kuurot/huonokuuloiset

intissä

vapautetaanko kuurot/huonokuuloiset vai käyvätkö he intin....

9

2810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -TP-

Kyllä vapautetaan, eli molempiakin,kuuroja ja huonokuuloisia. He eivät voi suorittaa inttiä.

• Rymy-Eetu

Hyvin harvoin lievästi huonokuuloiset voivat pääsee armeijalla... mutta kyllä halusin mennä armeijalle ja armeijaväet hylkäsivät meitä.
      Olisi kuurot sopii tarkka-ampujaksi, tutka-valvojaksi, autonkuljettajaksi, kouluttajaksi, jne...
      Mutta oli muutamat kerralla vapaaehtoinen maanpuolustuksen järjestö (MPKry)järjesti nämä kuuroille ja huonokuuloisille kurssista, turvakurssille, SRA:n turvakurssille (ase- ja ampumakoulutus), jne...
      Kävin ja muita kuurot mukana yhden SRA:n kurssissa, niin kouluttajat huomasivat aivan erilaisen tavalla kun kuurot osaavat paremman asekäsittelyssä koska kuurot keskittivät tarkempi "visio" kuinka kouluttajat opettivat näitä aseet kanssa.
      Ja monet kouluttajat yllättivät kuurot ampumaan ampumaradalla, koska nämä ovat niin rauhalliset ampumassa maalitaululle ja kohdelle.
      Ja toisen asiassa on eräs kurssijohtaja esitti minulle voin käydä aisti-ilmavalvonnalla, siellä sujui hyvin onnistunut ilmavalvonnassa...

• vapautettu

Itelle oli aluksi aika kova paikka, kun hylättiin kutsunnoissa, en ollut varautunut siihen. Olen aina ollut laitteen kanssa normaalikoulus ilman erikoisempia järjestelyjä, ainoo oikeastaan että yritän istua mahdollisimman edessä. En ole koskaan halunnut "erottua" massasta, mutta nyt tuli pakosta eteen. No, tulipahan asevelvollisuus muutamassa tunnissa selvitettyä ;) Seuraavana edessä loput yo-kirjoitukset. Ai niin joo, sen verran on koulus vapautuksia, et yo-kuunteluista on vapautettu myöskin. Tosin normaalikokeissa olen aina tehnyt kuuntelut, mut nyt aattelin antaa periks, ettei läpipääsy vaarannu liiaksi...
      Muilla vastaavia kokemuksi?

• -TP-

Juu, minäkin olin vapautettu yo-kuuntelusta,kun olin aikoinaan yo-kirjoituksissa.Minun kohdallani se oli kuitenkin jo selvä asia,kun olen kuuro. Muistan sen,että lähetin lääkärin lausunnon sinne yo-lautakunnalle. Niin tuli heti myöntävä päätös yo-lautakunnalta,eli vapautus yo-kuuntelusta tuli.

• -TP-

Ai niin,tuli vaan mieleen.. olin kuullut,että diabetesta tai epilepsiaa sairastava mies ei pääse armeijaan,vaikka olisikin täysin kuuleva.

Ainakin mun kuuleva avopuolisoni kertoi niin,etteivät he pääse armeijaan,jos on diabetesta tai epilepsiaa. Mun avopuolisoni kävi kyllä armeijan aikoinaan, mutta tiesi kuitenkin tuosta,ketkä eivät voi päästä inttiin.

• Taurus_74

kuurot/huonokuuloiset yleensä vapautetaan. Itse olisin mennyt armeijaan tonne rannikkovartiostoon.
      Mutta olin siinä rajalla että olisin päässyt ja kuitenkin olivat sitä mieltä että ei kannata ottaa
      riskiä siihen mitä jos ei pärjääkkään. Kävin kyllä kutsunnoissa. Harmi kun ei kuuroille/huonokuuloiselle voi tehdä omaa ryhmää missä voivat käydä intin. Se olisi hyvä juttu ja voisi tehdä muuta kuin lähteä sotarintamalle. Minusta olisi mahtavaa, upeeta jos kuurot ja huonokuuloiset pääsisivät armeijaan. Vois olla vaikka tulkki siinä mukana. Tai jotain sinnepäin....

• Isaskar

Kuurot eivät mitään armeijaa tartte eikä tartte opetella tappohommia ja kuuro olisi turvallisuusriski jossain sodassa. Ei tartte änketä kaikkeen älyttömyyteen. Kyllä jossain kriisitilanteessa kuuroille hommia löytyy kotirintamalla riittävästi. Varsinaine vitsi kuuro soturi joka ei kuule ees mistä päin laukaukset tulevat!!

• puer86
        Isaskar kirjoitti:

Kuurot eivät mitään armeijaa tartte eikä tartte opetella tappohommia ja kuuro olisi turvallisuusriski jossain sodassa. Ei tartte änketä kaikkeen älyttömyyteen. Kyllä jossain kriisitilanteessa kuuroille hommia löytyy kotirintamalla riittävästi. Varsinaine vitsi kuuro soturi joka ei kuule ees mistä päin laukaukset tulevat!!

Armeijan perimmäinen tarkoitushan on pitää uhittelevat naapurit aisoissa. Sotatantereella kun sattuu joku aisti puuttumaan, niin ei siinä pahemmin tätä tehtävää suoriteta...

• Tapu

Joo, minut ainakin vapautettiin lääkärintodistuksella vuonna 1975. Paperissa lukee että vapautettu rauhan aikana ja siirretty nostoväen toiseen luokkaan. Se takoittanee sitä että sodan sattuessa laitetaan miinanpolkijaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      42
      3057
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      45
      2877
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      50
      2495
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      47
      2317
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      30
      2081
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1840
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1759
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      38
      1600
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      46
      1525
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26