Kuinka ulosotto palkkatulosta oikein tapahtuu ?

HyväTietää

Miten palkkatulosta ulosmitataan rahaa käytännössä?

Jos esimerkiksi henkilö saa palkkatuloa Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymältä, niin käykö henkilö itse ilmoittamassa henkilöosastolle, että lähettäkää osa palkastani ulosotossa olevien velkojeni maksuun?

Vai lähestyykö ulosottomies itse ulosmitattavan työnantaajaa ja vaatii osasuorituksen palkamaksuista suoraan voudin tilille?

Vai lähestyykö ulosottomies palkansaajan pankkia, ja vaati rahalaitosta pidättämään ja tilittämään osan palkkasuorituksista itselleen?

Ketä kaikkia osapuolia sotkeutuu palkkatulon ulosmittauksen toimeenpanoon?

42

908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • velkainen

      Ulosottomies/ulosottovirasto lähestyy itse palkkakonttoria ja vaatii osasuorituksen palkanmaksusta ulosottoon?
      Tuolla on hyvää tietoa: https://oikeus.fi/ulosotto/fi/

      Tuolta voi itse laskea, millainen summa palkasta lähtee ulosottoon. Ulosottoon menee aina tietty osa nettopalkasta - ei siis bruttopalkasta:

      https://asiointi.oikeus.fi/web/asiointi/maksukieltolaskuri

      Ja jos näyttää siltä, etteivät rahat riitä elämiseen, niin toimeentulotukea voi hakea. Toimeentulotukea ei missään vaiheessa ulosmitata!

      • vyb3k

        Minä luulin joulupukin olevan asialla.


    • MikäToiTollanenUlosotto

      Jos on kakaroita vaikkapa 2 saa pitää melki tonnin kuussa.

    • EkaAustraliaan

      Niinpä. Vattu, mä tilasin just elämäni ekan pikavipin. Pannaan haiseen.

    • tekeeeetvarttia

      Suojaosuus, mitä ei voi ulosmitata on tällä hetkellä 22,41e/päivä, eli Kiemungille jää omaan käyttöön ulosmittauksen jälkeen noin 600 euroa kuussa ns. omaa rahaa. Eipä tällä rahalla enää juurikaan juhlita, joten sääliksi käy Kiemunkia

      • TekeeHyvee

        Väittivät että kovan SCC tuomion Kari Ilkkalalla menee vielä huonommin. Onko tietoa ? Sääliksi käy.


    • wef3q546yuj

      Niin tosiaan, kiemungilta karhutaan nyt 350 000 euroa ja Ilkkala maksoi 200 euroa, että onpa tosiaan Ilkkalalla kovat maksettavat eikös juu. Kumpikohan tässä oli hölmö? ehheh hehe

      • ulosottomiäs

        Siitä 350 000:sta on juossut 8% viivästyskorko jo monta vuotta.

        Joka viides vuosi summa puolitoistakertaistuu.


    • StoppiTyrimiselle

      Palkan ulosotosta kannattaa muuten mennä kertomaan esimiehelleen itse. Ikävää ja luottamusta vähentävää, jos ja kun tulee pomolle tietoon muuta kautta.

      • Hiieevh

        Kerro ihmeessä itse.


      • pelastakaahuijjarit

        Niin no Kiemungin tapauksessa tieto on sopivasti välittynyt median toimesta.


    • Demaritrolli

      Missä vaiheessa ulosotto palkasta alkaa? Joko Kiemungilta ulosmitataan, kun voimassa on pelkkä alioikeuden päätös? Vai tarvitaanko ulosoton toimeenpanemiseen joku erillinen päätös, nythän vasta Kiemunki on velvoitettu korvaamaan osa aiheuttamistaan vahingoista?

      • velaton

        Tollasta oli aviisissa joten eiköhän vouti ole jo kyselemässä omiaan.

        *- Hovioikeus ei keskeytä SCC-tuomion täytääntöönpanoa!*

        -Turun hovioikeus ei keskeytä SCC:n oikeudenkäynnissä määrättyjen vahingonkorvausten perimistä.
        SCC:n hallituksessa toiminut Iisakki Kiemunki vaati tuomionsa täytäntöönpanon keskeyttämistä kunnes hänen valituksensa on käsitelty hovioikeudessa. Hovioikeuden mukaan tuomion täytäntöönpanon keskeytykselle ei ollut perustetta.
        Kiemunki ja SCC: entinen toimitusjohtaja Markku Ritaluoma tuomittiin vahingonkorvauksiin viime huhtikuussa.
        Ritaluoman on korvattava SCC:n konkurssipesälle 6,2 miljoonan euron vahingot. Kiemungin ja Ritaluoman yhteisvastuulliseksi osuudeksi jäi 350 000 euroa.-*


      • itse_olen_velaton

        *- Hovioikeus ei keskeytä SCC-tuomion täytääntöönpanoa!*

        -Turun hovioikeus ei keskeytä SCC:n oikeudenkäynnissä määrättyjen vahingonkorvausten perimistä.
        SCC:n hallituksessa toiminut Iisakki Kiemunki vaati tuomionsa täytäntöönpanon keskeyttämistä kunnes hänen valituksensa on käsitelty hovioikeudessa. Hovioikeuden mukaan tuomion täytäntöönpanon keskeytykselle ei ollut perustetta.
        Kiemunki ja SCC: entinen toimitusjohtaja Markku Ritaluoma tuomittiin vahingonkorvauksiin viime huhtikuussa.
        Ritaluoman on korvattava SCC:n konkurssipesälle 6,2 miljoonan euron vahingot. Kiemungin ja Ritaluoman yhteisvastuulliseksi osuudeksi jäi 350 000 euroa.-*


    • Lisääliksaa

      Hei mutta pomoltahan vois mennä anelemaan palkankorotusta, jos ulosottomies on kimpussa. Onhan sitä huonommillakin verukkeilla onnistuttu hilaamaan omaa palkkaansa ylös.

    • Velallinen

      No voutihan vie sen korotuksenkin. Ulosoton jälkeen käteenjäävä osuus on sama olivatpa tulot 2 tuhatta tai 10 tuhatta riippuen tietysti velan suuruudesta. Ulosottomiehen kanssa voi myöskin sopia kohtuullisemman kuukausierän kunhan käy sen tekemässä ennen kuin vouti itse äkkää että on palkkatuloa.

    • erergrtgrt

      Summa summarum, kiemungin korvaussumma hipuu jo nyt miljoonaa ja seuraava miljoonan euron oikeustaistelu on edessä. Suurella todennäköisyydellä sieltä pamahtaa kiemugille apaut 100 tonnia, elikä Kiemungin korvaus alkaa olla siten miljoona euroa ja korko kasvaa päivä päivältä. Ei mene kiemungilla nyt hyvin ei

    • Napoleon_tautiakos

      Niin ja ulosottomiehethän ovat nykyisin tulospalkalla, joten he saavat sitä enemmän itse palkkaa, mitä enemmän saavat kiemungilta vietyä, joten armoa on turha odottaa

      • mummoasunnoton

        Vaarallisia viranomaisrikollisia, sano.


    • terva545454

      mut hyvin iisu uhriutuu ja itkee omasta tilanteestaan. ottais nyt vaan sieltä patjan alta nää ekat korvattavat fyffet ja kattois sitten SCC-casen loput kortit rauhassa. kyllä sitä hyndee varmaan vielä jää riskisti loppuelämän tarpeisiin kun kaikki velvoitteet ekaks hoitaa

    • Koditon58

      Pidä yhteys velkojiin, Verot ulos mitataan. Ole yhteydessä ulosottotoimistoon. Herkkä liipasin on painaa enter näppäintä. Eli olet luottokelvoton. 2000 olin tilanteessa ja mister Mantere teki minusta varattoman kun elatuskeskus kysyi veronpalautuksia. Soitin asiakastietorekisteriin ja heidän mielestä ulosottotoimisto toimi väärin, Soitin Raimolle ja hän löi luurin kiinni. Viisi vuotta meni irtolaisena. Velat on maksettu, Taistele !

    • koskapitäsnäkyä

      Minäs kuukauden päivänä Hämeen Sairaanhoitopiirin palkka kilahtaa tilille?

      • tyttiksenkö

        Laskuttaa tietysti firmana.


    • isä_aurinkoinen

      Onko Kanta-Hämeen ulosottovirastolla valtuuksia toimia Yhdysvalloissa?

      • TekninenTuomio

        Ei kai se persu vaan ehtinyt livahtaa mihinkään Key Westiin pakoon niitä jättikorvauksiaan?


    • jaetaan_tappiot

      Laskimme, että jos jokainen suomalainen kunnanvaltuutettu laittaa likoon viisikymppiä, niin sitten on jo oikeudenkäyntikuluihinkin rahaa, sanoo Sari Rautio.

      • BäkAppia

        Joo toi olis tosi hyvä, perustetaan ikäänkuin kunnallisvaltuutettujen liitto. Toveria puolustetaan tarvittaessa, sillä valitettavasti muuten kukaan ei enää kohta uskalla mitään.


    • OnTääRikkaidenValtakunta

      Laskutaulukko eli määrä joka palkasta otetaan osoittaa taas, ettei joku konkurssi olekaan rikos. Mitä suurempi palkka sen enemmän jätetään elämiseen? Mitä väliä ulosotolla on enää silloin kun palkka on yli 3 donaa. Pikkusen jurppii kun ei oo rahaa huvijahtiin säästää, mutta muuten voi vetää hummeria ei tunnu midis.

      • maksukieltolaskuri

        Esimerkkitapauksessa erään viestintäpäällikön nettopalkka lienee siinä 3500-4000 euroa kuukaudessa verojen ja pakkomaksujen jälkeen.

        Tästä summasta vouti ottaa päältä sellaisen 1200-1400 euroa kuukausittain niin kauan kunnes saatava on kokonaan lyhennetty tai päästetty vanhenemaan.


      • PersKaksikko

        Tulee keskittyä ja pidetään yhdessä Kari ja Lulu eduskunnassa. Johtavia Persuja ja äänestän kumpaakin.


    • VetäisköKuprut

      No jo on helppoa ulosotossakin. Eräs kaupan myyjä nettoaa vuorolisineen 1300 josta vuokranantaja ottaa päältä 900. Pikavippi kuulostaa luonnolliselta valinnalta tämän jälkeen. Köyhältäviedään kaikki, mutta varakas on varakas ulosotossakin.

      • Ottoulos

        Miksi kaupanmyyjä ylipäätään on ulosotossa?
        900 euron vuokrakämpän voisi varmaan vaihtaa halvempaan. Jos on perheellinen, tulot huomioiden saa varmasti asumistukea. Ja jos on alaikäisiä lapsia (yksinhuoltaja), saa varmaan elatusapua. Ja lapsilisät päälle.


    • KorruptiovapaaSuomi

      Suomessa talousrikos ei ole rikos. Muissa Euroopan maissa ulosotto jättää ulosotettavalle käteen minimitoimeentulotuen verran, toki se tuki on muissa Euroopan maissa hieman enemmän kuin Suomessa, mutta noin 600-850 euroa keskimäärin. Ei kahta tonnia kuten tässäkin esimerkkitapahtumassa. Eihän tuo ole mikään ulosotto.

      • 23775

        Neuvottele edes tilanteestasi ulosottomiehen kanssa.


      • KuusDonaaKuus

        Ei ole mitään syytä. Olen tehnyt pimeää duunia jo 20 vuotta nostaen samaan aikaan kaikki mahdolliset yhteiskunnan tuet.


      • Tukimiäsjuu

        Sinulla onkim edessä mukava vanhuus. Työeläkettä kun ei kerry. Ai niin, onhan ruhtinaallinen vanhuuseläke odottamassa. Et sinäkään vanhuksena jaksa/viitsi tehdä pimeää työtä. Eikä pimeästä duunista voi laittaa pätäkkää pankkiin, kun Kela pääsee tuen saajien tilitietoihin. Mikä muuten on oivallinen asia.
        Vuokrakämpässäkin saat asua jossakin "hyvällä alueella".


      • Mammasti
        Tukimiäsjuu kirjoitti:

        Sinulla onkim edessä mukava vanhuus. Työeläkettä kun ei kerry. Ai niin, onhan ruhtinaallinen vanhuuseläke odottamassa. Et sinäkään vanhuksena jaksa/viitsi tehdä pimeää työtä. Eikä pimeästä duunista voi laittaa pätäkkää pankkiin, kun Kela pääsee tuen saajien tilitietoihin. Mikä muuten on oivallinen asia.
        Vuokrakämpässäkin saat asua jossakin "hyvällä alueella".

        Minimieläke 2018 on 775,27, jos ei ole työhistoriaan perustuvaa työeläkettä. Toki Kela saattaa ystävällisesti maksaa vuokrakämppään asumistukea.
        Taitaa tulot jäädä alle kuusdonaakuus.
        Mutta lycka till tulevaisuudelle.


      • TotaVoisHarkita

        Ai onks minimieläkekin nykyään noin paljon? Eli jos jäisin eläkkeelle saisin paljon enemmän kuin työttömänä?


      • Duuniin

        Maksetaan 65 vuotta täyttäneille, joille ei ole kertynyt työeläkettä. Tapauksessasi ei auta harkinta, koska olet työikäinen. Toivottavasti löydät työtä.


      • FilatovinReservi

        Työtä kyllä löytyy, palkanmaksajaa ei.


      • Katsopeiliin

        Ei laiskalle.


      • laiskiaisten.onnelaHML
        Katsopeiliin kirjoitti:

        Ei laiskalle.

        Laiskottl ajattelu sinua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe