Hei autotohtorit, nyt apua tännepäin.
Autolla ajettu 68 000, itsellä ollut kolme vuotta, ei suurempia (oikeastaan mitään) ongelmia. Nyt muutama viikko sitten rupesi kytkin oireilemaan:
1. Pohjaan painettaessa tuntuu selvä ravistus (vieressäistujakin huomaa) varsinkin pienillä vaihteilla.
2. Joskus ajettaessa kun vaihtaa tulee kytkinjalkaan sellainen "jumps"-tunne ihan kuin ei irrottaisi pehmeästi vaan jäisi hetkeksi "kiinni".
3. Pari kertaa lähdössä ei ole saanut vaihdetta päälle (ykköstä ja pakkia kokeiltu) kuin sitten voimalla "raakana", jolloin rusahtaa aika pahasti. Tämän jälkeen toimii ajossa ok, jollei kohtien 1 ja 2 oireita lasketa.
Vaikeaksi homman tekee, että saattaa välillä toimia viikonkin oireetta tai vain lievin oirein. Kaksi kertaa ollut huollossa, eivät ole saaneet ilmiötä esille (kytkinhaarukka putsattiin, ei mielestäni vaikuttanut juurikaan).
Onko kukaan törmännyt tällaiseen?
Hyundai ix20 - kytkin temppuilee ajoittain
19
3014
Vastaukset
- EHKÄPAINELAAKERI
Vaikee sanoa,,harmillista jos ei parane kannattas vaihdatuttaa koko kytkinpaketti sekä painelaakeri sekin voi temppuilla,,,,Itselläni on tapana joskus tai usein vaihtaa 1>>2 vapaan kautta eli pudotan 1 vapalle sillen kiertoliikkeen menee esim 2vaihde paremmin päälle,,,sen opetti kerran yks asentaja sano tee niin esim kylmänä kun lähdet ajaan paremmin synkronoiti pelaa ( pakkasella),,Toi ravistus on outoo jos kaikki putsattu koska siellä ei paljon ole mitä putsaa<<,,,, Onko kytkin nesteet katottu ne toimivat varmaan samassa piirissä jarrujen kanssa:: ja nykyään kun on kytkimissä automaatti säätö ja noi km on nii vähäsiii vielä.
- OlenVainKuski
Kiitos vastauksesta.
Kytkinnesteitä (samassa jarrujen kanssa) itsekin mietin, mutta ne on huollon mukaan ok.
En sitten tiedä voisiko siellä nestepiirissä olla jokin tiiviste tms, joka voisi falskata ja aiheuttaa paikallista kuivumista/haihtumista /vajaatoimintaa (kuulostaa aika hakuammunalta , vai mitä ;)
Jarrut toimii ok. Nämä kytkinoireet alkoi/paheni näitten tukalien helteiden myötä. Luultavasti sattumaa...
- muutama-kokeilu
Laita vaihde päälle (mieluiten käsijarru myös päälle). Kokeile painaa kytkinpoljin pohjaan, ja nosta sitten poljinta ylöspäin n.1cm, ja toista tätä liikettä vaikka kymmenen kertaa. Jos alussa ei tapahdu mitään, mutta muutaman toiston jälkeen rupeaa pyrkimään liikkeelle, niin kytkimen pääsylinteri (poljinsylinteri) on viallinen.
Kun kytkin temppuilee, etkä meinaa saada vaihdetta päälle, laita päälle pakki, ja sitten ykkönen, pitäen kytkin kokoajan täysin pohjassa. Jos pakki oli vaikea saada päälle, ja rusahti, mutta sitten ykkönen meni päälle helposti, on vika melkein varmasti kytkinkopan sisällä, eli kytkinremontti on tarpeen.- OlenVainKuski
Kiitos, kokeilen näitä...
Muuten, yksi ekoja oireita jonka unohdin alussa mainita:
Pysäköitäessä oli tapana jättää vaihde päälle. Yleensä lähdettäessä painoin kytkimen pohjaan ja starttasin, sitten vasta tartuin vaihdekeppiin. Jossain vaiheessa alkoi tapahtua niin, että vaikka kytkin oli pohjassa niin auto nytkähti startissa. Viime aikoina olen ottanut vaihteen pois ennen starttia ;)
- EHKÄPAINELAAKERI
Tuntuisi siltä että ei irrota ihan tarpeeksi;;; ja säätökin kun on automaattinen neste ja km on niin vähäsii...itse pidän aina vapaalla vaihteen, Talvella huomaan sen oiren kun painan kytkimen pohjaan ja käynnistän sitten n ormaalisti nostan ylös kytkimen hiukan nytkähtää,,mutta mun mielestä itselläni on ihan normi juttu koska voiman siirto ottaa kiinni ja alka pyöriin. Kytkimen irrottaminen on pieni harmillinen juttu,,Jos oire ei hävii niin kannattas mennä kysyyn vielä jostain verstaasta neuvoo että mitä mieltä ovat mihin voi liittyä voi saada useinpia vastauksia ja arvailua mikä osuu kohdalleen:
- OlenVainKuski
Joo, auto on huollossa taas, mutta eivät lähde tekemään remonttia elleivät saa itse vikaa esille. Taidanpa hakea pois ja ajella taas viikonlopun...
- Wokkipalo
Eivät ole laittaneet kunnon rally kytkintä noihin katuvehkeisiin.
Voi herranjestas mitä muoviämpäreitä nuo hyyuuuunnttait... Miten korjata hyundai? Osta saksalainen premium auto tilalle! :)
- ainahyny
Saksalaisissa autoissa niitä vikoja just on todella paljon...katsokaa tilastoja:, tutut on ostaneet uusia Opeleita ja pettyneet sen jälkeen vika määrään,,,itselläni hyny 180tkm mittarissa alustan vaidettu vain takapönttö etujarrupalat kerran ja moottorin normi huolto siinä se ei muuta..seuraavakin on HYNY
- qwwww
Mersun laatu on romahtanut aivan totaalisesti.
- herranisompiherra
Premium saksalainen on kuin HERRANRANGAISTUS IHMISELLE JOK A TARVITSEE HYVÄN AUTON ALLENSA!!!! Hyi saatana saksan premiium ! Hyundait toimii hyvin .
- GrandePuntoClub
Fiat Grande Puntolla uudesta yli 100 tkm. Ei mitään uusittuja jarru- tai alusta tms. osia. Viaton auto. Takuuseen ainoastaan takasivulasin veivimekanismin (oli takana veivi-ikkunat) korjaus kun kerran pakkasella koitin avata. Iso huolto 100 tkm ei maksanu kuin olikohan vähän yli 500€. Sis. öljyt suodatin, tulpat, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, jarruneste, jakohihna vesipumppu, laturinhihna, jäähdytsneste. Alkuperäinen jakohihna ja vesipumppu olivat vielä ihan hyväkuntoisia, ois vielä ajanut mutta vaihdatin ne kun 4 v tuli täyteen.
Bravoon vaihoin kun sain sen edullisesti ja sillä oli vain 29500 km ajettu, ikää alle 3 vuotta. Hyvitys Grandesta kohtuullisen hyvä. Tämä myös toiminut tosi hyvin. Kilsoja kohta 100 000. Ainoastaan rek.poltin, pyyhkijän sulat ja toinen etujousi vaihettu. Tuo jousen katkeaminen toissa talvena ei haitannut ajoa yhtään mutta vaihatin ennen katsastusta. Keväällä taas katsastin, läpäisi huomautuksitta ja kun laki muuttui sain 2 vuoden "leiman' kun auto vm.12.- katsoomapalsta
Miten fiiattisi liittyy tähän ketjuun ?????
- toimeksi
Jos auton kytkin temppuilee niin ei se katselemalla korjaannu. Korealaisissa autoissa on pitkät takuut niin on uskomatonta, että huolto vain vitkuttelee eikä korjaa kytkintä.
- korealainenvaihtoon
Melko helpolla huolto meinaa vian ohittaa, jos vikaa ei katselemalla löydy niin pyöritellään peukaloita. Paras vaihtoehto on lähettää temppuileva auto kiertoon ja ostaa sellainen auto jossa kytkin toimii.
On todella rasittavaa asioida huollon kanssa jolta saa vain selittelyä. - 0654321
Itsellä on 2014 I20 1,2 bensakoneella. En tiedä onko ix20 samoja osia mutta itsellä vaihdettiin kytkin kun alkoi pitämään ääntä (välillä rääkäisy kuulosti sisälle vähän kuin auton torvea olisi painanut). Oli pahimmillaan talvella kylmällä. Autoon vaihdettiin kokonaan joku toisen tyyppinen kytkin. Oli tehtaalta tullut joku vaihtokehoitus tietyissä kytkimissä. Vaihtoivat mukisematta kun saivat äänen kuulumaan huollossakin.
- hjuntai
Hyundain ostaa usein elämänsä ehtoopuolella oleva henkilö. Kuulo on usein heikentynyt tai ainakin heikentyy siinä metelissä. Siitä syystä ja heikon väännön takia kierrätetään konetta korkeilla kierroksilla ja vauhtia säädellään kytkimellä. Kytkin usein vielä heikolle väännölle mitoitettu. Tästä tuloksena kytkinremontti noilla kilometreillä
- Takuutoimii
Takuuhan on olemassa joten mikä ongelma?
- OlenVainKuski
Kiitos kaikista vastauksista Tässä vielä vähän päätöskommentteja tähän keskusteluun.
Kytkimelle ei toistaiseksi ole tehty mitään. Aluksi muutin käyttötottumuksiani siten että enää jurruta ykkösellä parkkiruudusta kadulle nousevalla töppyrälle (matka n.20m), jossa kytkimen polkaisemisen yhteydessä ensimmäinen paha ravistus usein tuntui. Nyt pistän auton vain liikkeelle ykkösellä ja nostaen kytkintä vain minimimäärän vaihdan saman tien kakkoselle. Tuntui auttavan pahimpiin ravistuksiin.
Nyt syksymmällä on tuntunut myös ettei muutenkaan ole enää niin ravistusherkkä (kun joskus unohdan uudet tottumukseni). Olisiko mahdollista että nuo kesähelteet olisivat vaikuttaneet toimintaan? Tuntuu myös ettei kytkin ota enää niin alhaalta kiinni.
Ja lopuksi, en mielestäni aja mitenkään erikoisen korkeilla kierroksilla tai säädä nopeutta kytkimellä ;)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik196120- 173666
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1193046Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1662259Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6452255Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja721515Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421465Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31258Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061176Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641147