Kitkat vai nastat talvella

TyttärelleHyvätRenkaat

Olisko mahdollista saada tällä S24 sivustolla kerrankin vastuksia,vain asiallisia,..kiitos. Kummat turvallisemmat vasta kortin saaneelle nuorelle naiselle autoonsa kitkat vai nastarenkaat talvella?

29

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cruzeideri

      Nastat tietenkin.

      Jos muitakin parametrejä kuin talviturvallisuus huomioidaan, niin vastaus voi muuttua.

      Hieman riippuu talvestakin, eihän nastoja tarvitse kuin jäällä.

      • KylläNämäTiedetään

        Jäätä on useimmin teillä kuin lunta niin paljon, että sillä olisi merkitystä. Eli nasta kokonaisuutena turvallisemmat. Itse ajan kitkoilla.


    • 648647654

      Nastat useimmiten turvallisempia koska kitkoissa yleensä heikompi jääpito. Muita suuria eroja ei ole kuin jääpito.

      Muista kuitenkin että laadukas kitkarengas voi pitää jäällä paremmin kuin huono nastarengas. Joten on väärin kuvitella että se halvin kiinalainenkin nastarengas olisi jotenkin ylivoimainen jääpidoltaan kitkaan verrattuna.

      Ei ole huono idea ostaa vaikka syksyn Tekniikan Maailman rengastesti lehti kun ilmestyy. Esim viime vuonna Kumhon nastarengas osoittautui jääpidoltaan heikommaksi kuin moni laadukas kitkarengas, vaikka Kumho suht suuri rengasvalmistaja.

      • Järki.mukana

        Kannattaa unohtaa TM kotimaiset rengas voittajat ja katsoa esim. Ruotsin vastaava talvirengastesti. Kokemattomalle ehdottomasti nastat alle ja ei halpiksia. Eikä varsinkaan hengenvaarallisia Michelin CC tai vastaavia alle kenellekkään, pahempia kuin halpikset kesärenkaina.


    • Apuja

      Valtaosa meistä kuljettajista ajaa pääteitä pitkin ainakin täällä etelässä. Tyypillisin keli talvella on kuiva asfaltti, jossa pärjää vaikka kesärenkailla. Sitten kun sataa lunta, niin suola-autot on ennakkoon liikkeelä ja silloin sohjon siirtokyky ja märkä asfaltti on ykköskriteerejä. Joskus käy niinkin hyvä tuuri, että pääsee ajamaan lumikelissä, eikä siinäkään taida nastasta hirveästi hyötyä olla. Jääkelejä on loppujen lopuksi aika vähän. Toisaalta silloin muutkin ajavat aika hiljaa ja hyvä niin. Syrjäkylillä kuten jo Nurmijärven pikkuteillä on iljanteisia jääkelejä riittämiin eli olosuhteekin kannattaa huomioida.

      Turvallisuus lähtee aina ratin ja penkin välistä. Järkevä kuski pärjää millä hyvänsä. Kahjoa ei auta edes tuhannen nastaakaa. Nykyisissä autoissa on elektronisia turvajärjestelmiä, kuten Abs-jarruja ja ajohallintaa, niin ei se ole turvallisuus enää pelkästään renkaasta kiinni. Ammattiliikenne eli kuorma- ja linja-autot pärjäävät jopa kesärenkailla, vaikka ovat liikenteessä vuoden jokaisena päivänä.

      Rengaskin on aina kompromissi. Kuivalla kelillä tosiaan kesärengas on pitävimmästä päästä. Märällä ja sohjolla taitaa olla pitävin vaihtoehto eurooppalainen talvirengas. Lumella toimii ns. kitkakin hienosti. Jäällä taas nastat tai tosimies laittaa lumiketjut alle, mikäli kokee uupeloa pidon suhteen. Rengastesteissä ajetaan aina kiilloitetulla jäällä ja painotetaan tätä ominaisuutta, mikä ei oikein vastaa taas yleisiä olosuhteita maanteillämme.

      Meidänkin perheen lapset on aloittaneet autoilun uransa ilman nastoja ja hyvin ovat pärjänneet. Kyse on kuitenkin asenteesta.

      • Qaqaqaqaqa

        ”Rengastesteissä ajetaan aina kiilloitetulla jäällä ja painotetaan tätä ominaisuutta, mikä ei oikein vastaa taas yleisiä olosuhteita maanteillämme.”

        Ja missä ja kenen talvirengastesteissä ajetaan vain kiilloitetulla jäällä? Tai että sitä edes painotettaisiin muiden olosuhteiden edelle.

        Ei ainakaan niissä talvirengastesteissä, joita minä ole lukenut Suomessa ja Ruotsissa julkaistuissa. Kiiltävä jääpinta on vain yksi testikohde muiden joukossa. Muita on kuiva asfaltti, märkä asfaltti, karkea jääpinta, pehmeä lumipinta, kovettunut lumipinta, vaihteleva olosuhde, jne. Eli juuri niitä olosuhteita, joita suomalainen talviliikenne kohtaa jatkuvasti.

        Testien lopputulos koostuu noiden osa-alueiden testeistä. Yhdessäkään olosuhteessa ei parhaat kitkat ole olleet parhaita nastoja parempia. Se lienee selvää, että kiiltävällä jäällä nasta on täysin ylivoimainen kitkaan verrattuna, mutta kiiltävä jää ei ole yleisin olosuhde.. Vain pehmeässä lumessa, jossa alla ei ole jääpintaa, parhaat kitkat ovat suunnilleen parhaiden nastojen veroisia. Tuollainen olosuhde on kovin harvinainen Suomessa ja jos joskus sellainen onkin, niin hyvin lyhyen aikaa.

        Parhaat kitkat kyllä pärjäävät heikoimmille nastoille kokonaistuloksissa, jos välttämättä sellaisen tuloksen haluaa kuuluttaa jostain syystä.


      • Pelkkää.kolinaa.muuten

        Elämää on kehä kolmosenkin ulkopuolella ja pääkaupunkiseudun autoilijat yllätti talvi joka vuosi. Siellä kylvetään suolan paskaa hirveät määrät että, voi ajaa toisen puskurissa kiinni.


    • Kettukolossaan

      Nastat ehdottomasti

    • TyttärelleHyvätRenkaat

      Kiitos asiallisista vastauksista kaikille. :)

      • LiianAikaistaVielä

        Ei oikein vielä käynnistynyt kunnon väittely... vai mitä. 😏😁
        Koitapa kolmen kuukauden päästä uudelleen, niin vakioväittelijät kaivavat ’todisteensa’ ja tilastonsa esiin koneittensa syövereistä...


      • Itku.potku.raivarit
        LiianAikaistaVielä kirjoitti:

        Ei oikein vielä käynnistynyt kunnon väittely... vai mitä. 😏😁
        Koitapa kolmen kuukauden päästä uudelleen, niin vakioväittelijät kaivavat ’todisteensa’ ja tilastonsa esiin koneittensa syövereistä...

        Michelin, Michelin...


      • 545345345
        Itku.potku.raivarit kirjoitti:

        Michelin, Michelin...

        Ehdotuksesi Michelin renkaista on ihan hyvä, niin kitkoissa kuin nastoissa. Michelin kitkat jääpidoltaan parhaimpia, kuluu 3 kitkan joukkoon jotka selkeästi erottautuvat hyvällä jääpidollaan (Conti, Goodyear, Michelin). Ja jääpito tosiaan kitkan suurin heikkous.

        Myös Michelinin uutuusnasta ennätysmäärällä nastoja on alustavissa testeissä (TestWorld) osoittautunut pitävämmäksi talvikeleissä kuin pahimmat kilpailijat (Nokian, Conti). Ero sen kun kasvoi kun tuli kilometrejä joten pito säilyykin erityisen hyvin.

        Kaikissa renkaissa Michelin tutusti myös yksi kestävimmistä.


      • Tiedä.sitten
        545345345 kirjoitti:

        Ehdotuksesi Michelin renkaista on ihan hyvä, niin kitkoissa kuin nastoissa. Michelin kitkat jääpidoltaan parhaimpia, kuluu 3 kitkan joukkoon jotka selkeästi erottautuvat hyvällä jääpidollaan (Conti, Goodyear, Michelin). Ja jääpito tosiaan kitkan suurin heikkous.

        Myös Michelinin uutuusnasta ennätysmäärällä nastoja on alustavissa testeissä (TestWorld) osoittautunut pitävämmäksi talvikeleissä kuin pahimmat kilpailijat (Nokian, Conti). Ero sen kun kasvoi kun tuli kilometrejä joten pito säilyykin erityisen hyvin.

        Kaikissa renkaissa Michelin tutusti myös yksi kestävimmistä.

        Talvirenkaissa tuo kulutuskestävyys on ongelma, kovat/kovettuu, ominaisuudet katoaa. Muista myös alustavissa testeissä, ei muutkaan ole jääneet ihmettelemään kehityksen kanssa. Voi olla pelttoreilla ajettavat renkaat.


      • DreamOnBaby
        545345345 kirjoitti:

        Ehdotuksesi Michelin renkaista on ihan hyvä, niin kitkoissa kuin nastoissa. Michelin kitkat jääpidoltaan parhaimpia, kuluu 3 kitkan joukkoon jotka selkeästi erottautuvat hyvällä jääpidollaan (Conti, Goodyear, Michelin). Ja jääpito tosiaan kitkan suurin heikkous.

        Myös Michelinin uutuusnasta ennätysmäärällä nastoja on alustavissa testeissä (TestWorld) osoittautunut pitävämmäksi talvikeleissä kuin pahimmat kilpailijat (Nokian, Conti). Ero sen kun kasvoi kun tuli kilometrejä joten pito säilyykin erityisen hyvin.

        Kaikissa renkaissa Michelin tutusti myös yksi kestävimmistä.

        Mitähän unia misukoistasi olet nähnyt, kun viime vuosien pohjoismaisissa talvirengastesteissä Michelinit ovat olleet keskikastia ja välillä jopa hännillä. Tehtaan panostus nastarenkaisiinkin on ollut niin vähäistä että sama malli on ollut käytännössä myynnissä toista vuosikymmentä, ja kun uudet nastasännökset astuivat voimaan, valitsi Michelin laiskemman tien ja yksinkertaisesti vähensi nastojen määrää sen sijaan että olisi kehittänyt rengasta eteenpäin ja jopa lisännyt nastoja kuten moni muu tehdas teki. Nyt on tulossa uusi malli, mutta kun tehtaalla ei todistetusti ole ollut vuosikausiin tahtoa tai osaamista kehittää talvirenkaita niin laiminlyödyn tietotaidon taso ei välttämättä riitä tähän päivään, eli eipä uudenkaan mallin testimenestyksestä kannata vielä märkiä unia nähdä.


    • korpraaliesa

      No tätä päivää olisi ostaa kitkat ja jos tämä keskustelu käytäisiin norjassa tai ruotsissa jota siellä ei käydä vaan autoon ostetaan kitkarenkaat huomattavasti useammin alle kuin meillä täällä ja silti ja ehkä juuri siksi ne ovat juurikin talviliikenteessä todellakin meitä turvallisempiä paikkoja ajaa.
      Jos auto on joku pikkuyaris 103 tai muu pikkuauto nastat mutta jos vähänkään isompi ajonhallintaa ja muuta vastaavaa tekniikka niin ei se auto kitkoillakaan ihan turvaton ja kamala ole, mutta meillä on vaan kova äänisempi nastarenkaaan puolesta puhujisto ja se asenne joten kärsitään vaan aivan jäätävän huonoista albanian tasoisista asfalttiteistä jotka suurimmaksi osaksi on saatu ajamalla ne urille nastarenkailla, eikö?

      • Vänrikkitapio

        Paljonkohan Albaniassa on nastarenkaita liikenteessä, kun epäilet sikäläisten teiden olevan ajettu nastoilla Suomen tiestön tasoiseksi?
        Albania on kuitenkin eteläisessä Euroopassa.

        Pk-seudulla, joka on maantieteellisesti vain vähän pohjoisemmassa kuin se osa Ruotsista, jossa valtaosa Ruotsin liikenteestä liikkuu, on lähes yhtä suuri osuus kitkarenkaita kuin Ruotsissa. Luulen, että suolauskin on yhtä voimallista. Ainakin pk-seudulla ja varsinkin Helsingissä suolaus on valtavasti suurempaa kuin muualla Suomessa juuri suuren kitkarengasosuuden vuoksi.

        Kyllä, olet oikeassa siinä mitä kirjoitit eli kitkarenkaillakaan ei auto nyt ihan turvaton ja kamala ole varsinkin, kun siinä on nämä ajonhallinta ja muu tekniikka kohdallaan.


      • JKI

        Nyt puhuttiin vasta kortin saaneesta, vaikka nastojen käyttöä hyvä vähentää niin antaa nyt edes kokemattomien kuskien ajaa nastoilla. Kitkoilla voi tulla ikäviä yllätyksiä jäisellä pinnalla tai kiillottuneella lumella, useimmat nastat pitävät näillä alustoilla selvästi paremmin. Toki se halpa kiinan nasta on usein jäällä yhtä heikko kuin kitka. Joten merkkinastarenkaat uudelle kuskille alle. Hankook paras keskihintaisista jos ei kalliita halua ostaa.


      • parhautta
        JKI kirjoitti:

        Nyt puhuttiin vasta kortin saaneesta, vaikka nastojen käyttöä hyvä vähentää niin antaa nyt edes kokemattomien kuskien ajaa nastoilla. Kitkoilla voi tulla ikäviä yllätyksiä jäisellä pinnalla tai kiillottuneella lumella, useimmat nastat pitävät näillä alustoilla selvästi paremmin. Toki se halpa kiinan nasta on usein jäällä yhtä heikko kuin kitka. Joten merkkinastarenkaat uudelle kuskille alle. Hankook paras keskihintaisista jos ei kalliita halua ostaa.

        Nastat aloittelijalle. Viestivät myös äänellään pitotilanteesta ja luistosta.

        Hankookilta on tullut uusi nastarengasmalli.

        https://www.rehvid24.ee/products/show/1023588

        Huomioitavaa ovat viistot, lähes pitkittäiset lamellit jotka tarjoavat pitoa käännettäessä ja sivusuunnassa auton pyriessä puskemaan etuviistoon.


      • parikuukauttatesteihin
        parhautta kirjoitti:

        Nastat aloittelijalle. Viestivät myös äänellään pitotilanteesta ja luistosta.

        Hankookilta on tullut uusi nastarengasmalli.

        https://www.rehvid24.ee/products/show/1023588

        Huomioitavaa ovat viistot, lähes pitkittäiset lamellit jotka tarjoavat pitoa käännettäessä ja sivusuunnassa auton pyriessä puskemaan etuviistoon.

        Tuo uusi malli on kehitetty Hankookin Ivaloon rakentamassa omassa testikeskuksessa. Ja kun pohjalla on edellisen mallin tuoma tietotaito, ja joka rengas voitti mm. nokian Hakkapeliitan ja tuli Continentalin jälkeen toiseksi 2017 testissä, voi melko suurella todennäköisyydellä odottaa kelvollista sijoitusta tulevissa vertailuissa. Ellei sitten TM pelaa perinteisesti ja ota vanhaa mallia testiin muiden "merkkirenkaiden" uutuuksien sekaan.

        Samaisessa testissä muuten mainittu Michelin nastarengassarjassa sijalla 10. Savan ja Gislavedin välissä, je peräti 0,3 pistettä Trianglea edellä, kitkoissa Michelin kiivennyt peräti sijalle 6. ja samoille pisteille kuin Hankook.

        :D


    • Idiootit

      Kaikki nastarenkailla ajavat lisäverotukseen

      • Saastuttavat.romunne

        Kaikki autoilijat lisäverotukseen tai maalta kaupunkiin.


      • ja tuo trollaaminen loppuu tähän


    • niinpähäntaas

      Itse ajanut kitkoilla yli 20 vuotta. Hyvin sujunut, ei mitään onkelmia. Ja ei vain talvella vaan läpi vuoden. Ei kuluta talvella asvalttia ja äänettömät, kesällä ihan hyvät eikä olennaista eroa ns. kesärenkaisiin, lisäksi ei tarvii vaihtaa vuodenaikojen mukaan renkaita. Suosittelen.

    • rapinaankyllästyy

      Näin 2000 luvulla olen ajanut pääsääntöisesti kitkoilla kaikilla teillä kuusamosta kuruun ja raumalta hesaan ja ennen aura ja suola -autoja ja talvet ovat yleensä jouluun vesikelejä niin hyvin pärjää kitkoilla ja jos joskus taas olisi viimetalven tasoinen lumitalvi niin kitkoilla pärjää hyvin.
      Aamuisin joskus on liukkautta mutta niin törppöjäkin varsinkin audi merkkinen auto on sellainen että ohituksen jälkeen se tulee hetisiihen eteen kuin rallicrossissa vaikka baanaa olisi kilometreittäin tyhjänä.

    • nastakitkaukko

      Nastarenkaat tasoittaa tien pidon ääripäiden välistä pitoa.
      Kun mennään asfaltilla, jäällä vaihdellen niin kitkarengas on aika jopa vaarallinen silloin koska jäällä se kitka ei pidä ja asfaltilla taas nappaa kiinni.

      Kaikilla renkailla pärjää..

      Joskus voi olla että kitkarenkailla on pulassa, kun on sitä jäätä niin siinä jauhat kumilla sitten jäätä vastaan.

      Ketä nyt ei huolettaisi nastojen aiheuttama teiden kuluminen ja se että varsinkin mitä etelemmässä suomea ajelee niin joutuu asfaltilla rallattaa nastasrenkailla tosi paljon.

      Kirjoitin tuonne yleistä liikenteestä palstalle tälläisen havainnoin.
      Tuossa syksyllä kun vihdoin tuli kosteemmat kelit niin huomasin että onpa liityntäkaistojen rampit liukkaita, jos vähän haluaa leikkiä niin saa auton luisuun tosi helpolla. Tämä siis kesärenkailla, nyt kun alle tule nastarenkaat niin eipä enää luisukkaan asfaltilla, saa laittaa ihan reippaasti lisää kaasua jos haluaa että pito vielä menetetään. Näin se nasta pureutuu asfaltinkin pintaan :)

    • Joensuussa

      Kitkat kitkat ja kitkat.

      Muistan kun sain kortin niin lähes kaikki aivopesivät. Siis kamalaa kitkat yök ja kitkat tappaa ja auto ei liiku mihinkään.
      Toiset juntit: siis vain ja ainoastaan merkki renkaat alle.

      Herra isä sentään.

      Tilasin saksasta 40ekpl uudet kitkat alle ja ajelin 2 talvea noin 45th. Vain pari kertaa kävi mielessä että pitää hommata neliveto. Kunnes opin ohjaamaan auton pois urista valoista kun lähti.

      Nyt jo 8v vain ja ainoastaan kitkoilla. Eikä missään nimessä näitä kalliita surkeita merkki renkaita.

      Moni kallis rengas häviää halvalle kun katsoo ABC tuloksia.

    • eieroakaanole

      Lämmintalvi , nastat on kamalaa tuhlausta kun niiden luotettavuus ja pito ulosmitataan roikkumalla perässä eikä ne juurikaan enempää pidä kuin kitkatkaan.

      • Idiootit

        Juuri näin . Nastarenkaista ei ole mitään hyötyä verrattuna kitkarenkaaseen.räpinä vaan rauhoittaa perttejä ja liisoja jotka muutenkaan osaa ajaa


    • Anonyymi

      nastaukoille riittää mikä vain loppuun ajettu kivikovaksi kovettunut nastarengas, kunhan se on (ollut) joskus nastarengas...

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      69
      4118
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3065
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      3010
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      391
      2093
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1196
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1183
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1162
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1014
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      60
      1000
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      963
    Aihe