Olen vaihteeksi nukkunut hyvin kun vihdoinkin totuin nukkumaan tuulen puhalluksessa. Kävin yön aikana katsomassa pari kertaa poikia jotka nukkuivat sohvapedillä ja myös voimakkaassa puhalluksessa; säädin ilmavirtaa pienemmälle, vedin hyttysverkkoa kiinni ja katselin hetken rauhallisesti nukkuvien lasten suloisia kasvoja. Olin lukenut jonkun kommentin mummona olemisen ihanuudesta ja siinä se nyt oli: nähdä elämän jatkuminen, oma biologinen jatkuvuutensa hamaan tulevaisuuteen ja ei se ollut sen ihmeellisempää. Tuntea että tarvittiin, olin hyödyllinen, rakastettukin.
Jatkoin Joenpellon Lohja-sarjan neljännen kirjan lukemista ja se Suomen itsenäisyysajan historian jakso alkaa hieman avautua minullekin. Linnani lukeneena tiesinhän jo jotain sisällissodasta ja sitä edeltäneestä ajasta ja nämä kirjat sijoittuvat varhaisiin itsenäisyytemme vuosiin. Miksi koulussa ei koskaan opetettu mitään näistä ajoista? Sisällissota juuri ja juuri mainittiin, itsenäisyyssodaksikin sitä sanottiin, teloituksista ja raakuuksista vaiettiin täysin, jääkärit ja Mannerheim olivat sankareitamme ja voittajien laulut kaikuivat kirkkaina aamun kiurun kirkkaudessa soittaen, mutta kaikki paha ja ruma lakaistiin maton alle?
(Nyt aikuisena, jo vanhempana, olen lukenut Wikipediasta Suomen sisällissodasta ja millä nimityksillä se kulkee riippuen omasta poliittisesta katsantokannasta. Historia on aina ollut suuri kiinnostukseni kohde ja oma historiani on vielä keskeneräinen)
Elokuu ja öiden sietämätön pehmeys
51
837
Vastaukset
Tämä ei ole blogi-aloitus :)
-
Häviäjät eivät ole kirjoituksien arvoisia sankareita.
Vaikka kuinkakin yritetään näytellä niin.
Häviäjät ansaitsevat enintään sääliä.
Ja sitäkin vain pari tippaa.
Jotta tajuavat hävetä surkeuttaan.
H.- maijuska52
Onko sulla joku trauma noista pojista, kun niin usein heistä kirjoitat? :)))))))
- maijuska52
Paloma.se.co kirjoitti:
Jos rakkaus, lämpö, läheisyys ovat mielestäsi traumoja niin sitten.
No tuo oli minulta huumoria ja piruilua, koska eilen sain kysymyksen, että onko minulla mummoudesta trauma, kun sitä hehkutan.
- Lähimummi
Paloma.se.co kirjoitti:
Jos rakkaus, lämpö, läheisyys ovat mielestäsi traumoja niin sitten.
Eikö ne asu eri mantereella ja näet heitä liian harvoin. Tunteet latautuu harvoihin yhteisiin hetkiin. Minä eläm yhteistä arkea lastenlasten kanssa melkein joka päivä. En ajattele heitä omana jatkeena, ihan ovat lmua persooniaan ja monen sukupolven ja suvun tulos. Adoptiolapsia rakastaisin samalla tavoin ja viettäisin paljon aikaa.
- NetLapsenlapset
Lähimummi kirjoitti:
Eikö ne asu eri mantereella ja näet heitä liian harvoin. Tunteet latautuu harvoihin yhteisiin hetkiin. Minä eläm yhteistä arkea lastenlasten kanssa melkein joka päivä. En ajattele heitä omana jatkeena, ihan ovat lmua persooniaan ja monen sukupolven ja suvun tulos. Adoptiolapsia rakastaisin samalla tavoin ja viettäisin paljon aikaa.
Eikö nuo asune Ruotsissa.
- mimmum-..mi
Minäkään en ole pitänyt niistä tuulettimista....en tottunut siihen puhallukseen....pojalla on ilmapumppu aina päällä kesällä puhaltaa kylmää ...talvella kuumaa...kesti jonkinaikaa siihenkin tottua vaikken siellä usein olekaan...Tänä kesänä kyllä olisin voinut kokeilla....niin kuumaa on ollut sisällä alin lämpö minkä olen katsonut mittarista on 28 ...
Mikäs sen ihanan suloisempaa on kun katsoa nukkuvaa lasta....ja samalla miettiä ihmisen eloa..
Tuo mitä puhuit sisällissodasta....kapinasta...ihmetellyt joskus minäkin miksi siitä ei puhuttu....siitä vaijettiin kuin suuresta salaisuudesta....vai oliko se häpeää... Minun mummoni vasta vihittynä nuorenaparina ...menetti miehensä 1918 kapinassa...heitä kuoli satoja....satoja....Meillä on myös ollut olohuoneen ilmapumppu puhaltamassa viileää siitä saakka kun sain kuulla että ei se sen kalliimpaa ole kuin lämpimän ilman puhallattaminen talvella :) mutta ei se viileys siitä tahdo riittää yläkerran makuuhuoneisiin, joten meillä on siirrettävät tuulettimet niissä. Nyt on Legokin oppinut nukkumaan pienessä puhalluksessa; säädän ilmavirran kaikkein pienimmälle ja silleen että se pyörii eikä puhalla aina samaan kohtaan.
Kotipaikkani kirkon kellotapulissa teloitettiin sisällissodan jälkeen laittomasti ja ilman mitään tuomiota suuri joukko vangittuja kapinallisia; mistäkähän syystä meille ei edes oppikouluaikoina hiiskahdettukaan asiasta? Sisällissodan aikana rintaman raja kulki kohtalaisen läheltä kotipaikkaani, mutta mitä siellä tapahtui ja miksi olivat syvään kätkettyjä salaisuuksia. Mikä lienee nyt tilanne kotimaan historian tunneilla kun suurempi avonaisuus on luvallista?
Oma lapsuudenkotini ei ollut politisoitunut mitenkään; luulen että isäni äänesti maalaisliittoa tai porvareita, äitini sosiaalidemokraatteja nuorempana ja vanhempana maalaisliittoa, mutta politiikasta ei koskaan puhuttu kotonani eikä vanhoja asioita muisteltu (joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään...no jaa, minun silmäni ovat sitten kuin tikkataulu, koska tutkin mielelläni mennyttä elämää ja maailmaa).
Minä taas kysyn, miksi kouluissa ei lueta kaunokirjallisuutta ? Siis juuri Pohjantähden tai Lohja-trilogian tapaisia teoksia. Niiden avulla historia muuttuu eläväksi, fakta ei pysy päässä eikä herätä elävää kiinnostusta asioihin. Vai puhunko taas vain itsestäni ?..))
Juu. Lapsenlapsista ei ehkä kannata puhua. Ettei vain loukkaa niitä, joilla ei lapsenlapsia ole..))
Meillä on pari lapsetonta perhetuttua ja pari sellaista paria, joilla ei ole lapsenlapsia.
IIahduttaa se, että he ovat kuitenkin löytäneet elämästä sellaista sisältöä, minkä voisi hyvin kuvitella korvaavan lastenlasten puuttumista: luonnon seuraamisen ja luonnon suojelun, varamummiuden, naapurien avustamisen, sukututkimuksen,..
Itse kahlaan nyt läpi Yuval Noah Hararin 500-sivuista kirjaa "Sapiens, ihmisen lyhyt
historia". "Rohkea, laaja-alainen ja provokatiivinen teos haastaa kaiken sen, minkä luulimme tietävämme ihmisyydestä" vakuutetaan takakannessa. Sen se toisaankin tekee. Arvokonservatiivilla riittää sulattelemista..))"Sapiensin" löysin e-kirjana, mutta vain ruotsinkielisenä, no samapa se, siinä riittää lukemista pitkäksi aikaa. Sait mielenkiintoni heräämään. :)Kyllä minullekin historia on avautunut paljon paremmin kaunokirjallisuuden kautta. Olen kanssasi samaa mieltä että kouluissa pitäisi olla huomattavasti enemmän pakollista kaunokirjallisuuden lukemista, esim. pakollinen moduuli kotimaista ja ulkomaista kaunokirjallisuutta.
- kesalukemista
Minä luen parhaillaan naailman ohuinta kirjaa.
"Ruotsalaiset sotasankarit kautta aikojen."
Kirjassa oli mielenkiintoinen tieto:
Ruotsin kuninkaan nimen jälkeen tuleva numero tarkoittaakin ÄO-lukua! - bessie--
"Opitaan käyttämään ja tulkitsemaan erityyppisiä ja itsellekin uudenlaisia tekstejä. Syvennetään tekstien tulkinnan taitoja lukemalla ja tarkkailemalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan: kaunokirjallisuutta, tietotekstejä sekä erilaisia painetun ja audiovisuaalisen median tekstejä.
"Seurataan lukutaidon kehittymistä ja syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita.
Tutustutaan henkilöön viittaamisen suoriin ja epäsuoriin keinoihin. Harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja itsenäisesti, parityönä ja ryhmässä tavoitteenaan lisätä käsitteiden käyttöä tekstien tarkastelussa ja vertailussa (esim. kaunokirjallisuuden päälajit, aihe, juoni, teema, henkilötyypit, kertojatyypit, ennakointi, aukkokohta, käännekohta, takauma).
Tutustutaan monipuolisesti kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin ja niiden ilmaisutapoihin. Harjaannutaan esittämään kysymyksiä median sisällöistä ja esitystavasta ja etsimään niihin vastauksia. Pohditaan niin mediatekstien kuin muidenkin tekstien tarkoitusperiä ja kohderyhmiä ja opitaan esittämään kriittisen lukijan kysymyksiä.
Harjaannutaan eläytymään luettuun ja reflektoimaan omaa elämään luetun avulla jakamalla lukukokemuksia (esim. tekstin tulkinta draaman keinoin, luova kirjoittaminen, lukupäiväkirja, lukupiirityöskentely, runojen lukeminen ja tulkitseminen)."
Tutustutaan tiedonhaun vaiheisiin sekä erilaisiin tietolähteisiin ja harjoittelee arvioimaan lähteiden luotettavuutta."
Ylläoleva lainattu teksti on jonkun kunnan äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelma peruskoulun 7. luokalle.
Äidinkieli ja kirjallisuus on yksi perusopetuslain määräämistä yhteisistä oppiaineista, se on siis koko maassa kaikille "pakollinen" jo ensimmäiseltä luokalta alkaen. Kunnissa (ja kouluissa) on opetussuunnitelmat jotka perustuvat lakiin ja opetushallituksen kulloiseenkin 'perusopetussuunnitelmaan'. Eikö tässä mielestäsi ole jo ihan riittävästi 'pakkoa'?
Kovasta 'yrittämisestäni' huolimatta en keksinyt oikeastaan yhtään seikkaa jotka puoltaisivat
sitä, että kouluissa olisi "huomattavasti enemmän pakollista kaunokirjallisuuden lukemista"?
Tuo
Minä luen kevyttä hömppää, joskus ja varsinkin helteellä on hyvä heittää aivot narikkaan.
Syksyllä ehkä joutaa keskittymään muuhunkin kirjallisuuteen.
Latasin tablettiin yhden äänikirjan Lapin matkalukemiseksi.
Tillini olivat nuupahtaneet, leikkasin ne kuivumaan, eipä kummoinen kasa tullut.
Lapsenlasta on ikävä, tytär tulee ensi viikonloppuna muutamaksi päiväksi keräämään marjoja itselleen, poika jää isänsä kanssa kotiin.
Sadan vuoden aikaiset tapahtumat ovat arka asia ja siksi niistä vieläkin vähän varoen puhutaan. Tilanne voi parissa sadassa vuodessa muuttua avoimemmaksi.- korppismiettii
Ihminen tykkää pikkuisista. Kuinka herttaisen lutuisia ovat kissan- ja koiranpennut. Kuinka ihania ovat sorsan pienet jälkeläiset. Eilen löysimme hiirenpesän, ihania pikkuisia. Samoin suu auki ruokaa odottavat linnun poikaset kuusen oksapesässään.
Niitä hamuaa suojella, sydäntä sykähdyttäviä.
Kesän kauneutta. Elämän jatkumista.
Populaation kasvamista. Tätä kasvua tosin rajoittavat luonnon katastrofit. Metsäpalot, tulvat ja Maanvyörymät.
Sorsan poikaset, jotka selvisivät haukien hampaista, päätyvät metsästäjien pakastimeen. Oravat autojen alle.
Ihmisten lapset sotien uhreiksi.
Niin kaunis on maa, niin siintävät vuoret.....- Bengalitikku
Olemisen sietämättömästä keveydestä helteisinä päivinä ei voi puhua.
Olen pitkään miettinyt minäkin, että miksei historiaa ja äidinkieltä yhdistetä.
Historiallisista romaaneista pidän.
Mutta tällä hetkellä on kirjapaasto. Auringossa en jaksa kuin pyöräillä, saatikka istua lukemassa.
Tiedän tuttuja, joilla voi olla useakin kirja meneillään tai dekkarifaneilla
jokin kirja.
Syksyllä sitten.
Aloitin kuntosalilla treenit. Huh. Juu. On ilmastointi.
Aion lähteä hakemaan takiaiskimpun - niitä, missä on isot lilat pömpyläkukat.
Erityisesti kimalaiset pitävät niistä.
Politiikasta. Meillä keskusteltiin, mutta kun vähän vaikutin liian radikaalilta, sain palautetta. Sisällissodasta oltiin melko vaitonaisia, mutta jotain puhuttiin.
Pappa oli Tammisaaressa ja katsoin jokin aika sitten dokumenttia Dragsvikista, että näin. - bessie--
Bengalitikku kirjoitti:
Olemisen sietämättömästä keveydestä helteisinä päivinä ei voi puhua.
Olen pitkään miettinyt minäkin, että miksei historiaa ja äidinkieltä yhdistetä.
Historiallisista romaaneista pidän.
Mutta tällä hetkellä on kirjapaasto. Auringossa en jaksa kuin pyöräillä, saatikka istua lukemassa.
Tiedän tuttuja, joilla voi olla useakin kirja meneillään tai dekkarifaneilla
jokin kirja.
Syksyllä sitten.
Aloitin kuntosalilla treenit. Huh. Juu. On ilmastointi.
Aion lähteä hakemaan takiaiskimpun - niitä, missä on isot lilat pömpyläkukat.
Erityisesti kimalaiset pitävät niistä.
Politiikasta. Meillä keskusteltiin, mutta kun vähän vaikutin liian radikaalilta, sain palautetta. Sisällissodasta oltiin melko vaitonaisia, mutta jotain puhuttiin.
Pappa oli Tammisaaressa ja katsoin jokin aika sitten dokumenttia Dragsvikista, että näin."Olen pitkään miettinyt minäkin, että miksei historiaa ja äidinkieltä yhdistetä."
Mistä olet saanut päähäsi, että niitä ei "yhdistetä"? Olet väärässä, kyllä niitä yhdistetään, paljonkin.
Mutta ei tietenkään sillä tavalla, että olisi oppiaine "äidinkieli, kirjallisuus ja historia", hyvänen aika sentään. Äidinkieli ja kirjallisuus sitäpaitsi nivoutuu ihan luonnollisesti yhteen monen muunkin oppiaineen kuin historian kanssa. - Bengalitikku
No nimenomaan oppiaineeksi. Sitä yhdistämisellä tarkoitin.
- bessie--
Bengalitikku kirjoitti:
No nimenomaan oppiaineeksi. Sitä yhdistämisellä tarkoitin.
Olet siis ihan tosissasi pitkään miettinyt, että historia ja äidinkieli pitäisi yhdistää yhdeksi oppiaineeksi?!
Miksi niin pitäisi mielestäsi tehdä? - Bengalitikku
Oppikirjojen ohella/asemesta luettaisiin historiallisia romaaneja (tasokkaita).
Historian opetus olisi viitteellistä. Historiaahan kirjoitetaan ja kirjoitetaan.
Jotkut hallitsijat ja sodat ja valtioiden perustaminen jne. tapahtuu tiettynä aikana.
Aikalaisten elämän kuvaus on kapeaa, joten kirjailijat toisivat lisän.
Kulttuurihistoriakin voisi olla nivottu. Taidehistoriasta voisi ammentaa.
Kaikenlainen elävöittäminen kait ei ole kiellettyä.
Kronologista järjestystä voisi sohia.
Ehkei ihan ala-asteella, kun ensin pitää oppia lukemaan ellei osaa jo kouluun mennessä.
Villiinnyn ajattelemaan matematiikkaa: miksei algebraa, geometriaa, kemiaa ja fysiikkaa nivottaisi samoin yhteen. Tehtäisiin kirhtova tarina siitäkin.
Ala-asteella pitää oppia pikkasen laskemaan, ellei osaa jo ennen kouluunmenoa. - bessie--
Bengalitikku kirjoitti:
Oppikirjojen ohella/asemesta luettaisiin historiallisia romaaneja (tasokkaita).
Historian opetus olisi viitteellistä. Historiaahan kirjoitetaan ja kirjoitetaan.
Jotkut hallitsijat ja sodat ja valtioiden perustaminen jne. tapahtuu tiettynä aikana.
Aikalaisten elämän kuvaus on kapeaa, joten kirjailijat toisivat lisän.
Kulttuurihistoriakin voisi olla nivottu. Taidehistoriasta voisi ammentaa.
Kaikenlainen elävöittäminen kait ei ole kiellettyä.
Kronologista järjestystä voisi sohia.
Ehkei ihan ala-asteella, kun ensin pitää oppia lukemaan ellei osaa jo kouluun mennessä.
Villiinnyn ajattelemaan matematiikkaa: miksei algebraa, geometriaa, kemiaa ja fysiikkaa nivottaisi samoin yhteen. Tehtäisiin kirhtova tarina siitäkin.
Ala-asteella pitää oppia pikkasen laskemaan, ellei osaa jo ennen kouluunmenoa.Joopajoo...
Kuka muuten sen historiallisten romaanien tasokkuuden arvioisi?
Peruskoulun tehtävä ei mielestäni ole viihteen ja elämysten ja kiehtovien tarinoiden tarjoileminen lapsille, mutta ei kai niistä, kohtuudessa kun pysytään, haittaakaan ole. - Uusiaika-uudettavat
Elämyksestä ja kiehtovasta tarinasta oppii kyllä paljon enemmän kuin vuosilukujen yms. ulkoa tankkaamisesta.
bessie-- kirjoitti:
Joopajoo...
Peruskoulun tehtävä ei mielestäni ole viihteen ja elämysten ja kiehtovien tarinoiden tarjoileminen lapsille, mutta ei kai niistä, kohtuudessa kun pysytään, haittaakaan ole.Minä nyt lähinnä ajattelin kaunokirjallisuuden lisäämistä lukion ohjelmaan tai siis sen osuuden lisäämistä. Faktojahan voi sitten guuglailla ja monet paremmat kirjailijat pohjustavat romaaninsa tutkimalla taustoja arkistoissa. haastattelemalla, keräämällä aineistoa luotettavista lähteistä.
Minä innostuin historiasta koulussa kun luimme kreikkalaista mytologiaa ja Iliasta ja Odysseusta. Hyvä tarina jää mieleen ja minäkin pystyin lausumaan lähes ulkomuistista kokonaisia lukuja.- Bengalitikku
bessie-- kirjoitti:
Joopajoo...
Peruskoulun tehtävä ei mielestäni ole viihteen ja elämysten ja kiehtovien tarinoiden tarjoileminen lapsille, mutta ei kai niistä, kohtuudessa kun pysytään, haittaakaan ole.Eikö opetushallitus tälläkin hetkellä valvo. Ministeriö yläpuolella määrittelee myös tavoitteita.
Miten paljon opettajat tekevätkään oppikirjoja? Olisiko heiltä pois?
Koulu kait opettaa oppimaan. Innostavastikin.
Itse, kun olen opitellut uutta kieltä, olen ihmetellyt kirjan tyyliä.
Tuntuu, että se on tehty leikkaa, teippaa, väritä ja liimaa -tyylillä. Värejä ei ole säästelty. Painopiste "kivassa visualisuudessa". Olisin jäsennellyt ja sortteerannut kirjan ihan uusiksi, helppokäyttöisemmäksi.
Löysin toisen, vanhemman kirjan, missä oli yritetty tarkoittamaani, sortteerausta esim. sanaston osalta, mutta jotenkin tekijät olivat väsähtäneet ja jäsentely oli jäänyt kesken eli muutaman kappaleen päästä fuskausta, ote herpaantui, laiskistui.
Jos maksan oppikirjasta 50 - 60 €, niin aikuisopiskelijana edellytän siltä jotain.
Kieliopin käsittely myös oheni kappaleiden myötä. Onneksi minulta löytyi 50 vuotias kielioppi, mikä on ollut suureksi avuksi.
Nyt huomaa, että miten hyvin omaksuikaan nuorena asioita ja nyt se on erilaista. - Bengalitikku
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä nyt lähinnä ajattelin kaunokirjallisuuden lisäämistä lukion ohjelmaan tai siis sen osuuden lisäämistä. Faktojahan voi sitten guuglailla ja monet paremmat kirjailijat pohjustavat romaaninsa tutkimalla taustoja arkistoissa. haastattelemalla, keräämällä aineistoa luotettavista lähteistä.
Minä innostuin historiasta koulussa kun luimme kreikkalaista mytologiaa ja Iliasta ja Odysseusta. Hyvä tarina jää mieleen ja minäkin pystyin lausumaan lähes ulkomuistista kokonaisia lukuja.Paloma: Ymmärrän pointtisi. Nämä tekstit menevät vähän siksakkia, mutta haitanneeko tuo.
Luin aikoinaan Kreikan jumaltarustoja lapselleni ennen Ateenan matkaa.
Sitten osui hyvä opas, joka kertoi lisää.
Minun oppikoulussani aikanaan luettiin Seitsemön veljestä ja Kalevalaa.
Kovin tylsiltä tuntuivat silloin. Täytyy mielestäni lukea paljon, jotta noiden kirjojen kieli sitten todella avautuu. Lapselleni hankin toiveesta Kuvitetun Kalevalan. Ehkä opetustapa on muuttunut vuosien myötä.
Pakkopullana vai innostavasti.
Esim. Kristiina Vuori kertoi, kun kysyin, miten paljon hän tekee taustatyötä, niin lähes 20:n lähdekirjan oli kahlannut. Eli ei huttua.
Kouluhistoriastani jäi varsin sotaisa maku. Kulttuuri osuus oli niukkaa.
minäkin olen nukkunut pikkutuulettimen hurinassa ja tuulessa, tosi ihanaa kun siihen tottuu. vielä ihanampi tunne valtaa noiden pikkuvintiöiden = lastenlapsien touhuja ja lepoa katsellessa.
kesälukemisena minulla aina ihan "hömppää", mitään asiallista tai raskasta en lämpimillä säillä jaksa omaksua, tulee vielä kelit niillekin, mutta nyt nautin kaikesta kevyestä ja huolettomasta, eli sitä miltä elämäkin näinä ihanina kesäpäivinä tuntuu. kuumuus kyllä tuntuu aina välillä raskaalta, mutta kuitenkin............- Yönäänet
Meillä ei ole hurisijaa, joten olen nyt helteillä aloittanut yöunet ulkona, takaterassin sohvalla ensin viilentyen ja kun yön viilakkaan oloon herää, voi siirtyä sisälle ja vuoteeseen. Näitten hellepäivien ehdottomasti paras aika on päivää viileämpi, hempeä ja lempeä yö.
Yönäänet kirjoitti:
Meillä ei ole hurisijaa, joten olen nyt helteillä aloittanut yöunet ulkona, takaterassin sohvalla ensin viilentyen ja kun yön viilakkaan oloon herää, voi siirtyä sisälle ja vuoteeseen. Näitten hellepäivien ehdottomasti paras aika on päivää viileämpi, hempeä ja lempeä yö.
minäkin olen ajatellut siirtyä ulos nukkumaan, mutta ajatuksen tasolle jäänee, nythän helteiden on ennustettu kohta loppuvan. täällä ovat olleet yöt niin lämpimiä että olisi koko yön tarjennut ulkona nukkua, sisällä onkin jatkuva helle, rakenteet niin lämpimät ettei muutaman asteen alempi yölämpö asuntoa viilennä juurikaan.
- Kolmen.asian.juttu
Tuuletin onkin nykyään pystyssä seisova putkilo, voi olla ollut kauan, nyt vasta näin. Ennen oli pyörivä ropelli. Joka tapauksessa hurisi niin että piti sammuttaa. Mutta voi, vastarakennetun kerrostalon pihatyöt alkoivat 15 metrin päässä klo 6.30. Karsea räminä, kun kalliopohjaa jyystettiin. Kuulemma aloittavat aikaisin, kun joutuvat päivällä pitää työskentelylämpörajan takia siestaa.
Aloittaja hehkutti lapsenlapsista. Sain erikoistehtävän ensi viikosta lähtien. Haen lapsenlapsen tarhasta ja siirrän uimakouluun määrättynä viikonpäivänä. Odotan ja vien kotiin. Mukava pesti.
En pysty enää lukemaan sisällissodasta, olen kyllä siihen perehtynyt elokuvan ja kirjallisuuden avulla. Sisällissodan ansiosta pantiin alkuun oikeuksia, joista moni meistä nauttii. Kummallahan puolella kukin meistä olisi, jos politiikka olisi jatkunut siten kuin ennen sisällissotaa. Perheitä, jotka olivat hoitaneet talollisten tiluksia vuosikymmeniä, saatettiin ajaa pois tilaltaan. Järkyttävää työläisten nöyryyttämistä. Olen itse tilallisen perillinen, joten ehkä kuuluisin valkoisten ryhmään, mutta oksettaa mm. opettajan vasemmistolaisperheen lapsien kohtelu koulussa. Ei unohdu milloinkaan. Olen tällä palstalla joskus kertonutkin pari tapausta, ei rikollista, mutta lapselle kurjaa kuitenkin. Olen joskus miettinyt, miten muut oppilaat kohtelun kokivat, ovat vieraantuneet ja missä kukakin, niin että kysyä ei voi.Minulla on sekä ropellituuletin että putkilo, molemmat olleet jo useamman vuoden. Seisova putkilo on hieman hiljaisempi kuin ropelli, mutta minä osaan hyvin nukkua kumman tahansa käydessä, hikimärkänä sängyssä en sitten pystykään nukkumaan. Jos parvekkeella olisi pimennysverhot olisin siirtynyt sinne nukkumaan, mutta aamusta tulee liian aikaisin valoisaa ilman verhoja ettei parvekkeella pysty koko yötä nukkumaan. Iltapimeän aikaan on ihanaa istua illan lämmössä parvekkeella riipputuolissa, myös päivänokoset maistuvat riipputuolissa silloin kun parvekkeella ei ole liian kuuma.
- korppis11
Kesäpaikka järven rannasta läheltä kaupunkia, eikä tule ongelmia satoi tai paistoi. Olin aikoinani kaukaa viisas kun tämän paikan ostin. Ei tarvii härpäkkeitä.
- korppis11
tammikuu-51 kirjoitti:
eikö siellä kesäpaikalla sitten ole hellettä................outoa
On 34C tänäänkin, mutta koivuen, haapojen, mäntyjen ja kuusien kätköissä on piilopaikkoja.
Onhan se hyvä kun on uimapaikka lähellä sänkyä, voi pulahtaa yölläkin. Meillä ei ole pitkä matka rantaan jos haluaa uida yöllä, mutta siinä pukukopin penkillä ei kannata yöllä istua, lepikosta tulee miljoona verenhimoista vihollista imemään jalat (etenkin nilkat) verille.
- pirremiinapas
Kiitos kirjavinkistä, Lohja onkin jäänyt lukematta Joenpellon kirjoista, pitääkin lainata ihan lähiaikoina.
Historia oli minunkin mieliaine, ja toivoin että opettaja antaisi minun joskus pitää historian tunti, sellaisia lapsellisia haaveita vain.
Olisiko niukalle kansalaissodan esiinottamiselle syynä sekin että opettajat olivat yleensä aika aktiivisia valkoisten puolella toimineita.
Politiikkaa koulussa tuli sen verran kun mies opettajamme oli Laatokan rannalta kotoisin ja kertoi kodin menettämisestä, ja muisteli Laatokan kauneutta ja suuruutta, sisämereksihän sitä sanotaankin.
Meillä kotona ei koskaan puhuttu, ainakaan kuulteni, sisällissodasta, en tiedä miksi, eikä tullut kysyttyäkään syystä isän vielä eläessä.
Politiikkaa muuten puhuttiin, ja kommentoitiin usein esim. päivän politiikkaa ja sellaistakin kuin kirkon johtohahmojen, piispojen valintaa jne. , isä voi sanoa että xxxx on viisas ihminen, hän kuunteli paljon radiota, kai radistin armeijassa saatu koulutus oli siihen syynä myös mahdollisuus ladata akut kylän asbesti tehtaalla, sähköt tuli kylälle ja meille kun olin alle kouluikäinen.
Lapsuuden muistoista varhaisimpia on varmaan se kun isä oli korva radiossa kiinni, kun kuuluvuus oli joskus kovasti huono, hän seurasi radion välityksellä urheilua intohimoisesti.- pirremiinapas
Niin nukkumisesta, nukkuisin jos voisin vaikka puun oksalla, mutta täällä vaikuttava rikollisryhmä on saanut otteen autostani ja kotimme sähkön siirrosta….ilm. autooni on asennettu joku bluetoot vastaanotin, mutta kun käyn testauttamassa autoni tietohistoria, aina on joku pers kärpänen jälessä ja lähetin tai vastaanotin saadaan suljettua ennen testaamista, ilm.ilm.puhelintanikin kuunnellaan, muuten minun jäljessäni täsmä kulkeminen ei ole mahdollista,
kai seuraavat helvettiin asti perässäni. - Bengalitikku
No, mitä Sinussa on seurattavaa?
- yst.kehoitus
pirremiinapas kirjoitti:
Niin nukkumisesta, nukkuisin jos voisin vaikka puun oksalla, mutta täällä vaikuttava rikollisryhmä on saanut otteen autostani ja kotimme sähkön siirrosta….ilm. autooni on asennettu joku bluetoot vastaanotin, mutta kun käyn testauttamassa autoni tietohistoria, aina on joku pers kärpänen jälessä ja lähetin tai vastaanotin saadaan suljettua ennen testaamista, ilm.ilm.puhelintanikin kuunnellaan, muuten minun jäljessäni täsmä kulkeminen ei ole mahdollista,
kai seuraavat helvettiin asti perässäni.Mee pirre lääkäriin.
- pirremiinapas
pirremiinapas kirjoitti:
kai seuraavat helvettiin asti perässäni.Pahinta on kun silmään tai johonkin muualle kehoon tulee tosi terävä, kuin pisto..ihan kuin laseri sattuisi silmään tai kasvoihin.
Enkä mie kuvittele niitä, vielä miulla on kyllä tunto jälellä..
TENMARS -nimisellä mittarilla (sähkömiehet käyttävät mitatessaan kasattujen laitteiden ulos tulevaa sähkön määrää) kehoni "sähköä" mitatessa saan lukemia esim.1.59 m G, tai 42.24 m G , tai 10..68 miksi olen osaako joku sähköalan ihminen kertoa..tiedän että ihmisessä on sähkövaraus, muttei kai nyt sentään tuollaisia lukemia pitäisi olla...mittaan koska selkääni "polttaa", etenkin WC ja pesutilat ovat sellaisia joista kuin "tarttuisi" inhottava tunne selkään jne.
Ja se seurailu, se on pitkä juttu, ja motiivi minullekin arvoitus, onko kirjoitukseni paikallislehdessä laukaissut jotain , koska epäilin ja kyselin että onko naapurimaan kansalaisilla luvattomia mobiililinkki asemia jne., , seurailua en jaksa kertoa..se on pitkä juttu, kolme vuotta , tunnen kyllä tyypit..tässä olisi kertomista kirjaksi, mutta olkoon, jos virkavalta hoitaisi joskus osuutensa. - pirremiinapas
pirremiinapas kirjoitti:
Pahinta on kun silmään tai johonkin muualle kehoon tulee tosi terävä, kuin pisto..ihan kuin laseri sattuisi silmään tai kasvoihin.
Enkä mie kuvittele niitä, vielä miulla on kyllä tunto jälellä..
TENMARS -nimisellä mittarilla (sähkömiehet käyttävät mitatessaan kasattujen laitteiden ulos tulevaa sähkön määrää) kehoni "sähköä" mitatessa saan lukemia esim.1.59 m G, tai 42.24 m G , tai 10..68 miksi olen osaako joku sähköalan ihminen kertoa..tiedän että ihmisessä on sähkövaraus, muttei kai nyt sentään tuollaisia lukemia pitäisi olla...mittaan koska selkääni "polttaa", etenkin WC ja pesutilat ovat sellaisia joista kuin "tarttuisi" inhottava tunne selkään jne.
Ja se seurailu, se on pitkä juttu, ja motiivi minullekin arvoitus, onko kirjoitukseni paikallislehdessä laukaissut jotain , koska epäilin ja kyselin että onko naapurimaan kansalaisilla luvattomia mobiililinkki asemia jne., , seurailua en jaksa kertoa..se on pitkä juttu, kolme vuotta , tunnen kyllä tyypit..tässä olisi kertomista kirjaksi, mutta olkoon, jos virkavalta hoitaisi joskus osuutensa.Ja jatkan, kun asuimme Kiteellä siinä kerrostalossa, yksi talon vieras (arvaatte kai kansalaisuuden) läksi JOKA kerran perääni ajamaan kun menin autooni ja läksin sillä kaupalle, ja jonkun ajan päästä kääntyi takaisin, ja huomiokykyni on vieläkin kiitettävää luokkaa; tarvitsivatko he jonkun radiosignaalin autooni yhdistetystä laitteesta, vai virtalukosta tai..jne., arvailuahan tämä mutta taivahan tosi on että näin tapahtui, siis seurailu.
Uskon ettei seurailu ole suoranaisesti minuun kohdistuvaa, vaan joku yhteys heille on niin tärkeä ettei minua voi hukata, hyvä kun jollekin.
Tästä päivästä on tulossa aivan yhtä kuuma kuin eilisestäkin. Ottaa jo voimille. Keitän omenanraakileista "omenavoita" amerikkalaisen reseptin mukaan. Kolme sangollista pikkuisia omenoita odottaa verannalla käsittelyä: ne oli pakkopoimittava keskeneräisenä kun iso mies istahti minun kehoituksestani riippukeinuun omenapuun oksassa ja koko puolilaho omenapuun haara rämähti maahan saakka. Onneksi miehelle ei käynyt mitään, pudotus ei ollut suuri ja alla oli pehmeä nurmikko. Nyt katsotaan millaista hilloa tulee.
@pirre onko sinulle ollut jotain esim. taloudellista haittaa seurannastasi? Miten ne rikolliskoplat hyötyvät sinun seurannastasi ja onko muilla siellä rajan pinnassa asuvilla ollut samanlaisia ongelmia?- korppis11
Liekö tuo Pirren kirjoittama tai jos on oireet viittaavat vakavasti otettavaan sairauteen.
Aurinko kiertää rannan haapojen takaa ja saavuttaa laiturin puolenpäivän aikaan. Siispä pyllistelin ennen kuuminta paahdetta mäntysuopapullon kanssa mattojen kimpussa. Kolmena päivänä leppoisaan tahtiin olen pessyt kolme/neljä mattoa per. päivä
Kävin uimassa nyt istun pirtissä, joka on kivan vilpoinen.
Nuoret ovat miniän perheen mökillä. - Bengalitikku
Tulin uteliaaksi "omenavoista".
Voitko laittaa reseptiä?
Onko se omenasosetta vai jotain muuta. Sillä voilla voisi kaurapuuro mennä sadokkaasti alas syksyllä.
Kas saanen balleriinasta omenaa, joten voidin valmistaa muutaman "voipurkin".
Mihin itse käytät?
Kuokkuihin ja kierretorttuihin?
Minä keitän "omenavoin" kuorimattomista, kokonaisista omenoista (voit halkaista tai leikata neljään osaan jos epäilet että on matoja tai jotain muuta häikkää) ensin tilkassa vettä soseeksi, sitten siivitsen soseen ja kaadan soseen croc pottiin tai isoon kattilaan, lisään ohjeen mukaan sokeria, fariinisokeria, vaniljaa, piparkakkumausteitta, kanelitangon ja ei kun kiehumaan pienellä lämmöllä tosi monta tuntia…..8-12 tuntia tai silleen kunnes sose on paksuuntunut. Sitten saa antaa hiemanjäähtyä ja purkittaa normaalein säilytysmenetelmin.
Leivän päälle ja etenkin kaurapuuron joukkoon tosi namia.
Linkki amerikkalaiseen ohjeiseen alla mutta voit itsekin katsella nimellä apple butter recipe
Teen itse joka syksy muutaman purkillisen talven varalle.
Voi myös pakastaa.
https://www.simplyrecipes.com/recipes/apple_butter/- Bengalitikku
Kiitos.
Voiko tuosta keittoajasta yhtään lintsata?
Vanhanajan hellalla, jos pitäisi lämmittää, tulisi liedellä itsestään.
Mutta, mutta.
Vaikuttaa t o d e l l a herkulliselta. Nam. Täytyy tallentaa resepti.
Iltapäivälehti hehkutti "Lentävää Jacobia". Bengalitikku kirjoitti:
Kiitos.
Mutta, mutta.
Iltapäivälehti hehkutti "Lentävää Jacobia".Minä olen keitellyt hieman vaihtelevilla ajoilla ja välillä tavallisella liedellä teräskattilassa ja hyvää tulee. Sitä voi maistella ja seurata sen konsistenssia ja jos esimerkiksi haluaa tyyppi puuron sekaan niin hyvin voi olla ohuempaa ja varmaan joku 4-6 tuntia hiljaisella lämmöllä riittää.
- yäkyäköyk
Bengalitikku kirjoitti:
Kiitos.
Mutta, mutta.
Iltapäivälehti hehkutti "Lentävää Jacobia".Se on niin pahaa, että syönnin jälkeen oksennus lentää.
Silloin, kun vielä oli syöjiä enemmän, ja omenoita tuhottomasti, oli minulla oikotie tuohon savottaan. Pestyt puhtaat omenat teräksiseen mehumaijaan, siinä niitä höyryttelin, laskin mehun kattilaan, kiehautin sokerin kanssa, ja pullotin.
Ne pehmenneet omenat sosemyllyyn, jossa ne pyöräytin siivilän läpi kattilaan. Myllyä pitää välillä tyhjentää, kun siemenet muuten sen tukkivat. Sen verran siemenet siinä pyörityksessä jauhautuvat, että antavat mukavan, hieman pähkinäisen aromin.
Soseen sitten kattilassa kiehautan hillosokerin kera, pullosta hieman omenamehua sekaan. Kuumana purkitan, ja kylmään kellariin sitten. Hillo on ihanan raikasta vaikka minkä kanssa, ja sopii myös piirakoihin. Jokainenhan voi tätä perushilloa maustaa mielensä mukaan.
Tämä on helppo konsti sellaisena vuonna, kun omenoita tulee todella paljon. ei tarvitse kuoria, eikä paloitella.
Viimeinen trooppinen yö meillä tällä kaudella (luultavasti) Sääennusteen mukaan viilentyminen alkaa jo huomenna .
On puoliyö ja mittarissa 24. 5 astetta. Ei edes nukuta. Nyt kun helleaalto täällä on lähestymässä loppuaan tulee mieleen että olisi saanut jatkuakin. Pari viikkoa vielä, kunhan sataa aina välillä. Mutta aika hyvä näinkin. Italiaan on luvattu 45 astetta, Espanjaan lähes 50. Voisi alkaa markkinoida Pohjoismaita sopivaksi paikaksi viettää kesälomiaan nimenomaan etelä-eurooppalaisille. Siellä on rannat ja hotellit täpötäynnä ja lämpötila vain nousee. Rajoilla ja rannoilla pakolaisjoukot. Välimeren aalloissa pakolaisveneet ja hukkuneita.
On meillä hyvin asiat, vielä.
Ei kai sitä nyt kukaan voi synniksi lukea, jos lapsenlapsiaan sydämensä pohjasta rakastaa? Sen aidompaa, vilpittömämpää rakkautta ei maailmassa liene.
Mekin istumme ulkona, laitoin kynttilöitä palamaan. Odotellaan että ilta pimenee, huomenna on toiveita sateesta joten nautitaan nyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448229Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442224Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262102- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811657- 321327
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860