Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Uupunutjokapäivä juu

Omskuvaan

Taas pari tuntia unta pienissä pätkissä.
Päänsärkyä siitä saa. Itsellä kuumetta, tarviisin lepoa.
Mutta eihän meillä hoitajilla voi olla mitään sairautta...niinhän hoidettava sanoo; ei sulla mitään ole, hänellä on sitä ja on tätä.
Itselläni on parantumaton syöpä. Tarvitsisin edes kunnon yöunet, mutta ei.
Hoidettava niin levoton. Ei auta miedot nukahtamislääkkeetkään.
Päivät saa kuunnella haukkumisia
Kun sais edes intervallliin jonnekin.
Nukkuisin varmaan kauan, kun saisin olla yksin.
Päättäjät sais tulla asumaan meille, niin näkisivät millaista omaishoito oikeasti on.
Kaikki kotityöt tehtävä vaikka olisit kuinka väsynyt. Ruokaa ja juomaa oltava tarjolla.
Ja ei ne hakematta tule kaupasta.
Siivoukset, pyykinpesut ym jälkien siivoamiset, lääkkeistä huolehtiminen ym muistamiset.
Virallisten asioiden hoito.
Mitä hoitaja saa ,ei mitään, muuta kuin pahan mielen, joka päivä.

20

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietin.vaan

      Kirjoitit täyttä totta.
      Omaishoitajalla on mahdollisuus irtisanoa omaishoitosopimus. Oliko se kk:n irtisanomisaika.
      Mutta vaikka sen sopimuksen irtisanoisitkin, et pääse hoidettavasta eroon.
      Entäpä jos omaishoitaja tekisi itse sen huoli-ilmoituksen sossuun hoidettavastaan. Silloinhan olisi pakko hankkia hoitopaikka ja tarttua asioihin.

    • Rankkaonosasi

      Kumma, ett hoidattavat sulla omaistasi, kun itselläsi on noinkin vakava sairaus. Sun pitäis huolehtia jo pelkästään itsestäsi tuossa tilanteessa. Olen pahoillani puolestasi sairautesi johdosta. Miten ihmeessä kehtaavatkin oikeasti vakavasti sairaalla teetättää omaishoitajuutta. Sä itsekin tarvitset hoitoa ja lepoa, ei sun tehtävä ole enää huolehtia toisesta. Sun pitäis jo oikeasti vaatia hoidettavalle hoitopaikkaa ihan jo tuon sairautesi takia, ett saisit levätä kunnolla.

    • kohta.kolme

      Tässä ne yleiset omaishoidontuen saannin kriteerit;
      "
      Kunta voi myöntää omaishoidon tukea, jos (3 §):

      1. henkilö alentuneen toimintakyvyn, sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn vuoksi tarvitsee kotioloissa hoitoa tai muuta huolenpitoa;
      2. hoidettavan omainen tai muu hoidettavalle läheinen henkilö on valmis vastaamaan hoidosta ja huolenpidosta tarpeellisten palveluiden avulla;
      3. hoitajan terveys ja toimintakyky vastaavat omaishoidon asettamia vaatimuksia;
      4. omaishoito yhdessä muiden tarvittavien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kanssa on hoidettavan hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kannalta riittävää;
      5. hoidettavan koti on terveydellisiltä ja muilta olosuhteiltaan siellä annettavalle hoidolle sopiva; ja
      6. tuen myöntämisen arvioidaan olevan hoidettavan edun mukaista."

      Eli sinun, aloittaja, täytyy nyt ensimmäisenä kertoa omaishoitajuudestasi syöpälääkärillesi/hoitavalle lääkärillesi. Kerrot, että et jaksa omaishoitajana, koska itsekin olet sairas. Vaadit hoidettavallesi hoitopaikan. Tuumaakaan ei saa antaa periksi. (kohta kolme).
      Jos tuo ei auta menet sosiaalihoitajan puheille sairauttasi hoidettavassa sairaalassa. Sinne saa ajan kun soittaa.
      Itselläni sosiaalihoitaja hoiti minut omaishoitajuudesta eroon. En päässyt sairaalasta pois ennen kuin hoidettavalla oli hoitopaikka.

    • Omskuvaan

      Kiitos kannustuksesta.
      Tietävät kyllä päättäjät sairauteni. Mutta, kun ei näy päällepäin ja olen kuulemma virkeä...minua hoitava lääkäri tietää.
      Hoidettava on ilmoittanut, että hän ei lähde laitokseen. Hänellä on oikeus olla kotona.
      Mutta, kun ei ymmärrä tilaansa, eihän hänestä ole mitään huolta...
      Eli jos sanon sopimuksen irti. Omaishoito jatkuu ilman sitä pientäkin korvausta...
      Mutta tää on tätä päivää, kotona pitää pärjätä... laitoshoito on niin kallista.
      Ei omaishoitajalla ole mitään arvoa.
      Hoidettavalla pitäis olla napakka lääkäri, joka sanois, miten asiat on, että nyt loppuu kotona olo ja laittais laitospaikan vetämään.
      Mutta hoidettava osaa kyllä kertoa kuinka hyvin hän pärjää kotona, niin omasta mielestään...
      Olisin toivonut itselleni toisenlaista vanhuutta...luulen että olisin sellaisen ansainnut.

      • Omsku3

        Sama tilanne on monilla omaishoitajilla kuin nimimerkillä Omskuvaan.
        En osaa muuta sanoa kuin, myötätuntoa ja koko sydämestä Omskuvaan:lle ja kaikille muillekin.

        Median pitäisi saada kiinnostumaan tästä omaishoitajien huonosta tilanteesta.
        Joku kohutoimittaja asialle, mutta tunkeeko omaishoitajien liiton porukka haastatteluihin kaunistelemaan ja vähättelemään ongelmia, suuri vaara on käydä näin.

        Löytyispä joku rohkea sanavalmis omashoitaja toimttajien haastateltavaksi.
        Uskaltaako kukaan meistä astua julkisuuteen?


      • Ei_ole_oikein

        Entäpä sitten, kun oma vointisi menee huonommaksi, sekin pitäis ottaa lääkärienkin jo huomioon. Laitoshoito maksaa, sehän on selvää, mutt palvelukotipaikkaankin on kuulema mahdollisuus saada asumistukea ja hoitopaikkaa annettaessa huomioidaan hoidettavan tulot ja myös puolison tulot vaikuttavat hoitopaikkamaksuihin eli kotiin jäävälle puolisolle pitäis jäädä rahaa asumiskustannusten kattamiseen, jos hänen tulonsa on pienemmät kuin laitospaikkaan menevän. Totuushan on se, ettei sun puoliso pysty itsestään huolehtimaan kotioloissa, kun sun vointi huononee ja etkä sinä pysty enää hänestä huolehtimaan. On se niin väärin kuin vain voi olla miten omaishoitajien asioita tässä maassa hoidetaan. Päättäjät muka arvostavat, näkyis se muunakin kuin pelkkinä sanoina.


      • uhrautuva
        Omsku3 kirjoitti:

        Sama tilanne on monilla omaishoitajilla kuin nimimerkillä Omskuvaan.
        En osaa muuta sanoa kuin, myötätuntoa ja koko sydämestä Omskuvaan:lle ja kaikille muillekin.

        Median pitäisi saada kiinnostumaan tästä omaishoitajien huonosta tilanteesta.
        Joku kohutoimittaja asialle, mutta tunkeeko omaishoitajien liiton porukka haastatteluihin kaunistelemaan ja vähättelemään ongelmia, suuri vaara on käydä näin.

        Löytyispä joku rohkea sanavalmis omashoitaja toimttajien haastateltavaksi.
        Uskaltaako kukaan meistä astua julkisuuteen?

        Kukaan ei varmaan uskalla astua julkisuuteen, ainakaan meistä, joilla on vielä rahallinen palkkio omaishoidosta ja hoidettava elossa.
        MOT-ohjelmaan voisi antaa juttuvinkin tai kirjottaa koko omaishoidon epäkohdat.

        ei.ole.oikein...Jos laitokseen/palvelutalolle joutuvan puoliso omistaa vaikkapa talon, tuskin mitään asumistukea tulee. Puolisoiden pitää ensin erota ennenkuin eläkkeensaajan asumistukea saisivat, sillä toisen omaisuus ja tulot vaikuttaa toisen puolison asumistukeen.


      • NiinpäNiin

        Mun puoliso saa asumistukea, vaikka ei olla erottu. Tosin meillä ei ole mitään omaisuutta, mutta Kela katsoo meidän asuvan erillisissä talouksissa kuitenkin. Meillä on alaikäisiä lapsia ja saan yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään sekä elatustuen Kelasta.


    • NiinpäNiin

      Asumistukea voi tosiaan saada palvelukotipaikkaan ja vielä toimeentulotukeakin, jos tarvitsee.

      Suosittelisin ottamaan yhteyttä sosiaalipuoleen. Heidän täytyy ottaa huomioon tilanteenne kokonaisuudessaan. Huoli-ilmoituksen tekeminen ei ole huono ajatus. Silloin joutuvat reagoimaan nopeasti. Ja kannattaa olla umpirehellinen tai vaikka liioitella, jotta Sinut otetaan vakavasti.

      • tosi.tarina

        Täältä pikkupaikkakunnan sosiaalipuolelta ei ainakaan mitään apua heru. Kerronpa muutaman vuoden takaa pienen kertomuksen, joka nyt kuitenkin sivuaa omaishoitoani jonkun verran.
        Oltiin nuorempia, lapsi alle kouluikäinen. Sairastuin itse (selkä, lisäksi synnynnäinen sairauteni), jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Tulot putosivat, eikä työeläkettä ollut iästäni johtuen vielä ehtinyt karttua. (ennen alkoi kertyä vasta 23 v, kuten tiedämme). Oli omakotitalon velka, pieni lapsi. Lämminvesivaraaja ja pyykkikone hajosivat samaan syssyyn. Lisäksi puolisossa todettiin syöpä, joka operoitiin. Keskussairaalasta kehoitettiin hakemaan toimeentulotukea puolison lääkkeisiin ja ruokaan. Sekä lapsen hyvinvointiin. Keskussairaalan sosiaaliohjaaja soitti pikkukunnan sosiaalitädille ja selitti asian ja toimeentulotuen piti olla varma, kunhan toimitan tiliotteet ym. sosiaalitädille. Puoliso oli tuolloin jo tapaturman vuoksi eläkkeellä. Kuitenkin kävi niin, että pikkupaikkakunnan sosiaalikirstunvartia teki päätöksen, ettei toimeentulotuki kuulu meille. "myykää talonne ja maksakaa sillä lääkkeet ja sairaalakulut. Ette te ikinä pysty taloanne maksamaan". Nuo sanat kaikuvat vieläkin korvissani aina kun näen naisen, keinohymyn ja teatraalisen katseen.
        Tuli joulu, vein sähkölaskun maksupalveluun, mutta pankkineiti totesi, ettei tilillä ole rahaa kuin 4 e. Romahdin täysin pankin tiskillä. Asiakasneuvoja tuli ja vei minut huoneeseensa ja kerroin hänelle kohtelustamme. Asiat hoituivat siltä istumalta.
        Pankijohtaja ja asiakasneuvoja tekivät meille pinimmällä mahdollisella kuukausimaksulla olevan lainan. Ja pääsimme jaloillemme, emmekä joutuneet velka- ja ulosottokierteeseen. Sosiaalitädin kiusaksi talo on ollut jo vuosia oma ja emme ole tarvinneet tädin palveluita sen jälkeen.
        Keskussairaalan sosiaaliohjaaja oli tehnyt valituksen kyseisestä tädistä ja neuvoi meitä viemään asiaa eteenpäin. Mitä se olisi hyödyttänyt. Pahin tilanne oli ohi. Saimme Nordeasta sen avun, jonka yhteiskunnan olisi pitänyt meille antaa. Veroeurot kelpaa, mutta apua ei saa kun tarvitsee.
        Kuvittelin, että toimeentulotuki on sitä varten, että tälläisellä hädän ja ennakoimattossa tilanteessa sieltä olisi edes kerran saanut apua.
        Asumistuesta....puoliso saisi asumistukea, mutta kelan päätöksessä lukee "puolisollanne on omaisuutta".

        Mitä tästä opimme: Mistään yhteiskunnan virastosta et saa apua silloin kun sitä oikeasti tarvitset...älä laske milloinkaan sen varaan.


      • NiinpäNiin

        Valitettava tosiasia kuitenkin on, että sieltä yhteiskunnan puolelta apua on haettava näissä tilanteissa. En epäile tarinaasi ja olen pahoillani siitä, mitä olet joutunut kokemaan. Tuohan oli selvästi laitonta toimintaa sosiaalipuolelta. Ehkä siksikin on hyvä, että toimeentulotuen maksatus on siirtynyt Kelalle. Tosin sielläkin on ongelmia ja välillä joutuu vääntämään itsestäänselvyyksistä, vaikka tarvitsisi sen kaiken energian johonkin ihan muuhun.

        Silti sosiaalipuoleen kannattaa ottaa yhteys. Se kun on oikeastaan ainoa vaihtoehto asioiden eteenpäin saattamiseksi. Mulla on hyviä kokemuksia, sekä aikuisten sosiaalityön puolelta, että lastensuojelusta.


    • Keskustelua

      Jaaha, voi siitä on yli 10 vuotta, kun pääsin irti omaishoitajuudesta, joka oli kestänyt 5 vuotta. Hoidettava aviopuoliso kuoli.

      Kun nyt luin tätä palstaa, palautui mieleen nuo kauheat ajat. Sitä ei tiedä eikä usko, mitä se oli, kukaan, joka ei ole ollut samassa kuristuksessa. Joskus toivoi hoidettavan kuolemaa tai omaa kuolemaa. Ihan utopiaa oli, että kukaan olisi auttanut. Ei koskaan.

      Olen karttanut kaiket vuodet sen jälkeen kaikkea omaishoitoon liittyvää kuin ruttoa. Nyt vasta uskalsin kurkistaa täällä tätä asiaa, mutta pahalta, ihan julmalta tuntuu vieläkin monen omaishoitajan osa.

      Mikään, mikään ei ole kuitenkaan ikuista. Omaishoitokin loppuu joskus jollakin tavalla jokaiselta.

      Jotain kuitenkin myös yhteiskunnan olisi tehtävä omaishoitajien aseman parantamiseksi. Mielestäni kiirreellisintä ja tärkeintä olisi ihan lailla kieltää yli 65-vuotiaiden ja itse sairaiden käyttö omaishoitajina.

      • Omsku3

        Mikään ei ole muuttunut, pahemmaksi vaan menee koko ajan.
        Omaishoitaja ei ole ihminen, eikä hänellä ole minkäänlaisia oikeuksia.

        Kuka meidän aseman parantamiseksi jotain tekisi?
        Omaishoitajien liiton tehtävä se olisi, mutta ei pienintäkään kiinnostusta heillä ole. Käyttävät meitä ainoastaan hyväkseen.


      • Raakaatouhua
        Omsku3 kirjoitti:

        Mikään ei ole muuttunut, pahemmaksi vaan menee koko ajan.
        Omaishoitaja ei ole ihminen, eikä hänellä ole minkäänlaisia oikeuksia.

        Kuka meidän aseman parantamiseksi jotain tekisi?
        Omaishoitajien liiton tehtävä se olisi, mutta ei pienintäkään kiinnostusta heillä ole. Käyttävät meitä ainoastaan hyväkseen.

        Yks palveluohjaaja sanoi ettei monikaan nuoremmista henkilöistä enää ole valmis rupeamaan omaishoitajaksi, mikä on mun mielestä ihan hyvä asia. Ei kukaan nykyään halua omasta elämästä ja ajasta luopua, pistää päätä löysään silmukkaan. Jatkossa taitaa käydä niin ett yhteiskunnan pitää ruveta huolehtimaan sairaista itse tai muuten syyllistyvät heitteille jättöön. Tosiasia on sekin, ett monilla vanhemmilla ihmisillä on tarpeeksi asti omasta takaa sairauksia etteivät pysty ja kykene esim.puolisoaan hoitamaan. Ehkä alkuaan omaishoitajuudessa oli tarkoitus vähän eri kuin mitä se nykyään on, tällä hetkellähän yhteiskunta käyttää omaishoitajia hyväkseen hoidattamalla laitoshoitopaikan tarvitsevan henkilön kotioloissa. Yhteiskunta on muuttunut yhä vaan ahneemmaksi, lopettavat laitoshoitopaikkoja ja yrittävät sysätä hoitovastuun yhä enemmän omaishoitajille ja monesti jättävät omaishoitajan pärjäämään ihan yksinänsä luottaen siihen, ett kyllä se omaishoitaja hoidettavan hoitaa niin kauan kuin henki pihisee ja sitten vasta ovat valmiita ottamaan hoidettavan hoitoonsa, kun omaishoitaja on joko sairastunut kuoleman vakavasti tai on menehtynyt sairaskohtaukseen. Mitä olen muutamien tuttavien kans jutellut, niin harva on valmis omaishoitajaksi rupeamaan, eivät halua luopua omasta elämästä. Ehkä jatkossa yhteiskunnan pitää ruveta miettimään miten aikoo laitoshoitoa tarvitsevat hoidattaa, jos kerran ei monet halua omaistaan ruveta kotioloissa hoitamaan, voi olla, ett joutuvat pakostakin lisäämään hoitopaikkojen määrää vaikka halua ei olisikaan. Omille läheisille olen sanonut ettei heidän tarvi ruveta mua hoitamaan, vievät vaan mut johonkin hoitopaikkaan ja pakenevat paikalta. Ei olis kuvitellut, ett 2000 luvulla asiat on mennyt pahempaan suuntaan kuin aiemmin, ei ennen ollut näin raakaa meininkiä kuin nykyään on ollut ja näyttää siltä, ett nykyisen hallituksen puolelta homma menee vaan vieläkin huonommaksi, kun leikataan lisää varoja terveydenhoitopuolelta ja vanhustenhoidosta. Olisivat edes eutanasian laillistaneet, sekin olis armollisempi kuin se, ett yksinäiset, petikuntoiset vanhukset hoidatetaan kotioloissa.


      • Pakkojaksaa

        Kyllä on tuttuja ajatuksia
        Keskustelua nimimerkiltä...

        Asiat pyörii hoidettavan ympärillä. Tulee välillä sellainen olo, että olen kuin rikollinen. Kun en jaksa kokoajan paapoa ja tulee sanottua vastaan, pahastikin.
        Kun ihminen on väsynyt, ei jaksa.
        Itsellä särkyjä ja kaikkea syöpääni liittyen
        En tiedä kuinka sairas pitää olla, että pääsis tästä eroon.
        Mutta kun hoidettava on ilmoittanut, että ei lähde laitokseen...niin eihän sinne väkisin viedä.

        Olen miettinytkin, jos saan jonkun sairaskohtauksen. Kukaan ei hälytä apua.
        Hoidettavan on itse/itsekäs ei halua ymmärtää; hänhän se sairas on.
        No siinä toteutuis toiveeni kuolla ns. saappaat jalassa.
        Tässä on ehtinyt miettiä niin paljon kuolemaa; sehän olis helpotus.

        Olisin toivonut eutanasialakia.
        Näin kun sairastan parantumatonta syöpää. Kunto huononee kokoajan.
        Omaishoito imee loputkin "mehut" henkisesti ja ruumiillisesti.

        Olisin kyllä halunnut elää itselleni nämä loppuvuodet, mutta muut määrää elämästäni...tästä on seesteisyys kaukana.

        Ihana tämä palsta; saa purkaa ajatuksia, sellaisten ihmisten kanssa jotka ymmärtää.


      • tsemppiä.meille
        Pakkojaksaa kirjoitti:

        Kyllä on tuttuja ajatuksia
        Keskustelua nimimerkiltä...

        Asiat pyörii hoidettavan ympärillä. Tulee välillä sellainen olo, että olen kuin rikollinen. Kun en jaksa kokoajan paapoa ja tulee sanottua vastaan, pahastikin.
        Kun ihminen on väsynyt, ei jaksa.
        Itsellä särkyjä ja kaikkea syöpääni liittyen
        En tiedä kuinka sairas pitää olla, että pääsis tästä eroon.
        Mutta kun hoidettava on ilmoittanut, että ei lähde laitokseen...niin eihän sinne väkisin viedä.

        Olen miettinytkin, jos saan jonkun sairaskohtauksen. Kukaan ei hälytä apua.
        Hoidettavan on itse/itsekäs ei halua ymmärtää; hänhän se sairas on.
        No siinä toteutuis toiveeni kuolla ns. saappaat jalassa.
        Tässä on ehtinyt miettiä niin paljon kuolemaa; sehän olis helpotus.

        Olisin toivonut eutanasialakia.
        Näin kun sairastan parantumatonta syöpää. Kunto huononee kokoajan.
        Omaishoito imee loputkin "mehut" henkisesti ja ruumiillisesti.

        Olisin kyllä halunnut elää itselleni nämä loppuvuodet, mutta muut määrää elämästäni...tästä on seesteisyys kaukana.

        Ihana tämä palsta; saa purkaa ajatuksia, sellaisten ihmisten kanssa jotka ymmärtää.

        Tämä on meidän omaishoitajien ainut paikka, jossa oikeasti voi keskustella ja purkaa tuntojaan samassa tilanteessa olevien kanssa.
        Ei omaishoitajaa ymmärrä kuin toinen omaishoitaja.


      • Yksinollaan
        tsemppiä.meille kirjoitti:

        Tämä on meidän omaishoitajien ainut paikka, jossa oikeasti voi keskustella ja purkaa tuntojaan samassa tilanteessa olevien kanssa.
        Ei omaishoitajaa ymmärrä kuin toinen omaishoitaja.

        Tämä on totta, missään muualla emme voi ja pääse keskustelemaan.
        Ei meidän arkea ymmärrä kukaan muu kuin toinen omaishoitaja.

        Omaishoitajien liitto lukee vaan runokirjoja eikä tee mitään omaishoitajien ongelmien esilletuomiseksi, välttelee viimeiseen saakka tarttumista yhteenkään ongelmaan kiinni. Perselevät keksimillään rakkaustarinoilla.


    • pet.tynyt

      Vielä olisi muutama päivä aikaa kannattaa tätä aloitetta.

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2956

      Omaishoidon tuki kaikille oikeudeksi

      Olisi luullut, että omaishoitajaliitto vie asiaa eteenpäin ja olisi saatu tarvittava määrä nimiä kokoon ja huomiota omaishoidolle, mutta eipä tapahtunut mitään..

      • Omsku3

      • jos.joskus
        Omsku3 kirjoitti:

        Kas kummaa, miten tämänkin tutkimuksen omaishoitajien kaltoin kohtelusta omaishoitajaliitto on onnistunut ohittamaan mitenkään reagoimatta.

        http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/102483/1512479471.pdf

        Minun mielestä tämä tutkimus täytyisi lähettää jokaiseen tk:hon ja terveydenhoitohenkilökunnalle luettavaksi. Ehkä sen jälkeen omaishoitajan kohtelu olisi edes hivenen inhimillisempää näissä terveydenhoitopiireissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe