Murrosiän eteneminen

Olen tänä vuonna 15-vuotta täyttävä poika ja vähän mietityttää kun tuntuu että murrosikä ei oo edennyt kunnolla. Pituuskasvu on ihan ok, karvoja on alapäässä, mutta penis ei oo kasvanu oikeestaan yhtään. Aataminomenaa ei ole, kainalokarvoja ei, äänenmurrosta ei ole myöskään (paitsi jos lasketaan n. kerran päivässä tulevat pienet äänenkorotukset joita tulee varsinkin jos puhuu kovempaan ääneen.) ja ei viiksiä eikä partaa. Alapäähän ensimmäiset karvat tuli joskus 12- tai 13-vuotiaana, ja ihmettelen että onko ihan normaalia kun näin hitaasti tämä murrosikä etenee. Tässä vähän mietin että kuitenkin kun ysiluokka alkaa ja on jo vähän noloo kun tää hidas kehittyminen alkaa jo näkyy ulospäin. En oo terveydenhoitajalta oikeen viittiny kysyy asiasta ja enkä isältäkään juurikaan, mutta jotain sellasta oon kuullu että sillä alko murrosikä aika myöhään. Voiko joku neuvoa. Asiallisia kommentteja kiitos.

8

638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja vielä sen verran että olen siis täysin normaalipainoinen, en tosin tiedä liittykö se asiaan mitenkään.

• samanikäinen

Kyllä sinullakin alkaa se murrosikä kunnolla vielä. Sinun kohdallesi se sattui vaan nyt niin, että se tulee myöhään. Odottele vielä! :)

• Jokainen kehittyy omaa vauhtiaan. Toisilla se alkaa aikaisin, toisilla myöhään. Toisilla se etenee nopeasti, toisilla hitaasti.

Tilanteesi ei kuulosta mielestäni mitenkään huolestuttavan poikkeukselliselta. Mitään faktavastauksia on kuitenkin mahdotonta antaa näin netin välityksellä. Vaikka sinussa sattuisikin olemaan jotain "vikaa" (mitä en usko), niin sen selvittäminen vaatisi lääkärikäynnin.

Perintötekijöillä on osuutta murrosiän etenemiseen. Koeta saada rohkeutta jutella asiasta isäsi kanssa, niin saatat saada vähän lisää mielenrauhaa.

• Huolissaan

tarvitsen apuasi olen 14 kohta 15 täyttävä poika minulla on ollut lapsesta saakka ihmeellisiä näppyjä peniksen alaosassa sekä kives pussissa. Jos menet katsomaan kivekset wikipedia ja painat anatomia siihen tulee kuva missä on samanlaisia näppyjä kuin mulla ne ovat minulla olleet niin pitkään kun muistan mutta nyt ne ovat alkaneet minua häiritsemään. Osaatko sanoa mitä ne ovat?

• Huolissaan kirjoitti:

tarvitsen apuasi olen 14 kohta 15 täyttävä poika minulla on ollut lapsesta saakka ihmeellisiä näppyjä peniksen alaosassa sekä kives pussissa. Jos menet katsomaan kivekset wikipedia ja painat anatomia siihen tulee kuva missä on samanlaisia näppyjä kuin mulla ne ovat minulla olleet niin pitkään kun muistan mutta nyt ne ovat alkaneet minua häiritsemään. Osaatko sanoa mitä ne ovat?

Minusta nuo näpyt näyttävät karvatupilta, joista siis karvat kasvavat. Mikään asiantuntija en kuitenkaan ole.

Sen pystyn sanomaan, että ei sinulla ole syytä huoleen, ihan normaaleja näppyjä ne ovat ihan niin kuin Wikipedian kuvastakin näet.

• Kiitos vastauksista :)

• leipurilerssi

Murrosikä voi alkaa viimeistään 17-vuotiaana mitä olen itse kuullut. Joten sinulla ei ole mitään murehdittavaa.

• Eikuulusulle

Jos sun isälläkin on alkanut myöhään se nii se on varmempaa että sullakin alkaa ja kyllä se joskus alkaa. itelläkin mun isällä alko kuulemma 15 vuotiaana se ja äitilkin vasta 14 vuotiaana mut toisaalta mul alko itelläni 12 vuotiaana😂

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2937
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      46
      2844
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2629
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      1694
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1051
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      917
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      772
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      760
    10. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      43
      722
    Aihe