Bh kokeen liikeistä

Hämmentynyt

Elikkäs pentu lähitulevaisuudessa tulossa ja tavoitteena ois vanhempana BH. Suurimman osan liikkeista olen aika hyvin ymmärtänyt ja saanut jonkun idean miten niitä lähteä opettamaan. Jäävät(varsinkin istuminen) on vähän epäselvä. Saako koiralle siis sanoa ’paikka’ tms jotta se tietää ettei istumisen jälkeen lähdetä seuraamaan perässä? Jos ei niin miten tehdä koiralle selväksi milloin istumisen jälkeen seurataa ja millon jäädään paikallee?

Kiitos paljon jos joku osaavampi osaa neuvoa! :)

4

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munmunn

Eri käskysanat koulutetaan niin hyvin, että koira tietää, mitä sana tarkoittaa (=ärykekontrolli). Kun olet kouluttanut muutamia käskyjä koiralle, kannattaa mukaan ottaa treenejä, joissa testaat, ymmärtääkö koira sanat. Jos ei ymmärrä, jatka sanan vahvistamista ja kokeile muutaman päivän päästä uudelleen. Koiralle saa ja sille pitääkin sanoa kokeessa, milloin sen täytyy jäädä paikalleen, eihän se muutoin voi sitä tietää.

Kannattaa tutustua koeohjeeseen, siitä selviää, mitä kokeessaa saa tehdä ja mitä ei. http://www.palveluskoiraliitto.fi/media/kopa-tiedostot/bh.pdf

• Hämmentynyt

Mitkä ne käskysanat sitte vois olla kun se koirahan istuu molemmissa..?

• munmunn

Makuasia, itse käytän seuraamiseen ja perusasentoon samaa vihjesana "Sivu", tähän voi käyttää myös perusasentoon omaa "sivulle" ja seuraamiseen omaa "seuraa". Itse ajattelen tämän niin, että kun pyydän koiran sivulle, se pysyy siinä niin kauan, kunnes se vapautetaan tai se saa uuden käskyn, joten jos liikun, koira seuraa, jos pysähdyn se istuu.

Istumisessa taas koiran takapuoli pysyy maassa niin kauan, kunnes se vapautetaan tai se saa uuden käskyn. Vaikka lähtisin koiran luota pois, koira jää paikalleen, kunnes toisin käsketään. Käytös on eri, vaikka molemmissa koira istuu, siksi ne pitää myös nimetä eritavalla, jotta koira tietää, milloin sen odotetaan seuraavan ja milloin pitää jäädä paikalleen.

• Muistaakseni seuruun pysähdyksissä ei erikseen käsketä koiraa istumaan, ellei sekin sääntö ole muuttunut, mutta jäävässä koira pitää tosiaan käskyttää jäämään paikalleen. Istelläni 'sivu' tarkoittaa sitä, että istuu vasemman jalkani viereen ja jatketaan seuruulla, mutta 'istu' on paikalleen istumaan jääminen eli koira pysyy istumassa siinä, mihin sen jätin, vaikka itse menin johonkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5278
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1741
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1604
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1216
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe