Olen tänä vuonna 15-vuotta täyttävä poika ja vähän mietityttää kun tuntuu että murrosikä ei oo edennyt kunnolla. Pituuskasvu on ihan ok, karvoja on alapäässä, mutta penis ei oo kasvanu oikeestaan yhtään. Aataminomenaa ei ole, kainalokarvoja ei, äänenmurrosta ei ole myöskään (paitsi jos lasketaan n. kerran päivässä tulevat pienet äänenkorotukset joita tulee varsinkin jos puhuu kovempaan ääneen.) ja ei viiksiä eikä partaa. Alapäähän ensimmäiset karvat tuli joskus 12- tai 13-vuotiaana, ja ihmettelen että onko ihan normaalia kun näin hitaasti tämä murrosikä etenee. Tässä vähän mietin että kuitenkin kun ysiluokka alkaa ja on jo vähän noloo kun tää hidas kehittyminen alkaa jo näkyy ulospäin. En oo terveydenhoitajalta oikeen viittiny kysyy asiasta ja enkä isältäkään juurikaan, mutta jotain sellasta oon kuullu että sillä alko murrosikä aika myöhään. Voiko joku neuvoa. Asiallisia kommentteja kiitos.
Murrosiän eteneminen
8
634
Vastaukset
Ja vielä sen verran että olen siis täysin normaalipainoinen, en tosin tiedä liittykö se asiaan mitenkään.
- samanikäinen
Kyllä sinullakin alkaa se murrosikä kunnolla vielä. Sinun kohdallesi se sattui vaan nyt niin, että se tulee myöhään. Odottele vielä! :)
Jokainen kehittyy omaa vauhtiaan. Toisilla se alkaa aikaisin, toisilla myöhään. Toisilla se etenee nopeasti, toisilla hitaasti.
Tilanteesi ei kuulosta mielestäni mitenkään huolestuttavan poikkeukselliselta. Mitään faktavastauksia on kuitenkin mahdotonta antaa näin netin välityksellä. Vaikka sinussa sattuisikin olemaan jotain "vikaa" (mitä en usko), niin sen selvittäminen vaatisi lääkärikäynnin.
Perintötekijöillä on osuutta murrosiän etenemiseen. Koeta saada rohkeutta jutella asiasta isäsi kanssa, niin saatat saada vähän lisää mielenrauhaa.- Huolissaan
tarvitsen apuasi olen 14 kohta 15 täyttävä poika minulla on ollut lapsesta saakka ihmeellisiä näppyjä peniksen alaosassa sekä kives pussissa. Jos menet katsomaan kivekset wikipedia ja painat anatomia siihen tulee kuva missä on samanlaisia näppyjä kuin mulla ne ovat minulla olleet niin pitkään kun muistan mutta nyt ne ovat alkaneet minua häiritsemään. Osaatko sanoa mitä ne ovat?
Huolissaan kirjoitti:
tarvitsen apuasi olen 14 kohta 15 täyttävä poika minulla on ollut lapsesta saakka ihmeellisiä näppyjä peniksen alaosassa sekä kives pussissa. Jos menet katsomaan kivekset wikipedia ja painat anatomia siihen tulee kuva missä on samanlaisia näppyjä kuin mulla ne ovat minulla olleet niin pitkään kun muistan mutta nyt ne ovat alkaneet minua häiritsemään. Osaatko sanoa mitä ne ovat?
Minusta nuo näpyt näyttävät karvatupilta, joista siis karvat kasvavat. Mikään asiantuntija en kuitenkaan ole.
Sen pystyn sanomaan, että ei sinulla ole syytä huoleen, ihan normaaleja näppyjä ne ovat ihan niin kuin Wikipedian kuvastakin näet.
Kiitos vastauksista :)
- leipurilerssi
Murrosikä voi alkaa viimeistään 17-vuotiaana mitä olen itse kuullut. Joten sinulla ei ole mitään murehdittavaa.
- Eikuulusulle
Jos sun isälläkin on alkanut myöhään se nii se on varmempaa että sullakin alkaa ja kyllä se joskus alkaa. itelläkin mun isällä alko kuulemma 15 vuotiaana se ja äitilkin vasta 14 vuotiaana mut toisaalta mul alko itelläni 12 vuotiaana😂
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1142046- 851299
- 421095
Pyhäjärvi -kuntaliiton LISTALLA - ajautuu kriisikunnaksi
”Vaaravyöhykkeessä” Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen nostaa esille Punakallion listalta todennäköisistä kri145894Vieläkään nainen ei mitään tunnistettavaa sinusta
ei minusta, ei meistä, eikä meidän historiasta. Voisit kyllä kirjoittaa jotain spesifistä mitä meidän välillä on tapahtu71867Miten menee omasta mielestä?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6e1e5b9-dd40-4eaf-ac96-036894307db5 Listan kärjessä Ähtäri28807Nainen, olet minun makuuni joka suhteessa
Siksi tämä on mennyt niin vaikeaksi, ja ei tahdo ajatukset millään pysyä arjessa, vaan ne karkaa koko ajan unelmiin sinu22751Jos en enää
sinua näkisi, tekisinkö jotain toisin? Kertoisinko sinulle kaiken? Sen miten paljon minulle merkitset ja kuinka kaipaan38750Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i49730Ei mene kauaa että kaikki vedätykset
Selviää.. Moni täältä on syytteessä.. Mahdollisesti palsta menee kiinni.. Tällä hetkellä jokainen viesti kiertää sup56689