Anniskelupassista

Utelias

Varoitettiinko siellä anniskelupassi kurssilla, että joutuu johonkin oikeuteen, kun kukaan ei näköjään kerro, mitä siinä anniskelupassi kokeessa kysytään? Osa kyllä kertoo, minkä tyyppisiä kysymyksiä kokeessa oli. Kiinnostaisi tietää, millaisia kysymyksiä siinä oli ja mitä niissä kysyttiin! Ja jos joku tietää, mistä löytyisi esimerkkikysymyksiä, olisi mukava käydä katsomassa!

3

3587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymyksiisi

olin itse anniskelupassitestissä tossa syksyllä ja koe oli samantyyppinen kuin esim. hygieniatestissä, eli rasti ruutuun oikein/väärin väittämiin. Jos vastasi kysymykseen, että väittämä on väärä, niin sen joutui lyhyesti perustelemaan että miksi.
      Se miks kukaan ei voi suoraan kertoa sulle niitä kysymyksiä johtuu siitä, että niitä oli jotain 80-100! Kysymysmonisteet jäi oppilaitokselle itselleen ja kukaan ei voi muistaa tollasta määrää ulkoa. Eli ikävä kyllä taidat joutua ajattelemaan jotain omilla aivoillasikin ;)
      Mielestäni testi oli todella helppo. Itse en ollut aikaisemmin työskennellyt ravintola-alalla päivääkään ja kaikista kysymyksistä minulla oli vain neljä väärin. Siis kyllä siitä pääsee läpi, jos ei ole ihan pölkky ja on lukenut kurssimonisteen alkoholilainsäädännöstä hyvin läpi. Itse luin läpyskän kaksi kertaa läpi ja istuin parin tunnin luennolla aiheesta ja tein testin. Kaikkea ei saa aina valmiina, mutta ei tohon kyllä hirveästi tarvinnut aikaa uhrata. Rohkeesti vaan sinne testiin!
      Paremmin saat tietoa asiasisällöistä osoitteesta http://www.sttv.fi/ joka on sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen osoite. Siitä avaat etusivulta alkoholiasiat ravintolassa pdf:n ja luet sen huolelliseti läpi.
      Mikäli ymmärsin oikein, että kysyit jostain oikeustoimista, niin itse en ainakaan kyllä muista kuulleeni moista. Tosin noi kurssithan on aikamoinen bisnes joillekin ammattiopistoille, (luento testi n.50e/hlö)joten ehkä siksi ne ei halua että kaikki tietää testit ennalta. Sit ei kukaan koskaan reputtaisi :)

• Kenguru

Anniskelupassitestejä on monenlaisia, valitettavasti. Järjestävä oppilaitos saa itse päättää, tekeekö rasti ruutuun -testin vaiko pelkästään avoimia kysymyksiä sisältävän. Itse suoritin testin eräässä Varsinais-Suomalaisessa aikuiskoulutuskeskuksessa, jossa kysymykset olivat tyyliin: selvitä, miten alkoholilainsäädäntö näkyy ravintolan kirjanpidossa; kerro neljä esimerkkiä alkoholilain vastaisesta mainonnasta; kerro missä ja miten väkeviä juomia saa mainostaa. Eli ihan tavallinenkin tarjoilija joutui vastaamaan kysymyksiin, jotka koskettavat enemmän yrittäjäpuolta. Toki myös kysyttiin esim., kenelle saat anniskella, missä, mihin aikaan sekä minkä kokoisia annoksia. Kysymyksiä oli useita ja itse kirjoitin n. 4 sivua. Vastata sai myös ranskalaisilla viivoilla lyhyemminkin, mutta itse halusin kirjoittaa essee-muodossa. Olin lukenut koko alkoholilainsäädännön läpi huolella muutamaan kertaan. Kannatti, sillä hyväksytyksi katsottiin. Moni kokeessa olijoista näytti poistuvan paikalta tyhjien papereiden kanssa tuskainen ilme naamallaan, kun koe olikin jotain muuta kuin rasti ruutuun. Kokeiden erilaisuus johtuu juuri siitä, että järjestävä taho saa itse päättää kokeen kysymyksistä ja niiden esitystavoista. Ei ole siis valitettavasti mitään valtakunnallista yhtä ainoaa koetta yo-kirjoitusten tapaan. Mahtavatko hinnatkaan olla yhtenäisiä? Itse maksoin 40€.

• tipi

Joutuuko siinä testissä osaamaan kaikki ne pykälät ja momentitkin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe