Törkyhintaiset puhelut

Törkyhintainen.puhelu

Jouduin taannoin selvittämään että miksi minulle tuli 2 väärän henkilön perintätoimiston laskua. Soitin toimistoon ja lupasivat selvittää asian. Kolmen viikon päästä tuli uusi saman henkilön lasku.

En avannut tietenkään, mutta osoiteikkunassa luki toimiston nimi. Kun tuli tämä toinen lasku vaikka lupasivat selvittää asian, niin hermostuin ja soitin uudestaan kyseiseen firmaan. Olin ensin soittanut Väestörekisteriin ja kysynyt henkilön osoitteen ja kerroin toimistoon että ovinumero on väärä. Henkilö asuu viereisessä asunnossa mutta naapurin ovessa on eri nimi, joten en voinut tietää että asuu ihan vieressä.
Kyllä harmitti kun katsoin puhelinlaskua kun oli mielestäni tavallista suurempi. Viimeisin tähän perintäfirmaan soitto oli maksanut 9.60€ ja Väestörekisteriin soitto 7€ eli yhteensä puhelujen hinnaksi tuli 16.60€!
En ole tutkinut vielä edellistä puhelinlaskua että onko ensimmäinen puhelu ollut yhtä kallis. Soitin eri numeroon muistaakseni. Tämä jälkimmäinen numero oli 09-alkuinen ja muistutti tavallista lankapuhelinnumeroa ja kuvittelin että 09 on Helsingin suuntanumero.

Soitiin Elisaan ja kerroin niin hän sanoi että 09-alkuiset numerot ovat kalliita puheluita. Soitin mielestäni ihan tavalliseen firman asiakaspalveluun. Virkailija ei sanallakaan sanonut että puhelu on niin kallis eikä netissäkään ole mitään mainintaa puhelun hinnasta.
Oletteko joutuneet vastaaviin ryöstöhintaisiin puheluihin. Väestörekisteriin soittokin oli mielestäni ihmeen kallis, se 7€ . En muista että olis ollut noin kallista hintaa kun netistä etsin Vestörekisterin numeron. En olisi soittanut jos olisin huomannut hinnan.

46

6806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eisoiteta

      Esim. soitto numerotiedusteluun saattaa maksaa enemmän kuin nuo kertomasi puheluiden hinnat!

    • sosimple

      Olisit palauttanut ne postiin ilman kustannuksia ja ilmoittanut samalla ettei kyseinen henkilö asu ko osoitteessa.

      • Juuri noin, ei toisten asioita tai osoitteita kannata alkaa selvittämään, siinä ei ole mitään järkeä.


      • hytinäx1

        Noinhan sitä täytyy menetellä jos saa väärän henkilön postia , mutta eikö aloituksessa ollut oikeastaan kyse siitä miksi palvelupuhelujen hinnat ovat niin korkeat?


      • kaliit-oppirahat

        Väärän postin palauttaisin postiin takaisin, joten siitä ei ongelmia, mutta, mutta, en enää koskaan erehdy edes katsomaan näitä telkkarin tietovisoja.

        Kuinka olikaan, että tuollaista visaa erehdyin katsomaan ja vastaus oli mielestäni helppo, joten soitin ja oletin, että vastaukseni voisin vain heti antaa, mutta ei. Puhelin hintakin oli tiedossa, siis kallis, muutta aina tuli, että "olet lähellä voittoa" ja taas uusia kysymyksiä.

        Lopputulos oli, että olin hävinnyt "kaks´rahaa" joutavaan höpötykseen.


      • Bengalitikku

        Olen kerran (häpiäkseni) erehtynyt soittamaan myös tuollaiseen hölpötihölpötikisaan televisiossa.
        Mielestäni täyttä k-tusta eli huijausta. Ihme kun tuollaista edes sallitaan.
        Yksi kokemus riitti. Pelkkäö rahankeruuta.
        Mikähän taho omistaa tuollaiset "kilpailut".
        Kiinnostaisi todella.
        Jokin puolue?
        Ihan shittiä. Ihme, kun minkään toisen kanavan porukka ei ole puuttunut tuohon.
        Toiseksi, kisan vetäjiksu on onnistuttu saamaan ärsyttävimmät hahmot.
        Tekotekoa.
        Noo. Tulipa oksennettua kunnolla.


      • Törkyhintainen.puhelu

        Mä tein ensimmäisellä kerralla niin että laitoin postin kuljetettavaksi ja kirjoitin kuoreen ettei asu kyseisessä osoitteessa. Mutta kun tuli muutaman viikon kuluttua uusi lasku saman henkilön nimellä vaikka olin soittanut siihen perintätoimistoon ja lupasivat hoitaa homman.
        Hermostuin kun rupesin miettimään, että miksi tulevat jatkuvasti minun osoitteeseeni.
        Katsoin Facebookista sen tyypin profiilin ja oli musta pitkä letti ja ihan jonkin saatanapalvoja hevarin näköinen, niin tuli mieleen että oliko tahallaan antanut väärän osoitteen.
        Asuu viereisessä yksiössä mutta ovessa ei ole hänen nimeään, vaan ihan eri sukunimi. Joku nuori tyyppi siinä on asustellut jo yli 3 vuotta.
        En ole nähnyt tätä hevarihemmoa vaikken nyt niin kovasti ihmisiä seuraakaan. Väestörekisterissä sanoivat että on antanut vakituiseksi osoitteekseen tuon, eli kaipa sitten asuu siinä kämpässä. Kummallista vain ettei ole nimeä ovessa, edes jotain lappua. Voutiako pakoilee...


      • Anonyymi
        Törkyhintainen.puhelu kirjoitti:

        Mä tein ensimmäisellä kerralla niin että laitoin postin kuljetettavaksi ja kirjoitin kuoreen ettei asu kyseisessä osoitteessa. Mutta kun tuli muutaman viikon kuluttua uusi lasku saman henkilön nimellä vaikka olin soittanut siihen perintätoimistoon ja lupasivat hoitaa homman.
        Hermostuin kun rupesin miettimään, että miksi tulevat jatkuvasti minun osoitteeseeni.
        Katsoin Facebookista sen tyypin profiilin ja oli musta pitkä letti ja ihan jonkin saatanapalvoja hevarin näköinen, niin tuli mieleen että oliko tahallaan antanut väärän osoitteen.
        Asuu viereisessä yksiössä mutta ovessa ei ole hänen nimeään, vaan ihan eri sukunimi. Joku nuori tyyppi siinä on asustellut jo yli 3 vuotta.
        En ole nähnyt tätä hevarihemmoa vaikken nyt niin kovasti ihmisiä seuraakaan. Väestörekisterissä sanoivat että on antanut vakituiseksi osoitteekseen tuon, eli kaipa sitten asuu siinä kämpässä. Kummallista vain ettei ole nimeä ovessa, edes jotain lappua. Voutiako pakoilee...

        No voe widdu jos saamarinpalvojalle tulee kirjeitä perintätoimistosta, niin eikö sinullakaan pala varoitusvalot, sen sijaan että ihmettelet, että ovessa ei ole nimeä.
        Ihan sama onko nimeä vai ei, pakoileeko perinnän lisäksi voutia vai ei, kun osoite on väestörekisterissä.
        Enemmän mahdollista että on muuttanut tuntemattomaan tekemästtä osoitteenmuutosta. Pakoilu jatkuu. Sellaisia lusmuja ne hevari hemmot on.


      • Anonyymi
        Törkyhintainen.puhelu kirjoitti:

        Mä tein ensimmäisellä kerralla niin että laitoin postin kuljetettavaksi ja kirjoitin kuoreen ettei asu kyseisessä osoitteessa. Mutta kun tuli muutaman viikon kuluttua uusi lasku saman henkilön nimellä vaikka olin soittanut siihen perintätoimistoon ja lupasivat hoitaa homman.
        Hermostuin kun rupesin miettimään, että miksi tulevat jatkuvasti minun osoitteeseeni.
        Katsoin Facebookista sen tyypin profiilin ja oli musta pitkä letti ja ihan jonkin saatanapalvoja hevarin näköinen, niin tuli mieleen että oliko tahallaan antanut väärän osoitteen.
        Asuu viereisessä yksiössä mutta ovessa ei ole hänen nimeään, vaan ihan eri sukunimi. Joku nuori tyyppi siinä on asustellut jo yli 3 vuotta.
        En ole nähnyt tätä hevarihemmoa vaikken nyt niin kovasti ihmisiä seuraakaan. Väestörekisterissä sanoivat että on antanut vakituiseksi osoitteekseen tuon, eli kaipa sitten asuu siinä kämpässä. Kummallista vain ettei ole nimeä ovessa, edes jotain lappua. Voutiako pakoilee...

        Minä sain paketteja yhtä mittaa yhteen aikaan portailleni kun osoitenumeroissa muistuttaa omaa osoitettani aika tavalla. Kun tuoja soitti ovikelloa niin sanoin että en ole tilannut mitään paketti mutta hän vaan jätti paketti eteiseen eikä uskonut katsoin paketin osoitetta ja se on haarautuvalla kadulla meidän kadusta mutta viimeiset neljä kirjainta ovat erilaiset. Ja näen siihen ositteseen olisiko sadan metrin päässä lääkäri perhe joilla oli tavaraa tilattuna . Soitin heille ja tulivat hakemaan . Meni viikko ja taas soi ovikello mutta koska bånäin ikkunasta auton niin en mennyt avaamaan. Mutta hän oli jättänyt taas ison paketin samalle pariskunnalle. Taas. Aoitin ja tulivat hakemaan . Oltiin kumpikin kiukuissamme tilanteesta ja paketin oikea saaja soitti firmaan ja sanoi miten asiat ovat. Mutta sekään ei auttanut sama poika taas tuomassa minulle pakettia l ja sanoin etten ole tilannut yhtään mitään , muuta jätti taas portaille ja ajoi pois. Nyt oli paketin oikea saaja niin kiukuissaan että meni ja soitti ylemmälle tasollamme asiasta ja että vielä yksikin väärä lähetys niin poliisi ilmoitus. Itse luulen että tällä pojalla oli luki häiriö ja siksi muni , oli siis saanut työpaikan eikä kertonut häiriöstään . Sen jälkeen loppuivat pakettien tulot onneksi


    • noohjooh

      Lankapuhelimeen soittaminen kännykällä on tunnetusti kallista. Erikseen vielä kaikki 020 alkuiset palvelunumerot, niistä veloittavat ekstraa.

      Ei tarvi kuin ruksia tai rengaista osoite-ikkunaa ja kirjoittaa kuoreen että tuli väärään osoitteeseen. Sitten pudotat keltaiseen postilaatikkoon, jos nyt sellaisen harvinaisuuden enää mistään löydät...

      • Eliissalla

        ainakin nuo 020-alkuiset numerot on osattu hinnoitella "oikein". Hinta about 8-kertainen verrattuna muihin kotimaan puheluhintoihin.


    • 4937568

      Minulle tulee lähes joka kuukausi edellisen asukkaan perintäkirjeitä.....olen vain kirjoittanut kuoreen että ei asu tässä osoitteessa ja tiputtanut ohikulkiessa lähimpään postilaatikkoon.....joskus keväällä kun ensimmäinen tuli niin vahingossa avasin, oli vakuutusmaksujen perintä, vein vakuutusyhtiöön ja sanoin että väärä osoite....no eipä ollut mitään hyötyä edelleen niitä tulee, vielä en ole perintäfirmaan ollut yhteydessä ja ajattelinkin että seuraava kun tulee niin avaan ja katson josko löytyy sähköpostiosoitetta....soittelemaan en ala....jos se ei auta niin jatkossa pistän roskiin, minulle ei kuulu postinkanto eikä edelleenlähetys

      • kulon

        Posti ohjeistaa, jos tulee edelliselle tai tuntemattomalle kuuluvaa postia, kirjoita siihen "väärin jaettu" ja palauta keltaiseen laatikkoon.


    • PelottavatLaskut

      Niin ovat törkyhintaisia kaikki puhelut, että soitan vain lapsilleni. Ja sinnekin jos oikeaa asiaa.......

      • pelkopoisrosemarie

        Ehkä kannattaisi päivittää sopimus....
        Minulla on sopimus joka sisältää rajattomasti puheluita sekä tekstiviestejä hintaan 19€/kk.
        Palvelunumeroista, esim taksi, veloitetaan palveluntarjoajan taksan mukaan.


      • Mielelläni.vaihdan
        pelkopoisrosemarie kirjoitti:

        Ehkä kannattaisi päivittää sopimus....
        Minulla on sopimus joka sisältää rajattomasti puheluita sekä tekstiviestejä hintaan 19€/kk.
        Palvelunumeroista, esim taksi, veloitetaan palveluntarjoajan taksan mukaan.

        pelkopoisrosemarie, Mikä operaattori tarjoaa sellaisia paketteja, joihin kuuluu myös 010 - ja 020 - alkuiset puhelut? Olen etsinyt vaan en ole löytänyt. Kiitos etukäteen!


      • ringringring
        Mielelläni.vaihdan kirjoitti:

        pelkopoisrosemarie, Mikä operaattori tarjoaa sellaisia paketteja, joihin kuuluu myös 010 - ja 020 - alkuiset puhelut? Olen etsinyt vaan en ole löytänyt. Kiitos etukäteen!

        010, 020, jne.... palvelunumerot hinnoittelee palveluntarjoaja, ei operaattori.


      • Törkyhintainen.puhelu
        ringringring kirjoitti:

        010, 020, jne.... palvelunumerot hinnoittelee palveluntarjoaja, ei operaattori.

        Mutta mitä nämä 09-alkuiset ovat? Numero on tämä p. 0931549599. Osaisitteko arvata että tuollaiseen numeroon soittaminen maksaa niin paljon? En ole ennen kuulluut kaan ennen kuin nyt. En edes löytänyt numeron perusteella mitään Fonectasta, kun en ensin muistanut enää kyseisen firman nimeä. Löytyi mun puhelimen lokitiedoista soitetuista puheluista kyseiseltä päivältä joka oli puhelinlaskussa tuolla 9.60€ hinnalla. Sitten nettiä selaillessani näin sen firman nimen ja otin s-postiosoitteen ja laiton meiliä sinne, että miten voivat veloittaa 9,60€ siitä että soitan asiakaspalveluun heidän kirjoittamastaan väärästä osoitteesta. Ei ole vielä kuulunut vastausta, mahtavatkohan edes vastata:/
        Jotkin tiedustelupuhelimet on eri asia. Ei mihinkään Elloksen asiakaspalveluunkaan soittaminen maksa mitää sikahintoja.


      • merkillistä
        Törkyhintainen.puhelu kirjoitti:

        Mutta mitä nämä 09-alkuiset ovat? Numero on tämä p. 0931549599. Osaisitteko arvata että tuollaiseen numeroon soittaminen maksaa niin paljon? En ole ennen kuulluut kaan ennen kuin nyt. En edes löytänyt numeron perusteella mitään Fonectasta, kun en ensin muistanut enää kyseisen firman nimeä. Löytyi mun puhelimen lokitiedoista soitetuista puheluista kyseiseltä päivältä joka oli puhelinlaskussa tuolla 9.60€ hinnalla. Sitten nettiä selaillessani näin sen firman nimen ja otin s-postiosoitteen ja laiton meiliä sinne, että miten voivat veloittaa 9,60€ siitä että soitan asiakaspalveluun heidän kirjoittamastaan väärästä osoitteesta. Ei ole vielä kuulunut vastausta, mahtavatkohan edes vastata:/
        Jotkin tiedustelupuhelimet on eri asia. Ei mihinkään Elloksen asiakaspalveluunkaan soittaminen maksa mitää sikahintoja.

        "Mutta mitä nämä 09-alkuiset ovat? Numero on tämä p. 0931549599"
        09 on Helsingin suuntanumero, mutta Kuopiossa vastataan;)
        https://www.cylex.fi/yritys/trust-kapital-group-tkg-oy-12353809.html


      • Törkyhintainen.puhelu
        merkillistä kirjoitti:

        "Mutta mitä nämä 09-alkuiset ovat? Numero on tämä p. 0931549599"
        09 on Helsingin suuntanumero, mutta Kuopiossa vastataan;)
        https://www.cylex.fi/yritys/trust-kapital-group-tkg-oy-12353809.html

        Se firma oli Ropo Capital josta laskut oli. Tuskin nyt väärään paikkaan olen soittanut kun tiesivät siellä silloin aikaisemmasta yhteydenotostani kun soitin tuohon mainitsemaani numeroon jonka kerroit olevan Trust Kapitalin numero. Ovatko han jotain samaa firmaa? Laitoin meiliä lauantaina sinne Ropo Capitaliin mutta eivät ole vastanneet että miksi puhelun hinta on niin kallis.


      • Anonyymi
        ringringring kirjoitti:

        010, 020, jne.... palvelunumerot hinnoittelee palveluntarjoaja, ei operaattori.

        "Mikä operaattori tarjoaa sellaisia paketteja, joihin kuuluu myös 010 - ja 020 - alkuiset puhelut?
        ...
        010, 020, jne.... palvelunumerot hinnoittelee palveluntarjoaja, ei operaattori."

        Väärää tietoa!

        Noita yksityisten palveluntarjoajien palveluita löytyy suuntanumeroista:
        0700, 0600, 0602, 0200, ja (varsin epätodennäköisesti muiden kuin teleoperaattorien palveluita) 0100.

        Sensijaan 010, 020, 029, 030 .... nuo ovat nimenomaan teleoperaattorien hinnoittelemia, silti vaikka niissä olisi ns. 3. osapuoli palveluntarjoajana. Näistä numeroista myöskään ulkopuolinen palveluntarjoaja EI saa senttiäkään - koko raha menee operaattorille.

        Nämä numerot on tähän mennessä tunnettu nimellä "Valtakunnallinen yritysnumero" mutta 1.1.2024 nimi muuttuu - uusi nimi on "Valtakunnallinen tilaajanumero".

        Samalla laki kieltää sen, ettei näistä saa periä enempää kuin matkapuhelumaksun.
        Valitettavasti kuitenkin operaattorit tulkitsevat lakia niin, että:

        1) Vaikka kaikki muut normaalihintaiset puhelut kuuluisivat kuukausimaksuun, nämä eivät kuulu

        ja

        2) silloin, kun liittymällä on tietty minuuttihinta matka- ja lankapuhelimiin, niin tästä riippumatta operaattorit katsovat oikeudekseen silti pitää yllä erillistä, korkeampaa hintaa nimellä "matkapuhelumaksu".

        Mielestäni tuo EI ole uuden lain mukaista, ja asiasta pitäisi valittaa kuluttajaviranomaisille.

        Nimenomaan kuluttajaviranomaisille, koska Traficomin edeltäjä Viestintävirasto on jo aiemmin osoittautunut laintulkinnoissaan kuluttaja- ja pienyrittäjävihamieliseksi, ja ko. virasto toimintalinjoissaan suosii suuria operaattoreita.

        Samalla kuluttajaviranomaisille voisi esittää kysymyksen:
        Voisiko operaattoreille määrätä sakkoa siitä, etteivät halua noudattaa lakia, vaan tulkitsevat lakia erittäin kyseenalaisella tavalla.

        Myös lainvastaisen hinnoittelun tuoma hyöty voitaisiin takavarikoida valtiolle.
        Asiakkailleenhan operaattorit eivät tuota laitonta hyötyään palauta, jollei viranomaiset siihen pakota.

        Näin kävi vuoden 1995 televeron osalta: EU -tuomioistuin totesi vuoden 1995 televeron laittomaksi, ja sen valtio palautti operaattoreille, jotka eivät suostuneet palauttamaan vastaavaa summaa asiakkailleen, vaan sen sijaan asiakkailta veloitettiin 9% liikaa, ja tuo liikaveloitus maksettiin operaattoreiden osakkaille lisäosinkoina siltä osin, kun rahaa ei mennyt esim. operaattorin johtajien ylimääräisiin bonuksiin.

        Miksi Suomessa viranomainen ei edistä kansalaisten eikä pienyrittäjien etuja, vaan esim. teleoperaattoreiden, sähköntuottajien sekä sähkön siirtoverkon ylläpitäjien etuja ?


      • Anonyymi

        Voihan sitä netin kautta soittaa ilmaiseksi


    • tarkkatäti

      Minä en soita mihinkään asiakaspalveluun, johon on mahdollisuus lähettää sähköpostia.

      1. Jää kirjallinen dokumentti yhteydenotosta, esim. lehtitilaukset.
      2. Ei maksa mitään.

      Ei ole minun asiani selvittää, missä joku tuntematon tai pois muuttanut asuu. Selvittäköön se, jolla on asiaa ko. henkilölle. Joten kirje takaisin lähettäjälle lähimpään postilaatikkoon. Simppeli juttu.

    • PuoleetonTarkkailija

      Puhelun hinta 09-alkuisiin numeroihin
      Lankapuhelimesta ppm tai pvm kaukopuhelumaksu
      Matkapuhelimesta mpm

      Jos soitat ulkomailta, hinnan määrittelee paikallinen operaattori.

      https://www.ropocapital.fi/fi/etusivu/puheluiden-hinnat/

      Asutko itärajan läheisyydessä ja puhelimesi hakee automaattisesti paremman verkon?
      Venäläinen operaattori on velottanut puhelusi ulkomaan puheluna?

      • PuoleetonTarkkailija

        Jos soittaja soittaa 09-numeroon, niin se on Helsinkiin.
        Jos vastaanottaja Helsingissä on tehnyt puhelunsiirron, niin siirtopuhelu ei maksa mitään soittajalle eikä vastaanottajalle Helsingissä, jos puhelu tulee samassa verkossa kuin mihin se siirretään.
        Jos puhelu tulee lankaverkosta ja se siirretään kännyverkkoon, niin vastaanottaja Helsingissä maksaa tuon kännyverkko-osuuden puhelinlaskussaan.

        So. soittajaa ei veloteta lisää vaikka Helsinki-puheluun vastattaisiin Kuopiossa tai kännyssä.
        Näin ainakin takavuosina, korjatkaa jos virheellinen.
        Siirtokaan ei siis selitä puhelun kalleutta.
        ***

        Väestörekisteriin soitto:

        Puhelun hinta: Väestörekisterikeskukseen soitetut puhelut ovat lisämaksuttomia. Puheluista ja jonotuksesta peritään soittajan oman operaattorin sopimuksen mukainen paikallisverkko- ja matkapuhelinmaksu.
        So. normaalin puhelun maksu.

        https://vrk.fi/yhteystiedot
        ***

        Maistraattiin soitto:

        Puhelujen hinnat
        Maistraatin 0295- alkuiseen numeroon soitettu puhelu maksaa soittajalle koko maassa lankapuhelimesta soitettuna asiakkaan liittymäsopimuksen mukaisen paikallisverkkomaksun ja matkapuhelimesta soitettaessa liittymäsopimuksen mukaisen hinnan.
        0295 -alkuiset numerot ovat Viestintäviraston määritelmän mukaisia valtakunnallisia siirrettävissä olevia operaattoririippumattomia numeroita joihin ei sisälly palvelu- tai muita erityismaksuja.
        http://www.maistraatti.fi/hinnasto#Puhelujen hinnat

        Jäljelle jää, että oma suomalainen verkko on ollut down ja puhelu on mennyt Venäjän verkon kautta, joka on tunnetusti kallis. 20 v sitten Moskovassa kännysoitto ulkomaisella sim-kortilla maksoi 18 eur/minuutti.


      • Törkyhintainen.puhelu

        Asun Pirkanmaalla.
        Huomasin nyt vasta että Väestörekisterin osoitetiedustelu maksaa 1,98€ minuutti pvm/mpm. Ei siis montaa minuuttia tarvitse asiaansa selittää kun tulee jo monta euroa:(( SIitä siis tuo laskuni 7€ Väestörekisteriin.
        https://vrk.fi/osoitepalvelu


      • PuoleetonTarkkailija
        Törkyhintainen.puhelu kirjoitti:

        Asun Pirkanmaalla.
        Huomasin nyt vasta että Väestörekisterin osoitetiedustelu maksaa 1,98€ minuutti pvm/mpm. Ei siis montaa minuuttia tarvitse asiaansa selittää kun tulee jo monta euroa:(( SIitä siis tuo laskuni 7€ Väestörekisteriin.
        https://vrk.fi/osoitepalvelu

        Vrk:n hinnastossa pitäisi olla mainittuna "Poikkeuksena hinnastosta on osoitepalvelu".
        Tosin se näkyy 0600-alusta, että on kallis. Viimeksi kait 50 v sitten olen soittanut osoitteesta.
        Tämä selvitetty.

        Mutta keksiikö joku selityksen 09-alkuisen numeron hintaan? Kännylläni ehkä 20 % puheluajoista on 09-alkuisia, kun asun Helsingissä ja soitan lankaan Helsinkiin. Laskuni pitäisi olla hitonmoinen.


      • ettänäinkin
        PuoleetonTarkkailija kirjoitti:

        Vrk:n hinnastossa pitäisi olla mainittuna "Poikkeuksena hinnastosta on osoitepalvelu".
        Tosin se näkyy 0600-alusta, että on kallis. Viimeksi kait 50 v sitten olen soittanut osoitteesta.
        Tämä selvitetty.

        Mutta keksiikö joku selityksen 09-alkuisen numeron hintaan? Kännylläni ehkä 20 % puheluajoista on 09-alkuisia, kun asun Helsingissä ja soitan lankaan Helsinkiin. Laskuni pitäisi olla hitonmoinen.

        Jos tuo 09 alkuinen numero on yrityksen (perintäfirman) numero niin tuo firmahan on itse voinut määrittää puheluidensa hinnat, siitä johtuu soiton kalleus......numeron alulla ei mitään merkitystä tässä asiassa, eikä kaikissa yrityksissä käytetä tunnettuja esim 020 tai 010 alkuisia yritysnumeroita...….sama pätee myös matkapuhelinnumeroihin jos yrityskäytössä, maksu ei välttämättä ole se normaali matkapuhelinmaksu vaan se minkä yrittäjä on määritellyt.....esimerkkinä vaikkapa ne kaikenmaaliman ennustajat, niillä nykyään normaali matkapuhelinnumero mutta soitto sitten maksaakin sen esim 2,15€ / minuutti


      • PuoleetonTarkkailija
        ettänäinkin kirjoitti:

        Jos tuo 09 alkuinen numero on yrityksen (perintäfirman) numero niin tuo firmahan on itse voinut määrittää puheluidensa hinnat, siitä johtuu soiton kalleus......numeron alulla ei mitään merkitystä tässä asiassa, eikä kaikissa yrityksissä käytetä tunnettuja esim 020 tai 010 alkuisia yritysnumeroita...….sama pätee myös matkapuhelinnumeroihin jos yrityskäytössä, maksu ei välttämättä ole se normaali matkapuhelinmaksu vaan se minkä yrittäjä on määritellyt.....esimerkkinä vaikkapa ne kaikenmaaliman ennustajat, niillä nykyään normaali matkapuhelinnumero mutta soitto sitten maksaakin sen esim 2,15€ / minuutti

        Pitäydytään tuossa 09-alkuisessa. Onko sinulla laittaa jokin hinnasto/dokkari, joka vahvistaa tuon 09 olevan vapaasti hinnoiteltavissa.
        Wikipedian mukaan se on edelleen varattu vain Helsingin telealueen lankasuuntanumeroksi
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuntanumero

        Esim. katsastuskonttorin kalliimpaa palvelunumeroa ei voi piilottaa 09 taakse. Kokeilin soittaa palvelunumeroon 075... valiten ensin suunnan 09, niin "numerovalinta väärä" tjsp.

        https://www.viestintavirasto.fi/tilastotjatutkimukset/tilastot/2013/yritysnumeroihinsoittaminen.html

        https://www.google.fi/url?url=https://www.viestintavirasto.fi/internetpuhelin/puhelinverkonnumerointi/palvelunumerot.html&rct=j&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwj-45Oax5bcAhUGJJoKHUWjAeoQFggYMAA&usg=AOvVaw1yukbVyN6YYBPwYPHV1oN1


      • taisittenjotainihanmuuta
        PuoleetonTarkkailija kirjoitti:

        Pitäydytään tuossa 09-alkuisessa. Onko sinulla laittaa jokin hinnasto/dokkari, joka vahvistaa tuon 09 olevan vapaasti hinnoiteltavissa.
        Wikipedian mukaan se on edelleen varattu vain Helsingin telealueen lankasuuntanumeroksi
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuntanumero

        Esim. katsastuskonttorin kalliimpaa palvelunumeroa ei voi piilottaa 09 taakse. Kokeilin soittaa palvelunumeroon 075... valiten ensin suunnan 09, niin "numerovalinta väärä" tjsp.

        https://www.viestintavirasto.fi/tilastotjatutkimukset/tilastot/2013/yritysnumeroihinsoittaminen.html

        https://www.google.fi/url?url=https://www.viestintavirasto.fi/internetpuhelin/puhelinverkonnumerointi/palvelunumerot.html&rct=j&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwj-45Oax5bcAhUGJJoKHUWjAeoQFggYMAA&usg=AOvVaw1yukbVyN6YYBPwYPHV1oN1

        Joo, 09 on Helsingin suunta mutta haku tuolle 0931549599 numerolle kertoo että operaattori on Länsilinkki Oy, Turku. Em. firmalla on ''kioski'' Helsingissä jonka kautta puhelut kiertää.
        Jos puhelu maksaa normaalia enemmän, siitä tulisi mainita ennen kuin puheluun vastataan.


      • PuoleetonTarkkailija
        taisittenjotainihanmuuta kirjoitti:

        Joo, 09 on Helsingin suunta mutta haku tuolle 0931549599 numerolle kertoo että operaattori on Länsilinkki Oy, Turku. Em. firmalla on ''kioski'' Helsingissä jonka kautta puhelut kiertää.
        Jos puhelu maksaa normaalia enemmän, siitä tulisi mainita ennen kuin puheluun vastataan.

        Suuntanumerot, jotka wiki ylempänä kertoo, olivat aina saman hintaiset. Puhelun hinnassa tuli eroa vain miten kaukaa siihen langalla soittaa tai millä muulla vehkeellä. Vastaanottaja ( tai operaattori ) ei saanut velottaa eri hintaa kuin muihin esim. 09-alkuisiin.

        Erihintaiset täytyi olla erialkuiset ylempien linkkien mukaisesti. Soitonsiirtokaan ei saanut vaikuttaa soittajalta velotettavaan. Nämä rajoitukset muistaakseni tuli 60-luvulla.

        Tämä on mennyt ohi minulta, että tästä rajoituksesta on luovuttu. Mutta saman asian ajaa tuo ennaltailmoitus puhelun alussa, niin yhtiön ei tarvinnut painattaa uusia käyntikortteja ja mainoskyniä numeromuutosten takia.
        ***

        Sitten - kysymys Pirkanmaalta kännyllä normaalihintaiseen Helsinki-numeroon on vielä auki.


      • Törkyhintainen.puhelu
        taisittenjotainihanmuuta kirjoitti:

        Joo, 09 on Helsingin suunta mutta haku tuolle 0931549599 numerolle kertoo että operaattori on Länsilinkki Oy, Turku. Em. firmalla on ''kioski'' Helsingissä jonka kautta puhelut kiertää.
        Jos puhelu maksaa normaalia enemmän, siitä tulisi mainita ennen kuin puheluun vastataan.

        Ja firma Kuopiossa... Aikamoista sekametelisoppaa..


      • Törkyhintainen.puhelu
        Törkyhintainen.puhelu kirjoitti:

        Ja firma Kuopiossa... Aikamoista sekametelisoppaa..

        Olen ihan "pihalla jo". Sain vastauksen että löysivät yhteydenottoni kyseisenä päivänä ja heidän numeroonsa, joka on eri numero kuin tuo jonka laitoin jo aikaisemmin ja JOKA ON PUHELIMENI LOKITIEDOISSA soitetiuissa numeroissa! Ilmoittivat ettei se kertomani numero ole heidän numeronsa. Nyt alkaa tulla jo ihan vainoharhainen olo, kun minulle kerrotaan että olen soittanut heidän numeroonsa joka on eri kuin se numero joka puhelimessani näkyy! Ja heidän numeroonsa hinta on matkapuhelimesta mpm, siis mitä tarkoittaa mpm?
        Voisko joku fiksu selittää mistä tässä voi olla kysymys? Mun aivoni ei ole vielä ainakaan selvittänyt tätä kysymystä.


      • mnt-puhelin
        Törkyhintainen.puhelu kirjoitti:

        Olen ihan "pihalla jo". Sain vastauksen että löysivät yhteydenottoni kyseisenä päivänä ja heidän numeroonsa, joka on eri numero kuin tuo jonka laitoin jo aikaisemmin ja JOKA ON PUHELIMENI LOKITIEDOISSA soitetiuissa numeroissa! Ilmoittivat ettei se kertomani numero ole heidän numeronsa. Nyt alkaa tulla jo ihan vainoharhainen olo, kun minulle kerrotaan että olen soittanut heidän numeroonsa joka on eri kuin se numero joka puhelimessani näkyy! Ja heidän numeroonsa hinta on matkapuhelimesta mpm, siis mitä tarkoittaa mpm?
        Voisko joku fiksu selittää mistä tässä voi olla kysymys? Mun aivoni ei ole vielä ainakaan selvittänyt tätä kysymystä.

        mpm = matkapuhelinmaksu, mikä hinta se ikinä onkaan liittymän omistajan (soittajan) sopimuksessa, 0.06 - 0.10 cent minuutti yleensä.
        eli halpaa kun muistelee että esim alkuaikojen mnt puhelut maksoivat 4-5 markkaa minuutti.


      • Törkyhintainen.puhelu
        mnt-puhelin kirjoitti:

        mpm = matkapuhelinmaksu, mikä hinta se ikinä onkaan liittymän omistajan (soittajan) sopimuksessa, 0.06 - 0.10 cent minuutti yleensä.
        eli halpaa kun muistelee että esim alkuaikojen mnt puhelut maksoivat 4-5 markkaa minuutti.

        Mä luovutan. Mulle ei ole selvinnyt vieläkään miksi se puhelu maksoi 9.60€. Ei ainakaan mikään pelkkä mpm ole. Tiedänpähän nyt varoa ja hoitaa s-postilla mahdollisimman paljon asioita.


      • PuoleetonTarkkailija
        Törkyhintainen.puhelu kirjoitti:

        Mä luovutan. Mulle ei ole selvinnyt vieläkään miksi se puhelu maksoi 9.60€. Ei ainakaan mikään pelkkä mpm ole. Tiedänpähän nyt varoa ja hoitaa s-postilla mahdollisimman paljon asioita.

        Älä luovuta. Käsittääkseni sinulla on vain oletus, että tuo 9,60e tulee soitosta 0931549599.

        JOS puhelinyhtiösi on lähettänyt sinulle laskun, jossa on mainittu ( ehkä ) sanoilla

        päivämäärä palvelunumeroon soitto 9,60 e,

        niin tuo sama operaattori osaa selvittää mihin se on soitettu kellonaikoineen, niin pääset eteenpäin.
        ***

        Onko mahdollista, että joku muu on käyttänyt puhelintasi ( ja ehkä pyyhkinyt pois tuon yhteystiedon johonkin palvelunumeroon)?


      • Anonyymi

        "Asutko itärajan läheisyydessä ja puhelimesi hakee automaattisesti paremman verkon?"

        asiallinen huomio!

        Tällaisessa tapauksessa on mahdollista, että Venäläinen operaattori on napannut puhelimesi omaan verkkoonsa, jolloin pääsevät rahastamaan tuosta Roaming -hinnaston mukaisesti.

        Tosin: nyt kun talouspakotteet estävät rahaliikenteen Suomen ja Venäjän välillä, niin ehkäpä Roaming -sopimukset Suomen ja Venäjän operaattorien välillä irtisanotaan, sillä niiden ylläpito tilanteessa, missä länsimaiset pankit laittavat venäläispankkeja maksuliikennekieltoon, niin todennäköisesti osoittautuu mahdottomaksi.


      • Anonyymi
        ettänäinkin kirjoitti:

        Jos tuo 09 alkuinen numero on yrityksen (perintäfirman) numero niin tuo firmahan on itse voinut määrittää puheluidensa hinnat, siitä johtuu soiton kalleus......numeron alulla ei mitään merkitystä tässä asiassa, eikä kaikissa yrityksissä käytetä tunnettuja esim 020 tai 010 alkuisia yritysnumeroita...….sama pätee myös matkapuhelinnumeroihin jos yrityskäytössä, maksu ei välttämättä ole se normaali matkapuhelinmaksu vaan se minkä yrittäjä on määritellyt.....esimerkkinä vaikkapa ne kaikenmaaliman ennustajat, niillä nykyään normaali matkapuhelinnumero mutta soitto sitten maksaakin sen esim 2,15€ / minuutti

        "Jos tuo 09 alkuinen numero on yrityksen (perintäfirman) numero niin tuo firmahan on itse voinut määrittää puheluidensa hinnat, siitä johtuu soiton kalleus......numeron alulla ei mitään merkitystä tässä asiassa"

        Nykyaikaan virheellistä tietoa.

        09 -lankanumeroista ei (ainakaan muut kuin Elisa itse) voi periä ylimääräistä, vaan menee normaalipuhelun hinnoittelun mukaisesti.

        Vuosia sitten tosiaan Elisa ja/tai taksiyritykset yhteistyössä harrastivat tuollaistakin filunkia, eli soitot 09 -alkuisiin taksiasemien ja taksikeskusten numeroihin maksoivat ylimääräistä, 09 -alkuosasta huolimatta.

        Lopulta viranomaiset kielsivät tuon, mutta sitä kieltoa saatiin odottaa ainakin 25 vuotta !

        Eli yli 20 vuoden ajan viranomaiset sallivat Elisan (tai sen edeltäjän HPY:n) rahastaa lisämaksullisilla numeroilla, jotka kuitenkin näyttivät erehdyttävästi normaalihintaisilta lankanumeroilta.

        Operaattoreilla on Suomessa pitkä historia siitä, että kaikesta mahdollisesta rahastetaan.
        Ja ikävä kyllä viranomaiset tuntuvat olevan niin hyvää kaveria operaattorien johtajien kanssa, että yleensä viranomaiset eivät puutu asiaan, ja JOS puuttuvat, tekevät sen yli 20 vuoden viiveellä.


    • Puskaratio

      Puhelimella ei kannata soitella. Voipi tulla kalliiksi. Kannattaapi kävellä paikan päälle, voipi saada alennuksia samalla.

      • Pollella-perille

        Olen samaa mieltä. Maallakin kun käyn, siellä päässä en tilaa taksia vaan hevoskyydin. Polle on paljon halvempi kuin paikallinen pussihousuissa päivystävä Volga kuski.


    • Kerran päivystyaikana nuorten oli tarkoitus soittaa eläinlääkärille, kysyä neuvoa.
      Soittamatta jäi, puhelu olisi maksanut 6 euroa minuutti.
      Heillä oli koirien kipulääkettä varalla, joten pärjäsivät aamuun, kun vastaanotto aukesi.

      Siihen aikaan, kun vielä käytin maksupalvelua, siis kirjekuorella, kerran tuli neljä laskua perintätoimistolta.
      Ihmettelin, kun tiesin ne laittaneeni maksuun. Tarkistin asian, ainoa vaihtoehto oli, että kuori postissa hukkunut.
      Niinpä jouduin maksamaan 5€ per lasku eli 20 viivästyskorkoja.

      • Kiskuriset-kiikkiin

        Maksumuistutuksen hinta on viisi euroa. Ei korko.
        Elisa niminen pulju on kyllä niin ahnas rotta, että laskee koron jokaiselle laskun "myöhästymis" päivälle. Eli kun maksaa laskun vaikkapa kolme päivää yli eräpäivän, seuraavassa laskussa on myöhästymiskorkoa muutama kymmenen centtiä.
        Eli tietenkään en ole Elisan asiakas.


      • Kiskuriset-kiikkiin kirjoitti:

        Maksumuistutuksen hinta on viisi euroa. Ei korko.
        Elisa niminen pulju on kyllä niin ahnas rotta, että laskee koron jokaiselle laskun "myöhästymis" päivälle. Eli kun maksaa laskun vaikkapa kolme päivää yli eräpäivän, seuraavassa laskussa on myöhästymiskorkoa muutama kymmenen centtiä.
        Eli tietenkään en ole Elisan asiakas.

        Niin tietenkin, juu.
        Nykyään maksan laskut tällä koneella. Itse oon Teliassa, mutta pännii kun jatkuvasti yhteys poikki varsinkin mökillä. Kone kyllä ilmoittaa, että kone toimii hyvin.


      • Anonyymi
        eppu2 kirjoitti:

        Niin tietenkin, juu.
        Nykyään maksan laskut tällä koneella. Itse oon Teliassa, mutta pännii kun jatkuvasti yhteys poikki varsinkin mökillä. Kone kyllä ilmoittaa, että kone toimii hyvin.

        09 alkuisista puheluista EI pidä tulla mitään muuta laskua kuin normo matkapuhelinmaksu joka operaattoriltasi on määrätty,soitit sitten langasta tai matkapuhelimesta.
        Näin lukee netissä sivuilla vieläkin 2021 vaikkei lankapuhelimiakaan enää monilla ole.


    • Anonyymi

      Et avannut tietenkään joten miten katsoit laskua?

    • Anonyymi

      Itse katson aina mitä postilukustani tippu eteisen lattialle.Jos siinä väärin jaettu posti.Palutan sen tien varessa olevaan ketltaisen postilaatikkon ja olen kirjoitanut siihen pälle Väärin jaettu. Jos taas on saman rapun asukaan posti. Vien kyseisen postilatikkon mikä sinä lukee. Jos joku värin osoitensa antanut ja se on minun.Tuntemattoman nimi.Kirjoitan kuoreen ei asu osoitessa,Henkilä tuntematon.En lähde kikutaa sitä Itis Citymarketin posti palveluun.Itseäni oikein sieppasi. Yksin asuva naapuri .Posti jakanut väärin postini sille.Eläke varman tiedot maksetuista eläke ja maksuun tulevista 2024. Oli sen teipanut ja posti lukusta pudotanut. Sit iltasella myöhä soitele ovikelloa,sanoo vahigossa niin toimi,siis avaus. Ja pyysi raha lainaa.Isompi tuosena.Suivanuin en ole vippi kassa ja jokaisen pitäisi jo plus 70v. halita rahan käyttö, Jos ei halitse pumaisi omaisilta eikä naapuriltaan tai napureilta joa hiton vika viikko kukaudessa.Ennen eläke päiväänsä, Hyvää v,2024.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe