Missä keskustelutaito

mitenon

Kuinka osaava keskustelutaito sinulla on? Osaatko huomioida neutraalisti kaikki vai sysäätkö omaa egoasi joka kirjoitukseen?
Huomioitko toisten ajatukset lyttäämättä, jos eivät olekaan kanssasi samalla viivalla?

40

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osaan kaiken mitä kysyit.
      Kiitän, lyttään, peukutan jne.
      Mikä parasta.
      Aina tällä samalla nimi-merkillä.
      Onko sinulla Moccamaster?

      H.

      • jatkanen

        Very good! Ovatko sinut tuntevat myös samaa mieltä osaamisistasi?:)
        Paras piirteesi voisi olla yleensäkin takaisin vastaaminen tyylilläsi, joka on osattava lukea suurpiirteisesti. Välillä vaikeus tekee kepposen.
        Mitä yhteen käyttämääsi nimimerkkiin tulee, voisit toki laajentaa repertuaalia sen suhteen. Pitäisin pienestä niccivaihtelusta ja olisihan se itsellesikin vaihtelua.

        Tiedätkö, en omista Moccamasteria syystä, koska siitä ei saa tarpeeksi kuumaa kaffetta. Kyllä keittimen tulee olla "gurmee"- malli. Siinä vesi iloisesti kiehahtaa ennen suodattimeen valumista, eikä tarvitse erikseen mikrokuumennusta.

        Muistanko oikein että omistit vastaavan keittimen, mutta hurahdit Moccamasteriin? Oliko tarjouksessakin?


    • korppishuomenta

      Minä olen sitä mieltä, että on turhaa syyttää ketään ihmisen perusluonteen osasta..... UTELIAISUUS YMPÄRÖIVÄÄN SOSIAALISEEN YHTEISÖÖN, joihin kuuluu halu tietää...kopasta kepillä jäätä....pohtia lukemaansa....

      Pohdinnan jälkeen.....ymmärtää sivulauseita....ymmärtää...tai halutessaan vahvasti väärinymmärtää..

      Jos olet ryhmässä kuulet väkijoukon keskeltä ääntä käännät katseesi haluat nähdä puhujan. Jos asia kiinnostaa nouset varpaillesi, et halua menettää näkö-, etkä kuuloetäisyyttä

      Yleistän........kaikki ovat kiinnostuneita ..mitä täälläkin kulisseissa tapahtuu. Jos haluaa keskustella asiasta sitä ei täältä löydy.

      Täällä ei voi syntyä asiakeskustelua se on sula mahdottomuus.

      Kirjoitin jo tämän toiseen ketjuun sillä aikaa kun teit aloituksen. Sopii hyvin tähän aloitukseenkin.

      • iltapäivää

        Uteliaisuus ja juoruiluun johtava uteliaisuus ovat kaksi erilaista perusluonnetta. Niissä on hiuksen hieno ero, kenelle on, kenelle ei. Minulle on muodostunut eroavuus, eli on tiedostettava-havaittava toisen osapuolen kiinnostavuus, eikä jatkaa omaa naputtelemista oman mielen saattelemana.

        Täällä voi asiakeskustella, kun osaa erottaa mitä/miten vastaa sivulauseella/ilman takaisin.


    • Itsestään ei voi todistaa, mutta uskon, että kaikki alkaa kuuntelemisesta. Se luo luontevasti riittävän etäisyyden keskustelijoiden välille ja auttaa pysymään asiassa.

      Tuppisuu suomalainen puhuu tunnetusti vähän, mutta asiaa. Arvostan tätä piirrettä koska ilmaisun niukkuus on usein merkki vilpittömyydestä. Tietysti se voi myös kertoa näköalattomuudesta ja ahtaasta maailmankatsomuksesta, mutta vilpittömyys on kuitenkin sellainen pohja, jonka päälle voi rakentaa. Toisin kuin monisanaisuus ja liiallinen innostus, mikä ei juuri tätä tilaa toisille.

      • kuuntelua

        Kuunteleminen on tärkeää, yhtä lailla kuin osallistuminen. Mutta jos et juurikaan osallistu keskustelemalla, jäät helposti nurkan valtaajaksi.
        Mainitsit tuppisuu-suomalaisen! Jäin miettimään ilmaisun niukkuuden olevan merkki vilpittömyydestä. Uskoisin merkin olevan epävarman merkin asioihin puuttumisesta. Ei ole omaa mielipidettä, vaan jää hyssyttelemään mielessään yleistä mielipidettä.

        Monisanainen, toiset huomioonottava osaa yleensä antaa sanavuoron tasapuolisesti kaikille. Palstaherruudessa tilansaanti on välillä mahdottomuus, vilpittömyys jokseenkin tuntematon käsite.


      • kuuntelua kirjoitti:

        Kuunteleminen on tärkeää, yhtä lailla kuin osallistuminen. Mutta jos et juurikaan osallistu keskustelemalla, jäät helposti nurkan valtaajaksi.
        Mainitsit tuppisuu-suomalaisen! Jäin miettimään ilmaisun niukkuuden olevan merkki vilpittömyydestä. Uskoisin merkin olevan epävarman merkin asioihin puuttumisesta. Ei ole omaa mielipidettä, vaan jää hyssyttelemään mielessään yleistä mielipidettä.

        Monisanainen, toiset huomioonottava osaa yleensä antaa sanavuoron tasapuolisesti kaikille. Palstaherruudessa tilansaanti on välillä mahdottomuus, vilpittömyys jokseenkin tuntematon käsite.

        Kiva, että joku pysähtyi miettimään ja vastasi "kuuntelua". Aina sitä luultavasti kirjoittaa jonkin verran provosoiden ja tulee helposti yleistäneeksi vaikka tietää, ettei oma vastaus juuri koskaan ole yleispätevä. Mutta siitä kai se keskustelu usein syntyy, puolivalmiista, todentamattomasta ajatuksesta tai mielipiteestä.

        Minusta intuitiivinen, hyvällä tavalla yksinkertainen ihminen on usein niukkasanainen, samoin kuin lapset. Siitä kai tuo ajatus tuli. Sivistynyt ja diplomaattinen ihminen tarvitsee enemmän sanoja...


    • Joskus.ja.joskus.ei

      Yleensä osaan keskustella, kuunnella, osoittaa myötätuntoa ja olla ilossa mukana. Mutta joskus mokaan. Tuttava soittaa ja hänellä on kerrottavana joku sellainen asia, joka itselle on tapahtunut. Alan puhua siitä asiasta omalta kannaltani, enkä kuuntele hänen asiaansa loppuun. Jälkeenpäin harmittaa niin että soitan perään ja pyydän häntä kertomaan oma asiansa ilman että säkätän omaani. Yleensä juttu on silloin jo ohi ja pilalla, eikä enää anteeksipyynnöt auta.
      On joitakin ihmisiä, jotka eivät pysty kuuntelemaan toisen asiaa ollenkaan, eikä koskaan, vaan heti keskustelun avauksessa alkavat vaan kertoa itsestään ja ihan aina, he eivät edes huomaan esiintyvänsä typerästi.
      Tykkään myö puhumattomuudesta, ei ole kiusallista olla hississä, ei aina ole mitään tarvetta puhua.

      • Kyllä minäkin syyllistyn hajamieliseen kuunteluun ja jos on oikein suulas puhuja saatan jopa puhua päälle saadakseni suunvuoron. Onneksi huomaan vielä itse mitä teen, vaikka toinen ei välttämättä huomaisikaan. Ehkä ovat tottuneet siihen, että heitä ei kuunnella. Puhuvat enempi itselleen itsestään.


      • itsehillintää-se-vaatii

        "Mutta joskus mokaan."

        Minä mokaan vieläkin, mutta onneksi nyt harvemmin. Äitini perintönä olen suulas ja sanavalmis, kuten myös aina äänessä esittäen mielepiteeni, vaikka sitä ei ole minulta kysytty. Vuosien myötä olen huomannut virheeni ja pahin kolaus oli, kun työpaikalleni tuli samanlainen henkilö. Voi taivahan vallat, kun häpesin itseäni, että tuollainenhan olen itsekkin.

        Täällä olen oppinut lukemaan kirjoituksia, joihin olisi mukamas pakko vastata, mutta olen päättänyt, että mieti päivä ja katso, mitä toiset vastaa ja usein he ovat paremmin ilmaiseet minunkin mielipiteen, joten laita vihreän peukun.


      • itsehillintää-se-vaatii kirjoitti:

        "Mutta joskus mokaan."

        Minä mokaan vieläkin, mutta onneksi nyt harvemmin. Äitini perintönä olen suulas ja sanavalmis, kuten myös aina äänessä esittäen mielepiteeni, vaikka sitä ei ole minulta kysytty. Vuosien myötä olen huomannut virheeni ja pahin kolaus oli, kun työpaikalleni tuli samanlainen henkilö. Voi taivahan vallat, kun häpesin itseäni, että tuollainenhan olen itsekkin.

        Täällä olen oppinut lukemaan kirjoituksia, joihin olisi mukamas pakko vastata, mutta olen päättänyt, että mieti päivä ja katso, mitä toiset vastaa ja usein he ovat paremmin ilmaiseet minunkin mielipiteen, joten laita vihreän peukun.

        Saman asian minäkin olen oppinut täällä. Kun vähän malttaa, joku toinen voi ilmaista ajatukseni paremmin kuin itse osaisin ja lisäksi säästää minulta kirjoittamisen vaivan..))
        Peukku hänelle. Emme me sittenkään taida niin uniikkeja olla kuin ehkä kuvittelimme..))


      • Jos ystävät ovat pysyneet vuosikymmeniä lähettyvillä ja uusiakin tulee, et ole kovin huono sosiaalisissa taidoissa - tämänhän me tiedämme.
        Minulla on ollut onni myötä - näin jälkeenpäin pohtien - että olin sosiaalinen lapsena jo. On hyvä, että on tekemisissä mahdollisimman erilaisten ihmisten kanssa , siinä saa uusia näkökulmia, oppii kuntelemaan ja oppii kritiikin merkityksen.
        Nuoruuden innokkuus on laantunut vanhemman ihmisen hyväksyvään -sallivaan - kuuntelijan roolin, mutta kyllä särmää löytyy kun asioiden tilasta esitetään suuorastaan provosoivia mielipiteitä - populismi pontimena.


      • Psykoterapeutitar

        En oikeastaan ole edes sosiaalinen, en hyvä kuuntelija, enkä puhuja, ei ole mitään asiaakaan. Kouluja oli kiva käydä, mutten siellä mitään oppinut. Pidin vain koulunkäyntifiiliksestä. "Ystävät" ovat vaihtuneet, kun en ole mikään asioiden jauhaja, enkä jaksa kuunnella muidenkaan jauhamista.

        Olimme maalaiskirkossa rippijuhlissa ja minä ihastelin kirkkoa ja katselin maalaisia juhlakuteissaan ja ajattelin, kuinka nopeasti aika on kulunut ja pieni ipana kasvanut nuoreksi ym. ym. Ehkä en kuullut, mitä pappi puhui, kun tuli puheeksi, että sukulaiseni erosi kirkosta seuraavana päivänä papin puheen johdosta.

        Ehkä meillä on vain erilainen tapa elää ja nähdä maailmaa!


      • kawe kirjoitti:

        Jos ystävät ovat pysyneet vuosikymmeniä lähettyvillä ja uusiakin tulee, et ole kovin huono sosiaalisissa taidoissa - tämänhän me tiedämme.
        Minulla on ollut onni myötä - näin jälkeenpäin pohtien - että olin sosiaalinen lapsena jo. On hyvä, että on tekemisissä mahdollisimman erilaisten ihmisten kanssa , siinä saa uusia näkökulmia, oppii kuntelemaan ja oppii kritiikin merkityksen.
        Nuoruuden innokkuus on laantunut vanhemman ihmisen hyväksyvään -sallivaan - kuuntelijan roolin, mutta kyllä särmää löytyy kun asioiden tilasta esitetään suuorastaan provosoivia mielipiteitä - populismi pontimena.

        Olipa hieno viesti, kawe. Minäkin sain tuosta ensimmäisestä kappaleesta oivan mittarin kun itseäni ajattelen. Vanhat ystävät ovat jäljellä ja uusiakin on tullut.
        Ja varmasti lapsuus vaikuttaa. Jos on elänyt isossa perheessä ja edes jotenkin hyväksyttynä on helppo jatkaa samaa rataa...


      • näinon

        joskus.ja.joskus.ei

        Kuinka vaikeaa onkaan "kertoa" egopersoonalle hänen tympeästä käytöksestä. Huomannut kuinka sitä välttelee ,eikä niin etsiydy senlaisen ihmisen seuraan kovin vapaaehtoisesti.


    • Salonkikelpoinen

      Toimin kulloisenkin tilanteen mukaan.
      Koskaan, en koskaan alistu alakynteen. Aiheettomasti.
      Aiheisesti saatan myötäillä tai myöntää, ettei joku asia ole omalla alueellani.
      Mutta. Välttääkseni yhteentörmäykset, olen oppinut erottelemaan jyvät akanoista ja välttelemään sellaisia ihmisiä, joilla on korostunut tarve päteä, tai väärin murjoutunut ego.

      • "Salonkikelpoinen"

        Niin.
        Että sinullakin on se ego?
        Kuka sinulle on aina sanonut että egosi on kaikista oikein?

        H.


    • noohjooh

      Kuinka sitä voi omaa egoaan sivuuttaa? Kyllä mun on pakko sanoa että pidän itseäni keskustelutaitoisena, mutta taitaa se mun egoni tulla vahvasti esille.

      Yritän huomioida mitä toinen on kirjoittanut, joskus meinaan vähän nyppii kun aloitusta ei lueta kunnolla, vaan vastataan vaan otsikkoon esim. Ja mitä ensimmäiset kaksi vastaa, sen perässä nätisti seuraa muut. Noh, enpä ole aikoihin tehnyt aloitusta, muiden aloituksista en ota itselleni ongelmia. Toisaalta ja toisaalta... onhan se mukavaa kun aloitukset elää omaa elämää, joskus vaan tuntuu että olisi ehkä itse kaivanut keskustelua jostain muusta kuin mistä palstalaiset päättää. Joku voi sanoa että uusi vaan eetteriin, mutta jos on yhden jo tehnyt, ei viitsi toista samanlaista enää väsätä.

      Ei tule aina kerrottua jos on samaa mieltä, tai jos pitää toisen kirjoittamasta. Vastaan ehkä herkemmin jos mulla on jotain poikkeavaa sanottavaa.

      • Bengalitikku

        Mietin tuota, mitä kirjoitit aloituksestasi. Kannattaisiko tulla uudestaan kertomaan, miksi se aloitus ja odottamasi keskustelu olisi tärkeää. Voisi välillä enempi evästää muita. Joskus ketjut menee ihan metsiin.

        Keskustelutaito. Varmaan vaihtelee. Välillä hukassakin.
        En aina ole yltiösosiaalinen. Isoissa ihmislaumoissa livenä en oikein ole oma itseni. Tuntuu, että väsähdän, jos täytyy kovin monen kanssa jutella jonninjoutavia. Taidan eniten nauttia kahdenkeskisistä keskusteluista joko hervottomia hölynpölyjä löpisten tai otsaryppyisesti maailmaa parantaen ja pohtien. Spontaanit tilanteet ovat ihan oma juttunsa, jos joku tuikituntematon puhkeaa juttusille. Sellaisesta pidän: ei odotuksia, ei oletuksia, vapaata
        vuorovaikuttamista.


    • ö-Öö

      Mnaah

      Aika harvoin elämässä yleensäkään on aitoa dialogia. Turhan usein "keskustelu" on ihme vänkyttämistä ja inttämistä. Keskustelemisessa ainakin puolet on kuuntelemista. Sen kautta homma etenee, jos edetäkseen.

      Kai nyt jokainen politiikkaa seuraa? Politiikassa puhutaan paljon, mutta keskusteluja ei oikein koskaan ole, jokainen toitottaa omma/puolueen virallista mielipidettä. Jokin eduskunnan kyselytuntihan on viihdyttävä, mutta lähinnä retoriikan kannalta, ei siellä ole ollenkaan mitään keskusteluja. Mun käsittääkseni puolueitten sisällä voi ollakin dialigeja, mutta niissä sitten omat hierarkiansa, tuskin jonkin puolueen rivijäsenellä on muuta, kuin suunaukomisoikeus.

      Aloituksessa viitattiin kai nettiin ja tähän palstaan. Hitto, jos kerran palstaa lueskelee, kyllä hetimiten hokaa, ei täällä mielipiteitä vaihdella, niitä toitotetaan. Siks kai typerät kyselyaloitukset on suosittuja, niissä tuurillaan joskus pysytään asiassa. Muutenhan koko hommeli perustuu vittuilemiseen ja päänaukomiseen.

      Niin, meitsi oppinut netissä hyväksi vittuilijaksi. Siitä ollut paljon iloa myös reaalielossa. Nykyisin ei tarvi ite kuunnella niin paljon päänaukomista, kun monet tietää, meitsi osaa vittuilla takaisin, aika tehokkaasti. No, tyhmimmät ei useinkaan tajua, mutta se heidän onglmansa.

      =DW=

      • terveh

        Nykykeskustelut eivät ole olleet aikoihin mitä itse kaipaan/mihin olen tottunut. On vaan tajuttava ajan henki ja ympärillä oleva paha olo. Miettinyt ja keskustellut ammattilaisten kanssa, mutta ei heiltäkään ole suurempia neuvoja sadellut. Kaikki antavat erinäisiä ohjeita ja pyrkivät auttamaan populaa, mutta mitään muutosta ei tapahdu, päinvastoin.
        On kyettävä itse olemaan ja tekemään asioita, jotka antavat itselle hyvää mieltä.

        Kirjoitit oppineesi kaikki koiruudet ja ties mitkä tyhmyydet netin välityksellä. Oletko miettinyt, mihin niitä oikeastaan tarvitset? Onko täällä lauottava/puolustettava tyylillä, jota ilmankaan et voi vastailla? Saatko siitä kiksit, arvostusta (nimmarin takaa), vai mitä?

        Onko kirjoitusten tarkoitus päästellä törkyturpaset valloilleen ja saada peukut nousemaan?

        Kirjoitit realielon v-iloista? Käyttäydytkö samoin myös realielämässä? Kuinka kaverisi käyttäytyvät seurassasi ja ovatko he samanoloisia? Tuleeko sinun esiintyä ns koviksena,olet luonut sellaisen egon itsellesi?

        Kirjoituksesi herätti paljon ajatuksia, laidasta laitaan... Pyrin tajuamaan kirjoituksesi ensi yrittämällä, enkä halua herätellä v-taitoasi kirjoituksesi enempää.:)


      • ö-Öö

        Mnaah

        Just toi henkilökohtaisuuksiin ja sivuseikkoihin meneminen on netissä aivan tolkutonta. Livessä lestaatit ja potunviljelijät harrastavat sitä. Kumpi sinä olet, vaiko sekä ja ettäkö ?

        =DW=


      • pukkiporkkananvartijana
        ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Just toi henkilökohtaisuuksiin ja sivuseikkoihin meneminen on netissä aivan tolkutonta. Livessä lestaatit ja potunviljelijät harrastavat sitä. Kumpi sinä olet, vaiko sekä ja ettäkö ?

        =DW=

        Minä viljelen porkkanaa.
        Jos joku niihin koskee, keppiä tulee, että pakarat paukkuu.


      • terveh
        ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Just toi henkilökohtaisuuksiin ja sivuseikkoihin meneminen on netissä aivan tolkutonta. Livessä lestaatit ja potunviljelijät harrastavat sitä. Kumpi sinä olet, vaiko sekä ja ettäkö ?

        =DW=

        Ajatteletko että keskustelut toimii ilman sivuseikoista kirjoittamista? En kokenut kysymystäsi Moccamasterista mitenkään epähienona, vaikka se sivuaa henkilökohtaisuuttani.

        Ainakin vastaus "pukkiporkkanavartijalta" osui ja uppos ilman henkilökohtaisuuksia! Uusi aihe ei vaan itselle kolahtanut millään lailla.


    • Olematon on keskustelutaitoni, Kuunnella en osaa lain.

      Yleensä en huomioi ketään ja mitä ihmettä se neutraali oikein on.
      Olen verraton esimerkki siitä kuinka oma ego, mikä se ego muuten liekkään,

      Sen sysään joka paikkaan. En rupattele muitten egojen asioista, omistani vain.
      Tuossa edellä toitotettiin mielipiteitten vaihtelun perään.
      Kuka omistaan luopuisi, jos jonkun hyvän on itselleen keksinyt.

    • tööttt

      Uskomaton huonous tietty varjostaa eloa kun kuulun vähemmistöön ja niihin Hyvin murjoutuneisiin . Oikeastaan vain edes kirjoitustaidon ylläpitämiseksi kirjoitan - harvoin tulen edes kuulluksi missään asiassa - missään mielessä silleen yhtään tärkeä koe olevani kenellekään. Puheterapiassa,harjoittelen kai eniten kuullun ymmärtämistä.

      • Bengalitikku

        Tuota kuullun ymmärtämistä voisi useampikin harjoitella.
        Live-puheessa on äänenpainot, joilla on paljon merkitystä.
        On totta, että tällainenkin kirjoittelu on harjoitusta.
        Kuuntelusta vielä: mielestäni olen kohtuullinen, en täydellinen kuuntelija, mutta myös hätäinen. Olen viidennessä asiassa, kun vastapuoli sulattelee ensimmäistään.
        Sitten on yksi, eräs, jolle saatan soittaa esim. matkan jälkeen mitä-kuuluu-puhelun ja hän ottaa sen kirjaimellisesti eli tulee voinnit, ruuat, pihat jne., puolen tunnin monologi, mitä ei saa veitselläkään katkottua. Kun puhti loppuu, niin hätäinen kysymys, että no mites matka meni. Itselle tulee tunne, että mikä matka? Koen mitätöintiä. Kait teen jonkin kommunikointivirheen.
        Yhteenaikaan ko. persoona harjoitti ei-vastauksia, vaikka ne eivät olleet mitään ei-vastauksia. Melkein pää hajosi ja kärsivällisyys oli koetuksella.
        Kun ko. henkilö tapasi erästä ystäväänsä, heille tuli melkein aina jotain ilkeää sanomista, jonka jälkeen sain tuta purkutyön. Female kyseessä.
        Olemme paljon tekemisissä muutoin ja enimmäkseen ok. Välillä otan tietoisesti etäisyyttä. Toistan. Jokin kommunikointiongelma on olemassa.
        Miksi se on ystävien välillä? Sitä en käsitä.
        Tämä on yksi esimerkki live-elämästä.


    • leikkikoti

      Ah ollapa jossain osio tällaisille ei-rekkautuneille ja tavallisille tallukoille, ei ollenkaan erityisille missään asiassa. Olen kurkkuani myöten täynnä näitä ainaisia vertailuja sinisten ja mustien välillä, ..."on niin mukava puhua tuttujen kanssa"... jne.
      Minulle on se viestin sisältö tärkeintä. Jonkun rek-nimimerkin nähdessään ihan pelästyy (hiukka liioitellen) varsinkin jos se on jahtaamassa jokaista omaa viestiä löytääkseen arvosteltavaa. Luulosairas lisäksi, erehtyväinen lähettäjästä.
      Taitaa olla turha toivo löytää jostain sellainen osio.

      • Bengalitikku

        On turha toivo.
        Tuota jankkaamista on ollut aika ajoin. Harmi, koska samaiset kirjoittavat ihan hyviäkin juttuja. Mutta.
        Nahka paksunee ja muutun hanheksi, josta vesi valuu pois. Olen oppinut jotain: en piittaa.
        Joten leikkikoti, älä piittaa, vaan ole sellainen kuin olet.


      • Risumajapärekatto
        Bengalitikku kirjoitti:

        On turha toivo.
        Tuota jankkaamista on ollut aika ajoin. Harmi, koska samaiset kirjoittavat ihan hyviäkin juttuja. Mutta.
        Nahka paksunee ja muutun hanheksi, josta vesi valuu pois. Olen oppinut jotain: en piittaa.
        Joten leikkikoti, älä piittaa, vaan ole sellainen kuin olet.

        Niin se homma etenee.


      • etsimään

        Tarpeeksi kun koluaa nettiä, löytyy vielä tavisosioita meille taviksille.


    • Aloittajalle:
      Ei keskustelutaitoni ole hääppönen. En osaa olla edes neutraali, pitää antaa itselleni aikaa sulatella asiaa.
      Kirjoittelen enimmäkseen omasta elämästäni ja kokemuksistani, en tiedä egostani, kai sitäkin on? Kyllä huomioin muut jos viitsin lukea kaikki, useimmiten en välitä siitä jos joku on on toista mieltä. En usko että lyttään kenekään mielipidettä. Kai hänellä on mielipiteeseensä jokin syy.

    • Olen hyvä kuuntelemaan mutta en aina jaksa kehittää kuunnellusta oikeaa keskustelua. Sosiaalisesti minulla on kai suhteellisen hyvät taidot, ainakin kaverit pysyy mukana vuosikymmeniä ja voi pitää pieniä välejäkin yhteenotossa kun ei oikein tahdo ennättää pitää niin monta juttukaveria ajankohtaisena samaan aikaan. Sitten kun taas jutellaan on kuin olisi viimeiksi tavattu eilen. Olen myös tullut aina hyvin juttuun veljien vaimojen (onko ne kälyjä?) kanssa ja yleensä sukulaisnaisten ja sisarien kanssa olen läheinen.

      Live-keskustelussa häiritsee joskus oma tai toisen tarve kontrolloida keskustelun kulku siten että ei anna keskustelun sujua spontaanista ja siihen suuntaan minne se nyt haluaa mennä vaan alkaa ajattelemaan omassa pienessä päässään mitä haluaa sanoa toiselle jo ennen kuin toinen on puhunut valmiiksi. Siinä missaa aina jotain oleellista.

      Palstakeskusteluissa on kai tärkeää ottaa kaikkien mielipide huomioon, vaikka se olisikin valovuoden päässä omasta. Ei se onko se kirjoitettu minkävärisellä nimimerkillä ole oleellista; sisältö viestissä on aina tärkeintä, mutta sekin miten sanansa valitsee vaikuttaa siihen miten viesti menee perille.

      Otamme kantaa herkästi ja usein että meillä olisi koko kuva hallinnassa. Tuomitsemme heppoisilla eväillä ja saamme helposti väärän käsityksen ellemme ole seuranneet koko keskustelua ja miten se on kehittynyt. On ikään kuin tärkeämpää että nyt juuri minä pääsen tähän väliin huutelemaan mitä mieltä olen vaikka tiedänkin hyvin vähän asiasta.
      ***
      Jaa-a, Lego kävi juuri kurkkaamassa olan takaa ja kysymässä kirjoitanko taas romaania :))

      • Bengalitikku

        Mietin kirjoitustasi. Kun täällä kirjoitetaan eri kellonaikoina, niin johonkin halutessaan kommentoida, teksti tulee viiveellä. Sitten joskus, kun ajattelee, että kirjoitan aloittajan tekstiin viimeiseksi, niin joku kokee tekstin kommentiksi omaansa. Muutaman tällaisen tilanteen olen aikaansaanut ja tullut jokin seliteltävä sösserö.
        Live-keskustelussa ollaan siinä ja nyt - jutellaan samanaikaisesti ja voidaan tarkistaakin asia. Voisihan sitä täälläkin harjoittaa: mitä oikein tarkoitat, ilman, että kokee sitä hyökkääväksi.
        Se, että ottaisimme kantaa herkästi voisi olla sitäkin, että johonkin kommenttiin haluaa kirjoittaa eikä välttämättä koko ketjusta välitä. Hyvin harvoin näistä muodostuu jatkokertomusta. Joskus ketjussa on ketjunpätkiä, mitkä elää omaa elämäänsä. Sekin vielä, että katsantokantoja on niin monta kuin kirjoittajaakin. Siksipä mielipiteet on kohteliasta ottaa huomioon, mutta Paloma, ei mitenkään kerkeä kaikkeen kommentoida,,jos sitä tarkoitat.
        Kun olen muutaman musaketjun aloittanut, sanonpa, että on täystyö olla läsnä. En yhtään ihmettele, jos aloittaja väsähtää ellei sitten vain päästä irti ja anna ketjun vain mennä.
        Tämä meni nyt pitkäksi.
        Sori. Olen hiton kova neuvomaan, mutta ihan toinen juttu noudatanko niitä itse.


    • tööttt

      Ihan kaikkinnensa kaikki tutuiksikaanntulleista mt-puolellakaakaan ihanteellista
      terveyttä edustane Jokunenarvonekin aiemmintiedusteli että jokos ootte aaveitakin kohdanneet pimeän aikaan - sanosin että usemmankin kerran
      - jankäyntikortiks useampaankin kertaan jättävät avuttomien huusholleihin siniset nahkahanskat - kurjansorttisennräkätaudin kera. Jokseenkin tuikeen sorttista menoa kuin meksikonnmmmoilla.

    • Se kait on niin, että toisilla on verbaaliset taidot paremmat, kuin toisilla.
      Jotkut puhuvat paljon, sanomatta mitään, jotkut pärjää vähemmillä sanoilla ja asia tulee selväksi.
      Harjoitus voi tuossakin asiassa tehdä mestarin.
      Itseäni en osaa sijoittaa mihinkään ja jos muilta kysyttäisiin, luulen, että tulisi hyvinkin eri näkemyksiä.
      Jokainen kun arvioi asioita omista lähtökohdistaan.
      Ehkä ainakin kuunnella osaan, koska se kuului joskus työhönikin, tuli harjoitusta.

    • Hyrinäää

      Valitettavasti kovin vajavainen. Ehkä siksi että egokin on. Toisaalta; en voinut ostaa pikkuisempaa autoa, vaikka mahduin sinne fyysisesti hyvin, niin jollakin toisella tavalla en. Huvitin itseäni ajatuksella, että ego on niiin iso ettei se mahtunut 'koirankoppiin'.

    • e.lä.mä

      Keskustelun taito. Muistuu mieleen kauppa tapahtuma 70 luvulla Kouvola-Kuusaankoski --myynti. Lopussa hän sanoi en tekisi tätä mutta sinulla on tosi järkevä nuori mies matkassa niin teen kaupan. Otin osaa kauppaan ostajan tavalla- siis apina oppi pois.

    • Aika huono, yleissivistykseni on aika olematon ja se näkynee keskusteluissa.

    • tööttt

      Luin muutaman piha- ja puutarhakirjan - amerikkal An Vigmorenkin opas kateviljelystä oli joukossa - etsin jotenkin samanhenkisiä ihmisiä jotka ymmärtävät mitä elävä maa tarkoittaa kaikkine pikkuötököineen
      -villin viidakon tuntu ja rehevä kasvu ei kyllä kaikkia ihmisiä miellytä ja a joittain on napit vastakkain naapurien kanssa. Pitkäheinikko tarjosi suojaa pikku siileille jotka iltahämärissä ilmestyy pihamaalle - jotenkin hyvinkin symppisolentoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4934
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3237
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1385
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1216
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      64
      897
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      718
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe