Viime aikoina tullut lähipiirissä keskustelua tervapääskyn poikasista ja niiden ruokinnasta eli paistijauhelihasta. Ihmettelimme jokainen miksi juuri paistijauheliha. Netistä vastausta ei löytynyt, eikä tällaisen kysymyksen kanssa viitsi lintuhoitoloita häiritä, joten päätin kysellä täällä.
Eli tietääkö kukaan miksi tervapääskyn poikasille pitää syöttää juuri tuota paistijauhelihaa?
Tervapääskyt + paistijauheliha?
6
940
Vastaukset
- Tirppanisti
Jauheliha noin ylipäätään tarjoaa helpoimman keinon tarjota pääskylle suht sopivaa proteiinipitoista korvikeruokaa ilman että tarvitsee lähteä ötököitä metsästämään. Paistia siksi että se on yleensä täyttä lihaa ja siten parempaa ravintoa pääskynpojalle kuin rasvaisemmat ruhonosat.
- Mietteissään
Aa! Itse mietiskelin olisiko kyse rasvapitoisuuksista, mutta olin väärässä.
Kiitos asiallisesta ja informatiivisesta vastauksestasi! :D
- Tirppanisti
No juurikin sen rasvan takia mielummin paistia kuin kuvetta tai niskaa tms jämäpalajauhelihaa. Saa toki filettäkin tarjota jos ei ole pikkurahan puutetta... :D
- Anonyymi
Kasvatin pesästä pudonneen tervapääskynpoikasen onnistuneesti. Syötin sille 4 tunnin välein 2-3 herneen kokoista paistijauhelihapalloa, johon murensin vähän kananmunan kuorta. Olin jatkuvasti yhteydessä Heinolan lintutarhaan ja sain sieltä asiantuntevat ohjeet, kiitos siitä! Lintu ottaa pallon, kun avaa nokkaa varovasti kynnellä. Lintu oli lentovalmis, kun mitta kainalosta siivenkärkeen oli noin 14 cm. Liian aikaisin sitä on turha yrittää saada siivilleen. Vein linnun pesäpallokentän laitaan vähän tuulisella ilmalla ja "kiihdytin lentoon" kämmeneltäni vastatuuleen. Lintu kiersi kentän kerran ikäänkuin hyvästiksi ja lensi sitten omiensa tykö. Jos tänään näen ilmassa pääskysiä, muistan tuon kesän ja tunnen pääskyset jotenkin läheisiksi!
- Anonyymi
Oho, jopas...
- Anonyymi
Lintuja pitää suojella. Käykää kannattamassa.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12504
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa3612821Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi6333255- 1682260
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa1911989- 1051549
- 1121399
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1101333Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3391264- 801228
- 411128