen hänessä kiinni 24/7, uhraan oman elämäni. Jatkuvaa huolehtimista ihan kaikista asioista...ja haukkumista palkaksi.
        En saa nukkua öitä rauhassa.
        Tekisi mieli "heittää" pihalle.
        Kun saisin edes intervalliin. Ei tämä ole omaishoitajille ihmisarvoista elämää. Ei ihme, että uuvutaan.
        Olen jo siinä iässä ja vakavasti sairas itsekin. Olisi kiva olla vielä hyvillä mielin loppu elämä...eikä elää toisen ilkeilyä sietäen.


    • taidantehdä
      • EntinenHoitaja

        Mielestäni voi tehdä. Olen tehnyt jopa itsestäni ilmoituksen, kun meni tossa syksyllä "vähän" huonosti. Tosin otin yhteyttä kaupungin sosiaalipäivystykseen. Joutuvat ottamaan sosiaalipuolella huomioon sekä hoidettavan, että hoitajan jos hoitaja niin haluaa. Mitään väärähään et tee tehdessäsi ilmoituksen. Huoli riittää.


    • ei.ymmärrä

      https://rauhantervehdys.fi/2017/01/apua-kaltoinkohteluun-on-olemassa/

      Miksiköhän meistä omaishoitajista tehdään jotain pahiksia joka paikassa, ensin alkoholisteja ja nyt väkivältaisiakin.

      Miksi milloinkaan julkisesti ei puhuta siitä väkivallasta jota saamme? Hoidettava voi puristella käsivartenne mustlmille tai raapia kurkkunne ja kasvonne. Lyödä kävelykepillään, esimerkkejä kyllä löytyy. Entä henkinen väkivalta jota saamme päivittäin?

      • Omasku

        Omaishoitajaliittokin on pyhittänyt kesäajan meidän syyllistämiselle alkoholisteiksi.
        Ei varmaan mene pitkään kun alkavat syyllistää meitä väkivallastakin hoidettavia kohtaan.


      • Vainomsku

        Hoidettava jäkättää joka asiasta vastaan.
        Minua syyttää, että minä vaan v......len hänelle.
        En saa sanoa mistään mielipidettäni. Hän ei usko lääkärinkään antamia hoito-ohjeita.. en ota vastuuta enää.
        Kaikki hommat minun kuitenkin pitää tehdä...hän vaatii.
        Olen niin väsynyt ja mieli maassa.
        Kai pitää tehdä itsestään huoli-ilmoitus, mutta eihän minua kukaan usko.
        Tää henkinen väkivalta on kamalaa.
        Ei auta jos sanotaan,.älä välitä...


      • elävä.zombi

        Sama täällä. Jatkuvaa haukkumista ja syyttelyä. Jos olen hiljaa, se ei ole hyvä. Jos puhun sekään ei ole hoidettavan mieleen. Mielipidettä ei saa sanoa, kun olen tyhmä ja aina joka asiassa väärässä. Hoidettava on se, joka tietää kaikki, osaa kaikki ja hallitsee kaiken.
        Onko tämä ihmisen elämää, kun koko päivän pelkää hoidettavaansa joka on mielenterveys- ja särkylääkkeistä pökkyrähumalassa. Tästä tilanteesta olen puhunut hoitajille ja lääkäreille ja turhaan. Mitä h...tin väliä minun elämälläni on kun olen vain omaishoitaja.

        Ei tämä henkinen väkivalta mieltä ylennä....olo on täysin turta ja tekee työnsä kuin robotti.


      • Eiarvoaollenkaan
        elävä.zombi kirjoitti:

        Sama täällä. Jatkuvaa haukkumista ja syyttelyä. Jos olen hiljaa, se ei ole hyvä. Jos puhun sekään ei ole hoidettavan mieleen. Mielipidettä ei saa sanoa, kun olen tyhmä ja aina joka asiassa väärässä. Hoidettava on se, joka tietää kaikki, osaa kaikki ja hallitsee kaiken.
        Onko tämä ihmisen elämää, kun koko päivän pelkää hoidettavaansa joka on mielenterveys- ja särkylääkkeistä pökkyrähumalassa. Tästä tilanteesta olen puhunut hoitajille ja lääkäreille ja turhaan. Mitä h...tin väliä minun elämälläni on kun olen vain omaishoitaja.

        Ei tämä henkinen väkivalta mieltä ylennä....olo on täysin turta ja tekee työnsä kuin robotti.

        Tuttua juttua. Mun hoidettava osaa syyllistää, jos joku asia ei mene hänen mielen mukaan esim.kun sanon ettei vielä voi vuorohoitoon mennä, kun siellä ei ole tilaa vasta kuin annettuna ajanjaksona, niin saattaa höpistä ett pitää sitten kuolla kotia. Hän suuttuu, jos sanon vastaan ja suuttuu, jos joutuu yksinänsä yöllä olemaan, kun ei ymmärrä ett mäkin tarvitse unta jaksaaseni, luulee vissiin jo ett kotikin on joku hoitopaikka. On yrittänyt lyödä, on lykkinyt rollaattorilla sääriini, kun en ole antanut lähteä ulos omille teilleen talvipakkasilla. On tässä itsekin huutanut hänelle, kun ei tavallinen puhe ole perille mennyt ja on joutunut saikkaamaan hänen kanssaan samasta asiasta useasti. Nyt sitten tuli kiva ylläri vuorohoidosta häntä kotiin hakeassani taas kerran, oli siirretty seuraavaa vuorohoitojaksoa päivällä eteenpäin, niinkuin myös viimeksikin eli on tiedossa toistamiseen yks ylimääräinen helvetillinen päivä hänen kanssaan ja bonuksena sen päälle myös sitä seuraavaa vuorohoitojaksoa on siirretty kahdella päivällä eteenpäin eli pitääpä muistaa lämpimästi iltarukouksessa vuorohoitolistan tekijää, jospa hänkin sais jotain yhtä mukavia ylläreitä kohdalleen. Nyt pitää lisäks säätää uusiksi kotihoidon käyntipäivätkin eli kiitosta vaan sinne vuorohoitopaikkaan tästäkin ylimääräisestä työstä, ihan kuin ei olis muutenkin rankkaa ollut, niin pitää vääntää jaksamistani vieläkin tiukemmalle. Hoidettavalle sanonutkin, kun hän puhuu kuolemastaan, ett mä se tässä hommassa taidan ensin kuolla. Ei heru empatiaa ja ymmärrystä kaupungin puolelta omaishoitajalle, oikeasti nakkaavat paskat meistä. Ja valtion päättäjiltä ei muuta heru kuin arvostusta, muuten pyyhkivät likaiset kenkänsä meihin kuin kynnysmattoihin.


    • kysy.mys

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3165
      Lakimuutos vanhuspalveluiden inhimillistämiseksi

      Kukahan osaisi tehdä kansalaisaloitteen meidän omaishoitajien aseman ja epäkohtien korjaamiseksi.
      Kaikissa aloitteissa ym. asia on hoidettavan kannalta. Miksi me olemme niitä likaisen työn tekijöitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2200
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1916
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      72
      1590
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1578
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1482
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe