Työauton ilmastointi

Postikuski

Noniin kertokaapas rahtarit/ammattiautoilijat miten pitäisi kestää autossa oleminen näin helteisinä päivinä? Ilmastointi ei toimi mun työautossa mikä syö aivan vittuna työintoa Joo Tiedän "mutta ei niitä ollut ennenvanhaan niin miksi nyt tarvis" Joo eli vituttaa kyseisen työnantajan rahan säästely kuljetuskaluston huolto kustannuksissa, perjaatteessa ymmärrän että voi ikkunat auki ajaa mutta jollain tapaa ärsyttävää ajaa läpivedossa 10h joka päivä. Niin eli asiaan onko olemassa jokin lakipykälä mikä velvoittaa työnantajan korjauttamaan edellä mainitun ilmastoinnin?
Niin olen siis kysynyt korjausta mutta vastaus oli kyllä sä kestät Joo kyllä kestän mutta onhan se vähän veteen piirretty viiva onko se niin mukavaa loppupeleissä olla 30 keleissä tuolla hommissa ottaen huomioon että autossa lämpö lähemmäs 60 astetta jos hetkeksi jättää seisomaan ulos :D

26

1700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lonkero.Fani

      Lonkrero auttaa kummasti jaksamaan kuumassa autossa.

    • EiMitäänPakkoa

      Ilmastointilaitteen korjaus ei ole mikään pakollinen toimenpide työnantajalla. Tietysti työntekijäänsä arvostava pomo laitattaa kylmäkoneen kuntoon.

      • irtoperä

        Kyllä työantajalta edellytetään lain mukaan kohtuullisiin toimenpiteisiin ryhtymistä työpaikan lämpötilan saattamiseksi siedettävälle tasolle, eli tässä tapauksessa olemassa olevan ilmastointilaitteen korjauttaminen lienee yksiselitteisesti sellainen. Mikäli työnantaja ei toimenpiteistä huolimatta saa lämpötilaa riittävän alhaiseksi, tulee työntekijälle antaa ylimääräisiä taukoja.


      • Sääntöjä
        irtoperä kirjoitti:

        Kyllä työantajalta edellytetään lain mukaan kohtuullisiin toimenpiteisiin ryhtymistä työpaikan lämpötilan saattamiseksi siedettävälle tasolle, eli tässä tapauksessa olemassa olevan ilmastointilaitteen korjauttaminen lienee yksiselitteisesti sellainen. Mikäli työnantaja ei toimenpiteistä huolimatta saa lämpötilaa riittävän alhaiseksi, tulee työntekijälle antaa ylimääräisiä taukoja.

        Niin, kuorma-auton ohjaamon ylintä lämpötilaa ei ole missään määritelty eikä sen takia mikään laki vaadi sellaista koneellisesti alittamaan. Jokaisella työpaikalla on tietysti lämpöraja jonka ylittäminen aiheuttaa sen että taukoja on työntekijöille myönnettävä normaalia enemmän.
        " Työnantaja on velvollinen teknisillä toimenpiteillä huolehtimaan siitä, ettei työilman lämpötila ylittää 28 °C:ta, kun ulkoilman lämpötila on alle 25 °C.  Jos lämpötila helteen vuoksi ylittää 28 °C, työntekijöiden lämpörasituksen altistusaikaa tulee vähentää pitämällä tunnissa taukoa 10–15 minuuttia. "


      • RaskaanAjoneuvonNostoTyö
        Sääntöjä kirjoitti:

        Niin, kuorma-auton ohjaamon ylintä lämpötilaa ei ole missään määritelty eikä sen takia mikään laki vaadi sellaista koneellisesti alittamaan. Jokaisella työpaikalla on tietysti lämpöraja jonka ylittäminen aiheuttaa sen että taukoja on työntekijöille myönnettävä normaalia enemmän.
        " Työnantaja on velvollinen teknisillä toimenpiteillä huolehtimaan siitä, ettei työilman lämpötila ylittää 28 °C:ta, kun ulkoilman lämpötila on alle 25 °C.  Jos lämpötila helteen vuoksi ylittää 28 °C, työntekijöiden lämpörasituksen altistusaikaa tulee vähentää pitämällä tunnissa taukoa 10–15 minuuttia. "

        Tuo lisätaukojen pitäminenhän ei kuljetusalalla ole mahdollista koska rekkapenoja ei tauoille saa kuin sakoilla uhkaamalla ja uhkailuista huolimatta osa yrittää piirtureilla kikkailemalla päästä eroon niistä normaaleistakin tauoista. Ainoa ammattiryhmä joka ei omaa etuaan ymmärrä. Ei vaikka helteet ahdistaisi. Ajettava on ja kalustoa menee nurin joka päivä ympäri maata.


      • KossuPekka

        Kylmä eurokossupullo mukaan ajoreissulle niin päivä kuluu luonnikkaasti, helle ei haittaa.


      • ohho

        Kuljettajan penkki ei pakollinen olla kunnossa.3milj km ajettu expresbus,penkki loppu.Jäteautot esim kuskinpenkkiin ei kosketa auton elinkaaren aikana.ps ilmastoinnin täyttö noin 100 e huhhu


      • KossuVirkistää
        KossuPekka kirjoitti:

        Kylmä eurokossupullo mukaan ajoreissulle niin päivä kuluu luonnikkaasti, helle ei haittaa.

        Menee pari eurokossua Oulun ja Helsingin välillä näillä helteillä.


      • irtoperä
        Sääntöjä kirjoitti:

        Niin, kuorma-auton ohjaamon ylintä lämpötilaa ei ole missään määritelty eikä sen takia mikään laki vaadi sellaista koneellisesti alittamaan. Jokaisella työpaikalla on tietysti lämpöraja jonka ylittäminen aiheuttaa sen että taukoja on työntekijöille myönnettävä normaalia enemmän.
        " Työnantaja on velvollinen teknisillä toimenpiteillä huolehtimaan siitä, ettei työilman lämpötila ylittää 28 °C:ta, kun ulkoilman lämpötila on alle 25 °C.  Jos lämpötila helteen vuoksi ylittää 28 °C, työntekijöiden lämpörasituksen altistusaikaa tulee vähentää pitämällä tunnissa taukoa 10–15 minuuttia. "

        Niin, ulkoilman ollessa 25 asteista, on siellä auton sisällä varmasti yli 28 astetta jollei ole toimivaa ilmastointia ja näinollen työnantajan tulee ryhtyä noihin teknisiin toimiin.


      • ÖLLÖLÄ__
        ohho kirjoitti:

        Kuljettajan penkki ei pakollinen olla kunnossa.3milj km ajettu expresbus,penkki loppu.Jäteautot esim kuskinpenkkiin ei kosketa auton elinkaaren aikana.ps ilmastoinnin täyttö noin 100 e huhhu

        Niin, penkin kuntoa ei ole missään määritelty joten näinollen sitä ei korjaustoimenpiteillä tarvitse saattaa kuntoon.


      • NäissäköOnTulevaisuus
        irtoperä kirjoitti:

        Niin, ulkoilman ollessa 25 asteista, on siellä auton sisällä varmasti yli 28 astetta jollei ole toimivaa ilmastointia ja näinollen työnantajan tulee ryhtyä noihin teknisiin toimiin.

        Niin, työnantaja ryhtyy toimiin ja käskee avamaan ikkunan niin sisällä hytissä lämpötila laskee.
        Voi vittu tätä nykyajan kuskiporukkaa. Heti ollaan vaatimassa lakiteitse ilmastointilaitetta kun muutaman päivän on hellettä. Voi ***kele mitä vellihousuja. Menkää lakkoon kaikki neidit joiden hipiä ei kestä hikoilua.


    • HielläSeLeipäTienataan

      Teininössö valittaa. Silloin kun minä aloitin kuljettajaurani ei edes ilmastointilaitetta ollut autoissa. Oli ihan normaalia ettei edes 1990 luvun kuorma-autossa ollut ilmastointia. Ei se nyt maailmaa kaada jos teinipoika ajelee luu ulkona nämä harvat päivät jolloin on "kuumaa" taitaa olla ainoastaan kuumaa ne tytön tylleröt jotka kadulla tallustelee.Meillä on nuori nainen töissä jolla asenne on 100%. Kun työpäivä päättyy niin tämä todellinen power -woman haisee hielle kuin metsuri 1960 -luvulla. Oikein kunnolla,mutta mitä sitten kunnon duunari haisee hielle. Se on merkki siitä,että työtä on tehty.
      Postikuskin kannattaisi vaihtaa alaa ja lähteä myymään puhelinliittymiä johonkin kauppakeskukseen. Niissä hommissa ei tule hiki enemmänkin kylmän väristys.

    • KäkKriäinen

      Niinpä. Asenne ratkaisee . Myös nainen saa haista hielle. Itse asiassa arvostan suuresti naisia jotka haisevat pitkän työpäivän jälkeen hielle.Hienhaju lähtee sitten kotona suihkussa pois. Ihme asioista täällä valitetaan. Toisaalta työnantajakin on täysi idiootti jos ei ilmastointilaitetta tarkistuta jos esim. Vianor rengasliike tarjoaa tarkastuksen ja täytön hintaan 68 euroa. Minun mielestä on saamattomuudesta kyse tällöin. Jos kuljettajan ammattiin lähtee niin yleensä kesällä on kuuma ja talvella on kylmä. Jotkut valittaa ,minä en. Oikea vaatetus ja asenne ratkaisee. Joten ei valiteta. Suomessa on hyvin harvoin näin kuumia kesiä. Aina valitetaan koskaan ei ole hyvä.

    • dödöpetti

      Kuljetusalalla on niin ,että miehen euro on myös naisen euro kun kyse on kuljettajan työstä. Ja hyvä niin ja tämän on huomanneet nuoret naiset. Yhä useammin varsinkin pääkaupunkiseudulla näkee järeän maansiirtoauton ratissa todella nuoren naisen,sellaisen reippaan iloisen työstään pitävän. Myös jakeluajossa kohtaa nuoria naisia jotka hoitavat tosi särmästi työnsä. Nuorille miehen aluille kun kuljettajan työ ei nykyisin kelpaa ,heillä on niin paljon omia erityisvaatimuksia joihin kukaan työnantaja ei voi suostua. Kauan tätä on odotettu,että naiset tulee alalle ja nyt näyttää hyvältä. Oli sitten hellettä tai ei. Ja hieltä tuoksuva nainen tai mies on merkki siitä,että kaikki on hyvin. Jos ei miltään haise niin on valmis tuonne hautuumaalle. Vainajat kun haisevat kalmalle eivätkä elämälle.

    • sakumies

      Heh, pakko kertoa esimerkki miten mulle kävi taannoin, jakohommia teen työkseni ja vastaavasta asiasta olin (ettei ilmastointi toimi)i. Mullakin tuppaa ikää oleen 48v ja ei mikään paras kunto ja olen semmonen perus jässikkä et viimeseen asti painetaan, niin en ollut juonut tarpeeks vettä niin paluumatkalla alkö pyörryttään aivan julmetusti. Tajusin ohjata tien sivuun ja hätävilkut päälle, muistan vain sen että joku paikallle pysähtyny kuski koputteli ovea ja kysyi onko kaikki ok, sanoin et on sit taas vintti pimeni. Lopuks heräsin ku ambulanssiväki tuli häiritteen olin paskonut ripulit housuun, ja ne kiikutti mut sairaalaan. Rekan oli joku kortillinen poliisi ajanu p-pysäkille ja työnantaja oli hakenu sieltä ja koko auto oli kuulemma lemunnu aivan sairaasti . paska reissu, olin jonku aikaa tiputuksessa ku suolatasapaino viturallaaa.

      Ei ole sen jälkee tarviinuu kärsii kuumasta hytistä, vaan ilmastointi pelannu vimosen päälle;)

      • Vintti.Pimee

        Onkohan Kuopiossakin mennyt vinttipimeeksi?


      • evp

        Bussi oli turusta,julia matkat setra merkkiä.Mulla hirtti samanlaisesta etujarru päälle,palat ajettu loppuun.Vauhtia ei ollu kaupunkinopeutta enempää,muutta tulipahan heti mieleen.


      • IsoMiesJalmari

        sakumies ystävä hyvä , ikäsi on 48 eli lähestyt tilastollisesti sitä miehille vaarallista ikää 50-55 vuotta jolloin äkilliset sydänperäisiin ja aivojen verenkiertoon liittyviin kohtauksiin riski kasvaa merkittävästi,varsinkin jos elintavat ovat mitä ovat. Jos ruokavalio ja liikunnan harrastaminen on niin ja näin tällöin riski kasvaa valtavasti. Eihän tässä sinunkaan tapauksessa oikeasti ollut kyse auton ilmastoinnista ja sen puutteista vaan siitä,että sinä itse et ole osannut nauttia riittävästi nestettä ajon aikana. Tuo ripulikin viittaa ennemminkin ,että olet hetkeä aiemmin nauttinut epäkelpoa ravintoa ja alentunut nestetasapaino yhdessä vie ihmisen todella huonoon kuntoon.
        Minä 55 v. olin viime vuonna kesällä tosi pönäkässä kunnossa 120 kg näytti vaaka. 1 km matka polkupyörällä oli todellinen tuskien taival. Sitten vihdoin totesin,että näin ei voi jatkua. Muutin ruokavalion täysin ja pienensin annoskokoa. Syön edelleen tosihyvin ja monipuolisesti. Nykyisin en grillaa makkaraa vaan broileria. Broileri on hyvää kun maustaa sen riittävän voimakkaasti. Olen oppinut ettei kannata syödä itseään kylläiseksi,koska se kylläisyyden tunne tulee viiveellä. Vaikka syön puolta pienemmän annoksen niin tunnin kuluttua on kylläinen olo. Olutta otan edelleen ,mutta vain viikonloppuna ,sitäkin kohtuudella. Paino on pudonnut vuodessa 20 kg ja pyöräillyt olen tänä kesänä yli 600 km.Elokuussa 5 vuotisterveystarkastuksessa sain puhtaat paperit ja terveyteni on hyvällä tolalla. 48 vuotias mies on vielä viriili "nuorimies" jolla on edessä ainakin 30 vuotta täysipainoista elämää. Pieni elämäntapa remontti kannattaa aina,sillä se on satsaus tulevaisuuteen. Työntekokin on paljon hauskempaa kun jaksaa eikä väsymyksestä ole tietoakaan ,kotonakin on hauskempaa ja myös makuuhuoneessa jaksaa touhuilla. Eli monta hyvää elämänlaatua parantavaa asiaa pienellä vaivalla. Suosittelen !!!


      • OmatValinnatPilaaElämän
        IsoMiesJalmari kirjoitti:

        sakumies ystävä hyvä , ikäsi on 48 eli lähestyt tilastollisesti sitä miehille vaarallista ikää 50-55 vuotta jolloin äkilliset sydänperäisiin ja aivojen verenkiertoon liittyviin kohtauksiin riski kasvaa merkittävästi,varsinkin jos elintavat ovat mitä ovat. Jos ruokavalio ja liikunnan harrastaminen on niin ja näin tällöin riski kasvaa valtavasti. Eihän tässä sinunkaan tapauksessa oikeasti ollut kyse auton ilmastoinnista ja sen puutteista vaan siitä,että sinä itse et ole osannut nauttia riittävästi nestettä ajon aikana. Tuo ripulikin viittaa ennemminkin ,että olet hetkeä aiemmin nauttinut epäkelpoa ravintoa ja alentunut nestetasapaino yhdessä vie ihmisen todella huonoon kuntoon.
        Minä 55 v. olin viime vuonna kesällä tosi pönäkässä kunnossa 120 kg näytti vaaka. 1 km matka polkupyörällä oli todellinen tuskien taival. Sitten vihdoin totesin,että näin ei voi jatkua. Muutin ruokavalion täysin ja pienensin annoskokoa. Syön edelleen tosihyvin ja monipuolisesti. Nykyisin en grillaa makkaraa vaan broileria. Broileri on hyvää kun maustaa sen riittävän voimakkaasti. Olen oppinut ettei kannata syödä itseään kylläiseksi,koska se kylläisyyden tunne tulee viiveellä. Vaikka syön puolta pienemmän annoksen niin tunnin kuluttua on kylläinen olo. Olutta otan edelleen ,mutta vain viikonloppuna ,sitäkin kohtuudella. Paino on pudonnut vuodessa 20 kg ja pyöräillyt olen tänä kesänä yli 600 km.Elokuussa 5 vuotisterveystarkastuksessa sain puhtaat paperit ja terveyteni on hyvällä tolalla. 48 vuotias mies on vielä viriili "nuorimies" jolla on edessä ainakin 30 vuotta täysipainoista elämää. Pieni elämäntapa remontti kannattaa aina,sillä se on satsaus tulevaisuuteen. Työntekokin on paljon hauskempaa kun jaksaa eikä väsymyksestä ole tietoakaan ,kotonakin on hauskempaa ja myös makuuhuoneessa jaksaa touhuilla. Eli monta hyvää elämänlaatua parantavaa asiaa pienellä vaivalla. Suosittelen !!!

        Juuri näin. Olen itse 50v. ja 30 vuotta ajanut raskastakalustoa. Heti uran alussa ajattelin etten halua itsestäni tyypillistä keskivartalolihavaa, heikkojalkaista ja sydän-ja verisuonitautista keskk-ikäistä miestä ja aloin heti alussa harrastamaan kuntosaliliikuntaa ja toistakymmentä vuotta meni salibandya pelatessa. Aina pyrin, tietysti lipsahtikin välillä, syömään suht terveellisesti joten suurta rasvakertymää ei ole kropassa. Olen aina pitänyt mielessä jo koukussa opetetun ruokaympyrän perusjutut koska mietin etten halua olla 50-vuotiaana stereotyyppi sen ikäisistä miehistä. Aikojen kuluessa olen lukemattomia kertoja surkutellut työkaverrita ja muita ammattokollegoja siitä, että nämä nk. kintaalla viittasivat koulussa opetetuille ruoka-ja terveysohjeille. Totuushan on, että armeijan jälkeen suurin osa miehistä aloittavat oman oksan sahaamisen "terveyspuusta" ja kun tarpeeksi kauan oksaa sahaa se katkeaa ja miehet sairastuvat sepelvaltimotauteihin ja kroppa on, eteenkin istumatyötä tekevillä, piloilla. Selkä ja niska loppu. Surullista mutta omat huonot elmäntavat vievät suomalaisia ennenaikaiseen loppuun. Makkaraperunat ja rasvaiset piirakat maistuvat autokuskeille aina vaan vaikka nykyään on saatavilla myös kunnon ruokaa myös tien päältä.


      • EntinenLäski
        OmatValinnatPilaaElämän kirjoitti:

        Juuri näin. Olen itse 50v. ja 30 vuotta ajanut raskastakalustoa. Heti uran alussa ajattelin etten halua itsestäni tyypillistä keskivartalolihavaa, heikkojalkaista ja sydän-ja verisuonitautista keskk-ikäistä miestä ja aloin heti alussa harrastamaan kuntosaliliikuntaa ja toistakymmentä vuotta meni salibandya pelatessa. Aina pyrin, tietysti lipsahtikin välillä, syömään suht terveellisesti joten suurta rasvakertymää ei ole kropassa. Olen aina pitänyt mielessä jo koukussa opetetun ruokaympyrän perusjutut koska mietin etten halua olla 50-vuotiaana stereotyyppi sen ikäisistä miehistä. Aikojen kuluessa olen lukemattomia kertoja surkutellut työkaverrita ja muita ammattokollegoja siitä, että nämä nk. kintaalla viittasivat koulussa opetetuille ruoka-ja terveysohjeille. Totuushan on, että armeijan jälkeen suurin osa miehistä aloittavat oman oksan sahaamisen "terveyspuusta" ja kun tarpeeksi kauan oksaa sahaa se katkeaa ja miehet sairastuvat sepelvaltimotauteihin ja kroppa on, eteenkin istumatyötä tekevillä, piloilla. Selkä ja niska loppu. Surullista mutta omat huonot elmäntavat vievät suomalaisia ennenaikaiseen loppuun. Makkaraperunat ja rasvaiset piirakat maistuvat autokuskeille aina vaan vaikka nykyään on saatavilla myös kunnon ruokaa myös tien päältä.

        Nyt on kaksi peräkkäistä todella hyvää mielipidekirjoitusta. Tällaisia järkeen perustuvia kirjoituksia saisi olla enemmänkin täällä luettavana. Se on kylmä totuus jos laiskan pulskea mies on onnistunut pärjäämään elämässä 50 vuoteen asti suht terveenä niin 50 v. on se viimeinen mahdollisuus elämässä myös jatkossa pysyä terveenä. Tupakanpolton lopettaminen viimeistään tuolloin on varmasti se järkevin teko. Ruokavalion tarkastaminen eli mitä suuhunsa laittaa on myös kannattaa. Liikunnan lisääminen olisi sitten reipas 30 minuutin kävely 5 kertaa viikossa tai pyöräily 10 km x 5 kertaa viikossa. Tässäkään asiassa ei tarvitse mennä mahdottomuuksiin . Ihminen saa olla pulska,mutta yllä mainittuihin asioihin kannattaa panostaa. 2-tyypin diabeteksen välttää hyvin helposti pudottamalla painoa 10 % . Se on todellakin hyvin pieni ponnistus isolle rahvaalle miehelle. Kun näihin asioihin lähtee mukaan niin jo muutamassa viikossa tulee sellainen rutiini jonka suorittaa mielellään vaikka joka päivä. Elämänlaatu paranee valtavasti ja läheiset ihmisetkin pitävät tällaisesta pienen pienestä elämäntapa remontistasi eli tekee myös hyvää ihmissuhteille.


      • SopusuhtaisestiTukeva
        EntinenLäski kirjoitti:

        Nyt on kaksi peräkkäistä todella hyvää mielipidekirjoitusta. Tällaisia järkeen perustuvia kirjoituksia saisi olla enemmänkin täällä luettavana. Se on kylmä totuus jos laiskan pulskea mies on onnistunut pärjäämään elämässä 50 vuoteen asti suht terveenä niin 50 v. on se viimeinen mahdollisuus elämässä myös jatkossa pysyä terveenä. Tupakanpolton lopettaminen viimeistään tuolloin on varmasti se järkevin teko. Ruokavalion tarkastaminen eli mitä suuhunsa laittaa on myös kannattaa. Liikunnan lisääminen olisi sitten reipas 30 minuutin kävely 5 kertaa viikossa tai pyöräily 10 km x 5 kertaa viikossa. Tässäkään asiassa ei tarvitse mennä mahdottomuuksiin . Ihminen saa olla pulska,mutta yllä mainittuihin asioihin kannattaa panostaa. 2-tyypin diabeteksen välttää hyvin helposti pudottamalla painoa 10 % . Se on todellakin hyvin pieni ponnistus isolle rahvaalle miehelle. Kun näihin asioihin lähtee mukaan niin jo muutamassa viikossa tulee sellainen rutiini jonka suorittaa mielellään vaikka joka päivä. Elämänlaatu paranee valtavasti ja läheiset ihmisetkin pitävät tällaisesta pienen pienestä elämäntapa remontistasi eli tekee myös hyvää ihmissuhteille.

        EntinenLäski antoi ohjeet jotka ovat ihan hanurista. Kuskit tekevät niin rankkoja duuneja,että sapuskat pitää olla myös energiaa täynnä. Minun lautasmalli on ollut jo 20 vuotta lihapiirakka 2 nakilla aamupäivällä siihen kyytipojaksi 1/2 litran cokis sellainen aito ei mitään light paskaa. Lounaalla otan yleensä aina grillikioskilla makkaraperunat ja onhan siihen lautaselle tungettu joku salaattisuikale.Sen heitän heti roskikseen ensitöikseni kun en ole mikään pupujussi. Kotiin päästyäni syön jonkun hyvän pakestepizzan tai laitan kokonaisen HK: sinisenlenkin uuniin. Ilta sujuu ottaen muutamat oluet korkeintaan 8 olutta. Aamulla pitää olla ajokunnossa. Tällä ohjeella iso-isänikin on mennyt jo lähes 80 vuotta. 50 v. sairaseläkkeelle sydänvaivojen vuoksi,mutta hyvän terveydenhuollon 2 pallolaajennusta on tehty ja ohitusleikkaus ansiosta äijä on ihan teräskunnossa ja kalja maistuu edelleen vallan mainiosti. Tällaiset EntisetLäskit ovat tyyppi -esimerkkejä ihmisistä joilla kusi lurahtaa päähän kun paino putoaa omassa puntarissa. Sitä aletaan saarnaamaan muille omia ajatuksia joissa ei ole mitään järkeä. Jokainen on onnellinen omassa kehossa ja hyvä niin koska hyvä ruoka ja juoma on tehty syötäväksi ja ainakin minä noudatan tätä ohjetta ja näin tehden elän yhtä vanhaksi kuin isoisäni. Meidän suvussa on hemmetin hyvät geenit ja tuhti ruoka vain parantaa niitä.


      • Weronmaksaja
        SopusuhtaisestiTukeva kirjoitti:

        EntinenLäski antoi ohjeet jotka ovat ihan hanurista. Kuskit tekevät niin rankkoja duuneja,että sapuskat pitää olla myös energiaa täynnä. Minun lautasmalli on ollut jo 20 vuotta lihapiirakka 2 nakilla aamupäivällä siihen kyytipojaksi 1/2 litran cokis sellainen aito ei mitään light paskaa. Lounaalla otan yleensä aina grillikioskilla makkaraperunat ja onhan siihen lautaselle tungettu joku salaattisuikale.Sen heitän heti roskikseen ensitöikseni kun en ole mikään pupujussi. Kotiin päästyäni syön jonkun hyvän pakestepizzan tai laitan kokonaisen HK: sinisenlenkin uuniin. Ilta sujuu ottaen muutamat oluet korkeintaan 8 olutta. Aamulla pitää olla ajokunnossa. Tällä ohjeella iso-isänikin on mennyt jo lähes 80 vuotta. 50 v. sairaseläkkeelle sydänvaivojen vuoksi,mutta hyvän terveydenhuollon 2 pallolaajennusta on tehty ja ohitusleikkaus ansiosta äijä on ihan teräskunnossa ja kalja maistuu edelleen vallan mainiosti. Tällaiset EntisetLäskit ovat tyyppi -esimerkkejä ihmisistä joilla kusi lurahtaa päähän kun paino putoaa omassa puntarissa. Sitä aletaan saarnaamaan muille omia ajatuksia joissa ei ole mitään järkeä. Jokainen on onnellinen omassa kehossa ja hyvä niin koska hyvä ruoka ja juoma on tehty syötäväksi ja ainakin minä noudatan tätä ohjetta ja näin tehden elän yhtä vanhaksi kuin isoisäni. Meidän suvussa on hemmetin hyvät geenit ja tuhti ruoka vain parantaa niitä.

        Täyttä asiaa puhuu edellinen. Niin perhanasti veroja maksetaan,että kun sitten keski-ikään pääsen niin minullakin on täysi oikeus hyödyntää maksamia veroja. Pallolaajennukset ja ohitusleikkaukset on sitä maksettujen verojen hyödyntämistä jolla jokaisella veronmaksajalla on oikeus. Raskas työ niin on raskaat huvit. Palkat on per..stä ettei niillä saa kuin epäterveellistä ruokaa. Halvinta elintarviketeollisuuden mättöä. Sydänmerkillä varustettuja ruokia syö vain porvarit. Ja jos totta puhutaan niin mikä ruoka on parempi kuin jättikokoinen makkaraperuna-annos ilmat viherhörhöjen vouhotuksia eli salaattia.Päälle janojuomaksi tölkki punaista maitoa. Punainen Nortti huuleen ja baanalle. Viina on viisasten juoma joten sitä puolta en kommentoi,mutta kyllä sekin maistuu vallanmainiosti ei ole ongelmia sen kanssa .Kaikki menee kurkusta alas mitä tarjotaan.


      • TrolliaEiSaisiRuokkia
        Weronmaksaja kirjoitti:

        Täyttä asiaa puhuu edellinen. Niin perhanasti veroja maksetaan,että kun sitten keski-ikään pääsen niin minullakin on täysi oikeus hyödyntää maksamia veroja. Pallolaajennukset ja ohitusleikkaukset on sitä maksettujen verojen hyödyntämistä jolla jokaisella veronmaksajalla on oikeus. Raskas työ niin on raskaat huvit. Palkat on per..stä ettei niillä saa kuin epäterveellistä ruokaa. Halvinta elintarviketeollisuuden mättöä. Sydänmerkillä varustettuja ruokia syö vain porvarit. Ja jos totta puhutaan niin mikä ruoka on parempi kuin jättikokoinen makkaraperuna-annos ilmat viherhörhöjen vouhotuksia eli salaattia.Päälle janojuomaksi tölkki punaista maitoa. Punainen Nortti huuleen ja baanalle. Viina on viisasten juoma joten sitä puolta en kommentoi,mutta kyllä sekin maistuu vallanmainiosti ei ole ongelmia sen kanssa .Kaikki menee kurkusta alas mitä tarjotaan.

        Jälleen kerran palstan vakitrolli ryömi kolostaa "hauskalla" kommentillaan. Jostain syystä kolitsit, prujut, höyrärit ja neopreenit jäi tästä tosihauskasta kommentista puuttumaan. No vielä pystyy keskusteluun liittämään em. hauskat sutkautuksetkin sillä tilaa ja eri nimimerkkejä riittää.


    • Tilastonikkari

      Setra on linja-autojen valmistaja eli koritehdas. Tekniikka on täysin Mercedes Benz ja kyseessä on todella laadukas koritehdas jolla on todella pitkät perinteet ja todella laadukkaat tuotteet nimenomaan pitkän matkan liikenteeseen sekä tilausliikenteeseen. Toinen laadukas legendaarinen saksalaismerkki on Bussing eli u kirjaimessa pisteet päällä eli suomeksi Byssing. Silloin kun täällä ajeltiin kotimaisilla Helko,Boxer,Wiima ja Kutter koreilla niin Bussing ja Setra olivat jo 1960 luvulla ihan omaa luokkaansa. Oli tummennettua lasikattoa kaarevilla ikkunoilla ,jalopuuta ja plyysiä. Eli todellinen laatu näkyi myös rahvaalle. Tuolloin suomalaisille oli täällä tärkeintä ,että paikasta A päästiin paikkaan B vaikka vähän ankeammallakin menopelillä. Kaikki menopelit hajoaa ja jarrut jää päälle jos huoltoja ei tehdä ajallaan. Se on sellainen luonnonlaki jolle ei voi mitään.
      Tässä lähiaikoina oli TV:ssä mainos jossa oli tällainen entisöity Suomen Turistiauto Oy:n väreissä upea kaarevilla kattoikkunoilla varustettu Bussing ja kyllä se on vain todella upea ilmestys menneiltä ajoilta. Hyvä,että muutamia yksilöitä on museoitu jälkipolville nähtäväksi. Auto ajalta jolloin ei ajateltu vain ilmanvastuskertoimia vaan auton piti näyttää myös hyvältä.

    • AiristonPoika

      Niin ja tuota upeaa autoa voi tilata lyhyelle keikalle Lehtimäki Oy:ltä vaikkapa häihin tai muuhun tapahtumaan jos haluaa säväyttää. Unohdit sitten tärkeimmän osan suomalaisesta bussien rakennuskulttuurista. Ajokki = DeltaPlan= Carrus se ainut nykyisin toiminnassa oleva koritehdas Suomessa nimi on vaihtunut moneen kertaan. Ruostumattomat korit tavaramerkkinä nykyään. Volvokin omisti vähän aikaa,mutta nyt taas mennään kotimaisin voimin. DeltaPlanin legendaarisin kori oli Airisto 1970 -80 luvuilla. Upea ulkonäkö ja kaarevat lasi-ikkunat katon reinoissa. Se ei häpeä ollenkaan Bussingin upeita muotoja. Muutenkin laadukas menopeli. Voitti palkintoja mm.Ranskassa. Harvinaista,mutta näitä autoja valmistettiin ihan vientiin asti . Huippuvuosina jopa 247 kpl. Airisto oli muutenkin todella laadukas ja kuljettajien mieleinen menopeli toisin kuin 1990 luvun Unkarilaiset IKARUS korit joita paljon tuotiin juurikin pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Kuskit poisti auton perästä kirjaimia ja sitten siellä luki KARU mikä oli varmasti ihan totta. Autot homehtuivat ja jopa jalkatiloissa oli kasvoi sieniä. Tällainen kuva oli jopa iltapäivälehdissä. Eristeenä käytetty karhuvilla nimittäin imee vettä hyvin ja kyllä siinä sienet kasvaa. Googlaa myös Juhanilanlinja Oy:n Vanaja Boxer siinä on myös upea yksilö joka on entisöity todella hienosti. Suomalaista korinrakennuskulttuuria parhaimmillaan.

    • rekkavaari

      Kyllä oli ennen muotoilua ja vieläpä firmoilla oma maalaukset,raidat josta tunnisti linjaautot.Kouluaikoina oli kyyti kylmää,muistatteko v j huttunen korso joskus 1968.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      170
      30502
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      238
      19621
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      405
      10225
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6465
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      26
      4438
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3903
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      63
      3462
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1547
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      68
      1358
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1329
    Aihe