Törkeä rattijuopumus

Kadun

Eli siis puhalsin tarkkuusmetriin 0.61,mitrn kauan kestää käsittely ja mikähän mahtaa olla rangaistus? Olen endikertalainen ja kadun tekoani, ei ollut ajatustakaan että olen niin kännissä, morkkis on jo eli ei mitään törky viestejä vaan asiallista tietoa. Tarvitsen autoa melkeinpä koko ajan, joten miten ajokiellon määräytyminen saadaan mahdollisimman minimiksi?

13

1259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurrrrristi

Koska myönnät syyllisyytesi, niin kannattaa heti suostua siihen, että asia käsitellään kirjallisessa menettelyssä, se nopeuttaa prosessia, jolloin siitä päätetään jo ennen joulua.
      Törkeässä rattijuopumuksessa minimirangaistus on 60 päiväsakkoa, maksimi 2 vuotta vankeutta. Jos et sakoilla selviä, niin ensikertalaisena tulee todennäköisesti 3-4 kuukautta ehdollista vankeutta ja mahdollinen oheissakko.
      Ajokiellon pituus on vähintään kolme kuukautta. Ajokielto voidaan määrätä myös ehdollisena, mutta se on melko harvinaista.

• alkuper

Miten ehdollinen tuomio toimii ei tartte kuitenkaan vankilaan mennä? Onko vain sakko, tai siis jos käyttäydyn sen aikana oikein niin häviää?

• jurrrrristi

Ehdollinen tuomio tarkoittaa, että siinä silitetään vain päätä. Sakko on konkreettinen rangaistus, ajokielto ei ole rangaistus vaan turvaamistoimenpide.
        Poliisilla on kymmeniä eri rekistereitä, joissa rötöstelyt näkyvät eri pituisia aikoja, muutamissa ne poistuvat vasta rekisteröidyn kuoleman jälkeen.

• lukekaalakia

Karkea veikkaus, koska rangaistuskäytäntö vaihtelee eri puolella Suomea, on tuomioksi 20 pvää ehdollista vankeutta ja oheissakkoa 40 päiväsakkoa. Ajokielto 8 kk.

• Suottaap

nuo laki-immeiset osata aikanaan raipat määritellä, mutta enskertalaisena saat ehtoollista, sakkorangastuksen ja ajokieltoa muutaman kuukauden, riippuen miten törttöilit ja mihin aikaan. Ei lakinikkareita kiinnosta tarvitsetko autoa päivittäin vai et. Jos se silleen olisi niin kaikki rattijuopot tarvitsisivat autoa 24/7. Soot puheesi pitänyt ja nyt on lain vuoro. Kaikkihan me kadumme jälkikäteen tekemiämme typeryyksiä.

• alkuper

Aamusta ajelin rauhallisella tiellä, miten kauan kestää että paperit tulee käräjiltä kotiin?

• Muutamakuukausi

Tuohon vastaaminen on vähän kuin vastaaminen kysymykseen paljonko on paljon. Riippuu niin paljon syyttäjän ja käräjäoikeuden jutturuuhkasta. Kuitenkin, oikeuskäytännön mukainen ajokielto törkyratista on 6 kk ja siitä ylöspäin, lain mukainen minimi on 3kk. Kyllä prosessiin muutama kuukausi menee ainakin. Jos ajo-oikeus on työn vuoksi välttämätön, voi ajokielto olla hieman lyhyempi kuin mitä se muutoin olisi. Alkolukon saat heti, jo väliaikaisen ajokiellon aikana, jos sellainen haluat (kallis, mutta jos ajo-oikeus on tosi tärkee, niin kannattaa miettiä sekin vaihtoehto).

Meillä päin ensikertalainen noilla spekseillä eli 0,61 milligrammaa olisi vankeutta noin 30 päivää ehdollisena, noin 20 päiväsakkoa oheissakko ja ajokielto noin 7 kuukautta.

• alper

Tämä tapahtui itäsuomessa. Tuleeko minulle pelkästään sakkoja, jos joudun ajamaan autoa?

• rautalankaavähäsen

Täh? Mitä tää tarkoittaa? "Tuleeko minulle pelkästään sakkoja, jos joudun ajamaan autoa? "

Siis, törkyratista voidaan tuomita pelkkä sakkokin, mutta se on harvinaista (ja minimi on 60 päiväsakkoa). Silloin pitää olla promillet IHAN alarajalla, ja lyhyt ajomatka. 0,61 milligrammaa on kuitenkin about sama kuin 1,39 promillea, joten vankeuden puolelle menee, on mun valistunut arvaus näitä asioita 15 vuotta pyöritelleenä. Jos tuomitaan ehdollista vankeutta, niin sen kanssa tuomitaan myös (ainakin meillä päin) vakiintuneesti oheissakko, koska ehdollinen vankeus "ei ole mitään", ja "päänsilitystä", niin kuin joku jo ylempänä vastasi.

Rangaistuksen ja ajokiellon (joka ei ole rangaistus vaan turvaamistoimi) mittaamisella ei ole tekemistä keskenään. Eli, et voi lyhentää ajokieltoa sillä, että pyytäisit ankaramman rangaistuksen. Ajokiellon mittaamiseen vaikuttaa se, miten päissäsi olit, ja se onko ajo-oikeus työn tai vastaavan syyn vuoksi V ÄLTTÄMÄTÖN. Se, että ajokielto haittaa elämistä, ei ole peruste lyhentää.

• jurrrrristi

**** Tuleeko minulle pelkästään sakkoja, jos joudun ajamaan autoa?*****

Jos tarkoitat sitä, että saatko pelkästään sakkoja, jos kärähdät kortitta-ajosta ajokiellon aikana, niin sakkoja tulee. Ensimmäisestä kärystä 30 päiväsakkoa ja jokaisesta seuraavasta aina 4 päiväsakkoa lisää, kunnes poliisi ei enää sakota, vaan joudut käräjille. Siellä luetaan vankeutta.
        Lisäksi jokaisen käryn jälkeen aina uutta ajokieltoa vanhan päälle. Auto voidaan myös takavarikoida rikoksentekovälineenä ja tuomita valtiolle.

• Hmmmmmm

Osaisitteko sano mitä mulle on luvassa?

Poliisi pysäytti noin 400metrin ajomatkan jälkeen ja puhallutti tilanteessa 1.17 promillea. Poliisilaitoksella oli sitten vielä jälkipuhallutus, jossa tulos näytti 0.53mg/l eli juuri törkeän rattijuopumuksen rajaa. Liikenteen vaarantamistakaan ei tullut ja en ole ollut poliisien kanssa tekemisissä aikaisemmin. Kuulustelut oli heti seuraavana päivänä ja sanottiin, että varmaankin kesän jälkeen tulee päätös.

Nyt tuli rikosseuraamuslaitokselta kutsu haastatteluun, jossa laaditaan selvitys tuomioistuimelle käsittelyä varten (olen 20 vuotias).

• notaarina

Melkein samanlaisesta teosta tuomitsin 60 pväsakkoa joskus vuonna 00, kun olin notaarina käräjillä. Nuorena henkilönä tehty törkeä rattijuopumus ja lain mukainen minimirangaistus. Ajokielto taisi olla 8 kk.

• rangaistuksemittaamista
        notaarina kirjoitti:

Melkein samanlaisesta teosta tuomitsin 60 pväsakkoa joskus vuonna 00, kun olin notaarina käräjillä. Nuorena henkilönä tehty törkeä rattijuopumus ja lain mukainen minimirangaistus. Ajokielto taisi olla 8 kk.

Eli siinä oli jo juniorivähennys 1/4 mukana

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe