https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005745938.html
Kesämökki on työleiri. Miksi mökkeillä kun voi nauttia elämästä. Elämä on lyhyt ja niitä on vain yksi, miksi hukata se kesämökillä?
Nykypolvista ei ole enää kesämökin omistamiseen
13
450
Vastaukset
- Lopunloppu
Näin mökkitalkkarina ajattelin tarjota sitä mahdollisuutta, että joku muu huolehtisi mökin kunnosta.
Sitten tuli mieleen palvelusta aiheutuva lisäkustannus. Mahtaisikohan tuollainen mökin käyttäjä olla kovinkaan halukas maksamaan siitä, tuskin.
Silloin vuonna 2000, kun aloittelin tätä mökkitalkkarin hommaa, minä kohtasin monenlaista tarinaa. Suurin osa oli palvelun tarpeessa, mutta maksuhaluja ei ollut. Parissa vuodessa sain kerättyä kohtuullisen määrän asiakaskuntaa ja kymmenisen vuotta meni hyvin, välillä jopa loistavasti. Tein monenlaista, kuivakäymälästä veneen tervauksen kautta saunan pesuun ja ampiaispesän hävittämiseen. Viimeiset viisi-kuusi vuotta liikevaihto on ollut alavireinen ja minulla on ihan oma näkemykseni siitä miksi näin on käynyt.
Vanhat mökit, ne toistuvaa huoltoa tarvitsevat, jäävät pois käytöstä kun vanhat mökin omistajat eivät jaksa enää kiinnostua mökistään, eivätkä halua maksaa kunnossapidosta.
Puhelimesta löytyy viesti:
- Sinun ei tarvi ennää mennä sinne mökille. Me kokeillaan myydä se, - tai jotain vastaavaa.
Uudet loma-asunnot ovat vielä hyvässä kunnossa ja ne on varustettu järjestelmillä joita voi kauko-ohjata. Ei sinne mökkitalkkaria tarvita. Nurmikot ajetaan koneella jota ei tarvitse työntää, ei vetää. Aika monella on nurmikon tilalla kanervakuntta, eikä se kaipaa kovin kummoista huoltoa.
Veneet nostetaan rannalle sähkövinssillä tai traileri ajetaan järveen ja vene siihen päälle. Mazda, Volvo tai vaikka Toyota vetää veneen rannalle.
Mökkien määrä ei ole juurikaan vähentynyt, mutta käyttäjien määrä on vähentynyt paljon. Ne mökit ovat siellä rannoilla edelleen, - tyhjillään.
Minua tuo ei enää haittaa. Eläkepäivät alkavat syyskuun alusta ja sitten ne saavat minuun nähden hapata niille sijoilleen.
Uskoisitteko jos sanoisin, etten liiemmin välitä mökkeilystä. Jostakin kumman syystä olen alkanut inhota sitä.
Veneilystä pidän sitäkin enemmän. - niinsevaanmeneehei
Nimenomaan siksi kannattaisi asua vakituisesti kesämökillä, että elämä on niin lyhyt.
Irti palkkatyöstä niin pian kuin mahdollista ja mökille nauttimaan elämästä.- ElätKutenPuhut
Niinhän sinä teet, - irti palkkatyöstä. Mökki sinulta tosin puuttuu, koska sossu ei maksa mökkejä.
- dfgdgfdggfdgd
ElätKutenPuhut kirjoitti:
Niinhän sinä teet, - irti palkkatyöstä. Mökki sinulta tosin puuttuu, koska sossu ei maksa mökkejä.
No, jos on riittävän paljon osannut säästää ja sijoittaa ennen kesämökille vakituisesti siirtymistä, ei mitään sossun rahoja edes tarvita (itse laitan vain 35% nettotuloista säästöön/sijoituksiin). Mökkejähän saa todella halvalla, jos ei mitään huippupaikkaa ja -laatua vaadi. Alle 50 tonnilla saa hyvän mökin kaikilla mukavuuksilla, jos valitsee mökin vähemmän suositulta paikalta. Aivan kuten muussakin asumisessa, samalla mökillä eri puolella Suomea on moninkertainen hintaero...
Tosin monilla paikkakunnilla mökkiin vakituisesti muuttaminen on kiellettyä, joten pitää varoa naapurien kantelua... - niinsevaanmeneehei
ElätKutenPuhut kirjoitti:
Ihme sekopoltsi.
- ÄkkiäLainaaHakemaan
Ostelkaa vaan mökkejä niin kunnat saa nostaa maksuja reilusti....Kiinteistöveroa,jäteveroa,sähköveroa,tienhoitomaksuja, vesimaksuja ,vakuutuksia ......Ostakaa nyt äkkiä,ne loppuu pian! Nyt heti hakemaan lainaa jotta saa omansa!
- Hyvinärtynyt
Joo ei, ei ole. Etenkään jos olet yhteisomistuksessa olevassa mökissä puolisosi kanssa ainoat, jotka remppaavat terassia, hoitavat paikalle nuohoojan, tekevät kevätsiivoukset ym ym ja toinen perhe saapuu paikalle lähinnä nauttimaan kauniista kesäpäivistä ja sanovat, että eivät voi osallistua esim. terassin maalaamiseen, kun heidän perheensä lapset menevät kuitenkin kävelemään märälle terassille ja muutenkin pitää saada lomailla, kun arki on niin rankkaa. Lisäksi haluavat vielä sanella milloin he haluavat siellä olla. Ja ai niin, julistavat aina kevään alussa, että eivät aio olla mökillä kesällä ollenkaan ja siksi tehdä mitään siellä, mutta ai että kun se kesän eka lämmin viikonloppu tulee, niin kyllä mökiltä tulee kivoja kesäkuvia grilliruoista jne. Ja ikinä eivät kiitä mistään työstä, siivouksesta, remontista - ei mistään. Ketuttaa hemmetisti. Ymmärtäisin haluan olla tekemättä mökillä mitään, jos siellä ei oikeasti kävisi, mutta aina menevät sinne kuitenkin...nauttimaan olostaan.
Omat lomat ja viikonloput menevät kesällä yleensä aina paikan raivaus- ja kunnostushommissa. Auttaisi, jos olisi se kaksi käsiparia lisää edes kevätsiivouksessa. Viime vuonna laitoin puolisoni kanssa mökkiä kuntoon kaksi viikonloppua ja hioimme ja maalasimme rapistuneen terden. Heidän kommenttinsa oli naureskelevat "ai oliko likaista hehehe".
Hitto, että ketuttaa.- Johanneksena
Meilllä 4 sisaruksen omistuksessa mökki. On mahduttu perheiden kanssakin yhdessä mökkiä kunossa pitämään ja käyttämääkin.
- bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Ei kukaan voi estää, jos haluat puuhastella mökillä. Tuskin myöskään kehtaavat laskuttaa siitä.
No joo, asioista kannattaa sopia etukäteen ja vaikka paperilla ettei unohdu.
- otanosaa
Jotkut jäävät eläkkeelle nelikymppisinä eivät kaikki ole köyhiä kuten katkerat palstajyrät jotka eivät ole päässeet rakkaudesta osallisiksi.
Tuntevat ilmeisen hyvin sossun kun se on aina mielessä.- myydään
Niinpä.
Minä ja kauniinpi puoliskoni olemme jo niin sanotusti työelämän ulkopuolella,meillä on jo hankittu kesämökki joka on kakkoskoti ja ykköskoti sijaitsee kaupungissa.Ikää on vähän päälle 40 v eikä Rikkaita olla mutta pärjäämme suhteellisen vähällä,asuntoautot ja muut ylimäräiset on jo myyty ja nähty,kesämökkikin myydään mikäli ostaja ilmaantuu,se on vanhempi rintamamiestalo jossa on tarvittavat varusteet.
Tulis vaan se ostaja,ei ole mielestäni kallis koska luovumme sopuhintaan mutta ostajia on vähänlaisesti kun puhelin ei kilise,hinta on 29000e.Näit oikein 29000e. - myydään
myydään kirjoitti:
Niinpä.
Minä ja kauniinpi puoliskoni olemme jo niin sanotusti työelämän ulkopuolella,meillä on jo hankittu kesämökki joka on kakkoskoti ja ykköskoti sijaitsee kaupungissa.Ikää on vähän päälle 40 v eikä Rikkaita olla mutta pärjäämme suhteellisen vähällä,asuntoautot ja muut ylimäräiset on jo myyty ja nähty,kesämökkikin myydään mikäli ostaja ilmaantuu,se on vanhempi rintamamiestalo jossa on tarvittavat varusteet.
Tulis vaan se ostaja,ei ole mielestäni kallis koska luovumme sopuhintaan mutta ostajia on vähänlaisesti kun puhelin ei kilise,hinta on 29000e.Näit oikein 29000e.... ja voitteko uskoa, että minulla oli ihan helvatanmoinen hiki kun heräsin. Kyllä pitää nyt lopettaa tää dokaaminen.
Minä taas tykkään työleiristä. En kovinkaan kauan viihdy laiskotellen, joten erilaiset mökkityöt tuntuvat mukavilta, vaikka niitä olisi paljon. Ne ovat ns oikeita töitä, joissa rasittuu ja näkee käden jäljen. Yietysti, kun nuo työt vielä saa tehdä merellisessä maisemassa, on se suuri plussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3257788Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662186- 1771876
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161432- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91271Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701241RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601220Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901039