no niin elektroniikan harrastaja

yksJ

Kiinasta ja kaukoidästä tilattavat pakeitit menevät kaikki 2021v jälkeen tullin kautta Suomeen ja voi olla, että jos täällä päätetään, niin aikaisemmin. Ruotsissa on tämä sääntö voimassa. Eli elktroniikan osat kallistuu 50-150 prosenttia.

11

367

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhamärehtiä

      Ei kannata noin kaukaisia asioita murehtia, voi tulla vaikka maailmanloppu ennen sitä.

      • Vaihtoehtoinenharrastus

        Pitänee sitten lopettaa elektroniikkaharrastus ja keksiä uusi harrastus. Vaikka viinan juonti. Onhan siinäkin veroa paljon, mutta ei tarvitse odottaa pulloa kuukautta, kuten nyt usein joutuu jotain transistoripakettia varttumaan. :(


    • Keinot_löytyy

      Ei ongelmaa kun on firma Tallinnassa jonne tilaan Kiinasta ja Tallinna - Suomi väli on EU:n sisällä...

      • tilaa_järin_vennäälle

        Mitäs hyötyä siitä olisi, samat määräykset koskevat myös Viroa.


      • Käyrä_kurkku

        Niinhän sitä luulisi. Suomi on AINOA joka ottaa kaikki EU:n antamat ohjeet tosissaan ja varmuudeksi vielä liioitellen jotta hyvän / kiltin maine säilyy. Toiset maat noudattavat vain niitä ohjeita joista oikeasti hyötyä.


    • YksJ

      Suomen posti sitä hakee, että saisivat joka lähetyksestä sen n 6.80e ja perustelee, että suomalaiset postimyyntiliikket kärsivät nyt, ja sitten kun kaikenlaiset esteet ulkomaan etenkin kaukoidän tuontiin asetetaan, niin Posti pääsee suurjaolle, kun sen hinnat ovat mitä ovat. Ja kaikki tämän alku tulee EU:sta ja kansallisesti se voidaan aikaistaa: Ruotsi kun tämän teki loppui kaukoidän tuonti, vaikkakin siellä on jokin 5-6e kiinteä maksu. Täällä tulli on pirun tyly, kaavakkeita täytettävä, hinta on itse tiedettävä jne........jos olet tilannut muutaman sinnä hilkunverran yli 22e et voi mistään oikein itse päätellä, mikä paketti nyt kyseessä. Kuin sitten ajan päästä ja siloin tullaus on mennyt vanhaksi.
      Ja EU:n mukaan tulli hoitaa kaikkien pakettien tullauksen, eli ihan mahoton yhtälö. Ja Posti laittaa vielä kotimaan hinnan. Lainsäädöllisesti vähän mutkikas, kun pitäs purkaa Kiinan kauppasomus, kun sillä on nyt ns. kehitysmaa etu, eli maa voi tukea paikallista postia ja lähetysjuttuja, siksi Kiinasta tulee paljon ilman lähetyskuluja. Niin elektroniikan osat ja pikkulaitteet kallistuvat huomattavasti. EU:n tarkoitus on saada samanlaiset suojatullit, kuin nyt mm. polkupyörissä, aurinkokennoissa jne.,,,,

      • ei_järkeä_tässä

        Ei tästä kovin kauaa vielä ole, kun sai tilata kiinasta lähes 50 euron paketin ilman tullimaksuja. Maksuja vaan ei kertynyt valtiolle asti, kun ihmiset ei tuon yli päässeet. Paras mitä olen nähnyt, on 99 sentin hintainen vastus, jonka netin kautta sai tilattua alle sentillä/kpl.
        Nyt on joutunut tilaaman sitten 2x paketin, jotta saa kaikki osat kyytiin tuon 22 euron mukaan tullivapaasti. Ja postimaksujahan tuosta ei mennyt, eli voihan se vähän ottaa päähän postissa. Edelleenkään ei tulleja tarvitse maksella. On aivan normaalia, että osia joutuu tilaamaan useassa erässä, sitä paitsi.
        Jos tulli nyt alkaa keräämään rahaa tuosta, on se vähän myöhässä: Harrastajia on enää kourallinen jäljellä elikkä rahaa ei oikeastaan ole tuloillaan valtiolle tästäkään! Toisaalta harrastaminen kallistuu jolloin se on vähän siinä ja tässä.. harrastukseen kun käytetään edelleenkin se sama rahamäärä, perittiin siitä maksuja tai ei eli harrastustoiminta surkastuu..


      • tullia_tuskin_ikinä
        ei_järkeä_tässä kirjoitti:

        Ei tästä kovin kauaa vielä ole, kun sai tilata kiinasta lähes 50 euron paketin ilman tullimaksuja. Maksuja vaan ei kertynyt valtiolle asti, kun ihmiset ei tuon yli päässeet. Paras mitä olen nähnyt, on 99 sentin hintainen vastus, jonka netin kautta sai tilattua alle sentillä/kpl.
        Nyt on joutunut tilaaman sitten 2x paketin, jotta saa kaikki osat kyytiin tuon 22 euron mukaan tullivapaasti. Ja postimaksujahan tuosta ei mennyt, eli voihan se vähän ottaa päähän postissa. Edelleenkään ei tulleja tarvitse maksella. On aivan normaalia, että osia joutuu tilaamaan useassa erässä, sitä paitsi.
        Jos tulli nyt alkaa keräämään rahaa tuosta, on se vähän myöhässä: Harrastajia on enää kourallinen jäljellä elikkä rahaa ei oikeastaan ole tuloillaan valtiolle tästäkään! Toisaalta harrastaminen kallistuu jolloin se on vähän siinä ja tässä.. harrastukseen kun käytetään edelleenkin se sama rahamäärä, perittiin siitä maksuja tai ei eli harrastustoiminta surkastuu..

        Ihmisillä menee iloisesti sekaisin tulli- ja ALV-maksut.
        ALVia maksat kaikessa mitä yleensä ostat, paitsi Kiinan pikkuostoksissa.


    • Meikä-

      joo mietin itekin et voisko joku muu eu-maa toimia välissä jonne voisi tuoda ilman tullia. Mutta vaikka tulli pistäisi hinnan 20x suuremmaksi niin vieläkin on suomalaisella työvoimalla vaikea kilpailla että suomalinen myyjä saa mielestään tarpeeksi leveän siivun tuotteen välittämisestä valtion kouran jälkeen.

      Suurempi ongelma minulle on tuo kiinan vaihteleva laatu joka selviää vasta jälkikäteen. Vähäänkään tärkeämpään kohteeseen en viitsi mitään kiina-osia laittaa missä on elektroniikkaa tai yksinkin liikkuva nivel.

      Tosin juuri äsken löin nippuun Stilh ms250 sahan mukin ja männän (19€ toimitettuna), ja näytti ainakin tuossa tyhjäkäyntiä käyvän alkuperäisen tavoin erittäin mallikkaasti. Halkeaako sitten muki tai mäntä kun ekan kerran lasken ketjun rankoon, se jää nähtäväksi mutta kun lähtee kolmen sahan kanssa metsään mistä yksi on puhdas merkkisaha niin saa ainakin puun kaadettua...

    • Noniinvarmaan

      Varmaan sitten palkkaavat tulliin lisää asiantuntevaa väkeä, jos pitää lähteä paikanpäälle selvittämään. Kerran olen sen virheen tehnyt ja naurattaa vieläkin sinne jääneet viiden
      millivoltin? laserit arvoltaan 2€.

    • yksJ

      Suomen tulli on tsaarinaikanen laitos, itse pitåå tietää mikä paketti on tulissa, Koitin kysyä, ei vastausta, tein ilmoituksen n 25e lähetyksestä, ilmeisesti se ei ollut oikea, kun tein tulliselvitykseen en saanut mitään vastausta, ja pianhan koko juttu vanheni, no olen saanut kaikilta myyjilta joko rahat takaisin tai uuden lähetyksen. Olen tilannut paljon johtoja ja liittimiä radioamatöörilaitteisiin sekä komponetteja että kittejä ,melkein kaikki ovat tulleet perille . Tullin haaviin on joutunut vain yksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe