Vuokralla asuminen kannattaa

pohdinnanpaikka

Ikuinen kiistakysymys, kannattaako asua omassa vai vuokralla. Vuokralla asuessaan ei tarvitse maksaa kuin vuokra ja sillä saa kaiken tarvitsevan, myös mahdolliset korjaukset kun jotain hajoaa. Omistusasuja maksaa usein isoa lyhennystä vuositolkulla ja kun joskus myy kämppänsä voi olla, että arvo on alentunut niin että saa vähemmän käteen mitä on aikoinaan maksanut. Ajatellaan kaksi samanlaista kämppää, toinen omistusasunto jossa kk lyhennys 750€ ja toinen vuokrakämppä jossa kk vuokra 600, niin halvemmalla pääsee eikä ole mitään vastuita korjauksista tai muista. Jos taloyhtiö homehtuu voi helposti muuttaa muualle.

37

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimenomaan_näin

      Oma on aina oma. Jos vain on siihen mahdollisuus, siis vakituisempi työpaikka jolla on jatkuvuutta, niin kannattaa kyllä lähteä oman asunnon hankintaan. Omassa maksaa omastaan.

    • Justniin

      Ja se saatanan pankkilaina loppuu jossain vaiheessa, mutta kun se saatanan vuokra EI lopu koskaan...
      Kotimatkalla ajaessani on kyllä kunnan vuokrakämppiä ja niissä näyttää olevan monennäköistä kengän kuluttajaa mutta itse nauran joka kerta enemmän kun vuokralaiset makselevat toisten omistamia kämppiä

    • ne_sossut

      kunnan vuokrakämpissä asuvat eivät kyllä maksele toisten omistamia kämppiä...ne makselee Kela ja sossu elikkäs ne kertaalleen jo kämpät omistavat.

    • 2091

      Mistä saat vuokralle kunnon asunnon 600 €/kk. No kainuus on mutta sielläpä ei ole kauppoja ja työpaikkoja.

      750€/kk tekee 9000€ vuodessa ja sillä maksaa 200000 lainaa vuodessa. 10 vuotta ja sulla enää pieni laina, kun asunnon hinta kaksinkertaistunut.

      • työtä_pelkäävä

        > Mistä saat vuokralle kunnon asunnon 600 €/kk. No kainuus on mutta sielläpä ei ole kauppoja ja työpaikkoja.

        Kuulostaa erinomaiselta - ei ole pelkoa, että joutuisi työtä tekemään!

        Valitettavasti moni sossunelätti haluaa silti ns. ihmisten ilmoille, jopa Kehä I sisäpuolelle ja jostain ihme syystä heille pitää asunto sieltä järjestää, veronmaksajien piikkiin.


      • gfds
        työtä_pelkäävä kirjoitti:

        > Mistä saat vuokralle kunnon asunnon 600 €/kk. No kainuus on mutta sielläpä ei ole kauppoja ja työpaikkoja.

        Kuulostaa erinomaiselta - ei ole pelkoa, että joutuisi työtä tekemään!

        Valitettavasti moni sossunelätti haluaa silti ns. ihmisten ilmoille, jopa Kehä I sisäpuolelle ja jostain ihme syystä heille pitää asunto sieltä järjestää, veronmaksajien piikkiin.

        Joudut kyllä töihin, mutta et saa siitä palkkaa. Onkohan siis ihan viisasta...


    • Oma_tietenkin

      Kun jäät joskus elääkkeelle ei ole kivaa maksaa pienestä eläkkeestä esim. kaksiosta 600-800€ vuokraa, kun omistusasunnossa on 200€ yhtiövastike.

      • toivoryynänen

        Silloinkun pääset eläkkeelle niin asuntosi tarvitse kaikenmaailman putki-, ilmanvaihto, kylpyhuone-, homeremonttia. Onko sinulla halua tai pätäkkää maksaa se 60 000 € ?

        Jos olisit sijoittanut nuorena ja viisaana rahasi tuottavaan omaisuuteen, etkä asuntoon, niin voisit eläkeläisenä nauttia tuollaiset 70 000 € vuodessa nettona korkotuloja. Tuollaisista tuloista jää vuodessa vuokranmaksun jälkeenkin tuollaiset 40 000 € hurlumhei rahaa ynnä eläke päälle.

        200 € yhtiövastikkeet. Kyllä on taas Maalaisliittolaiset Isäntämiehet neuvoja antamassa. Minä jäin ns eläkkeelle jo noin 47 vuotiaana.


      • Maalaisliittolainen

        Voi rakas lapsi silloin kun me olimme nuoria sijoittamista ei oltu vielä keksitty ja eikä meillä nuorilla olisi rahaa ollutkaan sijoittaa silloin säästettiin omalle säästötilelle, että sai käsirahan siihen asuntolainaan. Asuntolainakaan ei ollut päivänselvä asia siihen tarvittiin usein vielä takaajia vaikka olisit raha-asiasi hoitanut hyvin. No se siitä nyt minulla on se oma asunto ja putkiremppakin on jo takana ja arvaa mitä? meidän taloyhtiö on ollut kaukaa viisas ja me olimme jo kauan sitte maksaneet yhtiövastikeen yhteydessä vähän ylimääräistä joten säästämällää se putkiremppakin tuli maksettua. Mukavia eläkepäiviä sinulle.


    • kunnossapito

      vuokralla hyvä asua, jos saa vuokrattua Hyvältä vuokrafirmalta !! Ne rempat...?? Kaikki vuokrafirmat ei välitä asuntojen/ talon kunnossapidosta, - ei sitten hönkäsen pöläystä...., koettaa siinä sitten "viihtyä"???

    • niinvai

      se on ihan media kusetusta, … että vuokralla-asuminen kannattaa ??

    • vuokra.olisi.vaihtoehto

      Muualla maailmassa vuokra-asuminen on kohtuuhintaisena järkeväkin vaihtoehto omistusasumiselle, esimerkkinä euroistaan tarkkojen maa, Saksa.
      Suomessakin asumisen hinta saataisiin kaikilta kohtuullisemmaksi rakentamalla tarpeeksi lisää vuokra-asuntoja. Tarjonnan lisääntyminen kohtuullistaisi vuokria ja täten myös asumistukimenoja, samalla myös kasvukeskusten kuplaantunut omistusasuntojen hintataso laskisi.
      Asiassa on kuitenkin mutta: Kaavoituksen ja rakennusyhtiöiden intressinä ei ole edullinen rakentaminen ja asumisen kohtuuhintaisuus. Molemmat ovat niin vahvasti sidoksissa poliittiseen päätöksentekoon, että asiasta on turha edes keskustella.
      Kumouksellisia muutoksia valtarakenteissa pitää tapahtua ennen muutosta.

      • muuallakinasunut

        Ei oikein voi verrata Suomen vuokra-asuntoja esim. Saksaan. Saksan vuokra-asunnot on jotakin aivan muuta kuin meillä, Saksassa vuokra-asunnoissa ei välttämättä ole mitään muuta kuin vesiliitännät. Keittiön kalusteet hanoja, tiskialtaita ja uunia myöten kuuluu usein vuokralaisen itse hankkia kun meillä on jopa astianpesukone valmiina. Tämä sama tilanne on monessa muussakin maassa euroopassa se olisi hyvä käydä vähän katsastamassa mitä on oikeasti muualla ai niin ja kun se lämmityskään ei tule euroopassa kaukolämmöstä eli sekin maksaa ja senkin maksaa vuokralainen.


      • muuallakinasunut kirjoitti:

        Ei oikein voi verrata Suomen vuokra-asuntoja esim. Saksaan. Saksan vuokra-asunnot on jotakin aivan muuta kuin meillä, Saksassa vuokra-asunnoissa ei välttämättä ole mitään muuta kuin vesiliitännät. Keittiön kalusteet hanoja, tiskialtaita ja uunia myöten kuuluu usein vuokralaisen itse hankkia kun meillä on jopa astianpesukone valmiina. Tämä sama tilanne on monessa muussakin maassa euroopassa se olisi hyvä käydä vähän katsastamassa mitä on oikeasti muualla ai niin ja kun se lämmityskään ei tule euroopassa kaukolämmöstä eli sekin maksaa ja senkin maksaa vuokralainen.

        Minkä lisäksi se edullinen saksalainen vuokra-asunto on 60-luvun neuvosarkkitehtuuria edustavassa, romahduspisteessä olevassa kerrostalossa. Katsos kun siellä ei ole mitään syytä vuokranantajalla pitää asunnon kunnosta huolta, eikä toisaalta meikäläistä asunto-osakeyhtiötäkään...

        Ne hyvät vuokrakämpät ovat sitten vähän eri hintaisia.

        Suomessa vuokrat ovat, jos jotakin, keinotekoisen matalia. Ainakin kasvukeskuksissa.


      • kunaikaeiole
        TheRat kirjoitti:

        Minkä lisäksi se edullinen saksalainen vuokra-asunto on 60-luvun neuvosarkkitehtuuria edustavassa, romahduspisteessä olevassa kerrostalossa. Katsos kun siellä ei ole mitään syytä vuokranantajalla pitää asunnon kunnosta huolta, eikä toisaalta meikäläistä asunto-osakeyhtiötäkään...

        Ne hyvät vuokrakämpät ovat sitten vähän eri hintaisia.

        Suomessa vuokrat ovat, jos jotakin, keinotekoisen matalia. Ainakin kasvukeskuksissa.

        "Suomessa vuokrat ovat, jos jotakin, keinotekoisen matalia."

        Perustelusi (asumistukijärjestelmän ylläpitämälle) "mataluudelle"?


      • kunaikaeiole kirjoitti:

        "Suomessa vuokrat ovat, jos jotakin, keinotekoisen matalia."

        Perustelusi (asumistukijärjestelmän ylläpitämälle) "mataluudelle"?

        Vuokria säätelee pitkälti kysynnän ja tarjonnan laki. Koska kunant ja kaupungit tarjoavat selvästi markkinahintaa matalampia kämppiä jopa kymmenille tuhansille, vähentää se kysyntää vapailla vuokramarkkinoilla. Tämä johtaa suoraan hintojen laskuun.


      • kunaikaeiole
        TheRat kirjoitti:

        Vuokria säätelee pitkälti kysynnän ja tarjonnan laki. Koska kunant ja kaupungit tarjoavat selvästi markkinahintaa matalampia kämppiä jopa kymmenille tuhansille, vähentää se kysyntää vapailla vuokramarkkinoilla. Tämä johtaa suoraan hintojen laskuun.

        Totta, Suomessa on kahdet vuokramarkkinat, vapaarahoitteiset ja sosiaaliset.

        Isoa kysyntää kalliimmille vapaarahoitteisille vuokra-asunnoille ei juurikaan ole matalan tulotason takia. Mutta eihän se keinotekoisen matalaksi vuokratasoa tee, että nettotulot eivät riitä kalliimpaan asumiseen. Nykyiseenkään vuokratasoon ei valtaosa vuokralaisista yllä, koska yhteiskunta joutuu asumistuella avustamaan.

        Osa vuokrakohteistahan on kylläkin ARA tjsp -tuettuja joihin pääsee vain sosiaalisin perustein ts pienituloiset, mutta joissa asuu myös tulokehityksessään hyvin pärjänneitä joille vuokratuettu asunto ns ei enää kuuluisi.

        Mutta halpoja vapaarahoitteisia markkinavuokria ei ole missään.
        Päinvastoin, vuokrat ovat keinotekoisen kalliita koska asumistuet.


      • kunaikaeiole kirjoitti:

        Totta, Suomessa on kahdet vuokramarkkinat, vapaarahoitteiset ja sosiaaliset.

        Isoa kysyntää kalliimmille vapaarahoitteisille vuokra-asunnoille ei juurikaan ole matalan tulotason takia. Mutta eihän se keinotekoisen matalaksi vuokratasoa tee, että nettotulot eivät riitä kalliimpaan asumiseen. Nykyiseenkään vuokratasoon ei valtaosa vuokralaisista yllä, koska yhteiskunta joutuu asumistuella avustamaan.

        Osa vuokrakohteistahan on kylläkin ARA tjsp -tuettuja joihin pääsee vain sosiaalisin perustein ts pienituloiset, mutta joissa asuu myös tulokehityksessään hyvin pärjänneitä joille vuokratuettu asunto ns ei enää kuuluisi.

        Mutta halpoja vapaarahoitteisia markkinavuokria ei ole missään.
        Päinvastoin, vuokrat ovat keinotekoisen kalliita koska asumistuet.

        Räkämatalat asunistuet ehkäisevät vuokrien nousua. 150 000 euron kämpästä saa 750 egeä kuussa vuokraa. Ei juuri järkeä.


      • kunaikaeiole
        TheRat kirjoitti:

        Räkämatalat asunistuet ehkäisevät vuokrien nousua. 150 000 euron kämpästä saa 750 egeä kuussa vuokraa. Ei juuri järkeä.

        Ei tosiaan ole järkeä, kirjoituksissasi.
        Asumistukien mataluudesta ei ole lisäksesi yksikään samaa mieltä, tukiin käytetyt veroeurot ovat tuplaantuneet pikavauhtia eikä käänteestä ole tietoakaan.
        Mutta ainahan kiinteistönvälitysala on kerännyt hourailijoita kuin pas*a kärpäsiä.
        Alan säälittävin toimenkuva on päivystää pätemässä muutaman minuutin vasteajalla höpinäpalstoilla väsynyttä agendaansa ajamassa.


      • TheArse
        TheRat kirjoitti:

        Räkämatalat asunistuet ehkäisevät vuokrien nousua. 150 000 euron kämpästä saa 750 egeä kuussa vuokraa. Ei juuri järkeä.

        Otsasi on räkämatala.


    • Näinkin

      Me kyllästyttiin omistusasumiseen jatkuvien remonttien ja häirikkönaapureiden takia, vaikka näin matalien korkojen aikaan se olisi ehkä rahallisesti järkevää. Myytiin kämppä ja ostettiin pieni loma-asunto metsineen läheltä kaupunkia, jossa meillä on edullinen kaksio vuokrattuna. Rahaa jäi paljon ylikin ja puun myyntivoittojakin tulee silloin tällöin. Nyt on oma rauha kun sitä haluaa ja vuokrakämpän voi vaihtaa helposti jos siltä tuntuu.

      Meidän 200 000 euron lainassa oli korkokulut n. 40 000 euroa koko laina-ajalle eli matalan koron aikanakin korko tekee kuitenkin aika paljon.. Mökin ostimme sillä osuudella, jonka olimme jo asunnosta saaneet maksettua.

    • Toi8

      Jos vuokralla asuminen olisi omistusasunnossa asumista kannattavampaa, tämän välirahan lahjoittaisivat vuokraisännät vuokralaiselleen. Onko tällä palstalla joku niin tyhmä, että uskoo näin hyväsydämisiin vuokraisäntiin?

    • KELAnElätti

      Mulla on fattan vuokra-asunto Kulosaaressa, merinäköala ja iso parveke etelään, 64 neliöö, yksin asustan, ja fatta tarjoo koko lystin. En käy duunissa, lorvin ja vemputtelen kaikki päivät, Joskus saan myös pilhakkaa. Auto säilyy tallissa, fatta maksaa sähkötkin vielä. Kivaa elämää.

      Vituttaako työssäkäyviä nuijia?

      • suurisuiselle

        Ja tuuli huulia heiluttaa korvatkin lepattavat sekä nenä kasvaa kuin pinokkiolla.


      • Vituttaa. Minäkin haluaisin noin ison parvekkeen. Suurin, josta tein ostotarjouksen, oli 55 neliötä. Toki siinä olisi tullut vähän päälle 100 neliötä kämppää mukana...


      • LOLohlhkgkhlkh
        TheRat kirjoitti:

        Vituttaa. Minäkin haluaisin noin ison parvekkeen. Suurin, josta tein ostotarjouksen, oli 55 neliötä. Toki siinä olisi tullut vähän päälle 100 neliötä kämppää mukana...

        Unessa tehty ostotarjous, kymmenesosalla hintapyynnöstä - LOL
        Realismia on tekemäsi tarjous asunnosta koillismaan takamäen 60-luvun kasarmiluukusta - välittäjäsavikeisarin buzinekset :D


      • LOLohlhkgkhlkh kirjoitti:

        Unessa tehty ostotarjous, kymmenesosalla hintapyynnöstä - LOL
        Realismia on tekemäsi tarjous asunnosta koillismaan takamäen 60-luvun kasarmiluukusta - välittäjäsavikeisarin buzinekset :D

        Itse asiassa kyseessä oli rakenteilla oleva kerrostalo. Ostotarjous tarkoitti tässä sitä, että osallistuin arvontaan kyseisestä kämpästä ja olisin ostanut sen jos olisin voittanut. Jäin sijalle kolme, joten ei mitään toivoa.


    • eläkeellekohta

      Itse asun omistusasunnossa ja lainat on nyt maksettu, yhtiövastike on 230 € kyse siis kaksiosta jossa 65 neliötä eli iso kaksioksi. Eläke alkaa häämöttämään ja eläkkeeni ei tule olemaan kovin iso olenkin kiitollinen siitä, että aikanani tämän asunnon kanssa velkavankaudessa olin. Nyt kun jään eläkkeelle jää minulla rahaa matkustamiseen ja vähän muuhunkin kun ei tarvitse maksaa monen sadan vuokria. Tosin voisin hakea jos vuokralla asuisin asumistukia ym. avustuksia mutta olen kuitenkin sen verran ylpeä luonne, että haluan tulla omillani toimeen eikä tarvitse käydä ruikuttamassa roposia jostakin. Kannattaa aina muistaa kun maksaa sitä omaa asuntoa se on ikään kuin laittaisi rahaa pankkiin säästöön ajan myötä se palkitsee.

      • indexit-tuplana

        >"Itse asun omistusasunnossa ja lainat on nyt maksettu, yhtiövastike on 230 € kyse siis >kaksiosta jossa 65 neliötä eli iso kaksioksi. Eläke alkaa häämöttämään ja eläkkeeni ei tule >olemaan kovin iso olenkin kiitollinen siitä, että aikanani tämän asunnon kanssa >velkavankaudessa olin. "

        Jos et keksi parempaa sijoituskohdetta pääomalle niin laita se sitten asuntoon.

        Börsasta löytyy tälläkin hetkellä osakkeita joilla saa jo keväällä osinkoja 5prossaa.
        Mun omat sijoitukset tuottivat viime keväänä reilu 20prossaa pelkkinä osinkoina.

        Laskekaa nyt hyvät ihmiset paljonko sen "oman" asunnon pääomatuotto on ja sitten katsokaa paljonko samalla pääomalla saa pörssissä ja jos tämän laskemisen jälkeen olette vielä sitä mieltä, että omistusasunnossa raha poikii niin ei sitten muuta kuin hyvääpäivääkirvesvartta.


      • Pallontallaaja69

        Arvaa mitä? Minä jätän nämä sijoitus ja pörssi hommelit sinulle. Itse olen täysin tyytyväinen elämääni näin minulla on joka päivä ruokaa ja se katto pääni päällä. En ymmärrä miksi minun pitäisi haalia omaisuutta niin jumalattomasti kun vähemmälläkin tulen toimeen niin ja jäähän sinulle sitten enemmän millä voit pullistella. Jokainen taaplatkoon tavallaan.


      • indexit-tuplana kirjoitti:

        >"Itse asun omistusasunnossa ja lainat on nyt maksettu, yhtiövastike on 230 € kyse siis >kaksiosta jossa 65 neliötä eli iso kaksioksi. Eläke alkaa häämöttämään ja eläkkeeni ei tule >olemaan kovin iso olenkin kiitollinen siitä, että aikanani tämän asunnon kanssa >velkavankaudessa olin. "

        Jos et keksi parempaa sijoituskohdetta pääomalle niin laita se sitten asuntoon.

        Börsasta löytyy tälläkin hetkellä osakkeita joilla saa jo keväällä osinkoja 5prossaa.
        Mun omat sijoitukset tuottivat viime keväänä reilu 20prossaa pelkkinä osinkoina.

        Laskekaa nyt hyvät ihmiset paljonko sen "oman" asunnon pääomatuotto on ja sitten katsokaa paljonko samalla pääomalla saa pörssissä ja jos tämän laskemisen jälkeen olette vielä sitä mieltä, että omistusasunnossa raha poikii niin ei sitten muuta kuin hyvääpäivääkirvesvartta.

        Oletetaanpa, että minulla on enenn asumiskuluja vaikkapa 1000 euroa käytettäväksi sijoituksiin. Vaihtoehdot:
        1) Asun vuokralla (700 euroa) 300 euroa sijoituksiin. Kiva!
        2) Asun omassa (600 lyhennys 100 korko 100 vastike) 200 sijoituksiin.

        Kakkosvaihtoehdossa sijoituksiin menee satanen vähemmän kuussa! Paitsi tietysti, että 20 vuoden kuluttua:
        1) Asun vuokraalla (1400 euroa) -400 euroa sijoituksista. Ei kiva
        2) Asun omassa (0 lyhennys 0 korko 200 vastike) 800 sijoituksiin

        Ja huppista. Omassa tuli jo alussa sijoitettua valtaosa asumiskuluista.

        Vuokralla asumista ei saa kannattavammaksi millään, ellei muuta jatkuvasti.


      • Kivatsulle

        Niin, vanhaan omaan asuntoonhan ei ikinä tule remontteja eikä yhtiövastike nouse. Jepjep. Omassa asuminen on maailman suurin kusetus. Mieluummin sijoitan rahat muualle ja nostan kytkintä jos vuokra-asunnosta esim löytyy hometta tai muuta ikävää.


    • KELAnElätti

      Mulla rupee stondaan.

    • Vanha mummonmökki , maata joitain hehtaareja , piharakennuksia 7kpl , 2 kaivoa , sähköt n. 100e kk , ja lupa korjailla taloa mielensä mukaan (ehkäpä jotain eristeitä sopii jossain vaiheessa puhdetöinä laitella), ilmaiset polttopuut eli lämmitys.

      300e kk vuokra.

      Muutama omistusasunto ollut ja niissä ei ole mitään tolkkua , ei sitten pienintäkään ellei halua tehdä töitä moninkertaisesti omistamisen illuusion puolesta niin teeppä niin sitten.

      • älänaurata

        Joo ei ole tolkkua, jos joutuu työtä tekemään. Hotellissa on huomattavasti miellyttävämpää asua. Siitä palvelusta maksaakin mielellään.


    • asustaja

      Rahallisesti ei kai kannata asua vuokralla, jos on onnistunut ostamaan uuden asunnon, jota ei tarvitse paljoa rempata. Mutta vuokra-asuminen sopii heille, jotka esim. työn tai muun syyn vuoksi muuttavat usein paikkakuntaa. Ja myös heille, jotka eivät osaa tai halua itse remontoida asuntoa, huoltaa pihaa, yms.
      Olen seurannut asuntoilmoituksia ja näyttää siltä, että jopa isoissa kaupungeissa asunnon myyminen voi viedä vuosia. Vuokra-asunnoissa sen sijaan voi tulla ja mennä yleensä 1 kuukauden irtisanomisajalla. Jos on tiedossa, että perhekoko tulee muuttumaan, senkin vuoksi on helpompaa asua ensin vuokralla, ennenkuin perhetilanne vakiintuu.
      Vuokrat ovat Suomessa kalliita isoilla paikkakunnilla. Jos maksat kaksiosta 1000 euroa / kk 20 vuotta, olet maksanut asumisesta 240.000 etkä mitään saa siitä maksetusta summasta itsellesi tai perillisille. Tosin vuokrat eivät pysy samalla tasolla, vaan ne nousevat joka vuosi, joten tuo summa voi olla isompikin.
      Kuitenkaan et välttämättä saa tuolla hinnalla hyvää palvelua, siistikuntoista tervettä lämmintä asuntoa ja rauhallisia naapureita. Sen lisäksi leimaudut 2-luokan kansalaiseksi, kun asut vuokralla. Hyvällä tuurilla voi löytää silti hyvän vuokra-asunnon, mutta sitä ennen voi joutua muuttamaan monta kertaa, ennenkuin se löytyy. Ja hyvässäkin vuokra-asunnossa voi joutua pettymään, jos rauhallisten naapureiden tilalle muuttaakin levottomat asukkaat.

      Mikään asumismuoto ei ole takuuvarmaa, sillä omistusasuntoonkin voi tulla home-ongelmia, vesivahinkoja, arvon alentumista. Perhetilanteissa voi tulla muutoksia, että tulee ero tai puoliso kuolee, joutuu työttömäksi tai sairastuu ja asuntolainan maksukyky siten heikkenee. Korot voivat nousta, myrsky voi kaataa puun katon päälle, tai tulva voi vahingoittaa taloa. Kaikkea voi sattua.

      Jos sekä vuokra-asuminen, että asunnon omistaminen arveluttavat, voi harkita asumisoikeusasuntoa. Asumisoikeusasunnossa kertyy indeksikorotusta, sitä voi rempata jos haluaa (rajoitetusti), vastikkeet ovat hiukan pienemmät kuin yleinen vuokra-taso, asuntokoon ja asunnon/talon voi valita mieleisen (toisin kuin vuokranantaja usein valitsee asukkaat) ja asomaksu on vain osa asunnon hinnasta. Asumisoikeussopimus käy usein lainan vakuudeksi. Asoasunnosta on suhteellisen helppoa muuttaa pois, sillä mitään myyntipaineita ei asukkaalla itsellään ole.

    • Ne_on_valintoja

      "Uusi tilasto paljastaa: Vuokralaiselle jää vain puolet omistusasujan tuloista"

      No siitä ettei halua sitoutua ja ottaa velkaa pitää olla valmis maksamaan.

      Ne on valintoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe