ikävintä

plunger

Kaikilla on joku asunto, useat kutsuvat kodiksi.
Perjantai-lauantai oli ennen kotitöiden aikaa, siivottiin, leivottiin, pestiin, parsittiin, kaupassa käytiin jne. Onko vielä näin, teillä?

Mikä kotitöistä on ikävin, täytyy tehdä vaikka mielellään olisi (ainakin joskus) tekemättä?

Minulla se ikävin ehdottomasti on SILITYS. Olen välillä vienyt paidat pesulaan, yritän silti itse siitä selvitä, sitten kun viimeinen on päällä ja pyykistä tulleita eteisen naulakossa tusina tai enemmän odottamassa, pyykistä tulleet odottamassa myös vuoroa. On hyvät välineet, on hyvä valaistus, ei satu selkään ei väsy jalat, mutta se AIKA mikä jo yhteen paitaan kuluu!!!!! Aina se on ollut vastenmielinen työ. Suomessa pesula on kallis ja ei ole helppo saada apua. Jenkeissä minulle silitti yksi samassa talossa asuva nainen, pullava ja kiharatukkainen työttömäksi tapaturman jälkeen jäänyt.

12

828

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaijaleena

tylsää..ja paljon on asioita nykyään muuten kuin ennen..Ihmisten vuorotyö ainakin tekee mahdottomaksi pitää perjantaita siivouspäivänä. Ja onhan se tietysti periaatekysymyskin..moni lähtee viettämään vkloppua kapakkaan jo hyvissä ajoin..Toinen tympeä työ on saunan pesu..vaikka on vehkeitä ja laitteita...

• home

Luulenpa että näillä ihmisillä täällä koti on paljon tämän virtuaalin ympärillä.
      Leikisti tehdään kotitöitä mutta istutaan kuitenkin koneen vieressä aamusta iltaan.

Ehkä oikeamman kuvan kodista - ennen ja nyt - saisi jos kysyisi tuota asiaa kadulla...

Et kai sinäkään plung ehdi nykyään paljon silitellä tältä hommalta...

• Kaijaleena

monelle tärkeää istua koneella. Kuitenkin ne kotityötkin pitää tehdä..jokaisen. Sitä paitsi tämä nettiriippuvuuskin on olemassa.:)

• siritys

Lapsuuskotonani siivottiin aina lauantaisin ja se tapa "periytyi" minullekin ja on periytynyt aikuisille lapsillenikin. Jos en siivoaisi lauantaina niin se homma jäisi tekemättä eli minulle se on pakko, muuten kämppäni (koti) olisi hävityksen kauhistus. Kun puuhaan ryhtyy kiukkuisena niin siinäpä imuroin, luutuan, pyyhin pölyt. Jälkeenpäin on kyllä mukava olo.

Minun inhokkipuuha on myös silitys, mutta valitsen aina kun vain mahdollista vaatteet, joita ei tarvi silittää. Eri asia miehillä esim. kauluspaitojen kanssa.

Kotitöistä pidän ruuanlaitosta ja kukkien hoitamisesta (ne tosin joskus kupsahtavat kun liikaa niitä suihkuun kannan eli liika vesi ei ole hyväksi).

Joten huomenna puran viikon kiukut siivoamiseen!

• Hannana

kaikki muu hoituu mutta se silitys... on
      ainut mitä en tee, jos ei ole pakko ja silloinkin yritän sen jollekin toiselle livauttaa. :)

• silityshän

on ihan mukavaa, siinä samalla katselet tv:ta tai kuuntelet radioita/muita asunnussa olijoita, keskustelet ja hyvässä lykyssä näitä kaikkia yhtäaikaa.

• minulle on ainakin sekä siivouksen että silittämisen aloittaminen vaikeinta. En nyt suorastaan rakasta kumpaakaan tehtävää, mutta kun pääsen alkuun huomaan välillä suorastaan nauttivani. Silitys taitaa olla se vähemmän ikävä, koska se tulee nopeammin valmiiksi. Joskus pitää oikein tarkistaa kaapista, etteikö sieltä vielä löytyisi silitettävää kun ei haluaisi tuhlata hyvää työvirettä. ;) Siivouksesta ei taida koskaan tulla ihan loppuun asti valmista.

Yksin siivoaminen on tosi tylsää, yhdessä se on paljon mukavampaa niinkuin monet muutkin asiat. Vai mitä?

• v aille 54
        optimisti-orvokki kirjoitti:

minulle on ainakin sekä siivouksen että silittämisen aloittaminen vaikeinta. En nyt suorastaan rakasta kumpaakaan tehtävää, mutta kun pääsen alkuun huomaan välillä suorastaan nauttivani. Silitys taitaa olla se vähemmän ikävä, koska se tulee nopeammin valmiiksi. Joskus pitää oikein tarkistaa kaapista, etteikö sieltä vielä löytyisi silitettävää kun ei haluaisi tuhlata hyvää työvirettä. ;) Siivouksesta ei taida koskaan tulla ihan loppuun asti valmista.

Yksin siivoaminen on tosi tylsää, yhdessä se on paljon mukavampaa niinkuin monet muutkin asiat. Vai mitä?

tahtiin.. Ensin huusholli tyhjäksi, ihmisistä ja sitten musiiki "täysille" siihen ei kuulu imuri ei ovikello(ok talo) monta monituista kertaa olen hyppinyt seinille kun avainporukkaa saapuu kotiin. Kyllä se siivous sujuu ja paita oikenee, mutta jos on väsähtänyt olo, siivoan Vain veskin ja keittiön tiskipöydän, imuroinnin ohella ja siihen imurointiin EI kuulu sängynaluset.
        Ennenvanhaan silloin kun olin nätti ja pikkusen nuorempi oli tahti toinen, olen monasti aatellut, että riittikö edes polkka musiikiksi.
        Siivous-iloa, illalla jalalla koreasti. Souvareiden-tahtiin.

• Silittäjä!

Silitys on vastahakoisin homma.Teen päivät pääksytysten työssäni sitä,mutta kotona se on kuin tervan juontia.

• Aija

Silitys on ihan jees. Kuten täällä mainittiinkin samalla voi kuunnella radiota ja seurustella. Minusta on ikävin se hetki, kun on "hiki päässä" laittanut hyvää ruokaa ja sitten porukka hajaantuu kylläisinä kuka minnekin. Siihen jää emäntä kuin nalli kalliolle likaisten astioiden ääreen.Korjaan ruoat pöydästä ja käytetyt ruokailuvälineet pesuun, alan hinkata patoja ja kattiloita puhtaiksi, ja siistiä paikkoja muutenkin. Ruoanlaitto on kivaa. mutta se jälkityö ei.

Asiasta on kyllä keskusteltu perheessä, mutta vähän huonolla menestyksellä.

• ?????

Ikävintä ovat kaikki kotityöt, paitsi.....silitys on niistä mukavinta, jos pitää valita!! Nauratti, kun luin kirjoituksesi. Tasan ei käy asiat!

Inhoan ruoan laittoa, siivousta ja kaikkea mikä on tyypiltään samanlaista. Silittämisessä on jotain rauhoittavaa. Ja on ihana laittaa päälle silitetty vaate, tai painaa päänsä silitetylle tyynyliinalle.

Eikä se ole "hetkessä ohi", kuten syöminen.
      Ihan kammottaa, kun on laittanut monta tuntia ruokaa, ja se on HETKESSÄ syöty!! Se tuntuu niin turhauttavalta! Ja kun se vielä menee lopulta viemäriinkin!!

Kaikki kotityöt on niin turhan tuntuisia, kun ne pitää toistaa koko loppuelämän ajan. Helpommalla pääsee, kun siivoaa vain kerran kuukaudessa, ja syö helppoa kuivamuonaa(EI Mustin murkinaa sentään!).

NIIN, tietysti...tämä EI käy perheelliselle. Minä elän yksin. JEE sille, paitsi se on tylsää välillä. Saisipa miehen, joka tekisi kaikki kotityöt. MINÄ voisin silittää!

• nainen56

ei enää kotitöistä voi puhua, mulla on enää vaan 75 neliötä entisen 240 sijaan joten ei enää tarvitse päivää varata siivoukseen.
      Ruokaa ei niin vähää osaa keittääkkään kuin on tarve, joten koti on vaan lepopaikka.
      Silittäminen on myös työ josta en pidä ja viikon aikana kerään silitettävät vaatteet komeroon, sitten sunnuntai-iltana, jolloin muutenkin alkaa "yleinenvitutus", kaivan vaatteet esiin ja alan silittämään samalla kun katson haluatko miljonääriksi ohjelmaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      34
      4580
    2. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      107
      3164
    3. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      226
      3059
    4. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      107
      1704
    5. 88
      1423
    6. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      28
      1204
    7. Leo Meller on kuollut

Mtä sääntöjen vastaista Mellerin kuolemassa?
      Helluntailaisuus
      159
      1068
    8. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      56
      917
    9. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      121
      905
    10. Toimari laittoi afrikkalaiset työharjoittelijat laulamaan Banaaninlastaajan laulua!

Käski vielä heidän sanoa aina aamulla tehtävien jaossa "tama ei olla valkoisen miehen homma."
      Maailman menoa
      33
      747
    Aihe