Maksusitoumus lääkkeisiin

ekaa_kertaa

Ensimmäistä kertaa hain toimeentulotukea, ja sain maksusitoumuksen lääkkeisiin joita joudun syömään. Miten tämä käytännössä menee? Joudunko kailottamaan kaikkien kuullen tiskillä että on maksusitoumus kun kerron mitä lääkkeitä otan, vai näkevätkö he sen sieltä heti vai miten toimitaan?

13

520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nomenest

Valitin kelaan kun apteekkiväki kailotti sossupummiudestani. Kela vastasi ettei kuulu heille.

Apteekissa nähdään tasantarkkaan koneelta sossupummiutesi.

• Typerrrr

No voi taas.. Totta kai niiden se pitää nähdä, että saat lääkkesi ilmaiseksi.

• kela

Miksi häpeät, että olet toimeentulotukiasiakas? Minä olen myös. Minulle ei kailotella apteekin tiskillä ja ystävällistä on palvelu ollut . Apteekki saa rahansa ja toivottavat tervetulleeksi...

• Waaqa

No valitse sellainen apteekki jossa on loossit ja yksityisyyttä resptiasiakkaalle jos tuo arveluttaa. Se nyt vaan on niin että tämä kelalittera tulee puheeksi kun asia näin on ja kuuluu siihen asiakastapahtumaan..

Itse hakenut monta kertaa ja vain pari kertaa on jäänyt mieleen että tilanteesta joku olisi voinut nokkaansa ottaa. Yksi oli tosiaan että oli pieni apteekki , kohtuu paljon ihmisiä ja aika reipas ääninen asiakas palvelija. Toinen tilanne oli kun Kelalitteralla ei saanut juuri sitä lääkettä sinä päivänä vaan olisi pitänyt tulla myöhemmin hakemaan. Asiakaspalvelija innostui siinä minulle selvittämään jotain kuinka asioita hoidettiin "sossuaikaan". Varmaan tuostakin joku olis saanut herneen nenään.

Elämä on. Ei muutakuin nenä pystyssä hakemaan lääkkeet ja ei murehdi joutavia.

• 167-176

"Joudunko kailottamaan kaikkien kuullen tiskillä että on maksusitoumus kun kerron mitä lääkkeitä otan,"
      Ei rarvitse kailottaa kun voi vaikka kuiskata. Jos apteekin henkilökunta alkaa kailottaa niin voi syyllistyä salassapitorikokseen. Jos sanoo että on maksusitoumus niin ei siihen tarvitse henkilökunnan sanoa mitää vaan katsoa koneelta. Meillä ainakin on reseptiasiakkaille sellaiset loosit ettei normaali puhe kuulu sermin takana olevalle naapurille.

• 123-321

"Meillä ainakin on reseptiasiakkaille sellaiset loosit ettei normaali puhe kuulu sermin takana olevalle naapurille."

Vierailin pienellä paikkakunnalla ostamassa B-vitamiineja ja tuo kokemus juuri salassapidon kannalta oli järkyttävä. Tämä on ongelma pienemmissä maseutu-apteekeissa, jotka ovat tuskin kerrostalon keittiötä suurempia ja yleensä yksi häärää tiskillä, toinen farmaseutti ottaa lääkkeet, lääketeknikko ärjestelee asioita takatiloissa ja apteekkari on usein omissa tiloissaan näkymättömissä. Takaosassa on muutama tuoli lähietäisyydellä ja kaikki asiakkaat kuulevat koko asiointitapahtuman: Lääkkeen nimen, vitsaamisvaivan, lääkkeen sivuvaikutukset, annostelu- ja ottotapa jne.

En tiedä, miten tarkkaan tuo vaitiolovelvollisuus on määritelty, mutta sitä rikotaan jatkuvasti olosuhteiden pakosta. Ei pienissä tiloissa voi tulla toimeen ilman, että odottavat asiakkaat eivät saisi kietoon koko asiakstapahtumaa.

Vai onko sitten niin, että olisi todella rakennettava äänieristetty koppi? Oli apteekki minkä suuruinen hyvänsä?

• ei_kailota

Ap kyselee pimeitä sillä kyllä apteekin henkilökunta sieltä koneelta näkee että on maksusitoumus.

• Pieruntuoksua

Ei tietenkään....otat housut pois keskellä apoteekkia ja pieraiset kuuluvasti niin saat lääkkeet ilmaiseksi

• eiköymmärrä

Siellä pitää esittää Kela kortti, koneelta näkevät, että sulla on se toimeentulotuki.

• Huuhaaaaa

Totta kai kailotat!!!! Ota ämyri kovaääninen mukaan ja huuda jo oven pielessä, että mulla on Kelan maksari, kattokaa kaikki!!!! Sitten huudat siihen ämyriin koko käyntisi ajan. Oletko koskaan asioinut apteekissa? Etkö tiedä, kuinka siellä asioidaan?

• sörsse

No ei sitä tarvitte täydellä äänellä tiedustella onko lääkkeisiin sitomus, kyllä se apteekkari tienaa köyhillä ihan sen minkä rikkaillakin joten heille luulisi olevan yksi hailee kuka loppujen lopuksi maksaa.

• 55464

Itselläni kävi viikko sitten apteekissa niin että apteekkari oikein huusi toiselle virkailijalle kovaan ääneen särmin takaa että tällä asiakkaalla on toimeentulotukipäätös Kelasta. Koko apteekki tuli tietoiseksi asiasta. Tämän jälkeen apteekkari voivotteli että heillä ei nyt ole tätä ja tätä kokoa lääkettä /valmistajaa saatavilla ja että pitäisi itse maksaa erikokoisten lääkkepakettien erotus. Ei ollut edes rahaa mukana. Tässä vaiheessa alkoi oikein kunnolla vituttamaan ja pyysin kelakorttini pois ja ilmoitin että kun nyt kerta on niin vaikeaa kaikella tapaa niitä lääkkeitä saada niin en ota sitten mitään! Lähin ulos apteekista, myyjä jäi huutelemaan perääni jotain. Tässä kyseisessä apteekissa en enää ikinä aijo asioida!

• Xxxxxxx
        55464 kirjoitti:

Itselläni kävi viikko sitten apteekissa niin että apteekkari oikein huusi toiselle virkailijalle kovaan ääneen särmin takaa että tällä asiakkaalla on toimeentulotukipäätös Kelasta. Koko apteekki tuli tietoiseksi asiasta. Tämän jälkeen apteekkari voivotteli että heillä ei nyt ole tätä ja tätä kokoa lääkettä /valmistajaa saatavilla ja että pitäisi itse maksaa erikokoisten lääkkepakettien erotus. Ei ollut edes rahaa mukana. Tässä vaiheessa alkoi oikein kunnolla vituttamaan ja pyysin kelakorttini pois ja ilmoitin että kun nyt kerta on niin vaikeaa kaikella tapaa niitä lääkkeitä saada niin en ota sitten mitään! Lähin ulos apteekista, myyjä jäi huutelemaan perääni jotain. Tässä kyseisessä apteekissa en enää ikinä aijo asioida!

Buaaaahhhh......

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1309
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1088
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      63
      1083
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1009
    5. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      163
      1003
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      963
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      876
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      791
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      735
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      734
    Aihe