Nikamien naksuttelu pahasta?

jumissa

Onkohan pidemmän päälle haitaksi, jos "ruksauttelee" vaikkapa selkänikamia, kun selkä on jumissa? Esimerkiks siten, että käsillään painaa selän takaa selkärankaa eteenpäin => kuuluu "runks".

Mulla selkäranka rutisee kans joka aamu, kun kierrän ylävartaloa 90 astetta sivulle. Yksi hieroja kerran sanoi, että ei se mitään haittaa.

Voiko nikamat kuitenkin löystyä tuosta? Sormet mulla ainakin on löysät, koska niitä on naksuteltu.

12

9750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Per Saukko

      Senkun vääntelet. Sirkusväki ja heidän lapsensa paukuttelevat niveliä ja tosissaan.

      Suosittelisin vammaisten jumppareille oppimaan jotakin sirkuslaislasten voima- ja notkeusharjoittelumenetelmistä.

      • jumissa

        Mulla tulee usein kauhea jumi lapaluiden väliin, eikä sitä ite pysty naksauttamaan, vaan pitää pyytää jotakuta toista naksauttamaan se esim. siten, että mä makaan lattialla vatsallani ja toinen painaa lapaluiden välistä _kovaa_.

        Tuosta syntyvät ruksahdukset kuulostavat sivullisesta pahalta, mutta hyvältä tuo tuntuu. Pelkään vaan, että se on pidemmän päälle pahasta. Pitäis kai mennä hierojalle.


      • tyyris tyllerö
        jumissa kirjoitti:

        Mulla tulee usein kauhea jumi lapaluiden väliin, eikä sitä ite pysty naksauttamaan, vaan pitää pyytää jotakuta toista naksauttamaan se esim. siten, että mä makaan lattialla vatsallani ja toinen painaa lapaluiden välistä _kovaa_.

        Tuosta syntyvät ruksahdukset kuulostavat sivullisesta pahalta, mutta hyvältä tuo tuntuu. Pelkään vaan, että se on pidemmän päälle pahasta. Pitäis kai mennä hierojalle.

        Nikamien niksauttaja = http://www.kiropraktikkokeskus.com/kiropraktikko.asp elikannattaa heille hakeutua. Minulla alkoi päätetyöskentely puuduttaa käsia ja lopuksi keksin kiropraktikon. Hän niksautti selkärankani ja opetti käsivarsien oieaoppiset venytysliikkeet ja a vot 3 x riitti. a)45 e mutta kannatti


      • Swooosh
        jumissa kirjoitti:

        Mulla tulee usein kauhea jumi lapaluiden väliin, eikä sitä ite pysty naksauttamaan, vaan pitää pyytää jotakuta toista naksauttamaan se esim. siten, että mä makaan lattialla vatsallani ja toinen painaa lapaluiden välistä _kovaa_.

        Tuosta syntyvät ruksahdukset kuulostavat sivullisesta pahalta, mutta hyvältä tuo tuntuu. Pelkään vaan, että se on pidemmän päälle pahasta. Pitäis kai mennä hierojalle.

        Swooooooosh


    • MOTS

      Minun mielestäni ei kannata "ruksautella" omia nikamiaan. Yleensä kun tulee tällainen ns "jumitila" selkärankaan ja sitä menee itse manipuloimaan niin tämä toimenpide ei todennäköisesti osu siihen segmenttiin missä jumitusta on, vaan löystytät muita fasettiniveliäsi mikä ei suinkaan ole tarkoitus. Joten neuvoisin kääntymään alan ammattilaisen puoleen joka hallitsee manipulaatiotekniikat sekä mobilisaatiot.

      Kotiharjoitteilla saat myös hyvää tulosta aikaan. Esim. tiukkaan rullaan rullattu pyyhe rintarangan alueella siihen selän kohtaan mikä on jumissa. Kädet niskan taakse ristiin. Sitten vaan uloshengityksen yhteydessä painat rauhallisesti selkä pyyhettä vasten ja avaat kyynärpäät sivuille. Tätä toistat 5-10 kertaa ja sen jälkeen vaihdat pyyhkeen paikkaa (n.2-3 eri kohtaa) ja teet samat toistot. Helppo ja hyvä mobilisointikeino joka toimii kotona ja puutarhassa. Tässä liikkeessä kannattaa hekea erilaisilla jalkojen asennoilla juuri sinulle parhaiten tuntemusta aikaan saava alkuasento. Joillakin se on jalat seinää vasten ja joillakin jalat koukussa jne. Itselläni toimii parhaiten kun laitan jalat kohtisuoraan kattoa kohti seinää vasten.

      • ???

        Selitätkö vähän tarkemmin tuon pyyhe jutun? En oikein ymmärtänyt kuinka se pitäisi tehdä. Yritin kyllä.


      • jumissa

        Siis pyyhe poikittain lattialle ja siihen lojähdetään selälleen päälle makaamaan? Pallon rullailu selän alla ajaa kai saman asian?

        Onko tämä harjoite siis ns. terveellinen verrattuna siihen, että itse/kaveri painaa selkänikamia pyyhkeen sijaan?


      • MOTS
        jumissa kirjoitti:

        Siis pyyhe poikittain lattialle ja siihen lojähdetään selälleen päälle makaamaan? Pallon rullailu selän alla ajaa kai saman asian?

        Onko tämä harjoite siis ns. terveellinen verrattuna siihen, että itse/kaveri painaa selkänikamia pyyhkeen sijaan?

        Kyllä, lattialle löhjähdys selälleen ja pyyhe poikittain rintarankasi kohdalle. Esim aloitat lapojesi kohdalta. Tässä ei kuuluu oikestaan mitään "rusautus" ääntä. Varsinkin jos omistat aavistuksen kyttyryrän rintarangan, on tämä mobilisointikeino vallan mainio. Ja tietysti muillekin.
        Pallo, jos nyt puhutaan tennispallosta, on myös ihan ok mutta mielestäni tämä on huomattavasti mukavampi muoto mobilisointiin.
        Pyyhkeen tilalle voi laittaa myös vesijumpasta tutun lötköpötkön tai siitä leikatun pätkän jos sellainen vaan sattuu olemaan kotona. Sillä tehtynä liike on aivan mahtava.
        Ja mitä tulee kaverin rusautteluun, niin siitä vaan jos osaa homman.


      • oikeinko

        Juuri sanoit, että naksauttelu täytyy antaa ammattilaiselle tehtäväksi, että hienot vierasperäiset sanat tulevat oikein hoidetuksi. Heti perään annat kuitenkin itseniksautusohjeita. Menikö kauankin hakiessasi kirjoista kaikki nuo alan termit? :)


      • MOTS
        oikeinko kirjoitti:

        Juuri sanoit, että naksauttelu täytyy antaa ammattilaiselle tehtäväksi, että hienot vierasperäiset sanat tulevat oikein hoidetuksi. Heti perään annat kuitenkin itseniksautusohjeita. Menikö kauankin hakiessasi kirjoista kaikki nuo alan termit? :)

        En antanut "naksauttelu"ohjeita, vaan mobilisointiohjeen.
        Eli kun on se rulla selän alla jonkin nikaman kohdalla se fiksoituu eli "lukittuu", jolloin ylempänä oleva nikama fysiikan lakien mukaan jatkaa matkaa kun painetaan selkärankaa kohti rullaa. OK?
        Tällä tavoin saadaan näihin fasettiniveliin liikkuvuutta.
        Itselläni oli myös tapana "naksautella" pyöristämällä selkääni (tavallaan flexoida vartaloani) lattiaa vasten, mutta kun aloin tehdä vastaliikkeitä, selkäni on ollut huomattavasti paremmassa kunnossa eikä "naksauttelun" tarvetta enää ole.


    • latexi_21

      mäkin naksauttelen selkää... varsinkin kun istuu esim. tunnilla pulpetissa ja sit nojaa taaksepäin sitä selkänojaa vasten niin kyllä rusahtaa kun on jumissa... kantsii vaan nousta sit suoraks hitaasti koska sen jälkeen se voi tuntua pistoksena selässä... se voi tietty löystyttää noita selkärangan nikamia niin että ne siirtyy pois paikaltaan ja osuu hermoon... se on sama kun iskias ja ei tunnu kivalta! se voidaan joutua pahimmassa tapaukseassa poistamaan leikkauksella ja sen jälkeen ei selkä siitä kohdasta taivu... et selkälihas liikkeet auttaa varmasti paljon asiaa.. :)

      • vaan..

        mutta älä höpötä täällä mitään nikamien poissiiirtymisistä,iskiaksesta ja leikkauksista kun et näköjään ole lainkaan hajulla näistä asioista!!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      71
      1388
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      373
      713
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe