Marsujen murrosikä, tappelut

marsuni

Sattuisiko olemaan yhtään marsukasvattajaa paikalla? Tai muutoin marsuista enemmin tietävää?
Meillä 10 vuotta marsuja ollut mutta nyt vastassa semmoinen tilanne että ei tiedä mitä tehdä.
Siis 2 urosmarsua. Ihan pienestä pitäen olleet yhdessä, aina olleet niin ylimmät ystävät.
Nyt ikää 6kk ja 7kk, ja alkanut ilmeisesti murrosikä.
Nuorempi uhittelee vanhemmalle kokoajan ja on hammastelua ja kähinää ja välillä myös ihan nopeeta tappelua. Siis pari sekuntia kunnon rähjää ja sit eri nurkkiin. Vanhempi saanut muutamat osumat nuoremman hampaista.
Välillä taas ollaan ja syödään yhdessä niin kuin ei mitään.
Tosin toisinaan näyttää että vanhempi jo pelkää tätä nuorempaa.

Neuvoja olen saanut ristiriitaisesti. Yksi sanoi ettei pidä erottaa missään nimessä, että vaihe vain pitää käydä läpi ja sitten rauhoittuvat.
Toinen taas sanoi että ensimmäisestä tappelusta kun hammas on toiseen osunut, pitää marsut erottaa eri häkkeihin.

Häkki on iso, isoin mitä eläinkaupasta saa ja mitä tänne mahtuu.
Jos täytyy erottaa, pitää vain häkki jakaa kahtia. Eri häkit ei mahdu, nyt jo kaksi isoa häkkiä kun toisessa asustaa muille marsulle kiukkuinen vanhus.

Mitä pitäisi tehdä?

7

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisätietoja

      Missään nimessä ei ainakaan toistaiseksi pidä mennä erottamaan. Mutta nyt: minkä kokoinen se häkki ihan oikeasti on? Montako mökkiä, montako ruokapaikkaa?

    • Marsuni

      120x80
      Molemmissa päissä on juomapullot, ruokakipot ja läpimentävät pesämökit. Reilusti on tilaa kun kaverit niin pienikokoisia.
      Oli taas karvapallotappelu häkissä.
      Toiselta puuttuu karvaa ja useampi haava löytyy. Näyttää menevän karkuun toista. Syömisenkin jättää kesken jos toinen lähestyy.

      • Lisätietoja

        120cm häkissä ei ole runsaasti tilaa murrosikäisille kolleille, vaikka miten niin tykkäisit väittää. Se on yksinkertaisesti liian pieni, eikä tilaa väistämiselle ole niin paljoa kuin pitäisi. Kehoittaisin siis hankkimaan isomman häkin ja piilotkin voisi vaihtaa ihan mökkeihin, joiden päällä voi tarkkailla ilman, että tarvitsee olla toisen kanssa kosketuksissa. Kun mökit eivät ole läpimentäviä, niin ne tarjoavat paremmin näkösuojaa silloin kun toisen naamaa ei jaksa katsella. Jollei isompaa pysty hankkimaan, niin sitten marsut eivät ole oikeassa kodissa. Väitän, että syy hammastelulle on 100% varmuudella resurssipulassa, jollet muuta pysty todistamaan.


    • Liikavähäntilaa

      Samaa mieltä. Liian vähän tilaa ja väistämismahdollisuuksia, jos pesämökitkin on jotain ihmeen "läpimentäviä". Meilläkään ei uros kaksikolla ole kuin 120-senttinen tehdashäkki, mutta siihen on itse askarreltu osittainen toinen kerros vanerista/laudasta. Heinäpaikkoja on kaksi alhaalla ja yksi ylhäällä ja ruokakippoja yksi molemmissa kerroksissa. Lisäksi kunnon pesämökit 2kpl alhaalla, 1 ylhäällä ja vielä kaksi heinätunnelia, joten pojilla on yhteensä viisi piiloa kahdessa kerroksessa! Ei tarvitse olla näköyhteydessä kaveriin koko ajan jollei siltä tunnu.

    • Enuskohetkeäkään

      Minä en 15 vuoden marsuharrastuksen aikana ole omistanut ainuttakaan oikeasti muille marsuille syyttä suotta kiukkuista marsua. Sietääkin siis kysyä, millä todennäköisyydellä aloittajallakaan on OIKEASTI nyt jo kahdessa häkissä sellainen sekopää, ettei muka yhteiselo onnistu, vaikka laumaeläimestä on kyse. Niinpä niin, eihän se kovin todennäköistä olekaan. Todennäköisempää on, että marsuilla on liian tiukkaa resursseista, jolloin mikä hyvänsä eläin on ohjelmoitu niistä kilpailemaan. Toiset marsut tuntevat resurssien olevan riittävät 120cm häkissä, toisille se ei riitä alkuunkaan. Näin yksinkertainen asia pitäisi 10 vuoden marsuttelun jälkeen tajuta ja olla haalimatta marsuja, jollei niille voi tarjota asianmukaisia tiloja. Aina voi rakentaa ylöspäin, jos lattiapinta-alasta on pulaa. Ei ole oikein erottaa marsuja "toivottomina tapauksina" yksi toisensa jälkeen vain siksi, ettei itse kyennyt tarjoamaan tyydyttäviä olosuhteita.

    • Anonyymi

      Uskon Että tämä selviää pian

    • Anonyymi

      Moi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3179
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2801
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2618
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2588
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2456
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2305
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1743
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1697
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1559
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1416
    Aihe