Kuusen istutus vanhalle pellolle

Aloittelija

Minulla on pieni reilun 3ha sukutila, jonka vanhoille pelloille olen ajatellut istuttaa kuusen taimia. Peltoja on käsittääkseni viljelty viimeksi joskus 80-luvun lopulla. Jostain syystä on jäänyt kaksi pientä peltosaraketta (yht. noin 1-1,5ha) joihin ei ole puuta kasvanut. Näin kesällä siellä kasvaa pari metrinen meri maitohorsmaa, vadelmapuskaa ynm.

Miten tässä pitäisi/kannattaisi edetä? Mitään myrkkyjä en mielellään haluaisi käyttää. Varmaan pellot pitäisi ensin traktorilla kääntää, että pääsisi tuosta pusikosta eroon? Itsellä ei traktoria ole, mutta ehkä joku naapurin isäntä sen voisi kääntää. Tai sitten mhy kautta hoitaa homman. Mitähän tämä kaikki tulisi maksamaan? Kannattaako amatöörin ruveta taimia istuttamaan, vai suosiolla jättää homma ammattilaiselle? Taimiakin ilmeisesti saatavana eri kokoja. Lähteekö isot huonommin kasvamaan kuin pienet?

Olen lähinnä maisemointi/polttopuumielessä aikonut puita istuttaa. Tosin olen sen verran nuori(26v) että kerkeisin nuo toivon mukaan vielä isoina tukkeinakin näkemään...

4

4773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurisavotta

      Melkoinen savotta sinulla tiedossa! Sinuna antaisin siitä jollekin niittourakan vesakonmurskaimella ja silla kasvusto matalaksi, koska arvatenkin joukossa on pientä puutakin siellä täällä.
      Mikä niissä kasvinsuojeluaineissa kauhistuttaa? Ruiskuttaisin vaikka glyfosaatilla tuon alueen ja mukaan vielä MCPA valmistetta, kun alueella on niton jälkeen jotain vihreää. Sitten vaan kaivinkoneella laikkuja ja istutat pottiputkella ne kuusentaimet.
      Laikutusta voi tiettu kokeilla suoraan sinne horsmikkoon, mutta horsmat valtaa helposti sen alueen.
      Jos odotat ensi kesään ja et päästä horsmikkoa kasvamaan kovin korkeaksi, niin silloin ruiskutus kasvinsuojeluaineilla, että saat horsmikon tuhottua. Laikutus ja istutat syksyllä ne kuuset pottiputkella. Kyllä 26 vuotias jo osaa käyttää potttiputkea!

      Olen seurannut, kun Mhy:n ammattilaiset ovat metsittäneet erään tilan peltoja vastaavasta tilanteesta. Kolmannet kuusentaimet taitaa olla nyt menossa, kun horsmikko tappaa ne.

      • jhjhhg

        "Ammattilaisten" kohteissa on juuri tuo ongelma, että taimet hukkuvat heiniin, horsmiin ja vatukkoon, kun kenelläkään ei ole varaa maksaa ammattilaisen palkkaa heinäämisestä. Amatööreillä on paremmat onnistumisen mahdollisuudet, kunhan on seuraavina kesinä aikaa taimien pelastusoperaatioon, eikä laske itselleen tuntipalkkaa.

        Pelkkä maan kääntäminen ei tapa sen paremmin horsmaa kuin vattuakaan, ainoastaan hidastaa niitä hetkeksi. Suosittelisin käyttämään isoja taimia tuollaisessa kohteessa, ne sentään on jotain toivoa löytää sieltä pusikosta jatkossakin.


      • glyfoavaanpeliin
        jhjhhg kirjoitti:

        "Ammattilaisten" kohteissa on juuri tuo ongelma, että taimet hukkuvat heiniin, horsmiin ja vatukkoon, kun kenelläkään ei ole varaa maksaa ammattilaisen palkkaa heinäämisestä. Amatööreillä on paremmat onnistumisen mahdollisuudet, kunhan on seuraavina kesinä aikaa taimien pelastusoperaatioon, eikä laske itselleen tuntipalkkaa.

        Pelkkä maan kääntäminen ei tapa sen paremmin horsmaa kuin vattuakaan, ainoastaan hidastaa niitä hetkeksi. Suosittelisin käyttämään isoja taimia tuollaisessa kohteessa, ne sentään on jotain toivoa löytää sieltä pusikosta jatkossakin.

        Kyllä se on aika toivoton urakka alkaa käsin niitä taimia sieltä horsmikosta pelastelemaan. Sopivat aineet vaan sinne horsmikkoon, että heinät ja horsmat rauhoittuu hetkeksi ja kiireesti laikkuja, sekä niihin kunnon taimet.


    • Juutinraumaa

      Joku jossain päin Suomea taitaa vieläkin tehdä värillä merkattuja ohuita pitkiä keppejä taimien merkintää varten. Siten onnistuu se heinääminen seuraavina vuosina jahka kepit on hyvin pystyssä.
      Onko miten alavaa ja hallalle mieleistä se pelto. Jotkut ei tunnusta asiaa, mutta halla kyllä kevään-kesän kynnyksellä vikuuttelee nuorten kuusten uutta kasvua.

      Minä sinuna saattaisin muokata 2,5-3m uravälein kasvuston matalaksi, ja jos hirvitilanne sallisi niin koivun taimet noihin muokattuihin uomiin.. itse tosin tykkään kylvökoivusta enemmän. Vanerikoivut ainakin ehtisit omalla iällä korjata alalta. Kun koivu sitten jo kasvaa muutaman metrisenä ja varjostuksellaan hillitsee aluskasvillisuuden voimaa, voisi sinne koivu-urien väliin muokata mättäitä kuusentaimille.. siellä ne koivun alla ovat aluksi hallalta suojassa, ja jos hyvin alkavat kasvaa, niin koivujen laatuharvennuksella sinne saa sitten valoa lisää kuusille myöhemmin, ja tosiaan.. myrkkyihin ei kannata käsiään sotkea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      952
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      665
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe