Jos lapsi täyttää 18-v harkinta-ajan aikana

Nuiva-akka

Eli jos tilanne on sellainen että lapsi ehtii täyttää 18 vuotta avioerohakemuksen jättämistä seuraavan kuuden kuukauden aikana, tarvisiko huoltajuudesta sopia mitään?

24

600

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yyfjf

      Ei tarvitse. Kannattaa kuitenkin miettiä kumman luo 18v muuttaa, ja mikä toimeentulo. Käytännössähän 18v on kokonaan vanhemman elätettävänä, jos nuorella ei ole omia tuloja. Vai muuttaako 18v omilleen?

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Alle 18-vuotias poikamme oli jäämässä minun luokseni asumaan. Kun ex-eukkoni kuuli että lapsilisä tulee sille kenen luona lapsi asuu, vaati hän että poika muuttaa hänen luokseen. Sovittiin niin, että sai rahanhimonsa tyydytettyä. Melko lähellä toisiaan asumuksemme silloin olivat.


      • qwerttty

        Tiedoksesi, että lapsilisä loppuu lapsen täyttäessä 17v. Eikä sillä ennen sitäkään lapsia elätetä. Vain pieni apu elatukseen. Lapsilisä lasketaan myös lähivanhemman tuloihin mukaan määrättäessä elatusmaksua.


      • monieitiedä

        Totta ja lasten kulujen maksaminen ei suinkaan lopu 18-vuoteen niinkuin moni luulee vaan vanhempien on maksettava tukia kunnes toinen aste koulutuksessa siis esim lukio on suoritettu ja nykyäänhän noita kirjoituksiakin voi jakaa usealle kerralle, mutta kai siellä joku raja tulee vastaan ettei 25-vuotiasta ikuista lukio-opiskelijaa tartte enää tukea.


      • gfjgfjf
        monieitiedä kirjoitti:

        Totta ja lasten kulujen maksaminen ei suinkaan lopu 18-vuoteen niinkuin moni luulee vaan vanhempien on maksettava tukia kunnes toinen aste koulutuksessa siis esim lukio on suoritettu ja nykyäänhän noita kirjoituksiakin voi jakaa usealle kerralle, mutta kai siellä joku raja tulee vastaan ettei 25-vuotiasta ikuista lukio-opiskelijaa tartte enää tukea.

        Ei ole pakollista, ei ollenkaan. Tietysti niin voi sopia, että lasten kulut maksetaan, mutta etävanhempi ei tähän useinkaan suostu. Sinänsä hullua, koska lasten kulut ovat usein korkeimmillaan 18v.


      • kumpijompi

        Elatusvelvollisuus loppuu 18 ikävuoteen, eli sitten töihin tai sossun luukulle.


      • monieitiedä

        Nooh, tosiasia on että 18v saa kyllä tukia vaikkapa lukiolaisena, jos ei kotona asu mutta vanhempien tulot vaikuttaa saamiinsa tukiin. Samoin vanhemmilla on jonkinmoinen tukemisvelvollisuus kotona asuviin kyllä, selvittäkääpä asiaa.


      • Saaäänestääkin
        monieitiedä kirjoitti:

        Totta ja lasten kulujen maksaminen ei suinkaan lopu 18-vuoteen niinkuin moni luulee vaan vanhempien on maksettava tukia kunnes toinen aste koulutuksessa siis esim lukio on suoritettu ja nykyäänhän noita kirjoituksiakin voi jakaa usealle kerralle, mutta kai siellä joku raja tulee vastaan ettei 25-vuotiasta ikuista lukio-opiskelijaa tartte enää tukea.

        18v on täysivaltainen Suomen kansalainen , hänestä ei lain mukaan tarvii maksaa mitään, koska on opintotuki ja jos muuttaa omilleen niin saa myös asumistukea ja sossusta.


      • monieitiedä

        Tiedätkö moni ei tunne lakeja kunnolla. Nykyään yliopisto-opiskelija alle 20 v saa kotoaan mualle muutettuaan opintotukia ym. Itse kun korkeakouluopinnot 90-luvulla aloitin, muutin omaan vuokrakämppään (vaikkakin kotikaupungissani sillä halusin itsenäistyä) niin en saanut opintotukea vanhempieni tulojen takia (vaikka olivat keskituloisia, eivätkä elämääni mitenkään kustantaneet). Eli miettikää kuinka hieno oli systeemi ja kyse oli yli 19-vuotiaasta yliopisto-opiskelijasta. No onneksi oli sivutyötä ettei lainalla olisi montaa vuotta tarvinnut elää. Mutta uskonpa, että nykysinkin lukiolaisten tukiin, vaikka kotona ei asuis vaikuttaa vanhempien tulot.


      • Myösnäin
        monieitiedä kirjoitti:

        Tiedätkö moni ei tunne lakeja kunnolla. Nykyään yliopisto-opiskelija alle 20 v saa kotoaan mualle muutettuaan opintotukia ym. Itse kun korkeakouluopinnot 90-luvulla aloitin, muutin omaan vuokrakämppään (vaikkakin kotikaupungissani sillä halusin itsenäistyä) niin en saanut opintotukea vanhempieni tulojen takia (vaikka olivat keskituloisia, eivätkä elämääni mitenkään kustantaneet). Eli miettikää kuinka hieno oli systeemi ja kyse oli yli 19-vuotiaasta yliopisto-opiskelijasta. No onneksi oli sivutyötä ettei lainalla olisi montaa vuotta tarvinnut elää. Mutta uskonpa, että nykysinkin lukiolaisten tukiin, vaikka kotona ei asuis vaikuttaa vanhempien tulot.

        Se. Oli -90 luvulla ,minun mieheni tytär muutti 18v lukiolaisena omaan vuokrayksiöön asumaan, niin siihen otettiin mieheni tulot ja minun tulot huomioon vaikka en ole tytön äiti, mutta tyttö oli asunut meilä jo 5 v , äitinsä tuloja ei huomioitu, no minä olin sillon työtön ja mieheni tytön isä ihan normituloinen ja tyttö sai opintotukea melkeen täydet ja asumislisän , tottakai isä ja tytön äiti avittivat tyttöä , tyttö pärjäsi ihan hyvin ja kesällä oli kesätöissä ja sossu auttoi häntä , kun kesätöitä oli vain hiukan toista kuukautta.
        Nyt tyttö opiskelee sairaanhoitajaksi.


      • 8585
        Saaäänestääkin kirjoitti:

        18v on täysivaltainen Suomen kansalainen , hänestä ei lain mukaan tarvii maksaa mitään, koska on opintotuki ja jos muuttaa omilleen niin saa myös asumistukea ja sossusta.

        Jos muuttaa omilleen, vanhemman tai vanhempien (riippuu muuttaako toisen vai molemman vanhemman luota) tulot vaikuttavat opintotukeen aina 20v asti. Sossusta ei saa mitään, jos vanhemmilla tuloja.


      • 8585
        monieitiedä kirjoitti:

        Tiedätkö moni ei tunne lakeja kunnolla. Nykyään yliopisto-opiskelija alle 20 v saa kotoaan mualle muutettuaan opintotukia ym. Itse kun korkeakouluopinnot 90-luvulla aloitin, muutin omaan vuokrakämppään (vaikkakin kotikaupungissani sillä halusin itsenäistyä) niin en saanut opintotukea vanhempieni tulojen takia (vaikka olivat keskituloisia, eivätkä elämääni mitenkään kustantaneet). Eli miettikää kuinka hieno oli systeemi ja kyse oli yli 19-vuotiaasta yliopisto-opiskelijasta. No onneksi oli sivutyötä ettei lainalla olisi montaa vuotta tarvinnut elää. Mutta uskonpa, että nykysinkin lukiolaisten tukiin, vaikka kotona ei asuis vaikuttaa vanhempien tulot.

        Lukiolaiseni sai peräti 60 e opintotukea. Sillä sitten olisi pitänyt ostaa koulukirjat ja maksaa eläminen. Ei onnistunut. Töitä ei saanut, ei nuorempikaan. Eikä kyllä koulun ohessa olisi edes jaksanut niitä tehdä. Isää ei huvittanut auttaa.


      • Tokisaa
        8585 kirjoitti:

        Jos muuttaa omilleen, vanhemman tai vanhempien (riippuu muuttaako toisen vai molemman vanhemman luota) tulot vaikuttavat opintotukeen aina 20v asti. Sossusta ei saa mitään, jos vanhemmilla tuloja.

        Saa, jos vanhemmat on työttömiä ,tai hyvin pienituloisia.


      • monieitiedä

        Teillä on vanhentunutta tietoa alle 20-vuotiaista yliopisto-opiskelijoista. He saavat nykypäivänä opintotukea vanhempiennsa tulousta riippumatta, jos eivät asu kotona. Tämä poikkeaa 90-luvusta.


      • ghkghk
        monieitiedä kirjoitti:

        Teillä on vanhentunutta tietoa alle 20-vuotiaista yliopisto-opiskelijoista. He saavat nykypäivänä opintotukea vanhempiennsa tulousta riippumatta, jos eivät asu kotona. Tämä poikkeaa 90-luvusta.

        Niin JOS eivät asu kotona. Ja opiskelukämppää on todella vaikea saada. Etenkään lukiolaisen t.s


      • Kyllsaa
        ghkghk kirjoitti:

        Niin JOS eivät asu kotona. Ja opiskelukämppää on todella vaikea saada. Etenkään lukiolaisen t.s

        Saa, riippuu missä asuu, Helsingistä tai muista isoista kasvukeskuksista se on vaikeempaa.


    • Hahhaaa

      Tuon ikäinen saa jo itse päättää kumman valitsee.Rahako se ainoa kriteeri teillä on??

    • On aika yleistä että lapset muuttavat etävanhemman luokse kun lähivanhemman rahoitus loppuu. Itselleni ok, tietäväthän vihdoinkin oman asemansa ja tärkeytensä. Kaikki oppi on elämässä tarpeellista.

    • N. 14 ikävuodesta ylöspäin lapsi saa aika pitkälle päättää itse kumman vanhemman kanssa haluaa asua. Eli jos ei esimerkiksi halua enää nähdä äitiään, ei poliisi enää tule lasta isän luota hakemaan. Mutta jos isälle asia ei sovi on juttu tietysti eri.

      Tietysti rahallinen puoli pitäisi sopia tilanteen mukaan,

      • yukuykg

        Lapsi ei päätä koskaan, huoltajat päättävät. Virallinen asia, jota alaikäinen ei voi päättää. Yli 12v kyllä kuullaan asiassa. Vanhemmat tekevät sopimuksen lastenvalvojalla kumman luona lapsi asuu, milloin lapsi tapaa toista vanhempaansa ja miten elatusmaksut menee.


      • yukuykg kirjoitti:

        Lapsi ei päätä koskaan, huoltajat päättävät. Virallinen asia, jota alaikäinen ei voi päättää. Yli 12v kyllä kuullaan asiassa. Vanhemmat tekevät sopimuksen lastenvalvojalla kumman luona lapsi asuu, milloin lapsi tapaa toista vanhempaansa ja miten elatusmaksut menee.

        Kuten esimerkissäni sanoin, lapsi voi päättää asua isän luona JOS isälle se sopii. Äidin sana siinä ei paljoa paina. Kokemusta on.


      • äitipuol
        Yogamies kirjoitti:

        Kuten esimerkissäni sanoin, lapsi voi päättää asua isän luona JOS isälle se sopii. Äidin sana siinä ei paljoa paina. Kokemusta on.

        Totta minun mieheni tytär päätti ihan itse 13v, että hän haluaa asua isän ja minun luona , ja se sopi isälle mainiosti, syy oli , että tyttö ei voinut sietää äitinsä uutta miestä.
        Lapsen äiti suostui myös mielellään tähän, koska ei jaksanut tytön huutoa ja kiukuttelua.
        Vanhemmat pisti paperit kuntoon ja tyttö kävi äidillään joka toinen vl ja 15vuotiaana sillon kun häntä huvitti.
        Äiti maksoi elarit ja lapsilisät tuli miehelleni.


      • ökhhki
        Yogamies kirjoitti:

        Kuten esimerkissäni sanoin, lapsi voi päättää asua isän luona JOS isälle se sopii. Äidin sana siinä ei paljoa paina. Kokemusta on.

        Vähän on huonoissa kantimissa huoltajuus, jos alaikäisen lasten sanotaan päättävän aikuisten oikeustoimista, velvollisuuksista.

        Alle 18v lasten huoltajuudesta tehdään sopimus. Sopimuksen tekee tosiaan lasten vanhemmat, lapsi ei päätä, mutta 12v kuullaan. Kuulemista ei tarvita, jos vanhemmat tekevät yhteistuumin sopimuksen, kuten myös toisen vanhemman tapaamisista. Ellei sopimukseen meinata päästä, vanhemmilla on erimielisyyttä asiasta, lasta kuullaan. Viimekädessä oikeus päättää, ellei sopimusta synny.

        Ts. iäkäs lapsi voi "päättää" asuvansa isänsä luona JOS se isälle SEKÄ äidilleen sopii. Tosiasiassahan lapsi ei kuitenkaan asiaa päätä vaan sen tekevät vanhemmat. Vrt. vanhemmat päättävät, että lapsi asuu 50/50 vanhemmillaan, vaikka lapsi ei halua. Lapsi voi haluta tai ei haluta, mutta vanhemmat päättävät mitä tehdään. Näin sen aikuisten oikeasti pitäisi mennä.


    • lapsennäkökulmastanäin

      Oikeasti sen pitäisi mennä, että lapsi asuu just sen vanhemman luona jonka luona lapsella itsellään, lapsen omasta mielestä siis, on parempi olla ja asua!

      Lasta on turha pakottaa menemään sille vanhemmalle jolla on muut intressit mielessään lapsen sijasta. Esim. oma isäni oli kiinnostunut vain ja ainoastaan uudesta naisestaan. Minä sain olla omissa oloissani, omassa huoneessa joka ikisen faijalla vietetyn viikonlopun yksin. Mitään ei tehnyt, eivätkä tehneet, minun kanssa. Syömään sain mennä, mutta muuten piti pysyä omassa huoneessa kun heillä on ne omat jutut menossa. Isän nainen ei tykännyt minusta tippaakaan ja se näkyi koko aika.

      Vuoden kestin, kun olin 13 sanoin mutsille että en sinne enää mene. Siitä käytiin helvetilliset riidat ja kun pakko oli mennä, varastin useampaan otteeseen faijan viinakaapista pullon, karkasin ikkunasta kaupungille ja suutuspäissäni vedin umpikännit muutaman kerran. Onneksi ei tapahtunut mitään sen vakavampaa. Mutsi tuli järkiinsä ja luovutti, kun olin 14 eikä mun enää tarvinnut faijalle väkipakolla mennä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1839
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      189
      1491
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      163
      1372
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe