Automaatti tarkennus ei toimi.

Sigma24mm

Mistä johtuu, että tarkennus automaatilla ei toimi jos kokeilee etsimen kautta ottaa kuvan? Objektiivi tarkentaa pätkimällä ja lopputuloksena sumea tarkennus. Liveview:n kautta taas ei ole mitään ongelmaa. Tiedän, että nämä kaksi tapaa poikkeaa toisistaan mutta jokuhan tässä estää toisen tarkennuksen. Kontaktipinnat olen puhistanut, asetukset on nollattu. Ei auttanut.

11

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juassoo

      Oletko katsonut jotta etsimen diopterisäätö on kohdillaan sinun silmälle?
      Minkä merkkinen kamera?
      ja digicamera.net on osaavia nuevojia..

      • Sigma24mm

        Kyllä olen säätänyt, siitä ei johtunut. Nikon D610.


      • Sigma24mm kirjoitti:

        Kyllä olen säätänyt, siitä ei johtunut. Nikon D610.

        Toimiiko muilla objektiiveillä? Jos toimii niin vika saattaa olla optiikassa jos taas ei niin rungossa jolloin vierailu JAS huoltoon saattaa tulla ajankohtaiseksi.

        Jos sinulla on vain tuo yksi optiikka niin ota kamera mukaan ja mene lähimpään kauppaan joka myy siihen sopivaa lasia ja esitä kiinnostunutta. Siellä on hyllyssä esillä muutamia ainakin joten saanet kokeilla omassa rungossasi ja nähdä mikä on tilanne.

        Minulla ei tuota D6xx sarjaa ole ollut mutta useita Nikon runkoja kuitenkin eikä moista ole kohdalle sattunut.


      • Extyökkäri kirjoitti:

        Toimiiko muilla objektiiveillä? Jos toimii niin vika saattaa olla optiikassa jos taas ei niin rungossa jolloin vierailu JAS huoltoon saattaa tulla ajankohtaiseksi.

        Jos sinulla on vain tuo yksi optiikka niin ota kamera mukaan ja mene lähimpään kauppaan joka myy siihen sopivaa lasia ja esitä kiinnostunutta. Siellä on hyllyssä esillä muutamia ainakin joten saanet kokeilla omassa rungossasi ja nähdä mikä on tilanne.

        Minulla ei tuota D6xx sarjaa ole ollut mutta useita Nikon runkoja kuitenkin eikä moista ole kohdalle sattunut.

        Vielä lisäisin tuohon jotta naksuttele niitä optiikan eri kytkimiä muutama kerta josko niissä olisi jotain hämminkiä.


      • Sigma24mm

        Ei ole muita linssejä, voisi kyllä kokeilla toisia. Joo, pitää vähän koputella ja katsoa miten käy.


      • Sigma24mm

        Otin objektiivin kamerasta irti. Napsuttelin AF/MF kytkintä mutta sillä ei ollu mitään vaikutusta. Heilutin kädessä objektiivia edestakasin, pieni kilinä tai semmoinen jännä ääni kuulu. Ihan kuin linssipakka ois irti enempi kuin luulisi olevan. Tietäisi vain paljon nuo saa kuoren alla liikkua.


      • Sigma24mm kirjoitti:

        Otin objektiivin kamerasta irti. Napsuttelin AF/MF kytkintä mutta sillä ei ollu mitään vaikutusta. Heilutin kädessä objektiivia edestakasin, pieni kilinä tai semmoinen jännä ääni kuulu. Ihan kuin linssipakka ois irti enempi kuin luulisi olevan. Tietäisi vain paljon nuo saa kuoren alla liikkua.

        Eikö joku kaverisi lainaa kokeiluun? Tuo paikallisen tai lähimmän myyjän luona päässet kokeilemaan. En ainakaan ole kuullut tuon D610 rungon optiikoita tuhonneen. Itse käytän sitä suorakatselutarkennusta vain yleensä makroissa, varsinkin nyt kun uusi runkoni omaa kääntyvän takanäytön joten ihan rähmälleel ei ehkä ihan niin usein ole tarvetta mennä. Se tarkennus kuitenkin suorakatselussa ja etsimen avulla kuvattaessa on ihan eri asia rungon kannalta, optiikan suhteen sillä tuskin on eroa mutta näin vain käyttäjänä vaikeaa sanoa.


    • kuuuukkeli
    • Niko_Nisti

      Sigma täytyy hienosäätää kameralle. On olemassa Sigma USB Dock, joka on erillinen telakka objektiiville,https://www.digitarvike.fi/product/100472/sigma-usb-dock-nikon
      tai sitten hienosäädät kameran säädöistä, ohjeista on jo linkki ylhäällä. Jos säätö ei auta, niin esim. tarkennusmoottorissa voi olla vikaa ja se on sitten huollon paikka se.

    • lfjdksghj

      Mene liikkeeseen testaamaan jotakin muuta objektiivia.
      Olen melko varma, että vika on rungossa. Rungossa on nimittäin kaksi erilaista tarkennussysteemiä ja rungossasi tuo live view kontrasti tarkennus tuntuisi ainoastaan toimivan.

    • Sigma24mm

      Kokeilin toista linssiä tänään, se tuntui pelaavan ihan ok ja tarkensi kuten pitää. Näin ollen vika olisi sigmassa(?)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe