Onkos teillä siellä Ruotsissa tarpeeksi

paluumuuttaja

suomenkielisiä vanhainkoteja kun suuret suomenkieliset siirtolaisjoukut alkavat dementoitua ja kadottavat myöhemmällä iällä oppimansa kielet?

24

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bessie--

      Ei me olla Ruotsissa.

      • ollaantarkkoina

        Siellä Ruotsissa, niin hän kysyi, eikä täällä Suomessa.


      • bessie--

        Ollaan vaan tarkkoina. Kysymys esitettiin myös minulle ja minä olen Suomessa. Tämän keskustelufoorumin nimi on Suomi24.


      • ehkämolempiakin
        bessie-- kirjoitti:

        Ollaan vaan tarkkoina. Kysymys esitettiin myös minulle ja minä olen Suomessa. Tämän keskustelufoorumin nimi on Suomi24.

        oletko näsäviisas vai täysin tietämätön että sieltä ruotsista tänne kirjoittelee useampikin ulkosuomalainen?


      • bessie--
        ehkämolempiakin kirjoitti:

        oletko näsäviisas vai täysin tietämätön että sieltä ruotsista tänne kirjoittelee useampikin ulkosuomalainen?

        Muutama tänne kirjoittava on kertonut asuvansa Ruotsissa, mutta eiköhän enemmistö palstalle SUOMI24>KESKUSTELU kirjoittavista ole Suomessa asuvia.


      • paluumuuttaja
        bessie-- kirjoitti:

        Muutama tänne kirjoittava on kertonut asuvansa Ruotsissa, mutta eiköhän enemmistö palstalle SUOMI24>KESKUSTELU kirjoittavista ole Suomessa asuvia.

        useampi ei tietääkseni ole synonyymi enemmistölle
        yritätkö sanoa ettei näiltä Ruotsissa asuvilta palstalaisilta saisi kysyä mitään koska eivät ole enemmistö, vai eikö yleesäkään saa esittää kysymyksiä muille kuin enemmistölle?


      • bessie--

        "Onkos teillä siellä Ruotsissa tarpeeksi" näkyy tälle yhteiselle keskustelupalstallamme tekemäsi aloituksen OTSIKKO olevan.
        Jäpitä mitä jäpität, minun mielestäni lähetit kommenttisi väärään osoitteeseen ja mitään muuta en ole yrittänyt sanoa.


      • Suominainen
        bessie-- kirjoitti:

        "Onkos teillä siellä Ruotsissa tarpeeksi" näkyy tälle yhteiselle keskustelupalstallamme tekemäsi aloituksen OTSIKKO olevan.
        Jäpitä mitä jäpität, minun mielestäni lähetit kommenttisi väärään osoitteeseen ja mitään muuta en ole yrittänyt sanoa.

        jäkätykseltäsi et ole tainnut ymmärtää mikä oli avauksen aihe?
        jos otsikossa kysytään käyttättekö 60 miehet pitkiä kalsareita, niin ei mulle ainakaan tulisi mieleen vastata, eikä alkaa itkemään että yleisen keskustelun kysymyksen täytyy olla osoitettu myös naisille koska heitä on täällä enemmistö


    • muuttolinnut-laulavat

      taitavat palata suomeen vähin äänin, vaivihkaa, tellukkakin.
      paloma jo lienee alivuokralaisena korppiksen tönön liiterissä.
      ovat huomanneet lesken kirjoittelun myötä kuinka hyvät oltavat suomen palvelutaloissa on.

      • Bengalitikku

        Nyt kun valtio ja kunnat ja muutkin yhteisöt joutuvat pakkokilpailuttamaan hankkeensa, mitä typerimmätkin ja kilpailutuksen myötä valitsevat sitten konkkaan joka tapauksessa menevän tai veljenkumminkaiman firman ja seurauksena fudut, niin miten me eläkeläiset voisimme kilpailuttaa palvelutalot.
        Olisi hyvä kun olisi jokin tiedosto ja kun laittaisin kriteerit ja laatuluokituksen,
        niin minulle tarjoutuisi mielestäni parhaat. Voisi siinä kilpailuttaa Scandinavian tai koko Euroopan, jos isolleen mennään.
        Norjassa vuonon rannalla, Ruotsissa jossain tunturin laella, Italian Sorrennossa jne.


      • Kun ei kukaan Ruotsissa asuva näy vastaavan, niin minun tietämäni mukaan ruotsalaisissa vanhainkodeissa tunnisteaan kyllä ongelma ja sinne yritetään saada suomenkielen taitoista väkeä. Pelkästään suomenkielistä vanhainkotia en tiedä siellä olevan, mutta "paikalliset" tietävät varmasti paremmin.
        Riittävästi tuollaisia paikkoja ei taida olla, mutta eipä niitä ole riittävästi meilläkään. Siis dementiakoteja...


      • demeter1 kirjoitti:

        Kun ei kukaan Ruotsissa asuva näy vastaavan, niin minun tietämäni mukaan ruotsalaisissa vanhainkodeissa tunnisteaan kyllä ongelma ja sinne yritetään saada suomenkielen taitoista väkeä. Pelkästään suomenkielistä vanhainkotia en tiedä siellä olevan, mutta "paikalliset" tietävät varmasti paremmin.
        Riittävästi tuollaisia paikkoja ei taida olla, mutta eipä niitä ole riittävästi meilläkään. Siis dementiakoteja...

        En ollut lukenut vielä vastaustasi kun kirjoittelin omaani….


    • Paluumuuttajan kysymys on asiallinen ja koska se oli selkästi osoitettu meille Ruotsissa asuville suomalaisille jotka kirjoitamme tällä palstalla, Tellukka, minä, e.lä.mä , hytinäx plus ehkä puoli tusinaa muita joiden nimimerkit ei nyt tule heti mieleen niin en usko mitään sekaannusta tapahtuneen.
      Suomenkielisestä vanhainhoidosta on ollut usein puhetta ja sille on kysyntää, kun ikääntyvä ruotsinsuomalainen väestö dementoituessaan unohtaa ne vähätkin kielitaidot mitä suomen tai meänkielen lisäksi heillä on. Tänne voisitte lähettää esim. lähihoitajiksi koulutettuja suomenkieltä opetelleita maahanmuuttajia joilla on positiivinen asenne ihmisläheiseen työhön ja hellät kädet ja hymy herkässä vanhuksillekin.
      Asia tulee itsellenikin ajankohtaiseksi ikääntyessäni. Minä en tosin minnekään korppiksen liiteriin ole muuttamassa kun minulla on omakin liiteri. Mammallani oli paha muistisairaus viimeiset kymmenen vuotta ja kyllä siinä kielet menee sekaisin helpolla. Hänelle tehtiin yli kahdeksankymppisenä sydänleikkaus TAUS'issa ja kun hän heräsi nukutuksesta hän alkoi puhumaan englantia. Ei onneksi kuitenkaan "kielillä" ja sekin vaihe meni ohi kun hän tajusi että ei ollutkaan Floridassa. Olen informoinut jälkikasvua siitä mahdollisesti tulevat tarvitsemaan tulkkia kun käyvät katsomassa minua sitten dementiakodissa. Tai opetella suomea, toinen vaihtoehto.

      • ipipip

        Paluumuuttaja = Paloma. Kova on hinku päästä pätemään.


      • muka-svärje-pätevä-hän
        ipipip kirjoitti:

        Paluumuuttaja = Paloma. Kova on hinku päästä pätemään.

        Nau-lan kan-taan sanottu.


    • mennäänarvuuttelemalla

      Miksi Ruotsissa vanhuksia pitäisi palvella jollain ihmeen suomenkielellä, palvelevathan suomessakin suomea puhuvia vanhuksia sairaaloissa, vanhainkodeissa yms. yhä enemmän ja enemmän erityisen huonosti suomea osaavat henkilöt?

      • Koska suomi on Ruotsissa tunnustettu vähemmistökieli ja suomenkielisillä vanhuksilla on oikeus palveluihin omalla kielellään.
        Koska Alzheimerin ja dementian johdosta monet vanhukset unohtavat opitut toiset ja kolmannet kielet ja ymmärtävät/puhuvat ainoastaan lapsuutensa kieltä.


      • kielillä-pärjäten

        minua puri itikka otsaan, aivan puri, niin aloin puhua kolumbiaa.


    • Mistähän näitä kummajaisia ( kielillä-pärjäten, ipip, muka-svärje-pätevä-hän: onko yksi ja sama) oikein sikiää...vai johtuuko tällainen sekoaminen ehkä helteestä?

      • Ruotsin-kunkku-kale-vaan

        Pätee kesän fraasi; syntyy kuin sieniä sateella.


      • puskiinmenin

        Sivistynyttä tekstiä taas varhaiskasvattajalta.

        Eiköhän täällä kirjoittele ihmiset, ei kummajaiset?


    • hytinäx1

      Hyvin harvassa ovat täysin suomenkieliset vanhusten palvelukodit. Tukholman seudulla taitaa olla muutama yksityinen hoitolaitos. Liekö myös Göteborgissa ja Haparannallakin.
      Niiden kuntien, jotka kuuluvat suomen kielen hallinto-alueeseen Ruotsissa, tulee järjestää suomenkielistä palvelua myös vanhuksille ja monet näistä kunnista ovatkin järjestäneet suomenkielistä hoitohenkilökuntaa.
      Seuraavassa luetellaan eri hallintoalueisiin kuuluvat kunnat. Muut kunnat voivat tehdä hakemuksen hallintoalueeseen liittymisestä.
      Suomen kielen hallintoalue
      Borlänge, Borås, Botkyrka, Degerfors, Enköping, Eskilstuna, Fagersta, Finspång, Gislaved, Gävle, Göteborg, Hallstahammar, Haninge, Haaparanta, Hofors, Huddinge, Håbo, Hällefors, Jällivaara, Järfälla, Kalix, Karlskoga, Kiiruna, Köping, Lindesberg, Ludvika, Luleå, Malmö, Mariestad, Motala, Norrköping, Norrtälje, Nykvarn, Oxelösund, Pajala, Sandviken, Sigtuna, Skellefteå, Skinnskatteberg, Skövde, Smedjebacken, Solna, Sundbyberg, Sundsvall, Surahammar, Söderhamn, Södertälje, Tierp, Trelleborg, Trollhättan, Trosa, Tukholma, Uddevalla, Upplands-Bro, Upplands Väsby, Uppsala, Uumaja, Västerås, Älvkarleby, Örebro, Örnsköldsvik, Österåker, Östhammar ja Övertorneå.
      lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_kielen_hallintoalue.
      svt.se artikkelin mukaan helmikuun ensimmäisestä päivästä vuonna2018 lähtien suomen kielen hallintoalue kattaa 64 kuntaa. SR Sisuradion kartoituksen mukaan hallintoalue tavoittaa nyt 61 prosenttia Ruotsin suomalaistaustaisista asukkaista. SR Sisuradion laskelmien mukaan hallintoaluekunnissa asuu 441 297 Suomessa syntynyttä henkilöä, heidän lastaan ja lastenlastaan. Käytännössä tämä tarkoittaa 61 prosenttia Ruotsin suomalaistaustaisista.
      Hallintoalueella asuvilla on muun muassa oikeus asioida viranomaisten kanssa äidinkielellään sekä saada suomenkielistä vanhustenhoitoa ja esikouluopetusta.

      Koska itse ei ole kiinnostunut RSKL (Ruotsinsuomalaisten keskusliiton) toiminnasta eikä aktiivisesti osallistu edes suomiseurojen toimintaan niin eipä näistä asioista tiedä sen kummempaa kuin mitä nettiin on julkistettu tietoja. Ja monet niistä tiedoista ovat jo vanhentuneita.
      Suomen instituuti järjestää myös räätälöityjä täsmäkoulutuksia eri ammattiryhmille ja eri tarpeisiin, niin instituutissa kuin kunnissakin: hoitolan alkeissuomea ruotsinkielisille, suullista ja/tai kirjoitettua suomea sosiologeille, hoitoalan ja psykiatrian ammattilaisille, pedagogeille ja virkamiehille.
      Saa kyllä hattua nostaa niille henkilöille jotka taistelevat byrokratiaa vastaan näissä kielikysymyksissä.

    • e.lä.mä

      Suomenkieltä tarvitaan vain Suomessa.

      • tiutautilhi

        Tuon logiikan mukaan ruotsinkieltä tarvittaisiin vain Ruotsissa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe