Enpä tiedä mahtaako tämä kuulua tällä palstalle, mutta kun ei "tuning" palstaa löydy niin tämä oli kai lähinnä sitä.
Kysymykseni ;
Olen aikeissa tehdä Mazdaani jonkinlaisen korisarjan lasikuidusta, mutta mistä pystyy tekemään muotit näille korisarjoille ja mitä tuollainen lasikuitu aine maksaa, ja mitä muita siihen tarvitaan ??
Lasikuitu muotti ?
8
7132
Vastaukset
- mie
en ole itse vielä kokeillut, mutta uretaani vois olla hyvä. Itellä ois ainekset jo ovi koteloiden tekoon.....
- auto tuning on kivaa
auton tuunaus on nuorten mielestä tosi kivaa mut mu niil ei oo rahaa sen takia ne tekee itte ja mut se on vaikiata mää käytän aina liikkeessä auton jos haluun siitä hienon vittu
- vecu
jos aiot lasikuidusta tehdä helmasarjan niin varaudu työhön...jos et sit oo alan ammattilainen. Siinä on aika lailla hommaa...
Ensiksi tarttet tietenkin lasikuituhartsia, kovetinta, lasikuitumattoa maalipensseleitä, maalirullia ja kaasumaskin...jos et sit aivan tyhmäksi halua tulla...
Varoitanpahan ny heti aluks että hommaa siinä on, mutta jos välttämättä haluat sen itse kokea niin käy lähimmällä lasikuituvene-pajalla, sieltä saat yleensä halvalla tarvikkeet(paitsi pensselit ja rullat) ja varmasti hyviä neuvoja(esim lasikuitumaton paksuudesta ym.). Hartsi/lasikuitukerroksia kannattaa vetää n.3-4 että ne helmat sit kestää vähän(pensselillä ja rullalla on hyvä levittää hartsia jos ei oo sopivaa ilmakompuraruiskua).
Kysyit mistä kannattaa tehdä muotit ja suosittelen uretaanivaahtolevyä. Sitä saa myös lasikuituvene-pajoista...uretaanivaahtosprayt eivät aina sovellu lasikuidun kanssa yhteen...mutta voihan sitä aina kokeilla.
Muotin pintakäsittelyyn en voi paljon sanoa(ei henk. koht. tuntemusta) mutta pinnan tulee olla mahdollisen sileä ja hyvin vahattu jos mielit siitä saada valmiin kappaleen irti.
Periaatteessa voit kyllä varmaankin tehdä näin: Muotoile ensin uretaanivaahdosta helma/levike(3-5mm pienempi kuin haluat lopullisen helman olevan)...sitten levität siihen lasikuidut ja lasikuitumatot(n.3kerrosta), annat sen kovettua, hiot pahimmat, levität silotteet, hiot, maalaat pohjamaalit(hiot), maalaat pintamaalit(joku kakskomponenttiautomaali) ja annat sen kuivua kunnolla(katso maalin läpikuivumistiedot), vahaa pinta ja sitten kai voit periaatteessa valaa sen uuden muotin siihen päälle. Muotti joka siitä sitten syntyy on se johon valat valmiin osan...ja tälle muotille sinun pitää toistaa edellämainittu käsittely ennenkuin alat valaa lopullista osaa...Joten hommaa kyllä piisaa...:) Suosittelen yhteistyötä venepajan tai muun osaavan kanssa, jos et itse ole ennemmin ollut lasikuidun kanssa tekemisissä...ja helpointahan tietenkin on ostaa valmis korisarja(jos löytyy)jos on euroja taskus ylimääräsiä! Tsemppiä!
Hartsin hinta oli muistaakseni n.15-30Euroa/5-6litraa...hinta joka vaihtelee huomattavasti myyjästä toiseen... - Mazda Tuning
Ensinnäkin kiitoksia vastauksista.
Tuo lasikuidusta tekeminen vaikuttaa sittenkin hieman hankalemmalta kun ensin luulin, mutta ei kuitenkaan ylipääsemättömältä.
Olisikos kuitenkin olemassa jotain muuta tapaa / ainetta josta voisin ne "levitykset" tehdä ? Ja jos on niin miten ja kuinka paljon maksaa ?
Tarkoitukseni ei ole rakentaa koko korisarjaa tai edes pajoakaan siitä vaan tarkoitus olisi rakentaa etupuskurin alle tyylikäs "etulippa" ja juuri tekeillä olevaan maskiin reunukset sekä takapuskurin ala-osan jatkaminen johon tulisi pakoputki ulostulos.
Mazdaan kun ei saa mitään valmiina niin täytyy tehdä itse, se haaste ks. autossa on.- vecu
Oon huomannu kans ettei mazdoihin tahdo löytyä niitä...ootko harkinnu jonkin muun auton helmojen tms. muuntamista sopivaksi omaan autoosi. En tiedä autosi mallia, mutta jos siitä on tullut uudempi malli markkinoille niin ootko harkinnu sen mallin helmojen jms. muuntamista sinun autoosi?(niitä voi varaosaliikkeistä saada uutenakin joskus halvalla) Myös jos on vähän vanhempi(miksei uudempikin) auto voi harkita autopurkaamoa...pienellä kekseliäisyydellä ja esim. lasikuidulla muuntelun jälkeen voit varmasti saada löydetyistä osista hienosti omaan autoosi sopivat osat... Itse tein sivuhelmat(vähän BMW M3 tyyliset) omaan autooni alumiinipellistä...onneksi on koulutusta metallialalla joten homma hoitui aika näppärästi. Tein ensin mallin jonka päälle sitten taoin pellit...hioin ja hoidin alustatyöt huolellisesti, silotteet pintaat jne.jne...aika hyvät tuli, vaikka itse sanonkin. Jos innostaa etsiä toisen auton esim. etuhelmaa, selvitä ensin minkä auton osat saattavat sopia(mitat), tai ovat lähimailla...saattaa olla montakin. Itelläkin oli entisessä autossa Bemarin etuhelma ja auto oli vanha Ascona...joten tarkastele tilanteita ja lykkyä tykö!
Näin muuten tuos GTi-magazinessa kerran yhen äijän joka oli tehny etuhelman näin: kanaverkosta ensin malli ja sen päälle sitten lasikuidut ja spakkelit ja sit maalit...Valmis! ...en tiedä onko suositeltavaa, mutta jos haluaa kokeilla niin... - HOTAKAINEN
vecu kirjoitti:
Oon huomannu kans ettei mazdoihin tahdo löytyä niitä...ootko harkinnu jonkin muun auton helmojen tms. muuntamista sopivaksi omaan autoosi. En tiedä autosi mallia, mutta jos siitä on tullut uudempi malli markkinoille niin ootko harkinnu sen mallin helmojen jms. muuntamista sinun autoosi?(niitä voi varaosaliikkeistä saada uutenakin joskus halvalla) Myös jos on vähän vanhempi(miksei uudempikin) auto voi harkita autopurkaamoa...pienellä kekseliäisyydellä ja esim. lasikuidulla muuntelun jälkeen voit varmasti saada löydetyistä osista hienosti omaan autoosi sopivat osat... Itse tein sivuhelmat(vähän BMW M3 tyyliset) omaan autooni alumiinipellistä...onneksi on koulutusta metallialalla joten homma hoitui aika näppärästi. Tein ensin mallin jonka päälle sitten taoin pellit...hioin ja hoidin alustatyöt huolellisesti, silotteet pintaat jne.jne...aika hyvät tuli, vaikka itse sanonkin. Jos innostaa etsiä toisen auton esim. etuhelmaa, selvitä ensin minkä auton osat saattavat sopia(mitat), tai ovat lähimailla...saattaa olla montakin. Itelläkin oli entisessä autossa Bemarin etuhelma ja auto oli vanha Ascona...joten tarkastele tilanteita ja lykkyä tykö!
Näin muuten tuos GTi-magazinessa kerran yhen äijän joka oli tehny etuhelman näin: kanaverkosta ensin malli ja sen päälle sitten lasikuidut ja spakkelit ja sit maalit...Valmis! ...en tiedä onko suositeltavaa, mutta jos haluaa kokeilla niin...Liimaa uretaanilevyistä sopiva köntti josta muotoilet mallin (tosi helppo työstää).
Kun olet saannut sopivan mallin kaikkien sovittelujen jälkeen ja kiinikkeiden paikat suunniteltua.
Mallin päälle lasikuitumattoa/hartsia.
Kun paketti on kuivunut poista uretaani ja laminoi kiinikkeet.
Kittaus/hionta ja maalit pintaan.
Siinä se näin pikaisesti.
Kaveri on on kokeillut ja on jonkinlaista tulosta saannut aikaan.
Teeppä jonkinlainen koekappale ensi. - Duunari
Otat semmoset 32-tuumaisen televisio laatikon ja leikkaat siitä tarvittavat osat, sitten vaan laakaat ne rankasti ja kyllä kestää. Minulla itelläni on Focuksessa tommoset ja kyllähän noi on näyttelyissä ihmetelleet että miten siistit pahvi-osat
;)
- clastron
Vaativa projekti pojalla tiedossa. Joku kaveri antoikin jo tuossa aika lailla hyvät ohjeet, mutta voi sitä kirosanojen ja työn määrää jos menet noin suunnilleen tekemään muottia tuon automaalilla vedetyn pinnan päälle. Eli kun muotti kopsahtaa kiinni ns. lestiin (paljon työtä vaatineeseen ns. tarkkaan malliin) niin siitä riemu alkaa. Eli pahimmassa tapauksessa muotti ja lesti hajoavat pillun päreiksi jos ei homma ole huolella tehty.
Täysin idioottivarma irroitus hoituu ns. irroitusfilmillä jota lasikuitutarvikkeita myyvät erikoisfirmat myyvät. Eli kun sinulla on kitattu tarkka malli niin ruiskuta (tai käytä automaalarilla) pintaan 2-komp pohjamaali eikä muuta (mielellään ainakin kaksi kunnon kerrosta). Kun pohjamaali on kuiva niin hio se vaikka 320 karkeisella paperilla läpeensä. Puhdista kuolella pöly ja ruiskuta tämän jälkeen vaikka ruiskulla irrotusfilmiä(nestemmäinen aine)kuusi kertaa siten että edellinen kerta on kuivunut. Tässä työvaiheessa EI kannata fuskata sillä todellakin tuo alkutyösi voi tuhoutua täysin. Ja sitten vain muottia rakentamaan mikä onki jo luku sinänsä eli jos et siitä tiedä mitään niin opettele ensin ja vielä yksi tärkeä kysymys: tiedätkö mitä tarkoittaa lestissä tai muotissa oleva ns. negatiivinen päästö. Se tarkoitta sitä samaa ettei muotti irtoa lestistä eikä tehtävä kappale muotista jos on negatiivisia päästöjä. Joten haasteellisen projektin olet ottanut. Ps. olen työskennellyt tuon materiaalin parissa noin 20 vuotta ja uskoisin tietäväni mistä puhun. Lisätietoja annan sähköpostiosoitteesta [email protected] ja katso mitä muuta voi lasikuidusta tehdä www.balticdesign.net
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448109Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432151Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262062- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811627Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071- 251066
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850