Siltasääntö 5-akseliselle kuorma-autolle?

10x4

Voisiko joku asiaan perehtynyt valottaa "selkokielellä" eli ns. rautalankaversiona 5-akselisen kuorma-auton mahdollisia painorajoituksia, siltasääntö huomioiden?

16

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elykeskus

      Äkkiä ajat yli niin ei silta romahda alla, etuakseli on jo vastarannalla.

      • RekkaGetku

        Siltasääntö 5-akseliselle on aja niin että pysyt kaiteiden välissä!


    • RajansaKullilakin

      Kyllä se siellä amiksessa sinulle opetettiin. Miksi nukuit kun asiaa käsiteltiin. Paljastat tyhmyytesi heti kättelyssä ja saat ikuisen kirouksen kuljettajan urallesi. Ei kukaan arvosta tuollaista nukkumattia.
      Internet on ihmeellinen maailma ja nyt kipin kapin sinne lukemaan miten ne asiat ovat jos koulunpenkillä olet ollut unessa. Älä kerro kenellekkään ja voit vielä korvata osamattomuutesi lukemalla kaiken tiedon internetin ihmeellisestä maailmasta.Sitten voit sanoa olen täydellinen rahtari ja liityt rahtereihin ja saat lätkän tuulilasiin. Tälläkin tarinalla oli onnellinen loppu? No ei mitenkähän saisi sellaisen vaimon hankittua? nyt meni jo liian vaikeaksi !!!!! en osaa auttaa sinua.

    • Myllypuronsulttaani

      10 x 4 hyvä kuljettaja toveri. Siltasääntö asiassa kaikki löytyy netissä.,mutta olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa ettei kukaan pysty sinua auttamaan jossain vaimon hankintahommissa.
      Niihin asioihin ei löydy ohjeita. Nainen on niin arvaamaton kapine etten edes uskalla ehdottaa yhtään mitään. Yhdelle toimii tämä toiselle kaikki on päin sitä itteään. minä osaa vain tuon ajohomman vaikka silmät kiinni. Parempi pitää molemmat kädet ratissa vai mitä?

    • jepjepjepjep

      Ääriaksevälistä vähennetään 1.8m sen jälkeen jäljelle jäänyt metrimäärä kerrotaan 350kg johon lisätään 20 000kg.

      eli 7.1m ääriakseliväli -1.8m = 5.3m x 350kg = 18550kg ja siihen 20 000kg = 38550kg kokonaispaino.

      Yleensä nuo autot on 38-40t kokonaispainossa 42t alkaa menemään jo turhan pitkiksi rakenteeltaan.

    • Tilastonikkari

      Hyvä jepjepjepjep. Kaivoit sitten vanhan viestiketjun elokuun alusta. No näin Joulun aikaan vielä aattopäivän alussa on aikaa tällaisiin insinööritaidon näytteisiin eli laskennallisiin hommiin. Akka sanoo ettei keittiöön ole asiaa ja perkele siihen kinkkuun et koske vaikka kuinka tekisi mieli jo maistaa edes pieni pala. Mutta vanhana nörttinä jepjepjepjep päättikin pistää calculaattorin eli laskimen laulamaan ajan kuluksi vaikka nälkä kurnii niin perkuleesti jo vatsassa. Nyt sitten meidän möhömahojen ja ähkyyn asti syöneiden kuski poloisten kannattaisi muistaa edes se oman auton korkeus. Vanha viisaus sanoo ; autolla kuin autolla mennään kyllä sillasta kuin sillasta yli kun on riittävästi vauhtia siis tuurilla,mutta 4.0 korkea auto pysähtyy 100% varmuudella alikulkuun joka on merkitty 3.8 metriksi. Ja ihan tiedoksi kaikille jos poliisi kysyy mikä on autosi korkeus ja siinä perustyhmänä sanot " ei harmainta aavistusta" niin sakkohan siitä pärähtää jokaisen kuljettajan pitää tuntea autonsa niin mittojen kuin painojen osalta.

      • sgpejhwpiojn

        Älähän nyt kehtaa jauhaa paskaa. 4 metrin autoilla on ajettu ja tullaan ajamaan aika monista 3,8:n silloista ja tämä on sillä sinun 100% varmuudella. Olisit laittanut noihin korkeuksiin enemmän eroa niin ei tuo tyhmyytesi olisi paljastunut näin nopeasti.


      • MittojaEiTarvitseTietää

        Mikään laki tai sääntö ei velvoita kuljettajaa tietämään hevonvittua ajamansa auton mitoista tai painoista. Ajokortti pitää olla ja liikennesäännöt tulisi tietää ja osata. Sinun mielestäsi pitää aina kun lähtee ajamaan vierasta autoa niin selvittää auton mitat ja paino? Mitäpä jos ei ole mitään papereita auton mitoista? Pitäisikö siinä tilanteessa soittaa auton omistajalle että tämä selvittäisi auton mitat vai olisko parempi alkaa netistä etsimään tietoja ennen ajoon lähtöä? Taitaisi mennä pikkasen vaikeaksi.
        Jos poliisi on kiinnostunut autosi mitoista tai painoista ne varmasti itse ne mittaavat ja punnitsevat. Sakkoa eivät varmasti kirjoita vaikka kuinka "tyhmää" esittäisit.


      • EiOleKoollaMerkitystä

        MittojaEiTarvitseTietää. Ei huolta Turun oma myyrä eli nm.Bussissa on noussut kolostaan kokeilemaan "kepillä jäätä" tämähän on tätä Runosmäen pojan perusjänkytystä siitä ei kannata välittää. Mies joka on hakenut pienen pienen pienellä kuorma-autolla IKEAN huonekaluja Ruotsista ja on kertonut miten laivalla tosi rahtari toimii ja sen lisäksi kuljettanut yhtä leipää Stockmanin hulluille päiville Salosen leipomosto Sprinterillä vai oliko se Vito hän ei muista enää näissä tapauksissa mitoilla ja painoilla ei todellakaan ole mitään merkitystä. Nämä pienen pienet autot mahtuvat minne vain vaikka lähes omaan taskuun.


      • TyttöRatinTakana
        MittojaEiTarvitseTietää kirjoitti:

        Mikään laki tai sääntö ei velvoita kuljettajaa tietämään hevonvittua ajamansa auton mitoista tai painoista. Ajokortti pitää olla ja liikennesäännöt tulisi tietää ja osata. Sinun mielestäsi pitää aina kun lähtee ajamaan vierasta autoa niin selvittää auton mitat ja paino? Mitäpä jos ei ole mitään papereita auton mitoista? Pitäisikö siinä tilanteessa soittaa auton omistajalle että tämä selvittäisi auton mitat vai olisko parempi alkaa netistä etsimään tietoja ennen ajoon lähtöä? Taitaisi mennä pikkasen vaikeaksi.
        Jos poliisi on kiinnostunut autosi mitoista tai painoista ne varmasti itse ne mittaavat ja punnitsevat. Sakkoa eivät varmasti kirjoita vaikka kuinka "tyhmää" esittäisit.

        Kyllä taas repesi ja kiitos vaan kun luot kuvaa,että kuljettajat ovat ammattitaitoista porukkaa.
        Sinulaisesi tyhmät siis todella dillindallin kuskit pilaavat koko kuljetusalan maineen. Tosi iso kiitos.
        miten kuvittelet ,että suuren yleisön silmissä kuljetusala nousee arvostetuksi ammatiksi jos oma järjenjuoksusi ei riitä edes siihen,että oman kulkupelin mitat pitäisi tietää ? Minä en kehtaisi edes tällaisia puhua täällä.Onhan tämä kuskien oma keskustelufoorumi. Jos on ammattilainen niin ne asiat pitää tietää ! Muuten olet kyllä harvinaisen tyhmä ihminen.


      • YrittäjäViimeisenPäälle
        TyttöRatinTakana kirjoitti:

        Kyllä taas repesi ja kiitos vaan kun luot kuvaa,että kuljettajat ovat ammattitaitoista porukkaa.
        Sinulaisesi tyhmät siis todella dillindallin kuskit pilaavat koko kuljetusalan maineen. Tosi iso kiitos.
        miten kuvittelet ,että suuren yleisön silmissä kuljetusala nousee arvostetuksi ammatiksi jos oma järjenjuoksusi ei riitä edes siihen,että oman kulkupelin mitat pitäisi tietää ? Minä en kehtaisi edes tällaisia puhua täällä.Onhan tämä kuskien oma keskustelufoorumi. Jos on ammattilainen niin ne asiat pitää tietää ! Muuten olet kyllä harvinaisen tyhmä ihminen.

        TyttöRatinTakana kiteytti lyhyesti ja jämäkästi miten asiat ovat ja olen täysin samaa mieltä,että tällaiset MittojaEiTarvitseTietää ihmiset pilaavat kaikkien kuljettajien maineen ja ammattitaidon arvostuksen. Ikävä kyllä tällaisia luusereita on joukossamme ihan liikaa varsinkin jakelupuolella. Työpaikkaa vaihdetaan useammin kuin paitaa. Ei välitetä kalustosta ,törmäillään tuolla liikenteessä kaikkiin mahdollisiin esteisiin,toimitetaan tavarat väärin ja suututetaan asiakkaat. Ensimmäisen tilin jälkeen lähdetään menemään kun "ei nyt oikein nappaa tämä homma" vaikka kyseessä olisi sellainen hyvä työpaikka jossa työehtosopimuksia noudatetaan pilkun päälle ja autokin oli vallan asiallinen. Yrittäjän kannalta onneksi nuoret naiset ovat huomanneet,että kuljettajan työ on varsin oiva ammatti ja yhä enenevässä määrin alalle on tullut huolellisia,innokkaita ja eteenkin asiakaspalveluhenkisiä naisia joille työn tekeminen hyvin on kunnia-asia ja he mielellään ottavat haasteita vastaan omassa työssään.


      • KylläKelpaa
        YrittäjäViimeisenPäälle kirjoitti:

        TyttöRatinTakana kiteytti lyhyesti ja jämäkästi miten asiat ovat ja olen täysin samaa mieltä,että tällaiset MittojaEiTarvitseTietää ihmiset pilaavat kaikkien kuljettajien maineen ja ammattitaidon arvostuksen. Ikävä kyllä tällaisia luusereita on joukossamme ihan liikaa varsinkin jakelupuolella. Työpaikkaa vaihdetaan useammin kuin paitaa. Ei välitetä kalustosta ,törmäillään tuolla liikenteessä kaikkiin mahdollisiin esteisiin,toimitetaan tavarat väärin ja suututetaan asiakkaat. Ensimmäisen tilin jälkeen lähdetään menemään kun "ei nyt oikein nappaa tämä homma" vaikka kyseessä olisi sellainen hyvä työpaikka jossa työehtosopimuksia noudatetaan pilkun päälle ja autokin oli vallan asiallinen. Yrittäjän kannalta onneksi nuoret naiset ovat huomanneet,että kuljettajan työ on varsin oiva ammatti ja yhä enenevässä määrin alalle on tullut huolellisia,innokkaita ja eteenkin asiakaspalveluhenkisiä naisia joille työn tekeminen hyvin on kunnia-asia ja he mielellään ottavat haasteita vastaan omassa työssään.

        No näin voidaan sanoa,että kuljetusalan tulevaisuus on niissä ihmisissä jotka saavat ammattipätevyyden suorittaessaan asepalvelusta armeijassa. Myöskin aikuiskoulutuksen puolelta tulee juurikin näitä naiskuljettajia joilla asenne on kohdallaan. Ihan perus-amislaisen asenne on monesti niin työkielteinen ettei säännöllinen työaika ja ne muut aikuisen arkirutiiniin kuuluvat asiat kertakaikkiaan onnistu siten miten työelämässä eletään. Ehkä vuodet opettavat,ehkä armeija opettaa,ehkä se elämä opettaa,että itse pitää ottaa elämästä kiinni jos meinaa pärjätä. Se on taivaan tosi,että parhaat aloittelevat kuljettajat tänä päivä ovat naisia.
        En tytöttele koska sellainen on halventavaa. Siis reippaita nuoria naisia jotka tekevät työnsä innolla , huolella ja luovat työyhteisöön sellaisen upean tekemisen fiiliksen,että myös näiden vanhojen jermujen työpanos kasvaa. kas kummaa kun porukkaan tulee nuori nainen niin se piristää koko työyhteisöä (ilman taka-ajatuksia) Näin se nyt vaan on kun ihmisiä ollaan


      • NuorissaMiehissäVoimaa
        KylläKelpaa kirjoitti:

        No näin voidaan sanoa,että kuljetusalan tulevaisuus on niissä ihmisissä jotka saavat ammattipätevyyden suorittaessaan asepalvelusta armeijassa. Myöskin aikuiskoulutuksen puolelta tulee juurikin näitä naiskuljettajia joilla asenne on kohdallaan. Ihan perus-amislaisen asenne on monesti niin työkielteinen ettei säännöllinen työaika ja ne muut aikuisen arkirutiiniin kuuluvat asiat kertakaikkiaan onnistu siten miten työelämässä eletään. Ehkä vuodet opettavat,ehkä armeija opettaa,ehkä se elämä opettaa,että itse pitää ottaa elämästä kiinni jos meinaa pärjätä. Se on taivaan tosi,että parhaat aloittelevat kuljettajat tänä päivä ovat naisia.
        En tytöttele koska sellainen on halventavaa. Siis reippaita nuoria naisia jotka tekevät työnsä innolla , huolella ja luovat työyhteisöön sellaisen upean tekemisen fiiliksen,että myös näiden vanhojen jermujen työpanos kasvaa. kas kummaa kun porukkaan tulee nuori nainen niin se piristää koko työyhteisöä (ilman taka-ajatuksia) Näin se nyt vaan on kun ihmisiä ollaan

        Ihan hyvä positiivinen kirjoitus. Kun naiset rynnivät alalle niin vaarana tietysti on se ,että heitä aletaan suosimaan työtehtävissä. Annetaan paras auto ja helpoimmat hommat ja sitten kehutaan miten hyvin hommat hoituvat kun nainen on ratissa. Pitää muistaa,että on iso joukko nuoria miehiä joilla asenne elämän hallintaan on syystä tai toisesta pielessä. Mielestäni koko yhteiskunnan ja varsinkin kuljetusyrittäjien pitäisi antaa mahdollisuus näille nuorille miehille löytää se oikea paikka yhteiskunnassa. Mitä siitä jos autoon tulee lommoja tai seinään reikiä sillä kaiken voi korjata. Myös kuljettajalla on oikeus purkaa pahaa oloaan myös työnantajaan. Sehän kertoo vain sen,että myös aloittelevalla kuljettajalla on mielipide.Siis sellainen oikeutettu voiman näyte.Vaikka naiset on oivaltaneet hyvän duunin niin sydämmestäni toivon ,että myös näille AD-HD miehille annettaisiin mahdollisuus tai jopa 2 mahdollisuutta toteuttaa itseään.


      • HyviäJätkiäTarvitaan
        NuorissaMiehissäVoimaa kirjoitti:

        Ihan hyvä positiivinen kirjoitus. Kun naiset rynnivät alalle niin vaarana tietysti on se ,että heitä aletaan suosimaan työtehtävissä. Annetaan paras auto ja helpoimmat hommat ja sitten kehutaan miten hyvin hommat hoituvat kun nainen on ratissa. Pitää muistaa,että on iso joukko nuoria miehiä joilla asenne elämän hallintaan on syystä tai toisesta pielessä. Mielestäni koko yhteiskunnan ja varsinkin kuljetusyrittäjien pitäisi antaa mahdollisuus näille nuorille miehille löytää se oikea paikka yhteiskunnassa. Mitä siitä jos autoon tulee lommoja tai seinään reikiä sillä kaiken voi korjata. Myös kuljettajalla on oikeus purkaa pahaa oloaan myös työnantajaan. Sehän kertoo vain sen,että myös aloittelevalla kuljettajalla on mielipide.Siis sellainen oikeutettu voiman näyte.Vaikka naiset on oivaltaneet hyvän duunin niin sydämmestäni toivon ,että myös näille AD-HD miehille annettaisiin mahdollisuus tai jopa 2 mahdollisuutta toteuttaa itseään.

        En nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa kirjoituksessasi. Eihän kuljetusala ole mikään ongelma- nuorten suojatyöpaikka tai oppisopimuspaikka aikuisuuteen,jossa kiukkua ja turhautumistaan voi purkaa vapaasti esim. juuri työnantajaa tai asiakkaita kohtaan. Kuljetusala on sellainen ala jossa säännöllinen elämänrytmi on tärkeä.Nukutaan riittävästi ja elämäntavat ovat muutenkin hyvät. Jos naiset ovat näissä asioissa parempi niin tervetuloa vain alalle jossa työnteossa huolellisuus ja hyvä asiakaspalvelu on kaiken a ja o. Tämä ei tarkoita todellakaan sitä,että pitäisi myös olla äärimmäisen nopea. Vanha kansanviisaus sanoo: Hosumalla ei tule muita kuin k..sipäisiä lapsia. Se pätee edelleen tänäkin päivänä. Iloinen,reipas ja ahkera kuski oli se sitten nainen tai mies ,nykyisin useimmiten nainen tervetuloa vain alalle "hyvänä jätkänä"


      • LiianKauanAlalla
        HyviäJätkiäTarvitaan kirjoitti:

        En nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa kirjoituksessasi. Eihän kuljetusala ole mikään ongelma- nuorten suojatyöpaikka tai oppisopimuspaikka aikuisuuteen,jossa kiukkua ja turhautumistaan voi purkaa vapaasti esim. juuri työnantajaa tai asiakkaita kohtaan. Kuljetusala on sellainen ala jossa säännöllinen elämänrytmi on tärkeä.Nukutaan riittävästi ja elämäntavat ovat muutenkin hyvät. Jos naiset ovat näissä asioissa parempi niin tervetuloa vain alalle jossa työnteossa huolellisuus ja hyvä asiakaspalvelu on kaiken a ja o. Tämä ei tarkoita todellakaan sitä,että pitäisi myös olla äärimmäisen nopea. Vanha kansanviisaus sanoo: Hosumalla ei tule muita kuin k..sipäisiä lapsia. Se pätee edelleen tänäkin päivänä. Iloinen,reipas ja ahkera kuski oli se sitten nainen tai mies ,nykyisin useimmiten nainen tervetuloa vain alalle "hyvänä jätkänä"

        Kuljetusala on sellainen nykyään ettei kuljettajia ei ole markkinoilla ainakaan miehiä jos kyse on jakelutöistä. Jos niin hyvä säkä käy,että osuu kohdalle mahdollinen naiskuljettaja niin palkkaan heti sillä naiset ovat rehtejä ja kertovat avoimesti mielipiteensä asioista,sillä he kertovat heti mikä heidän mielestään on työssä pielessä. Sitten korjaamme asian ja hommat toimivat.Minulla on vain positiivisia kokemuksia naiskuskeista ja olen täysin samaa mieltä edellesin kirjoittajan kanssa. Naisissa on kuljetusalan tulevaisuus.


    • Tilastonikkari

      Hyvä työläistoveri sgpejhwpiojn. On aika epäkohteliasta suuttua ja puhua rumia Jouluna jolloin kuuluu ihmisen olla ystävällinen kaikille myös tällaisille "tyhmille" kuskeille joka ei osannut laittaa tekstiin riittävää korkeuseroa. Olen aivan varma ettei tämä edellinen nimimerkki aja täyttä kaasua alikulkuun joka on hänelle täysin outo ja ennestään tuntematon . Kyllä täysijärkinen ihminen jättää silloin kokeilemisen väliin vaikka auto olisikin vain 20 cm ylikorkea. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla osa kuljettajista ei tiedä autonsa korkeutta ja siitä on lukuisat esimerkit jotka minäkin olen nähnyt 37 vuoden urallani. Pahimmat onnettomuuspaikat ovat mm. Pukinmäen liittymässä Savelan Hesburgerin kohdalla kevyenliikenteen silta. Kymmeniä onnettomuuksia vaikka on laitettu ennen jopa putken pätkiä ilmaan roikkumaan jotta varmasti kuski huomaisi silti 3.5 m sillasta alitse on yrittänyt jopa konttiauto. Sitten H:gin pitäjän kirkon kohdalla Tuusulantien alittava tunneli korkeus 3.2 ,siitäkin yritti aikoinaan mm. Sisu-Trans yrityksen puolikas . Näin vain kuinka pressukärrystä laudan kappaleet lenteli pitkin penkkoja. Muutama kilometri aikaisemmin Tuomarinkylän alikulusta joka on 4.0 yritti puoliperä joka oli 4.2 korkea. mukavasti oli lasikuitua penkoilla ja kylmäkone siististi takakenossa oli varmasti ilmanvastuskerroin kohdillaan tämän jälkeen. Myöskin Vantaan Myyrmäessä on surullisen kuuluisa rautatien alikulku Uomatiellä johon moni kuski on tuhonnut autonsa vain siksi ettei tiedä autonsa korkeutta tai on asenteeltaan samanlainen kuin tämä edellinen kirjoittaja sgpejhwpiojn. Se on sitten ihan eriasia jos 100% varmuudella tuntee autonsa ja tietää,että auto turvallisesti mahtuu alitse. Siitä huolimatta Rauhaisaa Joulunaikaa ja turvallisia kilometrejä 2019 myös sgpejhwpiojnille.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe