Jalkalistat keittiössä

Reino_89

Kotiväellä oli linjasaneeraus, jonka yhteydessä laitatettiin kaksion keittiö täysin uusiksi. Keittiökaapiston toimitti firma X, mutta pääurakoitsija hoiti kaiken muun. Lopputulosta katsellessa ihmettelin miksi puolet keittiöstä oli ilman jalkalistoja. Toisin sanoen kaapistojen alaerkkerit ovat vailla listoja. Listoista ei oltu sovittu muuta kuin että urakoitsija valitsee sopivat vaaleansävyiset listat. Onko nyt vallassa tällainen trendi, että jalkalistoja karsastetaan? Oletan, että ainakin imuroidessa erkkerit kärsivät...

Pääurakoitsija osasi taitavasti laskuttaa kaikesta ja keittiöremontin hintalappu kodinkoneineen oli 13 tuhatta, vaikka kaapistot, laitteet ja materiaalit olivat halvemmasta päästä. Muutama metri jalkalistaa ei tuossa olisi paljon tehnyt.

13

3736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nordin_Tku

      Olen keittiömainoksissa nähnyt vastaavaa käytäntöä. Mainokset ovat mainoksia, itse vaatisin jalkalistoja jälkikäteen. Jos listoituksesta on sovittu, niin se ei voi tarkoittaa vain puolikasta huonetta.

    • 34234

      Miksi keittiökaapistojen alakaapeissa pitäisi olla jalkalistat?
      Tammenväriset rungot kun on niin aika hassun näköistä psitää 10cm korkeat valkoiset jalkalistat mitkä on koko alakerrassa.
      Kyllä ne kaapit on nätimmät ilman jalkalistoja.

      • ei10senttiä.korkea

        Keittiön alakaappien ovet ei tietenkään ulotu lattiaan asti. Alhaalla on (yleensä) valkoinen levy ja lattian rajassa on normaalisti matala lista. Sen värin voi valita oman makunsa mukaan. Yleensä se on joku ruskean sävy.


    • ei_listoja

      Jotkut vaativat listat myös yläkaappien ylätäytteen ja katon väliin.

      • Rakentamismääräykset

        Nykyään lattiapinnoitteen (muovimatto, laminaatti ……) tulee olla myös keittiökaappien alla ja siksi jalkalistoja ei tarvita peittämään lattiapinnoitteen ja kaappien alareunan liitoksen rakoa. Lista maksaa ja se jätetään pois jollei sitä erikseen vaadita. Aiemmin lattiapinnoite asennettiin kaappien asennuksen jälkeen ja kaappien alla oli paljas lattiamateriaali (betoni, puu, levy …)


      • vdfred
        Rakentamismääräykset kirjoitti:

        Nykyään lattiapinnoitteen (muovimatto, laminaatti ……) tulee olla myös keittiökaappien alla ja siksi jalkalistoja ei tarvita peittämään lattiapinnoitteen ja kaappien alareunan liitoksen rakoa. Lista maksaa ja se jätetään pois jollei sitä erikseen vaadita. Aiemmin lattiapinnoite asennettiin kaappien asennuksen jälkeen ja kaappien alla oli paljas lattiamateriaali (betoni, puu, levy …)

        Onko tiedossa millä perusteella kaappien allekin tarvitaan pinnoite?


      • pinnoite
        vdfred kirjoitti:

        Onko tiedossa millä perusteella kaappien allekin tarvitaan pinnoite?

        Itselläni keittiön lattia asennettiin ennen kaapistojen asennusta, joten tuntui järkevältä ulottaa lattian pinnoite (läpivärjätty, täyskorkkinen laatta) seinästä seinään, kun keittiökalusteiden sijoittelua ei oltu vielä suunniteltu täysin valmiiksi. Toki laattaa meni muutama neliö enemmän, mutta ainakaan lattia ei aiheuttanut rajoituksia keittiön myöhemmälle suunnittelulle.

        Sokkelilaudat ovat ilman listoja, mikä tietysti voi tehdä niille huonoa joskus lattialle joutuneen kosteuden takia - kellarista löytyy samaa tavaraa lisää, josjoskus tulee tarvis, mutta 25 vuoteen tarvetta ei ole ilmaantunut. Näihin Iskun sokkelilautoihin tuli mukana myös muoviset reunanauhat, mutta jätimme ne pois kulmien asennuksen siisteyden mahdottomuuden takia.

        Jalkalistaa olen käyttänyt myös jääkaappi/pakastimen ja hellan takana ihan vain siivoamisen helpottamiseksi. APK:n ja PPK:n takana listaa ei ole vaan niiden alla on vuotokaukalot ja listoitus olisi enemmän haitaksi.

        Toki yhtenäinen lattia helpottaa myös kodinkoneiden ulosvetämistä koloistaan, sillä esim. jääkaappipakastimen nosto 2 sentin syvennyksestä voi olla hieman raskasta - olen nähnyt tällaisiakin ratkaisuja joissain asunnoissa eli lattia pinnoitettu uudelleen, mutta ei kodinkoneiden kohdalta.


      • lankkulattia
        pinnoite kirjoitti:

        Itselläni keittiön lattia asennettiin ennen kaapistojen asennusta, joten tuntui järkevältä ulottaa lattian pinnoite (läpivärjätty, täyskorkkinen laatta) seinästä seinään, kun keittiökalusteiden sijoittelua ei oltu vielä suunniteltu täysin valmiiksi. Toki laattaa meni muutama neliö enemmän, mutta ainakaan lattia ei aiheuttanut rajoituksia keittiön myöhemmälle suunnittelulle.

        Sokkelilaudat ovat ilman listoja, mikä tietysti voi tehdä niille huonoa joskus lattialle joutuneen kosteuden takia - kellarista löytyy samaa tavaraa lisää, josjoskus tulee tarvis, mutta 25 vuoteen tarvetta ei ole ilmaantunut. Näihin Iskun sokkelilautoihin tuli mukana myös muoviset reunanauhat, mutta jätimme ne pois kulmien asennuksen siisteyden mahdottomuuden takia.

        Jalkalistaa olen käyttänyt myös jääkaappi/pakastimen ja hellan takana ihan vain siivoamisen helpottamiseksi. APK:n ja PPK:n takana listaa ei ole vaan niiden alla on vuotokaukalot ja listoitus olisi enemmän haitaksi.

        Toki yhtenäinen lattia helpottaa myös kodinkoneiden ulosvetämistä koloistaan, sillä esim. jääkaappipakastimen nosto 2 sentin syvennyksestä voi olla hieman raskasta - olen nähnyt tällaisiakin ratkaisuja joissain asunnoissa eli lattia pinnoitettu uudelleen, mutta ei kodinkoneiden kohdalta.

        Vai että 2 senttiä paksu päällyste.


      • Rakentamismääräykset
        vdfred kirjoitti:

        Onko tiedossa millä perusteella kaappien allekin tarvitaan pinnoite?

        Jos kaappien sisällä on vesivuoto tulee vesi kaapin alta näkyviin ja isommilta kosteusvaurioilta vältytään. Olen töissäni joutunut korjauttamaan useita kosteusvaurioita jotka on havaittu kerrostaloissa keittiön katossa maalin "kuplimisesta" ja syy on löytynyt ylemmän kerroksen keittiön kaapistossa olevasta vesivuodosta jota ei ole huomattu, koska vesi on mennyt lattiapinnoitteen alle. Myös astianpesukoneen ja kylmälaitteen alle laitettavien turvakaukaloiden toiminta on parempi.


      • ei.osaa.sanoa
        Rakentamismääräykset kirjoitti:

        Jos kaappien sisällä on vesivuoto tulee vesi kaapin alta näkyviin ja isommilta kosteusvaurioilta vältytään. Olen töissäni joutunut korjauttamaan useita kosteusvaurioita jotka on havaittu kerrostaloissa keittiön katossa maalin "kuplimisesta" ja syy on löytynyt ylemmän kerroksen keittiön kaapistossa olevasta vesivuodosta jota ei ole huomattu, koska vesi on mennyt lattiapinnoitteen alle. Myös astianpesukoneen ja kylmälaitteen alle laitettavien turvakaukaloiden toiminta on parempi.

        Siis listat vai ei?


      • äläteejosetosaa
        lankkulattia kirjoitti:

        Vai että 2 senttiä paksu päällyste.

        Parketti on kun taas laminaatti noin 5 milliä, mutta on siinäkin duunii nostaa 90-kilon pesukonetta kuopasta ylös, joten ihan sujuvuuden kannalta suosittelen ulottamaan lattiapinnoituksen seinästä seinään - ei maksa paljoa ja tulevaisuuden muutokset keittiöön on helpompi toteuttaa.

        Itselle tulee lähitulevaisuudessa keittiön ajatteleminen uusiksi, jota lattiapinnoitteen aikaisempi asennus seinästä seinään ei tule häiritsemään - ainoa asia , joka tulee teettämään ylimääräistä duunia on Assemblinin tekemät työt keittiössä linja-saneerauksen yhteydessä, mutta eiköhän niistäkin selvitä.


      • näinnemättää
        lankkulattia kirjoitti:

        Vai että 2 senttiä paksu päällyste.

        Näin näin esim. Espoonasuntojen Rastaspuiston kämpässä eli jääkaappi/pakastin makasi 2 sentin syvennyksessä, kun asentajaa ei ollut kiinnostanut vähääkään myöhempi toimivuus.

        Ilmeisesti asenne oli luokkaa "..mä oon vaan duunissa tääl heiiii..." ja asukkaasta ei niin väliä.


    • näin.nyt

      Nykyään keittiön alakaapeissa on lyhyet jalat. Kun niihin kiinnitetään peitelevy niin alareuna jätetään irti lattiasta. Silloin lattian rajassa pitää olla jalkalista mutta se on yleensä matala.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      52
      3857
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2138
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1624
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      1474
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1428
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1332
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1228
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1154
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1089
    10. 22
      1066
    Aihe