IT alalla liian kovat palkat

Kyllä-näin-on

Kyllä IT alalla on nyt liian kovat liksat.

Tekijöitä ei löydy edes kasvukeskuksissa, vaikka 20 000 IT ammattilaista on edelleen pitkäaikaistyöttömänä. Ongelma on se, että niin kauan kun ansiosidonnainen juoksee - ei töitä kannata vastaanottaa!

Liksat aloittaville 1200eur, 5v kokemuksella 1600eur ja 10 v kokemuksella 2000eur. Alkaa työntekijöitä löytymään.

Vastaväitteenä tietenkin että maksa ja katso tuleeko hakijoita. No eihän se onnistu, vaikka hakijoita tulisikin, koska yleissitovuus ja wanhat jäärät työssä estää uusien palkkaamisen matalammalla palkalla.

Robotit jatkossa hoitaa onneksi 80% koodareiden hommista ja oletettavasti parin ison firman konkurssin jälkeen palkat asettuvat järkevälle tasolle. Erityisesti konsultoinnissahan (=koodarit kutsuu nykyään itseään konsulteiksi) ei tarvitse osata mitään (pari webkurssia vuodessa hype aiheista riittää), pitää olla hyvä myyvä tyyppi (joka jauhaa sitä itseään asiakkaalle) ja laskuttaa huimia tuntihintoja ilman mitään vastuuta (ketterä menetelmä) tai edes takuuta tehtyille töille.

6

439

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostajapuolenkaveri

Puhut asiaa

• OllilanJorma

Jos et halua maksaa IT-kaverille tuota enempää, niin sitten sinun täytyy hankkia etätyöntekijä Puolasta tai Romaniasta. Kukaan suomalainen ei tuollaisella palkalla tule toimeen siellä missä 90% Suomen IT-työpaikoista (= missä tekijätkin ovat) on eli PK-seutu, Tampere ja Oulu.

Hei, voisitko samalla asentaa minulle uuden tiskikoneen? Saat 20 euroa, mutta pitää olla takuu ja paperit kunnossa. Minusta 150 euroa on sellaisesta liikaa.

• Lihaporsas

Hyvä kirjoitus TIVI:ssä
      https://www.tivi.fi/blogit/it-ala-keskittyy-lihakauppaan-ja-sirkushuveihin-6724036

• KonsulttiKoodaa

Sama vanha sääntö tässäkin: kysyntä ja tarjonta määrää hinnat. Ei ole joka miehestä tai naisesta koodariksi. Varsinkaan hyväksi koodariksi.

Autokorjaamo laskuttaa esim. Tampereen seudulla 85 euroa tunnissa. Samaa luokkaa on konsulttifirman veloitus koodarista. Kohtuullista minun mielestä.

Konsulttifirman koodari ei pärjää ilman osaamista, päinvastoin. Siellä koodari on nykyään itse vastuussa että projekti onnistuu. Ei ole välttämättä edes projektipäällikkköä apuna vaan itse pitää hoitaa kaikki sen jälkeen kun myyjä on tehnyt sopimuksen. Vaativa työ ja monesti liian pieni palkka siihen nähden miten paljon firma nettoaa.

• lfkrlldldlelkfkx

Mitäs siellä työsopimuksessa lukee työtehtävistä koodarilla? Lukeeko projektivastuu tai laskutusaste? jaa ei lue vai? No sitten niitä hommia ei tartte tehdä sillä palkalla mitä työsopimuksessa on sovittu.

• Coodari

Tuo mieshän on nero.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      52
      1070
    2. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      113
      994
    3. Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle

Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      51
      982
    4. Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi

Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,
      Suomalaiset julkkikset
      7
      874
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      89
      816
    6. Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?

Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.
      Vain elämää
      4
      684
    7. Sinulle jota kaipaan!

Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista
      Ikävä
      25
      637
    8. Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?

Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it
      Sinkut
      190
      633
    9. Ehkä taidat

Luovuttaa.
      Ikävä
      73
      607
    10. Jos oltais joskus samoissa bileissä

Niin lähdettäiskö yhdessä ”jatkoille?”
      Ikävä
      57