Hyundai ix20 - kytkin temppuilee ajoittain

OlenVainKuski

Hei autotohtorit, nyt apua tännepäin.

Autolla ajettu 68 000, itsellä ollut kolme vuotta, ei suurempia (oikeastaan mitään) ongelmia. Nyt muutama viikko sitten rupesi kytkin oireilemaan:

1. Pohjaan painettaessa tuntuu selvä ravistus (vieressäistujakin huomaa) varsinkin pienillä vaihteilla.

2. Joskus ajettaessa kun vaihtaa tulee kytkinjalkaan sellainen "jumps"-tunne ihan kuin ei irrottaisi pehmeästi vaan jäisi hetkeksi "kiinni".

3. Pari kertaa lähdössä ei ole saanut vaihdetta päälle (ykköstä ja pakkia kokeiltu) kuin sitten voimalla "raakana", jolloin rusahtaa aika pahasti. Tämän jälkeen toimii ajossa ok, jollei kohtien 1 ja 2 oireita lasketa.

Vaikeaksi homman tekee, että saattaa välillä toimia viikonkin oireetta tai vain lievin oirein. Kaksi kertaa ollut huollossa, eivät ole saaneet ilmiötä esille (kytkinhaarukka putsattiin, ei mielestäni vaikuttanut juurikaan).

Onko kukaan törmännyt tällaiseen?

19

2381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EHKÄPAINELAAKERI

      Vaikee sanoa,,harmillista jos ei parane kannattas vaihdatuttaa koko kytkinpaketti sekä painelaakeri sekin voi temppuilla,,,,Itselläni on tapana joskus tai usein vaihtaa 1>>2 vapaan kautta eli pudotan 1 vapalle sillen kiertoliikkeen menee esim 2vaihde paremmin päälle,,,sen opetti kerran yks asentaja sano tee niin esim kylmänä kun lähdet ajaan paremmin synkronoiti pelaa ( pakkasella),,Toi ravistus on outoo jos kaikki putsattu koska siellä ei paljon ole mitä putsaa<<,,,, Onko kytkin nesteet katottu ne toimivat varmaan samassa piirissä jarrujen kanssa:: ja nykyään kun on kytkimissä automaatti säätö ja noi km on nii vähäsiii vielä.

      • OlenVainKuski

        Kiitos vastauksesta.

        Kytkinnesteitä (samassa jarrujen kanssa) itsekin mietin, mutta ne on huollon mukaan ok.

        En sitten tiedä voisiko siellä nestepiirissä olla jokin tiiviste tms, joka voisi falskata ja aiheuttaa paikallista kuivumista/haihtumista /vajaatoimintaa (kuulostaa aika hakuammunalta , vai mitä ;)

        Jarrut toimii ok. Nämä kytkinoireet alkoi/paheni näitten tukalien helteiden myötä. Luultavasti sattumaa...


    • muutama-kokeilu

      Laita vaihde päälle (mieluiten käsijarru myös päälle). Kokeile painaa kytkinpoljin pohjaan, ja nosta sitten poljinta ylöspäin n.1cm, ja toista tätä liikettä vaikka kymmenen kertaa. Jos alussa ei tapahdu mitään, mutta muutaman toiston jälkeen rupeaa pyrkimään liikkeelle, niin kytkimen pääsylinteri (poljinsylinteri) on viallinen.

      Kun kytkin temppuilee, etkä meinaa saada vaihdetta päälle, laita päälle pakki, ja sitten ykkönen, pitäen kytkin kokoajan täysin pohjassa. Jos pakki oli vaikea saada päälle, ja rusahti, mutta sitten ykkönen meni päälle helposti, on vika melkein varmasti kytkinkopan sisällä, eli kytkinremontti on tarpeen.

      • OlenVainKuski

        Kiitos, kokeilen näitä...

        Muuten, yksi ekoja oireita jonka unohdin alussa mainita:

        Pysäköitäessä oli tapana jättää vaihde päälle. Yleensä lähdettäessä painoin kytkimen pohjaan ja starttasin, sitten vasta tartuin vaihdekeppiin. Jossain vaiheessa alkoi tapahtua niin, että vaikka kytkin oli pohjassa niin auto nytkähti startissa. Viime aikoina olen ottanut vaihteen pois ennen starttia ;)


    • EHKÄPAINELAAKERI

      Tuntuisi siltä että ei irrota ihan tarpeeksi;;; ja säätökin kun on automaattinen neste ja km on niin vähäsii...itse pidän aina vapaalla vaihteen, Talvella huomaan sen oiren kun painan kytkimen pohjaan ja käynnistän sitten n ormaalisti nostan ylös kytkimen hiukan nytkähtää,,mutta mun mielestä itselläni on ihan normi juttu koska voiman siirto ottaa kiinni ja alka pyöriin. Kytkimen irrottaminen on pieni harmillinen juttu,,Jos oire ei hävii niin kannattas mennä kysyyn vielä jostain verstaasta neuvoo että mitä mieltä ovat mihin voi liittyä voi saada useinpia vastauksia ja arvailua mikä osuu kohdalleen:

    • OlenVainKuski

      Joo, auto on huollossa taas, mutta eivät lähde tekemään remonttia elleivät saa itse vikaa esille. Taidanpa hakea pois ja ajella taas viikonlopun...

    • Wokkipalo

      Eivät ole laittaneet kunnon rally kytkintä noihin katuvehkeisiin.

    • Voi herranjestas mitä muoviämpäreitä nuo hyyuuuunnttait... Miten korjata hyundai? Osta saksalainen premium auto tilalle! :)

      • ainahyny

        Saksalaisissa autoissa niitä vikoja just on todella paljon...katsokaa tilastoja:, tutut on ostaneet uusia Opeleita ja pettyneet sen jälkeen vika määrään,,,itselläni hyny 180tkm mittarissa alustan vaidettu vain takapönttö etujarrupalat kerran ja moottorin normi huolto siinä se ei muuta..seuraavakin on HYNY


      • qwwww

        Mersun laatu on romahtanut aivan totaalisesti.


      • herranisompiherra

        Premium saksalainen on kuin HERRANRANGAISTUS IHMISELLE JOK A TARVITSEE HYVÄN AUTON ALLENSA!!!! Hyi saatana saksan premiium ! Hyundait toimii hyvin .


    • GrandePuntoClub

      Fiat Grande Puntolla uudesta yli 100 tkm. Ei mitään uusittuja jarru- tai alusta tms. osia. Viaton auto. Takuuseen ainoastaan takasivulasin veivimekanismin (oli takana veivi-ikkunat) korjaus kun kerran pakkasella koitin avata. Iso huolto 100 tkm ei maksanu kuin olikohan vähän yli 500€. Sis. öljyt suodatin, tulpat, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, jarruneste, jakohihna vesipumppu, laturinhihna, jäähdytsneste. Alkuperäinen jakohihna ja vesipumppu olivat vielä ihan hyväkuntoisia, ois vielä ajanut mutta vaihdatin ne kun 4 v tuli täyteen.
      Bravoon vaihoin kun sain sen edullisesti ja sillä oli vain 29500 km ajettu, ikää alle 3 vuotta. Hyvitys Grandesta kohtuullisen hyvä. Tämä myös toiminut tosi hyvin. Kilsoja kohta 100 000. Ainoastaan rek.poltin, pyyhkijän sulat ja toinen etujousi vaihettu. Tuo jousen katkeaminen toissa talvena ei haitannut ajoa yhtään mutta vaihatin ennen katsastusta. Keväällä taas katsastin, läpäisi huomautuksitta ja kun laki muuttui sain 2 vuoden "leiman' kun auto vm.12.

      • katsoomapalsta

        Miten fiiattisi liittyy tähän ketjuun ?????


    • toimeksi

      Jos auton kytkin temppuilee niin ei se katselemalla korjaannu. Korealaisissa autoissa on pitkät takuut niin on uskomatonta, että huolto vain vitkuttelee eikä korjaa kytkintä.

    • korealainenvaihtoon

      Melko helpolla huolto meinaa vian ohittaa, jos vikaa ei katselemalla löydy niin pyöritellään peukaloita. Paras vaihtoehto on lähettää temppuileva auto kiertoon ja ostaa sellainen auto jossa kytkin toimii.
      On todella rasittavaa asioida huollon kanssa jolta saa vain selittelyä.

    • 0654321

      Itsellä on 2014 I20 1,2 bensakoneella. En tiedä onko ix20 samoja osia mutta itsellä vaihdettiin kytkin kun alkoi pitämään ääntä (välillä rääkäisy kuulosti sisälle vähän kuin auton torvea olisi painanut). Oli pahimmillaan talvella kylmällä. Autoon vaihdettiin kokonaan joku toisen tyyppinen kytkin. Oli tehtaalta tullut joku vaihtokehoitus tietyissä kytkimissä. Vaihtoivat mukisematta kun saivat äänen kuulumaan huollossakin.

      • hjuntai

        Hyundain ostaa usein elämänsä ehtoopuolella oleva henkilö. Kuulo on usein heikentynyt tai ainakin heikentyy siinä metelissä. Siitä syystä ja heikon väännön takia kierrätetään konetta korkeilla kierroksilla ja vauhtia säädellään kytkimellä. Kytkin usein vielä heikolle väännölle mitoitettu. Tästä tuloksena kytkinremontti noilla kilometreillä


    • Takuutoimii

      Takuuhan on olemassa joten mikä ongelma?

    • OlenVainKuski

      Kiitos kaikista vastauksista Tässä vielä vähän päätöskommentteja tähän keskusteluun.

      Kytkimelle ei toistaiseksi ole tehty mitään. Aluksi muutin käyttötottumuksiani siten että enää jurruta ykkösellä parkkiruudusta kadulle nousevalla töppyrälle (matka n.20m), jossa kytkimen polkaisemisen yhteydessä ensimmäinen paha ravistus usein tuntui. Nyt pistän auton vain liikkeelle ykkösellä ja nostaen kytkintä vain minimimäärän vaihdan saman tien kakkoselle. Tuntui auttavan pahimpiin ravistuksiin.

      Nyt syksymmällä on tuntunut myös ettei muutenkaan ole enää niin ravistusherkkä (kun joskus unohdan uudet tottumukseni). Olisiko mahdollista että nuo kesähelteet olisivat vaikuttaneet toimintaan? Tuntuu myös ettei kytkin ota enää niin alhaalta kiinni.

      Ja lopuksi, en mielestäni aja mitenkään erikoisen korkeilla kierroksilla tai säädä nopeutta kytkimellä ;)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe