Moi! Oon hommaamassa kanin ja mulla olisi vähän kyssäreitä.
1. Minkä rotuinen kani olisi aloittelijalle paras? tiedän että kanit on erilaisia eikä rotu vaikuta välttämättä kanin luonteeseen mutta minkälaisia kokemuksia teillä on eri rotujen kanssa? :)
2. minkä merkkistä pellettiä te syötätte kanille?
3. oon kuulut että perus heinälle on joku ei niin allergisoiva vaihtoehto, onko totta?
kertokaa tietty muita vinkkejä jos keksitte jotain. Aika paljon tosin oon opiskellut ja harjoitellut jo mutta silti. kiitos jo valmiiksi!!
kysymyksiä kaneista
1
113
Vastaukset
- Zedä
1. Hankkisin ekaksi kaniksi mieluiten aikuisen kanin. Aikuisen kanssa et joudu kestämään murrosikää jolloin kanit voivat olla todella hankalia ja voit valita muutenkin varmasti leppoisan kanin, joka esim. viihtyy siliteltävänä, koska se ei ole kaneissa mikään itsestäänselvyys. Mulla on ollut kääpiöluppa ja hermeliinejä, molemmat tosi leppoisia ja kilttejä. Kluppa oli ihmisriippuvaisempi, mutta sillä ei ollutkaan kaveria, joten se oli varmaankin yksinäinen. Hermeliineistäkin saa irti silittelyseuraa kun jaksaa olla kärsivällinen ja toimia niiden ehdoilla :) Kaikista parasta olisi ottaa kaksi kania, kanikaveri on niille tosi tärkeä juttu ja niiden yhteistä puuhastelua on ihana seurata! Kaikista helpoimmalla pääsee ottamalla valmiin toisiinsa tottuneen kaniparin.
Uutta kotia etsiviä kaneja ympäri Suomen löytyy esim täältä, mutta kannattaa kysellä myös paikalliselta eläinsuojeluyhdistykseltäsi!
https://kodittomat.info/fi/list/10001017/muut/
2. Burgess Excel
3. Kukinnan jälkeen korjattu syysheinä saattaa toimia paremmin. Kannattaa testata etukäteen kunnolla ajan kanssa. Heinää tulee pyörimään joka paikassa, joten heinäallergian kanssa voi olla vaikea pitää kania.
Heinäpelletin käyttöä ehdotetaan toisinaan, mutta se ei ole suositeltava ratkaisu! Heinän runsas syöminen on kanin terveydelle ensiarvoisen tärkeää! Heinän pitkät kuidut kuluttavat kanin hampaita oikein, ja pitävät vatsan kunnossa. Pelletöity heinä ei kuluta hampaita samoin, eikä se todennäköisesti maistu tarpeeksi, jolloin kani altistuu hidastuneelle suolen toiminnalle, joka on hengenvaarallinen tila. Muista että syömätön kani on aina vaarassa ja tarvitsee pikaisesti osaavan lääkärin apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja2225494NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun1325054Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku274861Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?
Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.1252108- 4041817
HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a891677Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova291662Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan
Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann151582- 931333
Upeeta! Rauha tulee pian!
Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is3801307