Yhdyssanat, onko tarpeellista kirjoittaa ne yhteen

M...L

Esimerkkejä:

"Juoppo kuski - - - (vrt. juoppokuski)

Ranta kuntoon kesäksi! (Rantakuntoon kesäksi!)

Hän oli viime viikolla patja kaupassa. (patjakaupassa)

Ajan puutteen vuoksi! (ajanpuutteen )

Kirjoitin vihkoon muistiin panoni. (muistiinpanoni)

Hän laski mäkeä muna asennossa. (muna-asennossa) "

46

1529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä_milloinkin

      Minua ärsyttävät yhdyssanavirheet. Joskus tuntuu, että ihmiset tekevät virheitä tahallaan.

      Joissain tapauksissa on joustoa, kirjoitetaanko sanat yhteen vaiko erillään.

      Kaikki me tehdään kielivirheitä, mutta arvelen, että meidän ikäpolvessa suomen kieli muotoutuu suhteellisen virheettömäksi tekstiksi ihan luonnostaan. Ei niitä sääntöjä ole tarvinnut opetella. Meidän ikäpolvi on lukenut kirjoja, kuka enempi, kuka vähempi vähempi. Meidän ikäpolvi on tuottanut myös kirjoitettua tekstiä, kuka missäkin muodossa. Oikeenkirjoitusta ei tarvitse ajatella.

      Joku sanoo, että olennaista on sisältö, ei muoto. Ei välttämätä. Jos teksti on täynnä kielivirheitä, niin kyllä se huomio väistämättä kiinnittyy niihin. Ja herää kysymys, miksi ihminen ei viitsi ottaa lukijoita huomioon niin, että kiinnittäisi huomiota myös siihen kieleen, mitä käyttää.

      • Kieli.nero

        Aika monta virhettä on tekstissäsi.


      • Aloittaja_

        Mkä milloinkin-nikille kiitoksia vastauksestasi, olet ymmärtänyt asian samaan tapaan kuin minäkin, joka aloitin tämän ketjun. Miksi emme voisi keskustella suomen kielestä? Vai olemmeko niin suomettuneita, ettemme sitäkään voi tehdä?


      • Mikä_milloinkin
        Aloittaja_ kirjoitti:

        Mkä milloinkin-nikille kiitoksia vastauksestasi, olet ymmärtänyt asian samaan tapaan kuin minäkin, joka aloitin tämän ketjun. Miksi emme voisi keskustella suomen kielestä? Vai olemmeko niin suomettuneita, ettemme sitäkään voi tehdä?

        Kiitokset kiitoksista. Kuten aloituksestasi ilmeni, niin sanojen merkitys muuttuu riippuen siitä, kirjoitetaanko ne erilleen vai yhteen.

        Itselleni suomen kieli on tärkeä asia ja hyvä keskustelunaihe. Arvelen, että jos emme kiinnitä huomiota kielen oikeellisuuteen, niin annamme kielen rapautua edelleen. Yhdyssanojen lisäksi toinen asia, mikä minua ärsyttää ovat erisnimet, siis se etteivät ihmiset tiedä, mitkä sanat lauseen keskellä kirjoitetaan isolla kirjaimella, mitkä ei. Luonnollisesti se on hakusessa silloin tällöin itsellänikin, mutta onneksi en ole perfektionisti millään elämänalueella. Mutta esimerkiksi Sunnuntai tuo mieleeni kotipulla-ainekset, sen sijaan sunnuntai jotakin ihan muuta.


    • Heikunkeikku

      "Kirjoitin vihkoon muistiin panoni."
      Riippuu vähän siitä, mitä tahtoo sanoa. Muistiin panoni, tai muistiinpanoni.
      Voi olla, että joku joka panemisensa jälkeen vihkoon pistää merkinnän, että tulipahan piehtaroitua :)

      Omat kirjoitusvirheeni ottaa hitosti päähän. Vaikka luen tekstini ennen sen lähettämistä, niin silloin tällöin, tuolloin ja joskus väkistekin niitä virheitä lähtee tulemaan palstalle. Silmien ohi on päässyt inhovirheitä. Ne ottavat kaaliin.

      Mitä muiden tekemiin virheisiin tulee, niin ne eivät riso, koska ittepähän ovat virheensä tehneet :)

      Virallisissa teksteissä virheet harmittaa. Ja kirjoissa olevat virheet häiritsee myös.

      Muuten noista yhdyssanoista sen verran, että yks "kikka" on, jos ei tiedä/muista, että onkos se yhdyssana vai kirjoitetaanko se erikseen, on semmonen, että kokeilee laittaa -kin-päätteen.
      Eli aloituksessa mainittu "juoppo kuski-juoppokuski" Eli ei passaa, jos sanoisi, että juoppokin kuski, vaan heti kalskahtaa korvaan oikianmoisesti, jos sanoo juoppokuskikin.
      Silloin tällöin käytän itsekin tuota muistisääntöä.

    • Vähän yksinkertaisi nuo esimerkit, ei se mitään.
      Ei minulle nuo olisi ongelma.
      Lisätään vaikeutta.
      Katonmaalaus on yhdyssana, katonmaalaustalkoot, sekin on tieten yhdyssana. Katonmaalaustalkoisiinosallistuminen on helteellä hikistä touhua. Senkin voi kirjoittaa noinkin, mutta vaikea lukea.
      Tai. Kuusenneulasenputoaminen sai työmuurahaistenjalat liikkeelle.
      On näissä miettimistä, eikä kukaan pystyyhtä totuutta sanomaan.

      • isäälämyymyymälääsi

        Se on vähän, että mitkä katsotaan yhdyssanoiksi... tämä lienee vielä hyväksyttävvä:
        lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas, mutta tätä pidän jo aika mahdottomana: kumarreksituteskenteleentuvaisehkollaismaisekkuudellisenneskenteluttelemattomammuuksissansakaankopahan


    • Pidän erittäin tärkeänä.
      Että näillä palstoilla kirjoitetaan aina kaunista ja virheetöntä Suomen-kieltä.
      Lapsetkin näköjään lukevat.

      H.

      • ÄlyköitäkinSeuraan

        Ja itsekin voisit opetella kirjoittamaan suomen kieltä oikein. Vai voisitko?

        Virheetöntä emme vaadi, mutta edes oikeinkirjoituksen alkeet olisi aikuisella suomalaisella, rehvakkaasti esiintyvällä miehellä hyvä olla edes jollain tapaa hallinnassa.

        Ehdotan, että lähdet työväenopistoon kirjoituskursseille.


      • ainaainaaina

        Sä et osaa suomen kieltä.


    • Voihan sitä tällätä vaikka väliviivan tai muutaman pisteen ellei ole varma miten mikäkin sana kirjoitetaan.
      Sellainen hämää aika hyvin ja jos asiasta nalkutetaan, niin sanoo, että on taiteilija tai muuten vaan poikkeava yksilö. Joku erityinen.

      • Bengalitikku

        Rakastan yhdyssanahirviöitä. Ennuste: tullennette näkemään jatkossa.
        Virheitäkinköhän. Ennuste: tullennette näkemään jatkossa.

        Käy niin, että se meni jo. En tarkista juurikaan tekstejö. Vähän sillai heti-valmista-tyylillä.


      • nirinnarin

        Ancee se taas nalkuttaa.


      • KukakoLähtenee
        Bengalitikku kirjoitti:

        Rakastan yhdyssanahirviöitä. Ennuste: tullennette näkemään jatkossa.
        Virheitäkinköhän. Ennuste: tullennette näkemään jatkossa.

        Käy niin, että se meni jo. En tarkista juurikaan tekstejö. Vähän sillai heti-valmista-tyylillä.

        ”Heti valmista”-tyylillä tai heti valmista -tyylillä teen heti valmiiksi.
        Virheitä tullee näkymään aina, vaikka oikeinkirjoitus olisi hallinnassa.


      • nirinnarin kirjoitti:

        Ancee se taas nalkuttaa.

        Missä kohtaa?


    • Kait ne oikein kirjoittaisin, jos osaisin, mutta kun aina en osaa.
      Enpä kiinnitä sen suurempaa huomiota omiin sen enempää kuin muittenkaan,
      tulee mitä tulee.

      Oppia ikä kaikki siinäkin suhteessa ja eläähän se suomen kielikin , eilen niin ja tänään näin ja huomenna jotenkin toisin päin.

    • Minulle on sama kunhan ymmärtää mitä kirjoittaja tahtoo sanoa. Teen paljon kirjoitusvirheitä varsinkin tabletilla tai kännykällä . Voihan kertoa jos virheet häiritsee, en silti aio lopettaa kirjoittelua.

    • Joku-

      ajaa puutteen vuoksi.

      • Tai-

        ainakin sanoo ajavansa:

        Ajan puutteen vuoksi.


      • Bengalitikku

        Paljonko on mittarissa?


    • Heikunkeikku

      Jos nyt nakkaan yhdyssanat syrjään ja sanaset sanon toisesta asiasta.
      Se, että kirjotetaan NIIN älyttömän väärin, että on ripoteltu monen monia ylimääräisiä kirjaimia sanoihin, niin joskus se vähä alkaa nyppimään.
      Sen verran voisi tarkistaa tekstin, ennen lähettämistä, että vetelis ne virheelliset kirjaimet pois.

      Törå miwkä mibä opn. (=Tätä mieltä minä oon.)

      • Bengalitikku

        Minäkin ihmettelen kuka esim. Laittaa välillä änniä tekstiin ja sanoista muodostuu yhdyssanoja.
        Eikö aina syytetä koneita.
        Minäkin: se on k o n e e n vika ei miun syy.


    • Aloittaja-

      Minua ei häiritse toisten tekemät virheet, - vain omat.

    • KimpassaVAIyksin

      Lähdetäänkö yhdessä opiskelemaan suomen kielellä kirjoittamista johonkin kansan- tai työväenopistoon, tai vaikka tuonne Laajasalon opistoon, jonka mainos tunkeutuu viestiketjun väleihin.

      • Heikunkeikku

        "KimpassaVAIyksin"

        Ihan mielelläni lähtisin, koska kouluaikanakin Rrrrakastin äidinkielen opiskelua.
        Kaikki ilatiivit ja elatiivit, inessiiveistä nyt puhumattakaan, tahi essiivit, pyörivät mun päässäni innokkaasti. Ja ne muut mainitsemattomat ofkoos.

        Mutta koska kirjoitan täydellistä kirjakieltä, mitään lisäämättä tai poistamatta, ja kirjaimet oikeaoppisesti siistissä pötkössä, niin en minä sitte taida Laajasalon opistoon lähtiä.:)

        Mutta menkää te muut, niin olis edes toivoa, että ymmärtäisi mitä te kulloinkin kirjoitatte:)

        -Siis Häh!!!
        -Ei se heikku oo, mikä heevetin puska ketjuun ponnahti.
        -Mä ainaski tiesin heti ettei se se oo.
        -Må kams arbasim etrei se se op.


      • Bengalitikku

        Pitäisi järjestää kirjoituskilpailu. Laji olisi vapaa. Säännöissä tulisi olla, että vain yksi teksti on sallittu.
        Aihe vai vapaa aihe?
        Voisi toimia karsintakokeena, kuka joutuu tai pääse luovan kirjoittamisen kurssille.
        Sallitaanko tajunnanvirta?


    • merkityksenmuutos

      Hmmm, toisaalta, hauska aloitus. Ajan puutteen vuoksi, no ei oo puutetta, mutta ajanpuutetta väliin on. Koskaan en ole ollut juoppo kuski, mutta juoppokuskina olen valitettavasti ollut.

      • 9687

        Niinpä, merkityksen muutos on ehdoton monissa noista esimerkkilauseista.

        Kyllä oikeinkirjoitus on tärkeä, joskus pilkun puuttuminen voi tappaa.


      • Bengalitikku

        Tuollaista väitettä en ole kuullut.
        Voisiko pilkun puuttumisesta kirjoittaa dekkarin?
        Mysteeri?
        Olen kuullut pilkun puolittajista tai n:joista.
        Voiko äärimmilleen viety pikkutarkkuus olla oire jostain? Tauti se ei voi olla. Sairaus?
        Häiritseehän minua eräs kirjoitusvirhe: erisnimet tulee kirjoittaa isolla.
        Saan melkein vatsanväänteitä, kun näen paikannimen pienellä.


    • eihän kielivirheet vaarallisia ole, mutta on hyvä pyrkiä kirjoittamaan oikein mitä tarkoittaa. yhdyssanavirheistä saattaa tulla vääriä käsityksiä, kuten aloittajan esimerkeissä on hyvin kuvattu.

    • Tänään aamupäivällä katselin ja kuuntelin televisiosta, kun M. A. Numminen oli haastateltavana. Ihastelin, miten kaunista ja huoliteltua suomen kieltä hän puhui. Hän hallinnee yhdyssanatkin.

      • Bengalitikku

        Minäkin katsoin.
        Eihän miehestä tolkkua saanut: hilpeä tosikko vai osaksi patologinen valehtelija. Saisiko valheesta kiinni. Senverran totta, että jaksaa kuunnella.
        Kuten lauluohjeensa: senverran puhtaasti, että ujellusta jaksaa kuunnella.
        Ei tuo musiikki kuulu mun suosimaan. Sori.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Minäkin katsoin.
        Eihän miehestä tolkkua saanut: hilpeä tosikko vai osaksi patologinen valehtelija. Saisiko valheesta kiinni. Senverran totta, että jaksaa kuunnella.
        Kuten lauluohjeensa: senverran puhtaasti, että ujellusta jaksaa kuunnella.
        Ei tuo musiikki kuulu mun suosimaan. Sori.

        Enpä minä musiikkiaan kehunutkaan, vaan suomen kielen hallintaansa. Hauska veikko. Tiedän, että monet suorastaan inhoavat häntä. Kyllä Suomeen yksi Mauri Antero mahtuu :-), mielestäni.


      • Överi-ukkeli-M.A
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Enpä minä musiikkiaan kehunutkaan, vaan suomen kielen hallintaansa. Hauska veikko. Tiedän, että monet suorastaan inhoavat häntä. Kyllä Suomeen yksi Mauri Antero mahtuu :-), mielestäni.

        Olin naiseni kanssa eduskuntatalon puistossa, sillai.
        Kunnes helga neiti kutsui kylpyyn.


      • En-katsonut

        MA:n esitystä, tulleeko uusintana?


      • senverran
        Bengalitikku kirjoitti:

        Minäkin katsoin.
        Eihän miehestä tolkkua saanut: hilpeä tosikko vai osaksi patologinen valehtelija. Saisiko valheesta kiinni. Senverran totta, että jaksaa kuunnella.
        Kuten lauluohjeensa: senverran puhtaasti, että ujellusta jaksaa kuunnella.
        Ei tuo musiikki kuulu mun suosimaan. Sori.

        sen verran


      • Bengalitikku

        Verratonta.
        Minkä verran niitä kirjoitusvirheitä tuleekaan?
        Punakynä kuluu.
        Joutunen kadotukseen.


    • tiukkapillutvauhdissa

      hevonvitunväliä mitä ja miten kirjoittaa
      on ymmärryksenpuutetta jos ei osaa lukea

      • rentourus..vähäsen

        Pilluslasko sää kirjuutat?


      • Hyväesimerkkiolette

        Oikein tai edes lähestulkoon oikein kirjoitettua tekstiä on helpompi lukea ja se taas takaa, että lukija myös ymmärtää mistä aiheesta / asiasta kirjoittaja kirjoittaa. Tai takaa ja takaa, näillä sivustoillahan miltei kaikki käsitetään väärin tai jotenkin muuten päin mäntyä.


    • onperkules

      Tarkoitat varmaankin "yhdys sanat".

    • hassu.kieli

      Enempi minuu riapoo tällaiset mukamas hauskat kirjoittajat. Kun ei nakrata, niin ei nakrata.
      Aloitus on hyvä. Joskus olen nakranut sille, kun asia on muuttunut toiseksi eikä sen kirjoittaja ole huomannut, vaan jatkaa tosissaan selityksiään.

      • rentourus..vähäsen

        Että oikeen riepoo, on sullaki elämäs vaikiaa kun tommottis asia ottaa nuppihin.


      • näillä-mennään
        rentourus..vähäsen kirjoitti:

        Että oikeen riepoo, on sullaki elämäs vaikiaa kun tommottis asia ottaa nuppihin.

        "on sullaki elämäs vaikiaa kun tommottis asia ottaa nuppihin."

        Onhan se harmillista, kun porukka ei osaa kirjoittaa oikein, näköjään useankin mielestä, mutta ei minua "rievo".

        Jotenkin kyllä ärsyttää tuollaiset, jotka ei viitsi katsoa edes sitä, tuliko oikeat kirjaimet oikeaan paikkaan, koska on niin kiire vastata, että ei ehdi lukemaan kirjoitustaan. Sitten syytetään lukihäiriötä, älypuhelinta tai läppäriä. Onhan niissä kaikissa tietääkseni myös korjausmahdollisuus.

        Itse en osaa kirjoittaa oikein ja nyt olen huomannut, että minunkin "kone" tekee virheitä, koska en osaa laittaa tähän sitä oikolukijaa, kun entinen sentään korjasi pahimmat mokat.


      • Bengalitikku

        Mä en ole koskaan miettinyt tekstejä täällä niin, että ne olisivat jotain kirjallisia esityksiä. Enempi pidän tä mielipide- ja jupinapalstana.
        Minusta kirjallisten esitysten kirjoittaja on sitten jo kolumnisti tai esseisti ja harvahko yltää moiseen, tokko haluaakaan.
        Ihan hirveän kauhean kamalat ohjeet ovat kahleita, joista ei synny kuin puisevaa kapulakieltä.
        Ja eihän tämä nyt mikään äidinkielen ainekirjoitusta ole.


      • Vaikealaji

        Mielipiteitä ja jupinoita on mukavampi ja helpompi lukea kun ne ovat ymmärrettävässä ulkoasussa ja esitetty edes säällisellä suomen kielellä. Pisteet ja pilkut virkkeissä auttavat melkoisesti asia-aiheen käsittämisessä. Siksi kai jokainen kirjoittaa, että hänen juttunsa tulisi selväksi, selkeäksi, tajutuksi ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe