Lasikuitu muotti ?

Mazda Tuning

Enpä tiedä mahtaako tämä kuulua tällä palstalle, mutta kun ei "tuning" palstaa löydy niin tämä oli kai lähinnä sitä.

Kysymykseni ;

Olen aikeissa tehdä Mazdaani jonkinlaisen korisarjan lasikuidusta, mutta mistä pystyy tekemään muotit näille korisarjoille ja mitä tuollainen lasikuitu aine maksaa, ja mitä muita siihen tarvitaan ??

8

6820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

      en ole itse vielä kokeillut, mutta uretaani vois olla hyvä. Itellä ois ainekset jo ovi koteloiden tekoon.....

      • auto tuning on kivaa

        auton tuunaus on nuorten mielestä tosi kivaa mut mu niil ei oo rahaa sen takia ne tekee itte ja mut se on vaikiata mää käytän aina liikkeessä auton jos haluun siitä hienon vittu


    • vecu

      jos aiot lasikuidusta tehdä helmasarjan niin varaudu työhön...jos et sit oo alan ammattilainen. Siinä on aika lailla hommaa...
      Ensiksi tarttet tietenkin lasikuituhartsia, kovetinta, lasikuitumattoa maalipensseleitä, maalirullia ja kaasumaskin...jos et sit aivan tyhmäksi halua tulla...
      Varoitanpahan ny heti aluks että hommaa siinä on, mutta jos välttämättä haluat sen itse kokea niin käy lähimmällä lasikuituvene-pajalla, sieltä saat yleensä halvalla tarvikkeet(paitsi pensselit ja rullat) ja varmasti hyviä neuvoja(esim lasikuitumaton paksuudesta ym.). Hartsi/lasikuitukerroksia kannattaa vetää n.3-4 että ne helmat sit kestää vähän(pensselillä ja rullalla on hyvä levittää hartsia jos ei oo sopivaa ilmakompuraruiskua).
      Kysyit mistä kannattaa tehdä muotit ja suosittelen uretaanivaahtolevyä. Sitä saa myös lasikuituvene-pajoista...uretaanivaahtosprayt eivät aina sovellu lasikuidun kanssa yhteen...mutta voihan sitä aina kokeilla.
      Muotin pintakäsittelyyn en voi paljon sanoa(ei henk. koht. tuntemusta) mutta pinnan tulee olla mahdollisen sileä ja hyvin vahattu jos mielit siitä saada valmiin kappaleen irti.
      Periaatteessa voit kyllä varmaankin tehdä näin: Muotoile ensin uretaanivaahdosta helma/levike(3-5mm pienempi kuin haluat lopullisen helman olevan)...sitten levität siihen lasikuidut ja lasikuitumatot(n.3kerrosta), annat sen kovettua, hiot pahimmat, levität silotteet, hiot, maalaat pohjamaalit(hiot), maalaat pintamaalit(joku kakskomponenttiautomaali) ja annat sen kuivua kunnolla(katso maalin läpikuivumistiedot), vahaa pinta ja sitten kai voit periaatteessa valaa sen uuden muotin siihen päälle. Muotti joka siitä sitten syntyy on se johon valat valmiin osan...ja tälle muotille sinun pitää toistaa edellämainittu käsittely ennenkuin alat valaa lopullista osaa...Joten hommaa kyllä piisaa...:) Suosittelen yhteistyötä venepajan tai muun osaavan kanssa, jos et itse ole ennemmin ollut lasikuidun kanssa tekemisissä...ja helpointahan tietenkin on ostaa valmis korisarja(jos löytyy)jos on euroja taskus ylimääräsiä! Tsemppiä!
      Hartsin hinta oli muistaakseni n.15-30Euroa/5-6litraa...hinta joka vaihtelee huomattavasti myyjästä toiseen...

    • Mazda Tuning

      Ensinnäkin kiitoksia vastauksista.

      Tuo lasikuidusta tekeminen vaikuttaa sittenkin hieman hankalemmalta kun ensin luulin, mutta ei kuitenkaan ylipääsemättömältä.

      Olisikos kuitenkin olemassa jotain muuta tapaa / ainetta josta voisin ne "levitykset" tehdä ? Ja jos on niin miten ja kuinka paljon maksaa ?

      Tarkoitukseni ei ole rakentaa koko korisarjaa tai edes pajoakaan siitä vaan tarkoitus olisi rakentaa etupuskurin alle tyylikäs "etulippa" ja juuri tekeillä olevaan maskiin reunukset sekä takapuskurin ala-osan jatkaminen johon tulisi pakoputki ulostulos.

      Mazdaan kun ei saa mitään valmiina niin täytyy tehdä itse, se haaste ks. autossa on.

      • vecu

        Oon huomannu kans ettei mazdoihin tahdo löytyä niitä...ootko harkinnu jonkin muun auton helmojen tms. muuntamista sopivaksi omaan autoosi. En tiedä autosi mallia, mutta jos siitä on tullut uudempi malli markkinoille niin ootko harkinnu sen mallin helmojen jms. muuntamista sinun autoosi?(niitä voi varaosaliikkeistä saada uutenakin joskus halvalla) Myös jos on vähän vanhempi(miksei uudempikin) auto voi harkita autopurkaamoa...pienellä kekseliäisyydellä ja esim. lasikuidulla muuntelun jälkeen voit varmasti saada löydetyistä osista hienosti omaan autoosi sopivat osat... Itse tein sivuhelmat(vähän BMW M3 tyyliset) omaan autooni alumiinipellistä...onneksi on koulutusta metallialalla joten homma hoitui aika näppärästi. Tein ensin mallin jonka päälle sitten taoin pellit...hioin ja hoidin alustatyöt huolellisesti, silotteet pintaat jne.jne...aika hyvät tuli, vaikka itse sanonkin. Jos innostaa etsiä toisen auton esim. etuhelmaa, selvitä ensin minkä auton osat saattavat sopia(mitat), tai ovat lähimailla...saattaa olla montakin. Itelläkin oli entisessä autossa Bemarin etuhelma ja auto oli vanha Ascona...joten tarkastele tilanteita ja lykkyä tykö!
        Näin muuten tuos GTi-magazinessa kerran yhen äijän joka oli tehny etuhelman näin: kanaverkosta ensin malli ja sen päälle sitten lasikuidut ja spakkelit ja sit maalit...Valmis! ...en tiedä onko suositeltavaa, mutta jos haluaa kokeilla niin...


      • HOTAKAINEN
        vecu kirjoitti:

        Oon huomannu kans ettei mazdoihin tahdo löytyä niitä...ootko harkinnu jonkin muun auton helmojen tms. muuntamista sopivaksi omaan autoosi. En tiedä autosi mallia, mutta jos siitä on tullut uudempi malli markkinoille niin ootko harkinnu sen mallin helmojen jms. muuntamista sinun autoosi?(niitä voi varaosaliikkeistä saada uutenakin joskus halvalla) Myös jos on vähän vanhempi(miksei uudempikin) auto voi harkita autopurkaamoa...pienellä kekseliäisyydellä ja esim. lasikuidulla muuntelun jälkeen voit varmasti saada löydetyistä osista hienosti omaan autoosi sopivat osat... Itse tein sivuhelmat(vähän BMW M3 tyyliset) omaan autooni alumiinipellistä...onneksi on koulutusta metallialalla joten homma hoitui aika näppärästi. Tein ensin mallin jonka päälle sitten taoin pellit...hioin ja hoidin alustatyöt huolellisesti, silotteet pintaat jne.jne...aika hyvät tuli, vaikka itse sanonkin. Jos innostaa etsiä toisen auton esim. etuhelmaa, selvitä ensin minkä auton osat saattavat sopia(mitat), tai ovat lähimailla...saattaa olla montakin. Itelläkin oli entisessä autossa Bemarin etuhelma ja auto oli vanha Ascona...joten tarkastele tilanteita ja lykkyä tykö!
        Näin muuten tuos GTi-magazinessa kerran yhen äijän joka oli tehny etuhelman näin: kanaverkosta ensin malli ja sen päälle sitten lasikuidut ja spakkelit ja sit maalit...Valmis! ...en tiedä onko suositeltavaa, mutta jos haluaa kokeilla niin...

        Liimaa uretaanilevyistä sopiva köntti josta muotoilet mallin (tosi helppo työstää).
        Kun olet saannut sopivan mallin kaikkien sovittelujen jälkeen ja kiinikkeiden paikat suunniteltua.
        Mallin päälle lasikuitumattoa/hartsia.
        Kun paketti on kuivunut poista uretaani ja laminoi kiinikkeet.
        Kittaus/hionta ja maalit pintaan.
        Siinä se näin pikaisesti.
        Kaveri on on kokeillut ja on jonkinlaista tulosta saannut aikaan.
        Teeppä jonkinlainen koekappale ensi.


      • Duunari

        Otat semmoset 32-tuumaisen televisio laatikon ja leikkaat siitä tarvittavat osat, sitten vaan laakaat ne rankasti ja kyllä kestää. Minulla itelläni on Focuksessa tommoset ja kyllähän noi on näyttelyissä ihmetelleet että miten siistit pahvi-osat

        ;)


    • clastron

      Vaativa projekti pojalla tiedossa. Joku kaveri antoikin jo tuossa aika lailla hyvät ohjeet, mutta voi sitä kirosanojen ja työn määrää jos menet noin suunnilleen tekemään muottia tuon automaalilla vedetyn pinnan päälle. Eli kun muotti kopsahtaa kiinni ns. lestiin (paljon työtä vaatineeseen ns. tarkkaan malliin) niin siitä riemu alkaa. Eli pahimmassa tapauksessa muotti ja lesti hajoavat pillun päreiksi jos ei homma ole huolella tehty.
      Täysin idioottivarma irroitus hoituu ns. irroitusfilmillä jota lasikuitutarvikkeita myyvät erikoisfirmat myyvät. Eli kun sinulla on kitattu tarkka malli niin ruiskuta (tai käytä automaalarilla) pintaan 2-komp pohjamaali eikä muuta (mielellään ainakin kaksi kunnon kerrosta). Kun pohjamaali on kuiva niin hio se vaikka 320 karkeisella paperilla läpeensä. Puhdista kuolella pöly ja ruiskuta tämän jälkeen vaikka ruiskulla irrotusfilmiä(nestemmäinen aine)kuusi kertaa siten että edellinen kerta on kuivunut. Tässä työvaiheessa EI kannata fuskata sillä todellakin tuo alkutyösi voi tuhoutua täysin. Ja sitten vain muottia rakentamaan mikä onki jo luku sinänsä eli jos et siitä tiedä mitään niin opettele ensin ja vielä yksi tärkeä kysymys: tiedätkö mitä tarkoittaa lestissä tai muotissa oleva ns. negatiivinen päästö. Se tarkoitta sitä samaa ettei muotti irtoa lestistä eikä tehtävä kappale muotista jos on negatiivisia päästöjä. Joten haasteellisen projektin olet ottanut. Ps. olen työskennellyt tuon materiaalin parissa noin 20 vuotta ja uskoisin tietäväni mistä puhun. Lisätietoja annan sähköpostiosoitteesta [email protected] ja katso mitä muuta voi lasikuidusta tehdä www.balticdesign.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe