anna muistojen katkerain kuolla..

lannenvilosoohvi

Kuinka paljon helponpaa elama olisikin monelle meista,,,jos noudattaisimme A Aimon laulun sanoja..Arpiset haavat, A.Aimo ja Dallapé-orkesteri v.1934...
minunkin suvussa on henkiloita,jotka eivat malta jattaa taakseen menneita asioita,joita ei voi muuksi muuttaa,vaan aina poyhivat tehtyja virheita, jotka alkavat 'tuoksahtamaan',kun niita kaivellaan..

Suositukseni onkin,,kaivellaan vain niita mukavia asioita,,jotka eivat aiheuttaneet haavoja ja arpia..

73

1009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raakile

On asioita jolloin tuntee itseään loukatun. Jos loukkaaminen on ollut tietoista eikä asiaa ole käsitelty osapuolet yhdessä, niin asia jää mieleen hautumaan. Ellei ole itsellään taitoa käsitellä asiaa muuttuu se katkeruudeksi.

Olen ankara itseäni kohtaan ja kasvukipujeni solmukohdat nousevat vieläkin pintaan jonkun asian /tilanteen nostaessa muistot pintaan.

Voi kuinka olisikaan armollista osata jättää ikävät asiat vain taakseen. Minua on alkanut ärsyttämään hiukan nykyinen hokema "ole armollinen itsellesi", Eli pistetäänkö vaan läskiksi eikä haasteta itseään ollenkaan.

Hyvä aloitus ja odotan mielenkiinnolla viisaita kommentteja ja jopa ohjeita "arpien" jättämiseen.

• " Minua on alkanut ärsyttämään hiukan nykyinen hokema "ole armollinen itsellesi", Eli pistetäänkö vaan läskiksi eikä haasteta itseään ollenkaan", kirjoittaa "raakile", vaikka ei siltä kuulostakaan..))
        Sama täällä. Toinen hokema on tuo "ketään ei saa syyllistää" Minusta saa ja pitääkin syyllistää, ei kai sitä muuten itseensä mene, eikä edes välttämättä kunnon keskustelua synny. Jää vain roikkumaan kiitollisuuden velasta kun toinen oli niin armollinen.
        Ei kai arpia tarvitse peittää ? Joku on sanonut, että arpikudos on vahvempi kuin iho sen alla. Estettinen haitta se tietysti voi olla, mutta sittenpähän nähdään, että on eletty ja turpiin saatu..))

• demeter1 kirjoitti:

" Minua on alkanut ärsyttämään hiukan nykyinen hokema "ole armollinen itsellesi", Eli pistetäänkö vaan läskiksi eikä haasteta itseään ollenkaan", kirjoittaa "raakile", vaikka ei siltä kuulostakaan..))
        Sama täällä. Toinen hokema on tuo "ketään ei saa syyllistää" Minusta saa ja pitääkin syyllistää, ei kai sitä muuten itseensä mene, eikä edes välttämättä kunnon keskustelua synny. Jää vain roikkumaan kiitollisuuden velasta kun toinen oli niin armollinen.
        Ei kai arpia tarvitse peittää ? Joku on sanonut, että arpikudos on vahvempi kuin iho sen alla. Estettinen haitta se tietysti voi olla, mutta sittenpähän nähdään, että on eletty ja turpiin saatu..))

Mutta syyllistää mistä?
        On ihmisiä jotka syyllistävät toisen omista teoistaan ja virheistään, eivät tunnusta, että tämä juttu oli minun syytäni, ei hänen jota syyllistää.
        Siitä ei mitään kiitollisuuden aihetta löydy, keskustella kyllä voi ja on aihettakin.

Periaatteessa kymmenien vuosien takaiset asiat voisi unohtaa, niiden esiin kaivamisella ja toisten syyttelyllä ja syyllistämisellä ei saa aikaan kuin epäsopua ja pahaa mieltä.
        Kannattaa mennä terapiaan avautumaan, jos siten saa helpotuksen ja mielenrauhan.

• Ancie kirjoitti:

Mutta syyllistää mistä?
        On ihmisiä jotka syyllistävät toisen omista teoistaan ja virheistään, eivät tunnusta, että tämä juttu oli minun syytäni, ei hänen jota syyllistää.
        Siitä ei mitään kiitollisuuden aihetta löydy, keskustella kyllä voi ja on aihettakin.

Periaatteessa kymmenien vuosien takaiset asiat voisi unohtaa, niiden esiin kaivamisella ja toisten syyttelyllä ja syyllistämisellä ei saa aikaan kuin epäsopua ja pahaa mieltä.
        Kannattaa mennä terapiaan avautumaan, jos siten saa helpotuksen ja mielenrauhan.

No jos vaikka ihminen, joka on itse sörssinyt asiansa tulee minulle valittamaan osaansa, kun kyllä minä häntä syyllistän. Onneksi kukaan ei tule..))

Tuo on kyllä totta että syyllisyyttä tarjotaan toiselle silloin kun oma rinkka painaa tai sitä ei viitsisi kantaa.

Minä ajattelen, että unohdus tulee sitten kun sen aika on. Kun on omassa mielessään asian käsitellyt loppuun. Siihen voi mennä vuosia, jopa vuosikymmeniä, mutta minusta riittää, että asia on "vireillä".

• raakile
        Ancie kirjoitti:

Mutta syyllistää mistä?

"On ihmisiä jotka syyllistävät toisen omista teoistaan ja virheistään, eivät tunnusta, että tämä juttu oli minun syytäni, ei hänen jota syyllistää."
        Noin valitettavan usein tapahtuu. Joskus se on tahallista "silmien sulkemista" omalla kohdallaan, kun ei haluta nähdä omaa syyllisyyttä. Siirretään se paha olo/huono omatunto konkreettisesti toisen niskoille.
        Toisaalta uskon, että aina ei näe selkeästi omia sanomisiaan eli ei tiedä miten toinen kokee ja tuntee tilanteen.
        Olen samaa mieltä, että vanhojen asioiden kaivelu uudelleen ja uudelleen lisää vain tuskaa. Jollei sitä aikanaan käsitelty on parempi haudata "sotakirveet".

• demeter1 kirjoitti:

No jos vaikka ihminen, joka on itse sörssinyt asiansa tulee minulle valittamaan osaansa, kun kyllä minä häntä syyllistän. Onneksi kukaan ei tule..))

Tuo on kyllä totta että syyllisyyttä tarjotaan toiselle silloin kun oma rinkka painaa tai sitä ei viitsisi kantaa.

Minä ajattelen, että unohdus tulee sitten kun sen aika on. Kun on omassa mielessään asian käsitellyt loppuun. Siihen voi mennä vuosia, jopa vuosikymmeniä, mutta minusta riittää, että asia on "vireillä".

Demeter, pitää asiaa vireillä, entä jos vuosikymmenten jälkeen ei unohdusta ole tullutkaan, vaan jossain tilanteessa kaataa koko likasangollisen taattua tavaraa sen toisen päälle.
        Asioista joille ei enää mitään voi, vaikka syyttää vanhaa äitiään huonosta lapsuudestaan.
        Sellaistakin tiedän tapahtuneen.

• Ancie kirjoitti:

Demeter, pitää asiaa vireillä, entä jos vuosikymmenten jälkeen ei unohdusta ole tullutkaan, vaan jossain tilanteessa kaataa koko likasangollisen taattua tavaraa sen toisen päälle.
        Asioista joille ei enää mitään voi, vaikka syyttää vanhaa äitiään huonosta lapsuudestaan.

"Ancie"

Mitä minä nyt teen?
        Minulla ei ole mitään/ketään ilkeää ja pahaa mitä kaivella?

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancie"

Mitä minä nyt teen?
        Minulla ei ole mitään/ketään ilkeää ja pahaa mitä kaivella?

H.

No ei ole minullakaan, mutta ainahan voi yrittää keskustella, vaikka omakohtaista kokemusta ei olisikaan.

Sinä voit kaivella niitä harvoja hanpaitasi, aina sieltä jotain löytyy.

• Ancie kirjoitti:

Ei sentään, Ancie. Sanavalintani taisi taas olla huono. Pitää vireillä tarkoittaa minulle että pitää ovea auki, hyväksyy sen. että jokainen on mitä on ja jos väleissä ilmaantuu liennytystä niin aika on sitä hoitanut. Aika on aika hyvä sovittelija..))

Asian kaivelu ja jatkuva esilläpito kertoo jo minusta jonkinasteisesta patologiasta ja sellaista kai kuitenkin harvoin kohtaa.

• Ancie kirjoitti:

No ei ole minullakaan, mutta ainahan voi yrittää keskustella, vaikka omakohtaista kokemusta ei olisikaan.

Sinä voit kaivella niitä harvoja hanpaitasi, aina sieltä jotain löytyy.

"Ancie"

Jaa että MINÄ alkaisin keksiä päästäni aloituksen kaltaista huttua?
        Minä annan demeterin keksiä niitä, hän on niissä aina niin ahkera ja tunnollinen.
        Ja onhan niitä muitakin lavertavia.
        Trans-parentti-siilen-lesken-bengali tms.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancie"

Jaa että MINÄ alkaisin keksiä päästäni aloituksen kaltaista huttua?
        Minä annan demeterin keksiä niitä, hän on niissä aina niin ahkera ja tunnollinen.
        Ja onhan niitä muitakin lavertavia.
        Trans-parentti-siilen-lesken-bengali tms.

H.

Pystythän sinä keskustelemaan mm. lehmistä, maataloudesta ja omaishoitajuudesta, vaikka et mitään niistä tiedä.

Äläpä nimittele toisia ja vajoa turhan alas.
        Tuollaista huttua saa lukea muutenkin liikaa.

• Ancie kirjoitti:

Pystythän sinä keskustelemaan mm. lehmistä, maataloudesta ja omaishoitajuudesta, vaikka et mitään niistä tiedä.

Juu, Ancie, huksi harjoittaa selvästi rasismia tiettyä ihmisryhmää vastaan..))
        Pitäsköhän tehdä ilmoitus viranomaiselle ?

• Ancie kirjoitti:

"Ancie"

Mie kettää nimittele...
        Mie se huomioin vaan ympäristöä.
        -
        Mie oon kentontkin jot miun mummoin sisko viljel maata miehineen Lemil.
        Mie siel monta kessää vietin.
        Pojan-klopist alkain.
        Siel Hevonen, Lehmiä palajo.
        Joka aamu sain mie luvan peräst juoksennella kartanol.
        Etsii vapaitten Kanojen munia koriin.
        Kyl miul maaseuvvu autuus on vieläkin niin läheist.
        Sieki ko siel oot...

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancie"

Mie kettää nimittele...
        Mie se huomioin vaan ympäristöä.
        -
        Mie oon kentontkin jot miun mummoin sisko viljel maata miehineen Lemil.
        Mie siel monta kessää vietin.
        Pojan-klopist alkain.
        Siel Hevonen, Lehmiä palajo.
        Joka aamu sain mie luvan peräst juoksennella kartanol.
        Etsii vapaitten Kanojen munia koriin.
        Kyl miul maaseuvvu autuus on vieläkin niin läheist.
        Sieki ko siel oot...

H.

No just ja maaseutuhan ei ole millään tavalla muuttunut siitä, kun sie pojankloppina munia pehkukasassa kaivelit.

• demeter1 kirjoitti:

Juu, Ancie, huksi harjoittaa selvästi rasismia tiettyä ihmisryhmää vastaan..))
        Pitäsköhän tehdä ilmoitus viranomaiselle ?

Kyllä en jaksa demeter, kun ei se mitään auta.

• Näin-elo-etenee

Enää hunksi kaivelee vaan muniaan, nahkaksi kurtistuneita.

• Mielestäni asiat pitäisi tarpeen tullen käsitellä yhdessä loppuun ja unohtaa vähitellen kokonaan sen jälkeen. Rehellisten ihmisten kanssa sen pitäisi onnistua.

Yhden epärehellisen, huippuitsekkään, jatkuvasti valehtelevan ihmisen olen jättänyt kokonaan taakseni, enkä ole oma-aloitteisesti ollut pitkiin aikoihin yhteydessä. Jos tapaamme jossain, käyttäydyn kohteliaasti ja toimin kuten kenen tahansa täysin vieraan ihmisen kanssa. Syntymäpäiville tai muille kutsuille en ole osallistunut pitkiin aikoihin, mutta hautajaisiin saattaisin ehkä lähteä hänen omaistensa vuoksi, jos hän kuolee ennen minua ja saan kutsun. Hämmästyttävää, ettei asia ole enää moniin vuosiin vaivannut minua mitenkään.

Onneksi on asioita, jotka voi tosiaan jättää taakseen.

• Heikunkeikku

Aivan mainio ehdotus aloittajalta, että "että kaivellaan vaan niitä mukavia...."

Minä oon kova plikka kaivelemaan. Tai en edes tietoisesti ala kaiveskelemaan, vaan jostakin niitä muisteloita vaan pukkaa esille. Alkusysäys kaiveluun voi olla ihan mikä tahansa. Esine tai paikka , tilanne, jopa tuoksu. Tai silloin putkahtaa, jos joku alkaa jostakin asiasta puhumaan ja "puhuvuusensa" (heh) vierii oman muistelon syrjään kiinni.

Voin mä kaivella ihan vartavasteki, jos sille tuulelle annan itteni mennä.

Mulla on niin paljon kaikkia kivoja asioita, joita kaivella.
      Huonoja asioita en kaivele. Asiat mitkä ovat tapahtuneet, ovat tapahtuneet ja turha niitä jäkeen päin on kaivella, mitään ei kuitenkaan voi muuttaa.

Se on kuulkaas vähä säkää, mimmosen muistin kukin saa. Joku saa semmosen, että pirhanasti vaan kaivelee jotakin negatiivista. Joku toinen liihottelee muisin siivin kivoihin asioihin.
      Ihanaa kun ylipäätään on muisti olemassa.

• Onko näin heikku, että se on muistista kiinni ? ..))
        Minä ajattelen vähän Leinon tapaan, että "yks syntyy meistä riemuun ja toinen murheeseen"... Että jokaisella on tietty pohjavire ja se määrää, millaisin värein ne muistot kovalevylle tallentuvat.
        Onnellisia ne, joiden muistista irtoaa vain hyviä asioita, mutta voin vakuuttaa, ettei sen murheeseen syntyneenkään elämä tyhjää eikä tylsää ole. "Joka päivä on murhe uus"--))

• Heikunkeikku
        demeter1 kirjoitti:

Onko näin heikku, että se on muistista kiinni ? ..))
        Minä ajattelen vähän Leinon tapaan, että "yks syntyy meistä riemuun ja toinen murheeseen"... Että jokaisella on tietty pohjavire ja se määrää, millaisin värein ne muistot kovalevylle tallentuvat.
        Onnellisia ne, joiden muistista irtoaa vain hyviä asioita, mutta voin vakuuttaa, ettei sen murheeseen syntyneenkään elämä tyhjää eikä tylsää ole. "Joka päivä on murhe uus"--))

Heh, että "Joka päivä on murhe uus..."
        Joo, onhan se hyvä ku uusia murheita pukkaa, jos luonne on sellainen, että tahtoo kieriskellä negatiivisissa asioissa ja muistella vanhoja huonoja asioita.

Itsestähän se on kiinni, mihin antaa oman muistinsa mennä.

Mulle itselle ei ole kamalan kamalia asioita tapahtunutkaan, joita voisi kaivella muistin sopukasta, vaikka olisinkin sen luonteinen, että tahtoisin vajota jonnekin murheeseen.

Mutta kaikenlaisia ihmisiä on ja niitäkin, joiden on ehkä vaikeaa unohtaa menneen ajan kaltoinkohtelua tai jotain muuta ikävää. Joillakin voi olla niin vaikeita asioita, että niitä on vaikea työstää ja käydä läpi. Parempi jos työstää pystyisi, eikä liian suuria asioita yrittää vaan pumpulilla peitellä. Käsittelemättömät asiat jää alitajuntaan muhimaan ja se ei ole hyvä asia.

• Heikunkeikku kirjoitti:

Heh, että "Joka päivä on murhe uus..."
        Joo, onhan se hyvä ku uusia murheita pukkaa, jos luonne on sellainen, että tahtoo kieriskellä negatiivisissa asioissa ja muistella vanhoja huonoja asioita.

Itsestähän se on kiinni, mihin antaa oman muistinsa mennä.

Mulle itselle ei ole kamalan kamalia asioita tapahtunutkaan, joita voisi kaivella muistin sopukasta, vaikka olisinkin sen luonteinen, että tahtoisin vajota jonnekin murheeseen.

Mutta kaikenlaisia ihmisiä on ja niitäkin, joiden on ehkä vaikeaa unohtaa menneen ajan kaltoinkohtelua tai jotain muuta ikävää. Joillakin voi olla niin vaikeita asioita, että niitä on vaikea työstää ja käydä läpi. Parempi jos työstää pystyisi, eikä liian suuria asioita yrittää vaan pumpulilla peitellä. Käsittelemättömät asiat jää alitajuntaan muhimaan ja se ei ole hyvä asia.

Äläs nyt heikku. luonne ei ole valinta, se on kohtalo. Tätä asiaa olen täälläkin
        yrittänyt vakuutella, mutta kun ette usko..))
        Mutta kas, kaksi viimeistä lausetta sulla on sellaisia, että niistä olen vahvasti yhtä mieltä. Niin viisaita ne ovat..))

• mummu

- usellekin ihmisille katkeruus on osa kokonaisen kansakunnan historiaa
      - aina on sorrettuja ja vääärinkohdeltuja vähäosaisia - monen kerroksen väkeä niin sanotusti - mistäs arvelette poliittisten ääriryhmien toiminnan ja kansojen nousun yleensä syntyneen - muusta kuin epäoikeudesta tai sen kokemuksista vainoineen ja piinoineen - miksei voi sanoa kuin kiinalaiset että katkeruuskin on vain pieni osa elämää ja kuuluu osana ihmisten tunnemaailmaan. Hyvin paljon asiooita seilaa tuolla luottamus vastaan epäluottamus- sektorilla. Kauniita ihania asioita lie helpompi esittää kuin surkeita - törmäyskurssille silloinkin joutuu jos jutut valheiksi osoittautuvat.
      Eikä kaikki naiset ja lapsetkaan ole suuhunpantaviksi syntyneitä. Edes kauppatavaroitkaan. Tai tusinoittain halvemmalla tyylistä markkinaromuakaan.

• Hyvää tekstiä. Erityisesti kosketti tuo, mitä sanottiin katkeruudesta tai kauniitten asioitten suosimisesta.
        Ikävätkään ominaisuudet tai luonteenpiirteet eivät koskaan ole koko ihminen. Yhdestäkin ihmisestä on löydettävissä paljon, kun vain malttaa etsiä, kutsua esiin.

• Olen vanhoja ikäviä asioita muistava.
        Halusin tai en.
        Tänään äitini täyttää 90-vuotta ja synttäreitä juhlitaan.

Mutta minä en mene missään
        tapauksessa niihin kekkereihin.

Äitini 80-vuotis juhliin minua ei kutsuttu.
        Kaikki muut kylläkin.

On kymmenen vuotta kulunut ja vieläkin olrn katkera siitä, kun en kelvannut muiden joukkoon.

Nyt sen kerroin järjestäjälle, sisarelleni.
        Hän ihmetteli pitkävihaisuuttani.

Kunnioitin iäkästä äitiäni jo viimeviikolla kukin ja kortein.

• Bengalitikku

Tekee mieli tarttua tuohon sisaresi ihmettelyyn.
        Minäkin ihmettelen välillä, että mieltenpahoittajat osaavat loukkaavan käytöksen ja tuon käytöksen jälkeen vielä syyllistää kohteensa.
        Vihainen, pitkävihainen. Totta helvetissä tuollaisessa tilanteessa, jos yhtä lasta syrjitään, vaikka olisi ikää tai syy, mikä vain, rupeaa harmittamaan ja pitkään.
        Tuo on ihan sukua koulussa tai työpaikoilla harrastettavalle sakinhivutukselle,
        mitä en ole koskaan ymmärtänyt tai hyväksynyt.
        Muistohan kertaantuu aina syntymäpäivänä.
        Miten tuollaista voi unohtaa?

• Tarkkana-vieraissa
        2lesken kirjoitti:

Olen vanhoja ikäviä asioita muistava.
        Halusin tai en.
        Tänään äitini täyttää 90-vuotta ja synttäreitä juhlitaan.

Mutta minä en mene missään
        tapauksessa niihin kekkereihin.

Äitini 80-vuotis juhliin minua ei kutsuttu.
        Kaikki muut kylläkin.

On kymmenen vuotta kulunut ja vieläkin olrn katkera siitä, kun en kelvannut muiden joukkoon.

Nyt sen kerroin järjestäjälle, sisarelleni.
        Hän ihmetteli pitkävihaisuuttani.

Kunnioitin iäkästä äitiäni jo viimeviikolla kukin ja kortein.

Niin. Oletko miettinyt, MIKSI sinua ei kutsuttu "juhlimaan"?
        Olisiko syy ollut siinä alkomahoolin käytössäsi?
        He pelkäsivät pahinta?

Sitä paitsi jos on kysymys perheen jonkun jäsenen tasavuosista, eihän silloin mitään kutsuja lähetetä. Häh!
        Naurettavaa ajatellakin.
        Juhliin mennään kuten perheenjäsenten kuuluu mennä. Tai olla menemättä. Ei pakollista.

Itse en ole kutsutellut omia pyöreitäni. Mutta porukka on osannut tulla kutsumattakin.
        Pitäähän suvulla olla omaakin aivotoimintaa eikä toimia "ohjekirjojen" mukaan.

• Bengalitikku

No. Mietis. Jotkut haluavat isot galaasit ja kaikki mukaan.
        Toiset haluavat juhlia lähisuvun piirissä, pienemmästi, jopa kaikki seremoniat.
        On niitä kirjoittamattomia toiveita, joista varmaan "ohjekirjoissa" on.
        Mutta luulen, että noita verukkeita voi olla ihan mitä vain, jos ihmiset haluavat sellaista harrastaa, jopa valheita. Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia.
        Mielestäni alko ei voi olla syy.
        Aika monenlaisissa juhlissa tarjotaan jotain jossain vaiheessa, åienesti tai isosti.
        En ihmettele, jos aloittaja on ollut loukkaantunut. Jokaisella on ylpeytensä.
        Mutta työntäisin häntä kaikkiin mahdollisiin kekkereihin jatkossa ja tukisin häntä siinä, että muut ovat väärässä. Se kandeis näyttää. Muistuttaa ei kannata, kun sehän on vettä hanhen selkään.
        Eli nyt nokka pystyyn.
        Unohtaa ei tarvitse, mutta katkeruudesta vege.

• Bengalitikku kirjoitti:

Tekee mieli tarttua tuohon sisaresi ihmettelyyn.
        Minäkin ihmettelen välillä, että mieltenpahoittajat osaavat loukkaavan käytöksen ja tuon käytöksen jälkeen vielä syyllistää kohteensa.
        Vihainen, pitkävihainen. Totta helvetissä tuollaisessa tilanteessa, jos yhtä lasta syrjitään, vaikka olisi ikää tai syy, mikä vain, rupeaa harmittamaan ja pitkään.
        Tuo on ihan sukua koulussa tai työpaikoilla harrastettavalle sakinhivutukselle,
        mitä en ole koskaan ymmärtänyt tai hyväksynyt.
        Muistohan kertaantuu aina syntymäpäivänä.
        Miten tuollaista voi unohtaa?

Bengal
        Se on niin tavallista monen tuntemani ihmisen kohdalla.

Ensiksi mitätöidään ja
        ylenkatsotaan joku joukosta.
        Se olin minä.

Jossain vaiheessa myöhemmin sitten sanotaan, että sorry vaan, taisin ylireagoida sen kutsumattomuuden kanssa.

Ja heti perään näytetään albumillinen synttärikuvia.

Verukkeita löydetään aina mistä milloinkin.
        Olen siis huonompi, köyhempi, luuserimpi heidän rinnallaan.

Helpoin ratkaisu olisi ollut, että kutsutaan joukkoon.

Olisin itse saanut päättää menenkö vai en.

Ei olisi jäänyt katkeruutta.

• Tarkkana-vieraissa kirjoitti:

Niin. Oletko miettinyt, MIKSI sinua ei kutsuttu "juhlimaan"?
        Olisiko syy ollut siinä alkomahoolin käytössäsi?
        He pelkäsivät pahinta?

Sitä paitsi jos on kysymys perheen jonkun jäsenen tasavuosista, eihän silloin mitään kutsuja lähetetä. Häh!
        Naurettavaa ajatellakin.
        Juhliin mennään kuten perheenjäsenten kuuluu mennä. Tai olla menemättä. Ei pakollista.

Itse en ole kutsutellut omia pyöreitäni. Mutta porukka on osannut tulla kutsumattakin.
        Pitäähän suvulla olla omaakin aivotoimintaa eikä toimia "ohjekirjojen" mukaan.

Tarkkana
        Juhlat olivat kylpylän kabinetissa ja lähes kaikki olivat kuulemma ottaneet drinksuja, enemmän ja vähemmän.

Juhlat olivat sisareni suunnitelleet äidillimme yllätyksenä.
        Varanneet juhlaväelle huoneet, tarjoilut ym.

Siellä siis olivat neljä sisartani lapsineen ja tietty syntymäpäivä sankari.

Äitimme ei tiennyt salajuhlista mitään, kun hänet aamulla haettiin kotoa ja kuljetettiin 100 kilometrin päähän juhlapaikalle.

Nämä kaikki kerrottiin minulle paljon paljon myöhemmin.

Äitini oli ainoa joka oli kysynyt ja ihmetellyt, missä on hänen nuorimmainen tyttärensä.

• Bengalitikku

Sanoisinpa näin Sulle.
        Mielestäni jokainen on joissain asioissa huono ja toisissa parempi kuin joku muu.
        Sinullakin on varmaan taitoja, joita muilla ei ole.
        Jokainen voi olla köyhempi suhteessa johonkin toiseen, melkeinen jokainen olisi voinut saada enemmän aikaan. Jotkut ihmiset ovat piirun vahvempia tai määrätietoisempia. Mutta mikään näistä ei tee toista huonompaa ihmisenä kokonaisuudessaan.
        Tuo äitisi taisi sentään olla kartalla ja veikkaan, että hän oli pahoillaan puolestasi. Saattoipa olla taustalla juhlien ajan ja näki sisartesi käytöksen.
        Ei anteeksi tarvitse antaa, mutta siedätystä vaatii.
        Sinuna menisin rymisten seuraaviin juhliin ja kun juomat eivät ole ongelma, voit olla sellainen kuin olet. Minusta tuntuu, että hyväksyt kyllä itsesi ja sehän riittää.
        Nokka pystyyn jatkossa. Ja mukaan.

• Mammani tapasi sanoa että sitä tikulla silmään joka vanhoja muistelee.
      Minä en ole koskaan ollut samaa mieltä.
      Vanhat vääryydet eivät unohdu koskaan ja katkerat muistot saattavat pulpahtaa esiin kuin happamet karkit makeismaljassa. Niistä kannattaa puhua, niitä kannattaa käsitellä ja jos ne lakaisee vain maton alle, painaa alas mielen syövyksiin niin ne voivat aiheuttaa psykosomaattista oireilua tai jopa ihan oikeita sairauksia.
      Katkeruudessa ja ikävissä muistoissa ei kannata velloa eikä antaa niiden hallita ajatuksiaan, mutta kieltäytyä käsittelemästä niitä kunne pulpahtavat esiin voi olla jopa terveydelle vaarallista.

• Palo

Mitä se tarkoittaa, että tikulla silmään?

Olen kysynyt myöhemmin, miksi minua ja miestäni ei kutsuttu äitini synttäreille.

Selitys oli melko lavea.
        Ne pidettiin kylpylässä ja siellä yövyttiin omalla kustannuksella,.
        Vissisti ajattelivat että eihän se pariskunta voi tulla autottomana ja liekö rahaakaan yöpymiseen ja lahjaan.

Olimme silloin molemmat työssä, joten selitys ontui pahasti.

Nyt kymmenen vuotta myöhemmin olisin kelvannut, kun oletettiin minun hoitavan veljeni kuljetuksen.ym.

En tätä asia nyt jatkuvasti vatvo.
        Se vain tuli esiin ja kerroin kieltäytymisen syyn.

Kun äitini täyttää 100 vuotta, menen juhliin.

• 2lesken kirjoitti:

Palo

Mitä se tarkoittaa, että tikulla silmään?

Olen kysynyt myöhemmin, miksi minua ja miestäni ei kutsuttu äitini synttäreille.

Selitys oli melko lavea.
        Ne pidettiin kylpylässä ja siellä yövyttiin omalla kustannuksella,.
        Vissisti ajattelivat että eihän se pariskunta voi tulla autottomana ja liekö rahaakaan yöpymiseen ja lahjaan.

Olimme silloin molemmat työssä, joten selitys ontui pahasti.

Nyt kymmenen vuotta myöhemmin olisin kelvannut, kun oletettiin minun hoitavan veljeni kuljetuksen.ym.

En tätä asia nyt jatkuvasti vatvo.
        Se vain tuli esiin ja kerroin kieltäytymisen syyn.

Kun äitini täyttää 100 vuotta, menen juhliin.

Oletan että se tarkoittaa vain sitä että vanhoja vääryyksiä ei kannata muistella. Vanha sananparsi.

• Unohdus-paras-pulssi

Joka vääriä muistelee, se toisinajattelijoiden vankileirille heti.
        Elämä on tänään.

• tööttt

- asioitten oikeellisuudesta monet eri mieltä niin kuin väärien vitosten kirjosta . Ei mun äitikään koskaan kuulunut mihinkään huumerinkeihin enkä iknä edes kuullutkaan ett' olis jemmannu arvonsa menettäneitä rupliakaan minnekään varastoihin vaikka venäläisiäkin naapureita hänelläkin edellisessä asunnos ennen menehtymistään.

• kysynn

Ihmisten kuollessa aina jokin ajanjakso päättyy - samalla osa seutukunnan historiikkiä.
      Onneksi harvassa lienee niitä jotka esm vanhusten kuollessa ovat vaatimassa kuolleiksi julistettujen uudelleen henkiin herättämistä,
      Jokseenkin samalta kuulostaa jos exmies tulisi vaatimaan ett' minun äitini henki ja sielu-milloin se sinussakin herää
      tai viisi aikanaan orvoiksi pieninä poikina jäänyttä veljeätulisi vaatimaan että sinun täytyy pystyä olemaan äiti meille kaikille jos ja kun elo ollut laitapuolen varjostamaa
      - ei enää jaksa eikä tarvitse juosta elämänsä loppuun asti eikä edes siihen enää pystykään.
      Rahasta puhumista yleensä pidetään typeränä syntisyytenä - paljonkohan maailmanmatkaajat
      minunkin nimissäni ennättäneet kiinnnevelkaa tehdä - aikakin rahastojen arvosta sulanut ylipuolet pörssien keinunnassa - mit' vieläkin vain velkaa elämälle?

• lannentarkkailija

2lesken--Oletan että se tarkoittaa vain sitä että vanhoja vääryyksiä ei kannata muistella.///

tuota juuri tarkoitin..onhan paljon kevyempi elaa,,jos ei kanna mukanaan menneitten sukupolvienkin tekemia virheita..jo Hyva Kirjakin sanoo...riittaa kullekkin paivalle oma murheensa..

• Mielikki.m

Jos tuntee tulleensa väärin ja huonosti kohdelluksi saa olla vihainen. Kun antaa oikeutetun vihan tunteen tulla se viimein häviää itsestään.
      Jos hiljaa painaa sisimpäänsä kaiken se sairastuttaa katkeroittaa.
      Joskus olen huomannut näiden kilttien ihmisten olevan hyvinkin salavihaisia.
      Eihän menneitä vääryyksiä pidä koko ajan vatvoa mielessään, jokin asia voi tuoda ne tilapäisesti pintaan.

• armonmekinansaitsemme

miel..Eihän menneitä vääryyksiä pidä koko ajan vatvoa mielessään, jokin asia voi tuoda ne tilapäisesti pintaan.////voi tuoda,,,mutta silti ne on parasta antaa menna ja unohtaa..itseaan siina armahtaa..

• vfihimsf

- mielisairaudet ovat joskus vaikeita
      -jos omassa suvussakin niitä hitler-tyyppisiä ihmisrodun jalostajia enempiki niin kyllä on leikki kaukana niistäkin hommista - välilä elo menny niin lasten kuin huumejätkienkin kanssa kuin kilpajuoksuksi kuoleman kanssa.

• e.lä.mä

Hyvä aloitus mutta vastaus keskeytyi ja tiedän miksi, en halua pahoittaa mieliä.

Hyvää jatkoa.

• vfihimfs

- niinpä. Milloikahan päättyis verten lento. Siihen aikaan kun kaikenmaailman kulttuuri- ja yhteiskunta- ja uskontosodat pahimmillaan - tein Eulle anomushakemuksen oman veriyhmäni, joita ihmisiä 15% maailman ihmsistä, oikeudesta päästä hoitoon silloin kun kyse on esm rh- immunisaatiosta kun veret huumejätkien toimesta läärätty sekaisin.

• korppismiettii

Olen ollut viime päivinä vahvasti aiheen keskiössä.

Eilen kysyin itseltäni "mikä minussa on vikana".

Esikoinen sanoi, että "ei sinussa mitään vikaa ole, mutta suorasanaisuuttasi voisit kontrolloida.

Sen toki tiesinkin, sanon asiat niin kuin koen.

Eilen kaupan kassaneiti veti herneet nenään kun sanoin pojalle, miksi se nyt nuo jugurtit tuonne latoo ja näytin kassalle, että laita vain hihnalle. (ilmeisesti tapa jotta jugurttipurkit eivät rikkontuisi).

Mutta pääasiaan. Eksäni on ollut kaupungissa viikonlopun ajan. Molemmat poikani ovat viettäneet aikaa isänsä kanssa ja asuneet luonani. Lähetin eksälle ja hänen kumppanilleen kutsun iltaa istumaan tänne mökille. Kuopus sanoi, että isä ei vastannut ja vaihtoi puheenaihetta.

Olemme toki nähneet ja jutelleet aivan normaalisti esikoisen häissä ja anopin hautajaisissa. Nyt vanhat haamut ovat palanneet väliimme. Eilen törmäsimme kaupungilla toisiimme. He olivat vaivautuneen näköisiä ja lähtivät tervehtimisen jälkeen kävelemään pois.

Minä en jaksa pitää vihaa tai muistella vanhoja riitojamme. Minusta kahden pojan vanhempina meidän pitäisi pystyä puhumaan keskenämme. No, tiedänhän toki, että eksäni osaa täysin sulkeutua. Ei ole mitään puhuttavaa.

Esikoinen sanoi minulle. Äiti anna olla, unohda. Kyllä on vaikea unohtaa. Haluaisin vain, että meillä olisi edes puhevälit. Ei ole.

Niin, mitä vikaa minussa on?

• HY09UYBgf

Olet ollut ja olet edelleen palstan ilkein. Syöpäpotilaat eivät unohda.

• HY09UYBgf kirjoitti:

Olet ollut ja olet edelleen palstan ilkein. Syöpäpotilaat eivät unohda.

HYO
        Nyt olen todella utelias.
        Jotain kaameaako on tapahtunut, mitä syöpäpotilaat eivät unohda?

• korppis11
        2lesken kirjoitti:

HYO
        Nyt olen todella utelias.
        Jotain kaameaako on tapahtunut, mitä syöpäpotilaat eivät unohda?

Siili ei unohda. Syöpäpalstan Lusiina.

• Entä jos kyse ei ole ollenkaan sinusta , korppis ?

Pojat tahtovat olla isänsä kanssa, miesten kesken, jos häntä harvoin näkevät ja ellei "vanhapari" ota kutsuasi vastaan, heillä voi olla muuta tai sitten eivät tahdo viettää iltaa juuri sinun kanssasi.
        Eivätkö pojat ole jo aikuisia ja molemmilla on kumppanit ? Eivät vanhemmat silloin ole enää kovin isossa roolissa heidän elämässään ja jos he vanhempiaan tahtovat tavala, siihen ei kai tarvita yhteisiä palavereita enää...

Itse en tahtoisi viettää iltaa eronneiden puolisoitten kanssa, vaikka välit ovat muodollisen hyvät joka suuntaan. Lastenlasten synttärit ja suvun muut tilaisuudet menettelevät hyvin, koska niissä ollaan sivuroolissa.

• Ihmetteleekö-muut

En ihmettele pätkääkään, ettei korppiksen ex ja hänen uusi huomattavasti parempi puolisonsa tahdo olla missään tekemisissä korppiksen kanssa.

• korppishyvääyötä
        demeter1 kirjoitti:

Entä jos kyse ei ole ollenkaan sinusta , korppis ?

Pojat tahtovat olla isänsä kanssa, miesten kesken, jos häntä harvoin näkevät ja ellei "vanhapari" ota kutsuasi vastaan, heillä voi olla muuta tai sitten eivät tahdo viettää iltaa juuri sinun kanssasi.
        Eivätkö pojat ole jo aikuisia ja molemmilla on kumppanit ? Eivät vanhemmat silloin ole enää kovin isossa roolissa heidän elämässään ja jos he vanhempiaan tahtovat tavala, siihen ei kai tarvita yhteisiä palavereita enää...

Itse en tahtoisi viettää iltaa eronneiden puolisoitten kanssa, vaikka välit ovat muodollisen hyvät joka suuntaan. Lastenlasten synttärit ja suvun muut tilaisuudet menettelevät hyvin, koska niissä ollaan sivuroolissa.

En toki valita poikieni käytöstä.
        Tänään esikoinen on hemmotellut minua. Grillasi ihanat pihvit ja juuri nyt tiskaa. Kuopus palasi Kuopioon sillä työ kutsui.

Niin sukujuhlissa luonnollisesti ollaan erilaisia, siellä moni teeskentelee, mutta onhan tämä pari istunut ennenkin iltaa kanssani mökillä silloin alkuaikoima kun aloittivat seurustelunsa.

Ongelmat alkoivat kun appiukko kuoli. Olin apen suosikki. Olen toki joskus avautunutkin siitä. Olin myös kihlautunut eikä se ollu mieluista ex-suvulle. Anoppi hyökkäsi minua vastaan jne. jne.
        Minä olin kuitenkin se, joka istui anopin kuolinvuoteen vieressä ja kun hän kuoli puin hänet arkkuun.

No, toisaalta exsän kumppanin liikkuminen hänen sairauksiensa vuoksi rajoittaa heidän osallistumisia illanviettoihin.

No, istuimme grillipaikan terassilla syömässä esikoisen kanssa kun iltakone lensi aivan mökkimme yli. Vilkutimme exälle ja hänen kumppanilleen hyvästiksi hymyillen koivujen katveesta ; )

• se.ummes.oleva
        korppishyvääyötä kirjoitti:

En toki valita poikieni käytöstä.
        Tänään esikoinen on hemmotellut minua. Grillasi ihanat pihvit ja juuri nyt tiskaa. Kuopus palasi Kuopioon sillä työ kutsui.

Niin sukujuhlissa luonnollisesti ollaan erilaisia, siellä moni teeskentelee, mutta onhan tämä pari istunut ennenkin iltaa kanssani mökillä silloin alkuaikoima kun aloittivat seurustelunsa.

Ongelmat alkoivat kun appiukko kuoli. Olin apen suosikki. Olen toki joskus avautunutkin siitä. Olin myös kihlautunut eikä se ollu mieluista ex-suvulle. Anoppi hyökkäsi minua vastaan jne. jne.
        Minä olin kuitenkin se, joka istui anopin kuolinvuoteen vieressä ja kun hän kuoli puin hänet arkkuun.

No, toisaalta exsän kumppanin liikkuminen hänen sairauksiensa vuoksi rajoittaa heidän osallistumisia illanviettoihin.

No, istuimme grillipaikan terassilla syömässä esikoisen kanssa kun iltakone lensi aivan mökkimme yli. Vilkutimme exälle ja hänen kumppanilleen hyvästiksi hymyillen koivujen katveesta ; )

valehtelet niin paljo et vaginasi pölisee

• korppishuomenta

• Arvaa keitä säälin? Poikiasi. On surullista, että lapsemme joutuvat maksamaan vanhempiensa erheistä. Kenenkään puolelle en asetu tässä tilanteessa, oikeastaan vain lasten.

Joko Kajaanin Runoviikko meni? Joskus olin mukana, Eino Leino -talolla, ja siellä isossa salissa, oliko nimi Kaukametsä? Asuin hotellissa keskellä kaupunkia, Sokos-hotelli, nimeä en enää muista.
        Samanlainen helleviikko, kuin nytkin.

• suvenkorento12 kirjoitti:

Arvaa keitä säälin? Poikiasi. On surullista, että lapsemme joutuvat maksamaan vanhempiensa erheistä. Kenenkään puolelle en asetu tässä tilanteessa, oikeastaan vain lasten.

Joko Kajaanin Runoviikko meni? Joskus olin mukana, Eino Leino -talolla, ja siellä isossa salissa, oliko nimi Kaukametsä? Asuin hotellissa keskellä kaupunkia, Sokos-hotelli, nimeä en enää muista.
        Samanlainen helleviikko, kuin nytkin.

Moiks!

Ruonoviikko oli ja meni jo heinäkuun alussa. Asuitte Sokos Hotelli Valjuksessa.

Älä sääli "lapsiani" aikuisia miehiä ja tietävät totuuden tapahtumien kulusta. Kun he olivat lapsia, ei ollut ongelmia. Ongelmat syntyivät kuten jo kirjoitin appiukkoni kuoleman jälkeen. Hän oli suvun vahva boss, exsäni otti hänen paikkansa ja se johti yhteenottoihimme. Kaikki alkoi kuten monessa muussakin suvun riidoissa rahasta.

• korppis kirjoitti:

Moiks!

Ruonoviikko oli ja meni jo heinäkuun alussa. Asuitte Sokos Hotelli Valjuksessa.

Älä sääli "lapsiani" aikuisia miehiä ja tietävät totuuden tapahtumien kulusta. Kun he olivat lapsia, ei ollut ongelmia. Ongelmat syntyivät kuten jo kirjoitin appiukkoni kuoleman jälkeen. Hän oli suvun vahva boss, exsäni otti hänen paikkansa ja se johti yhteenottoihimme. Kaikki alkoi kuten monessa muussakin suvun riidoissa rahasta.

Raha on monen pahan alku ja juuri tässä maailmassa. En tunne menneisyyttäsi, anteeksi jos pahoitin mielesi.

• mummuäks

- joskus elo on kuin paiseitten puhkomista - arpikudoksiinkin syöpää kehittyä
      - ei ihan elämänohjeiksikaan kaikk tanssimusa lie riittävää
      - vanhojen tautien aktivoituessakaan tai kukkaislasten lemmenlurituksissakkaan.

• e.lä.mä

Aloitin vastaamaan aloitukseen vastaus oli melkein valmis kun esille tuli tuli jotain ja luvut sek. kun yhteys päättyy ajattelin katson mitä tapahtuu yhteys loppui ei muuta kuin alku tunnus sana ja kone käyntiin ja siitä nettiin. Nyt tässä huoneessa on sopiva lämpö täytyi laittaa koneet käyntiin.

Myös nyt jälkeenpäin tuli suuri kuva jossa haluttiin että ota langatonyhteys, minulla tämä on tavallinen isopöytäkone valokaapelilla omakotitalossa, itse maksoin asennuksen.

Langaton puhelinyhteys kyllä on myös netissä, mutta tässä? Osaako joku vastata, lapseni ovat ammattilaisia en kuitenkaan halua kysyä.

• e.lä.mä
    • e.lä.mä

Suomesta pois lähes 50 vuotta tuntuu sydämmessä näkien koko elämän kokonaisuuden tuntien olevan suomalainen. Lapseni puhuvat suomea kuin suomalainen lapsenlapseni eivät.

Opetusta kotikielessä ei tarvita ei myöskään ruotsinkielen opetusta suomessa.

• e.lä.mä
    • e.lä.mä

Muistot eivät kuole kun aivot toimivat.

Elämä on rakas,

• Kyllä minä mielelläni allekirjoittaisin tuon aloituksen filosofian siitä että helpompi elää ellei muistele vanhoja.
      Muttakun…
      Minkäs teet itsellesi joka ei jaksa hyväksyä vääryyksiä jotka ovat tapahtuneet omalle tai esim. omien lasten osalle ja vaikka ne ei ole asioita jotka pyörivät päässä koko aikaa tai edes usein, niin kun ne tulevat niin ne satuttavat aina uudelleen? Varsinkin kun kysymys on asioista joista on jo keskusteltu ja yhteistä säveltä ei ole löytynyt? Tai että edes ottaa asia uudelleen esille koetaan loukkauksena tai riidan hakemisena?

Minullakin pari asiaa menneisyydessä jotka eivät ole loppuun saakka käsiteltyjä, mutta jatkokäsittelyt ovat johtaneet vain riitaan. Molemmissa tapauksissa kysymys on perinnöstä. Toisessa omastani, toisessa lasteni perintöosuuden kieltämisestä. Kummassakain tapauksessa rahasummat ovat olleet vaatimattomia ja emme ole päässeet keskuteluissa minnekään, paitsi loukkaantumisiin ja puhumattomuusjaksoihin. Ei olisi saanut kyseenalaistaa. Toisaalta lasten kanssa päätettiin että ei tehdä asiasta oikeusjuttua.

Olen päätynyt loppujen lopuksi olemaan puhumisväleissä kaikkien osapuolien kanssa, mutta samaa sinisilmäistä luottamusta on tule koskaan tuntemaan ihmisiin joihin olin täysin luottanut.

• Nuo perintöasiat ovat joskus kimuranttisia.
        Kun äitini kuoli 27 vuotta myöhemmin, kuin isänä (heillä ikäeroa 20 v., äitini siis nuorempi), koomisinta oli, kun eräs henkilö, jota en ollut koskaan tavannut, tai tulisin tapaamaankaan, soitti ja kysyi, milloin rahat ovat tilillä. Että sellaisia ihmisiä sukupuussa.

• se-oli-vain-elämää

Meneisyyden kipeitten asioitten / muistojen kanssa on vain jatkettava elämää,
      ei niistä ikinä ihminen pääse irti,
      mutta,
      ihminen voi keskittyä muitelemaan vain hyviä asioita,
      sillä onhan jokaisella ihmiselllä myös hyviä muistoja,
      niitä voi aina korostaa
      jotta jaksaa elää loppuelämän niin hyvin kuin se on mahdollista,

• on-SärkynytSieluniKannel
    • Sinulta siis puuttuvat ääkköset, mistä kirjoitat?

Joka suvulla lienee niitä arpisia haavoja, meillä jo aika vanhoja, siis 100 vuotta vanhoja. Katselin dokumenttia Espanjasta ja Francosta. Siellä asiat ovat tapahtuneet paljon myöhemmin. Todella verinen se historia. Eivät ole helppoja missään maassa, kun on veli veljeä vastaan. Tarinat kulkevat isältä pojalle, äidiltä tyttärelle.

• Psykoterapeutitar

Onneksi on suvut, jotka eivät yhteyttä pidä! Olemme sisareni kanssa täysin ulkopuolisia. En tiedä sukujeni vaiheista oikeastaan yhtään mitään. Ei ole koskaan ollut mitään, mistä olisi joutunut luopumaan. Eikä tarvitse olla katkera mistään. Voi vain ajatella, että jotakin jossakin!

• lannenhunttari

korento.......kirjoitan kanatan maalta....tosin kylla ahkerasti vierailen kot-suomessa ,,melkein vuosittain nykyaan..
        niin noissa perintiasioissa usein tulee se immeisen pimmee puoli nakymaan niin kirkkaasti.. valitettavasti

• lannenhunttari kirjoitti:

korento.......kirjoitan kanatan maalta....tosin kylla ahkerasti vierailen kot-suomessa ,,melkein vuosittain nykyaan..
        niin noissa perintiasioissa usein tulee se immeisen pimmee puoli nakymaan niin kirkkaasti.. valitettavasti

Kaukaa kirjoitat, mukavaa, että muistat sukusi juuret, Suomi on hyvä maa, sen huomaa aina, kun kauempaa katselee.
        Kuten sanoit, kun rahasta on kysymys, paljastuu usein se ihmisen pimeämpi, ainakin ahneempi puoli.
        Kaikkea hyvää sinne Kanadaan, sinne meni aikanaan paljon suomalaisia. Puolisoni joskus työasioissa vieraili Thunderbayssa, jollain pienellä potkurikoneella Torontosta sinne lentelivät.

• "Anna arpisten haavojen olla, niitä auki et repiä saa...." , harmittaa vietävästi, kun en kodinvaihdon yhteydessä löytänyt paikkaa tornille, jossa oli vahvistin, levysoitin, Cd-soitin ym. Myin levysoittimen, ja kasan LP-levyjä, myös tuo A.Aimon kuolematon biisi..

Kadun syvästi, olisi ennemmin pitänyt hävittää kirjasto.

• e.lä.mä

Muutot voivat viedä aivot, siis mitä pitäisi vaalia.

Muistot vain tulevat kun kuolema lähestyy---aika on lyhyt, miksi pitäisi olla hiljaa ja niellä paska????

Paloma kiitos kirjoituksesta.

Elämä ei kuole jatkuu aina toisessa ulottuvaisuudessa johon ei ole yhteyttä.

• Täällä ei kenties haluttaisi Raamattua siteerattavan, mutta olkoon...
      Jotenkin se niin muistini mukaan menee, että :"lapsemme aina kolmanteen polveen saakka...."

Syvästi toivoisin, että ainakaan lapsenlapsemme eivät enää kantaisi esi-isiensä taakkaa, vaan olisivat kaikesta vapaita, luomaan oman historiansa, omien jälkeläistensä muisteltavaksi. Aamen!

• e.lä.mä

Raamattu on mikä kirja tahansa historiassa-----Uskonto kulkee vain rahan perässä oli se mikä tahansa.

• e.lä.mä

Vain apina uskoo rahaan!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7969
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe