Murrosiän eteneminen

Olen tänä vuonna 15-vuotta täyttävä poika ja vähän mietityttää kun tuntuu että murrosikä ei oo edennyt kunnolla. Pituuskasvu on ihan ok, karvoja on alapäässä, mutta penis ei oo kasvanu oikeestaan yhtään. Aataminomenaa ei ole, kainalokarvoja ei, äänenmurrosta ei ole myöskään (paitsi jos lasketaan n. kerran päivässä tulevat pienet äänenkorotukset joita tulee varsinkin jos puhuu kovempaan ääneen.) ja ei viiksiä eikä partaa. Alapäähän ensimmäiset karvat tuli joskus 12- tai 13-vuotiaana, ja ihmettelen että onko ihan normaalia kun näin hitaasti tämä murrosikä etenee. Tässä vähän mietin että kuitenkin kun ysiluokka alkaa ja on jo vähän noloo kun tää hidas kehittyminen alkaa jo näkyy ulospäin. En oo terveydenhoitajalta oikeen viittiny kysyy asiasta ja enkä isältäkään juurikaan, mutta jotain sellasta oon kuullu että sillä alko murrosikä aika myöhään. Voiko joku neuvoa. Asiallisia kommentteja kiitos.

8

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja vielä sen verran että olen siis täysin normaalipainoinen, en tosin tiedä liittykö se asiaan mitenkään.

    • samanikäinen

      Kyllä sinullakin alkaa se murrosikä kunnolla vielä. Sinun kohdallesi se sattui vaan nyt niin, että se tulee myöhään. Odottele vielä! :)

    • Jokainen kehittyy omaa vauhtiaan. Toisilla se alkaa aikaisin, toisilla myöhään. Toisilla se etenee nopeasti, toisilla hitaasti.

      Tilanteesi ei kuulosta mielestäni mitenkään huolestuttavan poikkeukselliselta. Mitään faktavastauksia on kuitenkin mahdotonta antaa näin netin välityksellä. Vaikka sinussa sattuisikin olemaan jotain "vikaa" (mitä en usko), niin sen selvittäminen vaatisi lääkärikäynnin.

      Perintötekijöillä on osuutta murrosiän etenemiseen. Koeta saada rohkeutta jutella asiasta isäsi kanssa, niin saatat saada vähän lisää mielenrauhaa.

      • Huolissaan

        tarvitsen apuasi olen 14 kohta 15 täyttävä poika minulla on ollut lapsesta saakka ihmeellisiä näppyjä peniksen alaosassa sekä kives pussissa. Jos menet katsomaan kivekset wikipedia ja painat anatomia siihen tulee kuva missä on samanlaisia näppyjä kuin mulla ne ovat minulla olleet niin pitkään kun muistan mutta nyt ne ovat alkaneet minua häiritsemään. Osaatko sanoa mitä ne ovat?


      • Huolissaan kirjoitti:

        tarvitsen apuasi olen 14 kohta 15 täyttävä poika minulla on ollut lapsesta saakka ihmeellisiä näppyjä peniksen alaosassa sekä kives pussissa. Jos menet katsomaan kivekset wikipedia ja painat anatomia siihen tulee kuva missä on samanlaisia näppyjä kuin mulla ne ovat minulla olleet niin pitkään kun muistan mutta nyt ne ovat alkaneet minua häiritsemään. Osaatko sanoa mitä ne ovat?

        Minusta nuo näpyt näyttävät karvatupilta, joista siis karvat kasvavat. Mikään asiantuntija en kuitenkaan ole.

        Sen pystyn sanomaan, että ei sinulla ole syytä huoleen, ihan normaaleja näppyjä ne ovat ihan niin kuin Wikipedian kuvastakin näet.


    • Kiitos vastauksista :)

    • leipurilerssi

      Murrosikä voi alkaa viimeistään 17-vuotiaana mitä olen itse kuullut. Joten sinulla ei ole mitään murehdittavaa.

    • Eikuulusulle

      Jos sun isälläkin on alkanut myöhään se nii se on varmempaa että sullakin alkaa ja kyllä se joskus alkaa. itelläkin mun isällä alko kuulemma 15 vuotiaana se ja äitilkin vasta 14 vuotiaana mut toisaalta mul alko itelläni 12 vuotiaana😂

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      410
      4208
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2841
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1968
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1302
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1268
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1262
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1031
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe