Moottoriveneiden yhteentörmäys Nauvossa 29.7.2018

sivusta.seuraaja

Kaksi huvivenettä törmäsi Nauvon ja Innamon välissä 29.7.2018.
http://www.raja.fi/lsmv/tiedotteet/1/0/moottoriveneiden_yhteentormays_nauvossa_29_7_2018_76001
https://yle.fi/uutiset/3-10327890
Ylen mukaan osapuolet olivat 6m ja 14 m moottoriveneitä, joista linkissä on kuvat. Kumpikaan kuvan veneistä ei ole lähelläkään 14 metriä, ei edes 10 metriä.
Kuvan mukaan pienemmän metalliveneen oikeassa kyljessä on takana kyljen korkuinen lommo.
Isomman veneen oikeassa kyjessä ei näy vaurioita, eikä sen keulaa näy kuvassa.
Näkyvyys oli hyvä, eikä sääolosuhteilla, eikä alkoholilla ollut ilmeisesti mitään osuutta tapahtuneeseen.
Iltalehti https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807292201103445_u0.shtml
väittää isomman veneen ollen 15 metrin pituinen, ja käyttää samaa kuvaa alle 10 m veneestä.
Myös iltasanomat uutisoi tilanteesta https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005773608.html
Ei ole ainoa julkaisu, mikä väittää osapuolten olleen huvialuksia, mikä tarkoittaisi yli 24 metristä alusta.
Myös Turun sanomat uutisoi tapauksesta http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4034851/Kolme loukkaantui vakavasti huviveneiden kolarissa Nauvossa
väittäen isomman veneen olleen 15 metrisen.
Viranomaisen (RVL) tiedotteessa ei mainita veneiden koosta yhttään mitään.

48

1037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asdggjkk

      Valhemedian uutisointia...

    • mainsail

      Juuri oli Venelehdessä tuomio edellisen kesän 15 m moottoriveneen purjeveneen yliajosta. Mitään syytä ei purjeveneellä ollut vaikka merikarttoja tuntematon motoristi oli jopa sanonut, että jos purjeveneilijä olisi antanut äänimerkkejä niin hän olisi väistänyt. Kuka edes siinä jylinässä purkkarin torvia kuulisi. Kyllä on vastuutonta porukkaa näillä isoilla moottoriveneillä liikkeellä.

      • Joakim1

        Tässä tapauksessa kuitenkin pulpettiveneeseen on tullut osuma oikeaan kylkeen, joten lienee todennäköistä, että "iso" moottorivene on tullut oikealta ja pulpettivene oli väistämisvelvollinen. Ei tietysti poista vastapuolelta velvollisuutta väistää, jos väistämisvelvollinen ei vaikuta väistävän.


      • tuomio_heti_nyt

        Ennen kun tuomitsette "isojenn veneiden" kuljettajat täysin edesvastuuttomaksi ja syyliseksi, niin ensin pitäisi selvittää kumpi ensisijaisesti oli väistämisvelvollinen. Kuvien vaurioiden perusteella ensisijaisesti väistämisvelvollinen oli tässä tapauksessa tuo pienempi avovene, mutta varmaksi tätäkään ei voi sanoa, kun kohtauskulma ei ole tiedossa. Toki kumpikin syylistyi tähystämisen puutteeseen sekä loppukädessä yhteentörmäyksen estämiseen. Eli siten kumpikin oli yhtälailla loppupelissä syyllinen.


      • Mereltäloppunuttila
        tuomio_heti_nyt kirjoitti:

        Ennen kun tuomitsette "isojenn veneiden" kuljettajat täysin edesvastuuttomaksi ja syyliseksi, niin ensin pitäisi selvittää kumpi ensisijaisesti oli väistämisvelvollinen. Kuvien vaurioiden perusteella ensisijaisesti väistämisvelvollinen oli tässä tapauksessa tuo pienempi avovene, mutta varmaksi tätäkään ei voi sanoa, kun kohtauskulma ei ole tiedossa. Toki kumpikin syylistyi tähystämisen puutteeseen sekä loppukädessä yhteentörmäyksen estämiseen. Eli siten kumpikin oli yhtälailla loppupelissä syyllinen.

        Toinen on väistämisvelvollinen toki mutta toisenkin velvollisuus on välttää törmäystä kaikin käytettävissäolevin keinoin. Tässä MOLEMMAT ovat jättäneet väistämättä. Lieneekö syynä kova vauhti ja arvaamattomat ohjausliikkeet, kapea väylä vai joku muu?


      • Moottoriveneilijä

        Joskus voi myös käyttää kaasua välttäkseen yhteentörmäys, jos tila ei riitä väistämiseen. Moottorivene on siitä otollinen, että sillä voi ehkäistä yhteentörmäyksen kahdella ei keinolla (ohjaus ja vauhti), varsinkin jos toimet aloittaa riittävän ajoissa. Sen sijaan purjeveneellä on paljon vähemmin keinoja, joskin ei siltäkään lopu keinot jos ajoissa ne tekee, mutta eivät ole niin helppoja. Siksi väistämissäännöt on kuten ovat. Loppupeleissä myös purjevene on väistämisvelvollinen, mutta viime tinkaan tehtynä toimet ovat luonnollisestikin auttamatta myöhässä. (tämä löyhänä viittauksena tuohon viime vuotiseen tapaukseen).

        On hyvä pitää mielessä, että merellä on vain velvollisuuksia, ei oikeuksia. Ja sen liäsksi tähystykseen tulee kiinnittää huomio, ei siihen plotteriin.


      • tuomio_heti_nyt
        Mereltäloppunuttila kirjoitti:

        Toinen on väistämisvelvollinen toki mutta toisenkin velvollisuus on välttää törmäystä kaikin käytettävissäolevin keinoin. Tässä MOLEMMAT ovat jättäneet väistämättä. Lieneekö syynä kova vauhti ja arvaamattomat ohjausliikkeet, kapea väylä vai joku muu?

        Syynä todennäköisesti riittävä tähystyksen puute ja isolla veneellä lisäksi ikkunan kehykse tekemä katve? Klo 16 aikaan aurinko ei liene vielä niin alhaalla että olisi haitannut pahasti näkyvyyttä.

        Tarkemmin kun pikkuveneen kolhua kuvasta katsoo, niin se lienee tullut etuviistosta vasemmalta, ikkunakehyksen kohdalta. Iso vene osunnut viistosti sen oikeaan takakylkeen ja siitä perämoottoriin? Ja kun kurssi on törmäyskurssi, niin se on pysynyt kehyksen takana?


    • Tyrnäväntorpedo

      Alus on mikä tahansa kelluva väline uimapatjasta lähtien. Esimerkiksi laissa puhutaan yli 15m aluksista, joten alus vioi olla myös alle 15m. Toisaalta käytetän myös sanoja vene ja vesikulkuneuvo.

      Puhekielessä alus tuntuu isommalta, mutta se on yhtä hyvin yleisnimi koskemaan lähes kaikkea, mikä kelluu.

      • sivusta.seuraaja

        Alus on todellakin se laajin käsite jonka alle kaikki muut mahtuvat.
        Huvialus ei kuitenkaan ole laajin käsite johon kaikki muut huvivehkeet mahtuvat, vaan tarkoittaa Suomessa yli 24 m pituista alusta huvikäytössä ja sellaiseksi rekisteröitynä.


      • Joakim1
        sivusta.seuraaja kirjoitti:

        Alus on todellakin se laajin käsite jonka alle kaikki muut mahtuvat.
        Huvialus ei kuitenkaan ole laajin käsite johon kaikki muut huvivehkeet mahtuvat, vaan tarkoittaa Suomessa yli 24 m pituista alusta huvikäytössä ja sellaiseksi rekisteröitynä.

        Missäs niin sanotaan? Ei ainakaan Trafissa: https://www.trafi.fi/merenkulku/katsastukset/huvialusten_katsastukset

        Eikä laissa: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071307

        Kummassakin viitataan termillä "huvialus" alukseen, joka on yksityiskäytössä. Ei mitenkään sen pituuteen. Moni asia kyllä muuttuu pituuden ylittäessä 24 m, mutta ei termi "huvialus" sitä mitenkään kerro, ainakaan yleisesti.


      • Tyrnäväntorpedo
        sivusta.seuraaja kirjoitti:

        Alus on todellakin se laajin käsite jonka alle kaikki muut mahtuvat.
        Huvialus ei kuitenkaan ole laajin käsite johon kaikki muut huvivehkeet mahtuvat, vaan tarkoittaa Suomessa yli 24 m pituista alusta huvikäytössä ja sellaiseksi rekisteröitynä.

        Kyllä huvialuksiin kuuluu "kaikki kelluva" pituuteen katsomatta.
        Esimerkiksi :

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180357


    • 10181018

      Isompi noista törmänneistä veneistä lienee Sea Ray 335, pituus 10,18 m. Tätä on sekä ns. targakaarella että ilman, tämä näyttää olevan ilman. Konetehoa yleensä näissä min. esim. 2 kertaa 300 hp tms.

      • Uppist

        Vai 335 :)
        Hiukan arviointi pilessä :)

        https://www.google.fi/search?q=sea ray 455&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiYk73IxMbcAhWjApoKHeD1DuIQsAR6BAgFEAE&biw=1366&bih=673


      • Better_Than_Life

        On ilmeisesti Sundancer 395, eli hieman alle 12m.


      • pilepile

      • Uppist
        pilepile kirjoitti:

        pilessä on!

        Löysit sen "oleellisimman" tekstistä, kuten mulkut yleensäkin.


      • Uppist
        Better_Than_Life kirjoitti:

        On ilmeisesti Sundancer 395, eli hieman alle 12m.

        No voi jumalauta! 455! Outoja "asianharrastajia" palstalla!


    • Kamalaa

      Jyrännyt melkein suoraan takaa yli. Huonoa tuuria, että pikkuvene on ensimmäisestä osumasta kääntynyt poikittain isomman alle. 20 solmun vauhdissa tuo isompi kyntää vielä aika pahasti nokka pystyssä, joka varmasti aiheuttaa isomman katveen eteenpäin.

    • Tyrnäväntorpedo

      Ehkä pitää odottaa enemmän tietoja. Voihan olla jopa niin, että pienempi vene on törmännyt isomman perään mentyään ensi liian lähelle peräaaltoa ja pompattuaan siitä sivuun.
      Ei ole tietenkään kaikkein todenäköisin scenario, mutta mahdollinen. Siksipä kannataa odotella B-naytteen tutkimista.

      • Been_paperit

        Tankkasitko jo Merimaskussa ja ostit sen kutosen?


    • Len-Setä

      Nyt olisi jo korkea aika saada se moottoriveneen ajokorttiasia liikkeelle. Sekä myös tehoon tai moottoritilavuuteen liittyvä progressiivinen verotus.

      • Outoja.luusereita

        Miksi ihmeessä ?
        Ei sinun kateutesi ja saamattomuutesi ole mikään peruste tuollaiselle lainsäädännölle.


    • lkjwaths

      Jossakin spekuloitiin sillä, että aurinko olisi häikäissyt tms. Eipä tuolla selityksellä pitkälle potkita. Jos aurinko häikäisee, sitten pudotetaan nopeutta niin ettei aiheuteta vaaraa muille.

      Mutta eivätpä nämä isot veneet -tai niiden kipparit - hiljentele tai väistele. Olen liikkunut paljon merellä pienemmällä moottoriveneellä, mutta yhtään kertaa en ole huomannut, että iso vene muuttaisi kurssiaan kun lähestytään esimerkiksi vastakkaisista suunnista. Väistäminen jää poikkeuksetta pienemmälle veneelle tällaisessa tilanteessa.

      Aika tolloa porukkaa - oman kokemukseni perusteella - isojen veneiden kuljettajat.

      • AnsionMukaan

        Juuri kaltaisiltasi mitättömiltä keskinkertaisuuksilta tulee ylläolevan kaltaisia helppoheikkimäisiä yleistyksiä ja laiskanpulskean löysää ajattelua. Sinun elämästäsi ei tulla saagoja kirjoittamaan.


      • tuki.paska.läpesi

        "Väistäminen jää poikkeuksetta pienemmälle veneelle tällaisessa tilanteessa."

        Voi vittu, mikä urpo! Näinhän sen tulee ollakin.

        Menenkö pienellä Bella 530 HT:lläni Kustaanmiekkaan ja odottelen, että isot laivat väistävät minua koska nyt vaan satun urpona kellumaan siinä keskellä väylää pienellä ja mitättömällä paskallani?!?!

        Fiksu siis väistää aina isompaa ja vaikeammin hallittavaa. Tämän sanoo jo maalaisjärki.

        No niin, kusipäät ja mielenne pahoittajat: nyt vouhottamaan vastauksia!


      • jhyvkl
        AnsionMukaan kirjoitti:

        Juuri kaltaisiltasi mitättömiltä keskinkertaisuuksilta tulee ylläolevan kaltaisia helppoheikkimäisiä yleistyksiä ja laiskanpulskean löysää ajattelua. Sinun elämästäsi ei tulla saagoja kirjoittamaan.

        Onnittelut, onnistuit kirjoittamaan monta sanaa pitkän viestin, jossa tosin ei ollut sanaakaan itse asiasta! Ja hienolta kalskahtavan saaga-sanankin olet sinne onnistunut sijoittamaan. Se, että sana on kirjoitettu väärin ja että se ei sovi ollenkaan asiayhteyteen - kuka haluaisi, että hänestä kirjoitettaisiin saagoja - ei nyt saa häiritä.

        Ei muuta kuin uutta yritystä, ehkä vielä opit kirjoittamaan ja keskustelemaan. Älä kuitenkaan yritä käyttää vierasperäisiä sanoja.


      • elon.vaikeuttako
        jhyvkl kirjoitti:

        Onnittelut, onnistuit kirjoittamaan monta sanaa pitkän viestin, jossa tosin ei ollut sanaakaan itse asiasta! Ja hienolta kalskahtavan saaga-sanankin olet sinne onnistunut sijoittamaan. Se, että sana on kirjoitettu väärin ja että se ei sovi ollenkaan asiayhteyteen - kuka haluaisi, että hänestä kirjoitettaisiin saagoja - ei nyt saa häiritä.

        Ei muuta kuin uutta yritystä, ehkä vielä opit kirjoittamaan ja keskustelemaan. Älä kuitenkaan yritä käyttää vierasperäisiä sanoja.

        Kovin korkealle ei heikkoa vittuiluasi arvostaisi. Luuserimaista on käytöksesi, vaikka sellaistahan se on pienimunaisella narsistilla.


    • tuomio_heti_nyt

      Iltalehti:
      "Tutkinnanjohtaja, kapteeniluutnantti Jari Nieminen kertoo, että suurempi, 15-metrinen moottorivene kulki itä-koillisen suuntaan veneväylää pitkin ja pienempi avovene taas ylitti väylän poikittain vasemmalta.

      - Tästä jo voidaan sanoa, että pienempi vene olisi ollut tilanteessa väistämisvelvollinen.

      Suuremman veneen kuljettajaa on tänään puhutettu. Hän kertoi, ettei havainnut pienempää venettä ja epäili sen johtuvan siitä, että pienempi vene on mahdollisesti jäänyt hänen veneensä kansirakenteen taakse."

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807302201105229_u0.shtml

      "Tähystys laiminlyöty

      Nieminen sanoo, että onnettomuuspaikalla ei ollut näkemäesteitä.

      - Molemmat kuljettajat ovat laiminlyöneet tähystyksen, kun eivät ole havainneet toisiaan. Tässä vaiheessa heitä molempia epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

      Nieminen sanoo, että suurempi vene ajoi pienemmän veneen yli sillä seurauksella, että pienempi vene jäi suuremman veneen keulan alle ja painui veneen alla sen takaosaan asti."

      Veneiden reitti kartalle piirrettynä:

      https://tinyurl.com/ybl3r5rl

      Ja täällä ehdittiin jo tuomita isomman veneen kuljettaja täysin syypääksi.

      • Joakim1

        Hyvin todennäköisesti suuremman veneen kuljettaja todetaan MYÖS syypääksi, kun ei nähnyt suoraan ajanutta venettä ja ajoi päälle, vaikka toinen olikin väistämisvelvollinen, kuten heti osumasta päättelin. Osumakohtahan on Sea Rayn keula Silverin kyljen takaosaan.

        Kun Silver on painunut Sea Rayn alle perään saakka lienee Sea Rayn nopeus ollut suurehko ja Silverin alhaisempi. Muuten on vaikea ymmärtää Silverin painumista alle noin taakse tulleesta osumasta.

        Onhan se vastuutonta ajaa noin suurella ja nopealla veneellä niin, ettei näe muita.

        Mielenkiinnolla odotan nopeuksien julkaisua.

        Toivottavasti alle jääneille ei tullut pysyviä vammoja.


      • Käyttäisin käytettävissä oleviin tietoihin pohjaten ainakin toistaiseksi eri sanamuotoa: Pienempi ajoi alle. Vastuutonta on yhtälailla ajaa pienellä veneellä sokkona.


      • Joakim1
        spkoo kirjoitti:

        Käyttäisin käytettävissä oleviin tietoihin pohjaten ainakin toistaiseksi eri sanamuotoa: Pienempi ajoi alle. Vastuutonta on yhtälailla ajaa pienellä veneellä sokkona.

        On tietysti, mutta pienellä veneellä ei samalla tavalla vaaranna muita veneitä. Nythän ei ole vielä mitään tietoa siitä, mitä Silverin kuski teki. Sea Rayn kuskin on jo kerrottu olleen näkemättä koko Silveriä.


      • jzv6vzma6vz

        "Iltalehti:
        Tutkinnanjohtaja, kapteeniluutnantti Jari Nieminen kertoo, että suurempi, 15-metrinen moottorivene kulki itä-koillisen suuntaan veneväylää pitkin ja pienempi avovene taas ylitti väylän poikittain vasemmalta."

        Ja siltikin linkin karttakuvan mukaan molemmat veneet olivat väylän keskilinjan oikealla puolella ja kulkivat lähes väylän suuntaan. Silver ei siis enää mennyt poikittain yli väylän vaan oli jo 7,3 metrin väylällä. Oikealle väistäminen olisi molemmilla voinut johtaa karilleajoon heti törmäyspaikan jälkeen. Suurempi ei sääntöjen mukaan saanut vähentää nopeuttaan heti havaitessaan yhteeentörmäyksen vaaran olevan, ja sen jälkeen olisi voinut olla jo liian myöhäistä, jos olisi havainnut. Ei noin iso ja painava plaanaava vene aivan hetkessä pysähdy!


      • Joakim1
        jzv6vzma6vz kirjoitti:

        "Iltalehti:
        Tutkinnanjohtaja, kapteeniluutnantti Jari Nieminen kertoo, että suurempi, 15-metrinen moottorivene kulki itä-koillisen suuntaan veneväylää pitkin ja pienempi avovene taas ylitti väylän poikittain vasemmalta."

        Ja siltikin linkin karttakuvan mukaan molemmat veneet olivat väylän keskilinjan oikealla puolella ja kulkivat lähes väylän suuntaan. Silver ei siis enää mennyt poikittain yli väylän vaan oli jo 7,3 metrin väylällä. Oikealle väistäminen olisi molemmilla voinut johtaa karilleajoon heti törmäyspaikan jälkeen. Suurempi ei sääntöjen mukaan saanut vähentää nopeuttaan heti havaitessaan yhteeentörmäyksen vaaran olevan, ja sen jälkeen olisi voinut olla jo liian myöhäistä, jos olisi havainnut. Ei noin iso ja painava plaanaava vene aivan hetkessä pysähdy!

        Jos puhut tässä keskustelussa olleesta tinyurl-linkistä, siinä veneiden suunnat ovat n. 90 asteen kulmassa. Tilaaha tuolla on vaikka kuinka paljon veneille, sillä kyse on 15,3, 10,0 ja 7,3 m laivaväylien risteyksestä. Sea Ray näyttäisi ajavan 15,3 m väylää ja Silver tulevan väylän ulkopuolelta 7,3 m väylälle.

        14 m liukuva vene ei ole laiva. Kyllä se nopeasti tippuu plaanista tai kääntyy, kun vetää kaasun pois tai kääntää rattia. Jos on ilmeinen yhteentörmäyksen vaara, tietysti pitää hiljentää vauhtia tai tehdä muu toimenpide, vaikka toinen olisikin väistämisvelvollinen. Vesillä pitää välttää läheltä menneet kohtaamiset.

        Jos oma alus reagoi hitaasti, pitää tietysti aloittaa väistö aiemmin eikä luottaa siihen, että toinen tekee viimehetken väistön.


      • kjzv6zv84nv
        Joakim1 kirjoitti:

        Jos puhut tässä keskustelussa olleesta tinyurl-linkistä, siinä veneiden suunnat ovat n. 90 asteen kulmassa. Tilaaha tuolla on vaikka kuinka paljon veneille, sillä kyse on 15,3, 10,0 ja 7,3 m laivaväylien risteyksestä. Sea Ray näyttäisi ajavan 15,3 m väylää ja Silver tulevan väylän ulkopuolelta 7,3 m väylälle.

        14 m liukuva vene ei ole laiva. Kyllä se nopeasti tippuu plaanista tai kääntyy, kun vetää kaasun pois tai kääntää rattia. Jos on ilmeinen yhteentörmäyksen vaara, tietysti pitää hiljentää vauhtia tai tehdä muu toimenpide, vaikka toinen olisikin väistämisvelvollinen. Vesillä pitää välttää läheltä menneet kohtaamiset.

        Jos oma alus reagoi hitaasti, pitää tietysti aloittaa väistö aiemmin eikä luottaa siihen, että toinen tekee viimehetken väistön.

        17 sääntö
        Sen aluksen toimenpiteet, joka ei ole väistämisvelvollinen
        a) 1) Milloin toinen kahdesta aluksesta on velvollinen väistämään, on toisen pidettävä suuntansa ja nopeutensa.

        2) Jälkimmäinen alus voi kuitenkin ryhtyä toimenpiteisiin yhteentörmäämisen välttämiseksi yksinomaan omalla ohjailutoimenpiteellä niin pian kuin on ilmeistä, että väistämisvelvollinen alus ei ryhdy näiden sääntöjen vaatimiin asianmukaisiin toimenpiteisiin.

        b) Jos alus, joka on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa, huomaa jostakin syystä joutuneensa niin lähelle toista alusta, ettei yhteentörmäämistä voida yksistään väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteillä välttää, on myös sen ryhdyttävä sellaisiin toimenpiteisiin, joilla yhteentörmääminen parhaiten voidaan estää.

        c) Konealus, joka tilanteessa, jossa alusten suunnat leikkaavat toisensa, ryhtyy tämän säännön a kappaleen 2 kohdan mukaisiin toimenpiteisiin yhteentörmäämisen välttämiseksi toisen konealuksen kanssa, ei saa, mikäli olosuhteet sen sallivat, muuttaa suuntaansa vasemmalle itsestään vasemmalla Puolella olevan aluksen vuoksi.

        ELI:
        Pitempi alus ei voinut kääntää oikealle, koska siinä oli matalaa heti törmäyskohdan jälkeen.
        2)c) kielsi pitemmältä vasemmalle kääntymisen, joten sekään ei ollut vaihtoehto.
        Pitempi ei voinut ajoissa hidastaa, koska se olisi ollut 17 säännön A)1) kohdan vastaista ja siten kiellettyä. Jäljelle ei siis jäänyt muuta sääntöjen mukaista menettelyä kuin hidastaa täysillä viime hetkellä.
        Tästä voinee päätellä ettei käytetty turvallista nopeutta siten kuin säännöt käsitteen määrittävät. Sellainen nopeus on suomen saaristossa liikuttaessa hyvin yleistä, ja jos tuosta haluttaisiin aina sakottaa, niin sakkoja jaettaisiin lähes jokaiselle plaanaavalle veneelle koko kesän.


      • kjzv6zv84nv
        Joakim1 kirjoitti:

        Jos puhut tässä keskustelussa olleesta tinyurl-linkistä, siinä veneiden suunnat ovat n. 90 asteen kulmassa. Tilaaha tuolla on vaikka kuinka paljon veneille, sillä kyse on 15,3, 10,0 ja 7,3 m laivaväylien risteyksestä. Sea Ray näyttäisi ajavan 15,3 m väylää ja Silver tulevan väylän ulkopuolelta 7,3 m väylälle.

        14 m liukuva vene ei ole laiva. Kyllä se nopeasti tippuu plaanista tai kääntyy, kun vetää kaasun pois tai kääntää rattia. Jos on ilmeinen yhteentörmäyksen vaara, tietysti pitää hiljentää vauhtia tai tehdä muu toimenpide, vaikka toinen olisikin väistämisvelvollinen. Vesillä pitää välttää läheltä menneet kohtaamiset.

        Jos oma alus reagoi hitaasti, pitää tietysti aloittaa väistö aiemmin eikä luottaa siihen, että toinen tekee viimehetken väistön.

        "Jos oma alus reagoi hitaasti, pitää tietysti aloittaa väistö aiemmin eikä luottaa siihen, että toinen tekee viimehetken väistön."

        Kerrot tuossa siitä miten törmäys voidaan välttää, muttet huomioi ollenkaan sääntöjen asettamia vaatimuksia siitä, miten sen voi käytännössä sääntöjä rikkomatta se alus tehdä, mikä ei ole väistämisvelvollinen kyseisessä tapauksessa. Ehdottamasi menettely rikkoo 17 säännön 1) ja 2) kohtaa. Jälkimmäinen asettaa selkeän rajoitteen siitä kuinka aikaisin pitempi vene olisi voinut väistää, eikä se valitettavasti lainkaan riipu ko veneen kyvystä väistää, vaan AINOASTAAN sen väistämisvelvollisen kyvystä yllä lainaamani 2-kohdan mukaan!!!


      • Joakim1
        kjzv6zv84nv kirjoitti:

        "Jos oma alus reagoi hitaasti, pitää tietysti aloittaa väistö aiemmin eikä luottaa siihen, että toinen tekee viimehetken väistön."

        Kerrot tuossa siitä miten törmäys voidaan välttää, muttet huomioi ollenkaan sääntöjen asettamia vaatimuksia siitä, miten sen voi käytännössä sääntöjä rikkomatta se alus tehdä, mikä ei ole väistämisvelvollinen kyseisessä tapauksessa. Ehdottamasi menettely rikkoo 17 säännön 1) ja 2) kohtaa. Jälkimmäinen asettaa selkeän rajoitteen siitä kuinka aikaisin pitempi vene olisi voinut väistää, eikä se valitettavasti lainkaan riipu ko veneen kyvystä väistää, vaan AINOASTAAN sen väistämisvelvollisen kyvystä yllä lainaamani 2-kohdan mukaan!!!

        Lue nyt ymmärryksellä koko säännöt läpi ja käytä hiukan maalaisjärkeä. Muista, että säännöt on kirjoitettu pääosin hyvin kankeasti kääntyviä laivoja silmällä pitäen. Väistämisvelvollisen tulee tehdä hyvissä ajoin selväksi aikeensa väistää ja tehdä tarvittava väistöliike. Tämä on aivan eri asia kuin viimeinen hetki välttää törmäys.

        Se joka ei ole väistämisvelvollinen saa tietysti vähentää nopeutta ja muuttaa suuntaakin, kunhan ei tee sitä juuri kohtaamistilanteessa ja silloin vaikeuta väistämisvelvollisen väistämistä. Jos on epävarma, on parasta hiljentää vauhtia, jolloin koko kohtaamistilanne voi jäädä tapahtumatta. Silverin väistämisen vaikeuttamisesta ei tarvitse olla kovinkaan huolissaan eri juttu laivojen välillä, jolloin toinen laskee tutkasta sopivan väistökurssin, joka sitten menee pieleen toisen muuttaessa suuntaa tai nopeutta.

        Tilaa tuolla oikeallakin puolella oli mielin määrin, sinnehän menee peräti 7,3 m väylä, jonne olisi voinut kääntyä itäviitalta tai jopa hiukan ennen sitä. Tuollainen 14 m vene pysähtyy tai kääntyy 180 astetta varsin pienessä tilassa. Ei se laiva ole.

        Vasemmalle väistäminen viime hetkellä kahden moottoriveneen kohdatessa on usein huono idea, koska oletusarvoisesti väistämisvelvollinen on vasemmalla ja yrittää kääntää toisen perän takaa. Molempien väistäessä siis keulat kääntyisivät vastakkain. Tai toisen onnistuessa pysähtymään kääntyisi toinen päälle.

        Ko. tilanteessa Silver melkein pääsi keulan edestä eli silloin olisi voinut väistää aivan viime hetkessä vasemmalle ja olla osumatta lainkaan tai kääntää jyrkästi oikealla, jolloin Silver ei ehkä olisi jäänyt kokonaan veneen alle.


      • isojenvneidenkuski
        jzv6vzma6vz kirjoitti:

        "Iltalehti:
        Tutkinnanjohtaja, kapteeniluutnantti Jari Nieminen kertoo, että suurempi, 15-metrinen moottorivene kulki itä-koillisen suuntaan veneväylää pitkin ja pienempi avovene taas ylitti väylän poikittain vasemmalta."

        Ja siltikin linkin karttakuvan mukaan molemmat veneet olivat väylän keskilinjan oikealla puolella ja kulkivat lähes väylän suuntaan. Silver ei siis enää mennyt poikittain yli väylän vaan oli jo 7,3 metrin väylällä. Oikealle väistäminen olisi molemmilla voinut johtaa karilleajoon heti törmäyspaikan jälkeen. Suurempi ei sääntöjen mukaan saanut vähentää nopeuttaan heti havaitessaan yhteeentörmäyksen vaaran olevan, ja sen jälkeen olisi voinut olla jo liian myöhäistä, jos olisi havainnut. Ei noin iso ja painava plaanaava vene aivan hetkessä pysähdy!

        "Ei noin iso ja painava plaanaava vene aivan hetkessä pysähdy! "

        Suurimman vauhdin kyllä saa pois ihan parin veneen matkalla. Kahva taakse eli vapaalle on jo melkoinen jarru, edes pakkia ei tarvita kun vene putoaa liusta tehojen hävittyä ja runkokin jo jarruttaa. Kokemuksesta tiedän. Ja kääntääkin vielä voi samaan aikaan.


      • hidastahetkeksi
        Joakim1 kirjoitti:

        Lue nyt ymmärryksellä koko säännöt läpi ja käytä hiukan maalaisjärkeä. Muista, että säännöt on kirjoitettu pääosin hyvin kankeasti kääntyviä laivoja silmällä pitäen. Väistämisvelvollisen tulee tehdä hyvissä ajoin selväksi aikeensa väistää ja tehdä tarvittava väistöliike. Tämä on aivan eri asia kuin viimeinen hetki välttää törmäys.

        Se joka ei ole väistämisvelvollinen saa tietysti vähentää nopeutta ja muuttaa suuntaakin, kunhan ei tee sitä juuri kohtaamistilanteessa ja silloin vaikeuta väistämisvelvollisen väistämistä. Jos on epävarma, on parasta hiljentää vauhtia, jolloin koko kohtaamistilanne voi jäädä tapahtumatta. Silverin väistämisen vaikeuttamisesta ei tarvitse olla kovinkaan huolissaan eri juttu laivojen välillä, jolloin toinen laskee tutkasta sopivan väistökurssin, joka sitten menee pieleen toisen muuttaessa suuntaa tai nopeutta.

        Tilaa tuolla oikeallakin puolella oli mielin määrin, sinnehän menee peräti 7,3 m väylä, jonne olisi voinut kääntyä itäviitalta tai jopa hiukan ennen sitä. Tuollainen 14 m vene pysähtyy tai kääntyy 180 astetta varsin pienessä tilassa. Ei se laiva ole.

        Vasemmalle väistäminen viime hetkellä kahden moottoriveneen kohdatessa on usein huono idea, koska oletusarvoisesti väistämisvelvollinen on vasemmalla ja yrittää kääntää toisen perän takaa. Molempien väistäessä siis keulat kääntyisivät vastakkain. Tai toisen onnistuessa pysähtymään kääntyisi toinen päälle.

        Ko. tilanteessa Silver melkein pääsi keulan edestä eli silloin olisi voinut väistää aivan viime hetkessä vasemmalle ja olla osumatta lainkaan tai kääntää jyrkästi oikealla, jolloin Silver ei ehkä olisi jäänyt kokonaan veneen alle.

        Ihan helpoimmalla olisi päästy jättämällä törmäys tekemättä!


      • kjzv6zv84nv
        Joakim1 kirjoitti:

        Lue nyt ymmärryksellä koko säännöt läpi ja käytä hiukan maalaisjärkeä. Muista, että säännöt on kirjoitettu pääosin hyvin kankeasti kääntyviä laivoja silmällä pitäen. Väistämisvelvollisen tulee tehdä hyvissä ajoin selväksi aikeensa väistää ja tehdä tarvittava väistöliike. Tämä on aivan eri asia kuin viimeinen hetki välttää törmäys.

        Se joka ei ole väistämisvelvollinen saa tietysti vähentää nopeutta ja muuttaa suuntaakin, kunhan ei tee sitä juuri kohtaamistilanteessa ja silloin vaikeuta väistämisvelvollisen väistämistä. Jos on epävarma, on parasta hiljentää vauhtia, jolloin koko kohtaamistilanne voi jäädä tapahtumatta. Silverin väistämisen vaikeuttamisesta ei tarvitse olla kovinkaan huolissaan eri juttu laivojen välillä, jolloin toinen laskee tutkasta sopivan väistökurssin, joka sitten menee pieleen toisen muuttaessa suuntaa tai nopeutta.

        Tilaa tuolla oikeallakin puolella oli mielin määrin, sinnehän menee peräti 7,3 m väylä, jonne olisi voinut kääntyä itäviitalta tai jopa hiukan ennen sitä. Tuollainen 14 m vene pysähtyy tai kääntyy 180 astetta varsin pienessä tilassa. Ei se laiva ole.

        Vasemmalle väistäminen viime hetkellä kahden moottoriveneen kohdatessa on usein huono idea, koska oletusarvoisesti väistämisvelvollinen on vasemmalla ja yrittää kääntää toisen perän takaa. Molempien väistäessä siis keulat kääntyisivät vastakkain. Tai toisen onnistuessa pysähtymään kääntyisi toinen päälle.

        Ko. tilanteessa Silver melkein pääsi keulan edestä eli silloin olisi voinut väistää aivan viime hetkessä vasemmalle ja olla osumatta lainkaan tai kääntää jyrkästi oikealla, jolloin Silver ei ehkä olisi jäänyt kokonaan veneen alle.

        Tervettä järkeä on todellakin helppoa noudattaa ja välttää siten yhteentörmäs sääntöjen tavoitteeen mukaisesti. Mutta sen tekeminen rikkomatta 17 aääntöä on lähes mahdotonta tilanteessa jossa väistämisvelvollisella on huomattavasti ketterämpi vene, koska 17 sääntö ei silloinsalli väistäliikkeitä ajoissa, vaan vasta sitten kun väistämisvelvollinen ei siihen enää yksinään pysty, mikä on sille kankeammin kääntyvälle laivalle aivan liian myöhäistä. Tämän takiahan koko ahdas kulkuväylä ilmaisu nimenomaan on tarpeen, mutta se pitäisi laajentaa myös veneisiin, ellei 17 säännön sisältöä voida muuttaa siten että kankeammin kääntyvä saisi väistää aiemminkin.


      • mzbcd4yusx
        isojenvneidenkuski kirjoitti:

        "Ei noin iso ja painava plaanaava vene aivan hetkessä pysähdy! "

        Suurimman vauhdin kyllä saa pois ihan parin veneen matkalla. Kahva taakse eli vapaalle on jo melkoinen jarru, edes pakkia ei tarvita kun vene putoaa liusta tehojen hävittyä ja runkokin jo jarruttaa. Kokemuksesta tiedän. Ja kääntääkin vielä voi samaan aikaan.

        " Ja kääntääkin vielä voi samaan aikaan."

        Voi jos veneessä on peräsin. Vetolaitteilla ei paljon ohjailla kun kaasu on pois ja vaihdekin vapaalla.


      • isojenvneidenkuski

        Kyllä se sen verran ehtii kääntyä hidastuessa kun pitää. Kun peräaalto saavutta veneen perän se työntä jonkin verran eteenpäin, mutta jo uuteen suuntaan mihin käännyttiin hidastuvuuden aikana. Toki ei käänny niin paljon kun peräsinlaitteella.


    • nopeimmanoikeudella

      Nyt tarttis olla purjevene jossain lähistöllä niin saatais se syylliseksi.

    • Palle

      Nyt jos koskaan ne promillerajat ja moottoriveneen ajokortit.

      • Virossaonjo

        Onnistuu. Kannatan. Mutta itseoppineita kaljadieppoja taitaa olla vielä liikaa että menis veneilypiireissä läpi. Onneksi eduskunta päättää.


      • puhallapuhalla

        Promillerajat ovat olemassa!


    • sdfgvbn

      Kyllä täytyy olla sokeita kuskeja kun ei aavalla ulapalla nähdä muita veneitä. Olisko ne nähneet edes ruotsinlaivaa jos semmonen olis tullu?

    • leipurileipä

      Pikkuinen äijäntumppi on hankkinut niin ison veneen, ettei yllä näkemään sieltä eteensä! Saisiko varttihulluuden perusteella vähennyksen tuomioonsa?

    • sovinistisika

      Purkkari oli selvästi syyllinen.
      Purkkarin vähäpukeiset naiset vei kaiken huomion moottoriveneiden mieskuskeilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe