Onko äitini narsisti?

Väsynyt

Varoitus! Seuraava teksti saattaa olla järkyttävä.

Hei!

Olen pikkusta vajaa 30 vuotias nainen. Epäilen, että minut kasvatti narsistinen äiti.

Kävin siis 4.5 vuotta terapiassa vakavien lapsuus ajan traumojen takia. Äitini oli lapsena hyvin väkivaltainen niin henkisesti, kuin fyysisesti. Äiti sai hirveitä huuto kohtauksia tai oikeastaan raivosi päivä kaupalla.

Hän aina sorsi mua, sen sijaan joitain sisaruksiani kohteli aivan eri tavoin.
Hän vertaili meitä toisiimme tai no niin, mulla oli aina omassa gatekoriassa, kun olin perusteellisen huono.

Äidin mielestä vika on aina muissa ja hänen keskustelu oli aina tosi turhauttavaa, kun puhe kääntyy aina häneen.

Olin reilu 20 saakka läheinen tai menin äidin mukana olin hänen sanelemassa ihmissuhteessa. Terapiassa pystyin katsomaan äidin käytöstä ensi kertaa aikuisena ja ymmärsin, että vika oli hänessä. En ollut hankala lapsi vaan hänen ajatusmaailmassa on jotakin pahasti pielessä.

Etäistymisen jälkeen hän yritti olla kiltti ja vei mut kahdestaan keskustelemaan pyysi ensin anteeksi seuraavalla hetkellä kielsi kaiken ja olin hankala.

Tää oli itselle viimeinen pisara. Lähdin oravanpyörästä 3 vuotta sitten. Sen jälkeen äiti on piikitellyt ja kostanut mulle, koska en ole hänen sanelemassa ihmissuhteessa. Vähäinen kanssakäyminen tapahtuu, läheisen isäni takia.

27

1902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enuskoeiole

      En usko että on, sen enempää kuin moni muukaan. Jokainen äiti pyrkii tekemään oman parhaansa. Usein siihen tapaan vaikuttaa yleiset käyttönormit. Ja se, ettei ymmärretä mitä aiemmat sukupolvet oikeasti yrittävät opastaa.

      Meitä vaivaa yleisesti sellainen ongelma, että luullaan ymmärtävämme, mitä joku muu tarkoittaa. Todellisuudessa emme ymmärrä. Keskustelu jostain asiasta hiukan selkeyttää, mut siitä pitäisi osata miinustaa valkoiset valheet, niin on vaikeeta.

      Mut olen ollut samanlaisessa tilanteessa äitini kanssa ja tiedän millainen olo on kun toinen riehuu. Ja se on tavallaan epätoivoisuutta, häntä ei ole kukaan oikein kuunnellut, jonkinlaista hätää. Mut yksi totuus siellä takana on nimittäin se, että kukaan muu kuin äiti ei sinua tule niin paljoa rakastamaan. Saatat tehdä vaikka mitä narsistista ja ilkeää samanlaisesta pelosta johtuvaa, kuin hänellä. Silti hän rakastaa omalla vailinaisella tavallaan.

      Sitä voisi kuvata napanuorasta irrottautumiseksi kun tytär yrittää löytää omanlaisensa itsenäisyyden. Jotkut eivät onnistu siinä ikinä. Ja en tiedä kuinka tärkeää se on, mutta tytär tavoittelee sitä. Äiti ei haluaisi irrottaa. Kumpikaan ei tiedä miksi niin tekee, mutta se tuntuu tärkeältä.

      Se on prosessi josta ei paljoa puhuta, eikä sitä voi edes kukaan muu määritellä. Se on jokaisen äidin ja tyttären itse koettava omine tapoineen. Muiden sekaantuessa asia mutkistuu. Ja he saattavat lisätä asioita taakaksi jotka on heidän mielikuvitelmaa tai tapojansa.

      Voit toki yrittää aloittaa jonkin lauseen näin: voisitko kuunnella miltä minusta tuntuu...

      Tai ehkä näin jos tämä kuulostaa sopivalta : mitenkä minä voin koskaan tehdä mitään oikein, kun sinä jo etukäteen mollaat yritykseni, luottaisit, että yritän onnistua.

      En luottaisi kenenkään ulkopuolisen neuvoihin vaan siihen mitä se oma sydän opastaa olemaan oikea tapa ja niin, ettet itsekään loukkaisi, koska et halua niin tehtävän itsellesikään.

      Huutaminen on usein hätähuutoa siitä epävarmuudesta, että ei oikein tiedä miten kuuluisi tehdä. Jos siihen vastaa samalla mitalla takaisin, niin mikään ei muutu. Ja muutosta sinä käsittääkseni olet etsimässä.

      Itselleni auttoi aikoinaan se, että väsyin ainaiseen taisteluun ja ilmoitin, että nyt emme enää jauha vanhoja vaan aloitamme tyhjältä pöydältä ja vanhat annetaan anteeksi tähän hetkeen asti. Jonka jälkeen ikäänkuin ollaan vastuussa siitä jos jotain uutta tehdään. Hän oli helpottunut ja sanoi ymmärtävänsä, että on tehnyt hirveyksiä minua kohtaan.

      Tämän hetkinen tilanne on se, että tajusin, kuinka paljon hän välitti ja aloin ymmärtämään minkälaiset ihmiset aiheuttivat hänen tuntemuksensa. Kävisin ehkä käsiksi ihmiseen ketä hänestä pahaa puhuisi.

      Kuten siihen mielisairaaseen valeterapeuttiin joka lähtee vainoamaan ja sekaantumaan netistä harhamaailmastaan kuvitelmiinsa potilaisiin ja seksuaali ongelmiensa tuomisiin uhreihinsa. Naimisissa oleva pedofiili joukko raiskaaja leikkii auttajaa. Vaikka on itse avun tarpeessa. En luottaisi näihin sinisilmäisesti muutenkaan. He eivät kykene ymmärtämään paljoakaan ventovieraiden elämästä, mutta rahastaa tykkäävät ja sotkea muiden asioita.
      Se se vasta narsismia on.

      • rakkausvoittaa

        Aivan järjettömän hieno ja henkisesti kypsän ja omalla päällään aikuisen ihmisen vastaus. Pahin virhe monasti on mennä kaikenmaailman puoskariterapeutille avautumaan omasta pahasta olosta, jolloin nämä aina löytävät syyn pahasta äidistä tai isästä ja kehottavat hylkäämään omat vanhempansa. Tämä on julminta henkistä väkivaltaa, jota lapset vanhempiaan kohtaan voivat käyttää. Ainut keino on juuri tuo asioista keskustelu omien vanhempiensa kanssa ja katse tulevaisuuteen, eikä menneitä muistella ja ikuista vihaa sisällään kantaa äitiään ja isäänsä kohtaan. Suurinta vahinkoa ihmisten välisissä suhteissa on aiheuttanut narsismilla puoskarointi, jossa joka ainoasta äidistä, isästä, sukulaisesta, työkaverista ja kanssaihmisistä on tekemällä tehty narsisti tai joku muu häiriintynyt. Pitää oppia tuntemaan ensin oma vanhempansa ja hänen historiansa ja elämänsä, niin voi oppia antamaan anteeksi ja oppia elämään kaikkien ja kaikenlaisten ihmisten kanssa.


      • hjlhhkhlk
        rakkausvoittaa kirjoitti:

        Aivan järjettömän hieno ja henkisesti kypsän ja omalla päällään aikuisen ihmisen vastaus. Pahin virhe monasti on mennä kaikenmaailman puoskariterapeutille avautumaan omasta pahasta olosta, jolloin nämä aina löytävät syyn pahasta äidistä tai isästä ja kehottavat hylkäämään omat vanhempansa. Tämä on julminta henkistä väkivaltaa, jota lapset vanhempiaan kohtaan voivat käyttää. Ainut keino on juuri tuo asioista keskustelu omien vanhempiensa kanssa ja katse tulevaisuuteen, eikä menneitä muistella ja ikuista vihaa sisällään kantaa äitiään ja isäänsä kohtaan. Suurinta vahinkoa ihmisten välisissä suhteissa on aiheuttanut narsismilla puoskarointi, jossa joka ainoasta äidistä, isästä, sukulaisesta, työkaverista ja kanssaihmisistä on tekemällä tehty narsisti tai joku muu häiriintynyt. Pitää oppia tuntemaan ensin oma vanhempansa ja hänen historiansa ja elämänsä, niin voi oppia antamaan anteeksi ja oppia elämään kaikkien ja kaikenlaisten ihmisten kanssa.

        Aivan, tuo viimeinen eli pitää oppia tuntemaanensin oma vanhempansa ja hänen historiansa ja elämänsä, jopa mahdollisesti vielä se edeltävä sukupolvi, niin on mahdollista ymmärtää tosi paljon omasta eletystä elämästäkin. Kun taustalla on jossakin sukupolvessa esim. alkoholismia, johtuen vaikka kovista sotakokemuksista, niin on selvää, että sillä on vaikutuksensa ja vieläpä erilainen sen mukaisesti onko paikka lapsikatraassa ollut esikoinen vai kuopus. Historialla on merkitystä elämäämme enemmän kuin uskommekaan ja sen ymmärtäminen auttaa antamaan anteeksi niin itselleen kuin toisilleenkin.
        Omassa historiassani vakavasti sairastunut mummoni jätettiin ja salaseurusteltiin, jopa oltiin raskaana salaisesti, kunnes vasta erottiin. Omaa äitiänikin petettiin, kuulin sen vasta, kun itseäni oli petetty ja siitä huolimatta halusin jatkaa ja antaa mahdollisuuden näyttää, onko miehessä miestä vastaamaan tekoihinsa. Historia toistaa itseänsä ei ole tuulesta temmattu, minulle kävi vakavasti sairaana sama juttu ja kuten vielä siinä kohtaa tietämättä, mitä äidilleni oli käynyt, olin päättänyt taistella perheeni säilyttämisen puolesta, koska en halunnut joutua siihen asemaan ja niihin tilanteisiin, joita olin työssäni nähnyt eroperheiden puolisoille ja erityisesti lapsille käyvän. Toivon, että avoimuuteni asiassa tämän perheen sisällä johtaa positiivisuuteen.


      • Baa

        Mitä jos asioista ei voi keskustella omien vanhempien kanssa ja yrittäessä he ottavat narsistin keinot käyttöön kuten uhriutuminen (parhaani olen tehnyt rakentanut yms) ja lapsen syyllistäminen (kuinka elämä on itsellä pilalla lapsen omien elämänvanhempien valintojen vuoksi) jolloin vanhempien kanssa ei koskaan saa avointa keskustelua?


      • Enuskoeiole
        Baa kirjoitti:

        Mitä jos asioista ei voi keskustella omien vanhempien kanssa ja yrittäessä he ottavat narsistin keinot käyttöön kuten uhriutuminen (parhaani olen tehnyt rakentanut yms) ja lapsen syyllistäminen (kuinka elämä on itsellä pilalla lapsen omien elämänvanhempien valintojen vuoksi) jolloin vanhempien kanssa ei koskaan saa avointa keskustelua?

        Kyllä heillä on tiedossa se oma syyllisyyskin. Ja tiedän ettei ole helppoo. Mut en sanoisi sanaa narsismi, ehkä tietämättömyys ja se ettei oo tietoa muunlaisesta tavasta toimia. Mutta jommankumman osapuolen voisi vaikka nöyrtyä ja sanoo ääneen, että käytöksesi saa minut voimaan pahoin. Enkä jaksaisi riidellä.

        Mikään ei muutu ilman ensimäistä askelta uuteen suuntaan. Jonkun pitää ottaa se ensimmäinen raskas askel. Sitä ei voi tehdä pahalla eikä riitelemällä vaan se pitää tehdä niin, että jonnekin uuteen päästään.

        Itselläni se meni ensimmäisellä kerralla väsymysenä riitelyyn, en jaksanut enää niitä samoja litanioita toistaa yhä uudelleen ja siksi sanoin kuin sanoin, et kaikki anteeksi entinen, ei jaksa enään tätä samaa turhaa toistoa. Vain jokin uusi olisi vaihtoehto. Sitä uutta riidan aihetta Ei enää tullut vahvana. Sen jälkeen uskalsin sanoa tunteistani sitä mukaa kun jokin tuntui väärältä. Ja se oli enää hienosäätöä.

        Nyt seuraan erään läheiseni vääntöä äitinsä kanssa, äiti yrittää minua "pelastajaksi" kun ei saa tahtoaan periksi. En takerru kummankaan suosijaksi, kun tykkään molemmista. Tytär taas tahalteen pistää stereot täysillä soimaan kun äiti yrittää mennä nukkumaan, kun ei kestä keskustelua. Äiti siis on 80v ja ihan vapaaehtoisesti tyttärellään yö kylässä. Tykkään heidän tyylistään, sillä opin itsekin uudenlaisia asioita siinä sivussa. Ja niin kuulun samaan perheeseen, sisarpuoleni jä hänen äitinsä. Eli läpi käytävät asiat joskus koskevat yhteistä edesmennyttä Isäämme.

        Eli lopulta se närä on tullut molempien käytöksen summana, mutta voin taata, että asioiden kohtaaminen, selaisina kuin olemme on jotain niin hienoa, mitä emme narsisteina koskaan kokisi. Narsisti ei yritä kuunnella, se hakee aina uusia uhreja jotka on kiva kivoja. Tai se yrittää mennä nukkumaan, ettei tarvitse kuunnella ja puhua. Se on meissä kaikissa, valintojamme. Kaikki on tietämättömiä jostakin, eivätkä osaa toimia /palvella niinkuin se toinen ajattelee. Ilman kuuntelua. Eikä sekään helppoo ole. Ainakaan jos on stereot.

        Kaikki osaa jos haluaa, vaihtamalla uusiin et ehkä kohtaa jotain tärkeää sisälläsi. Voi olla kuten minulla oli, että lapsikin voi olla se hankaluus, osa siitä. Metsä vastaa, kuin sinne huutaa. Mut kaikkea hyvää matkaasi, osaat tehdä oikeanlaisia ratkaisuja, kaikki on jo valmiina. Paeta, kohdata tai jatkaa samaa rataa.


      • rakkausvoittaa kirjoitti:

        Aivan järjettömän hieno ja henkisesti kypsän ja omalla päällään aikuisen ihmisen vastaus. Pahin virhe monasti on mennä kaikenmaailman puoskariterapeutille avautumaan omasta pahasta olosta, jolloin nämä aina löytävät syyn pahasta äidistä tai isästä ja kehottavat hylkäämään omat vanhempansa. Tämä on julminta henkistä väkivaltaa, jota lapset vanhempiaan kohtaan voivat käyttää. Ainut keino on juuri tuo asioista keskustelu omien vanhempiensa kanssa ja katse tulevaisuuteen, eikä menneitä muistella ja ikuista vihaa sisällään kantaa äitiään ja isäänsä kohtaan. Suurinta vahinkoa ihmisten välisissä suhteissa on aiheuttanut narsismilla puoskarointi, jossa joka ainoasta äidistä, isästä, sukulaisesta, työkaverista ja kanssaihmisistä on tekemällä tehty narsisti tai joku muu häiriintynyt. Pitää oppia tuntemaan ensin oma vanhempansa ja hänen historiansa ja elämänsä, niin voi oppia antamaan anteeksi ja oppia elämään kaikkien ja kaikenlaisten ihmisten kanssa.

        Samaa mieltä, rohkaiseva kirjoitus. Miten saisi 39-vuotiaan tyttären ymmärtämään, miltä äidistä ja isästä tuntuu, kun tytär (itse psykologi ja psykoterapeutti) päätti hylätä 71-vuotiaat vanhempansa. Runsaat puoli vuotta sitten kaikki oli vielä hyvin, mutta nyt hän ei enää halua edes kohdata meitä. Yhtenä syynä lienee se, kun äiti ja isä uskalsivat ihmetellä hänen uuden 10 vuotta tytärtä nuoremman miesystävän puhumattomuuta ja erikoisuutta. Näin ei tietenkään olisi kannattanut tehdä, mutta tehtyä ei saa enää tekemättömäksi. Onko tässä kuitenkaan riittävästi syytä katkaista välejä kokonaan? Tytär on eronnut muutama vuosi sitten ja hänellä on 5-vuotias poika, joka on hyvin rakas isovanhemmille. Yhteydenpito on hankalaa tämän tilanteen vuoksi. Miten meidän kannattaisi edetä?


      • enuskoeiole
        Surullinen kirjoitti:

        Samaa mieltä, rohkaiseva kirjoitus. Miten saisi 39-vuotiaan tyttären ymmärtämään, miltä äidistä ja isästä tuntuu, kun tytär (itse psykologi ja psykoterapeutti) päätti hylätä 71-vuotiaat vanhempansa. Runsaat puoli vuotta sitten kaikki oli vielä hyvin, mutta nyt hän ei enää halua edes kohdata meitä. Yhtenä syynä lienee se, kun äiti ja isä uskalsivat ihmetellä hänen uuden 10 vuotta tytärtä nuoremman miesystävän puhumattomuuta ja erikoisuutta. Näin ei tietenkään olisi kannattanut tehdä, mutta tehtyä ei saa enää tekemättömäksi. Onko tässä kuitenkaan riittävästi syytä katkaista välejä kokonaan? Tytär on eronnut muutama vuosi sitten ja hänellä on 5-vuotias poika, joka on hyvin rakas isovanhemmille. Yhteydenpito on hankalaa tämän tilanteen vuoksi. Miten meidän kannattaisi edetä?

        Mun mielestä nykypsykiatriassa on unohdettu tämä hyvinkin tärkeä elementti, kuin napanuora ja siitä lapsen oikeanlainen irrottautuminen. Se halutaan tavallaan ohittaa tai mitätöidä tai tehdä hankalasta osapuolesta narsisti. Sitä ei saisi työstää, on minusta mielettömän suuri ongelma. Se on selvää,että perheen omanlainen henkinen kasvu on joskus rankkaa molemmille, niin äidille, kuin tyttärelle. En ole pohtinut, miksi se on helpompaa pojan kanssa, eilen yritin jotain jutustella hänen parisuhdeaikomuksistaan, hän ei saa sitä mielestään, että yritän häntä eksän kanssa takaisin yhteen, koska eksällä on vaikeaa. Me keskustellaan vakavistakin asioista, mutta siten, että hän määrää kuitenkin sen miten päättää elää. Ja puhutaan siksikin, että tiedän hänen tarvitsevan nyt jotain neuvoa joka saattaa sitten putkahtaa ikäänkuin vahingossa oikeaan aikaan, toivon niin. Joku paikalleen loksahdus odottaa nyt tuloaan.

        Mulla on yksi sukulainen joka on psykiatrisella alalla, silti hänen kouluttamaton sisarensa omaa minusta paljon enemmän sitä taitoa, ei tietenkään kaikenaikaa vaan joskus putkahtelee niin hienoja esimerkkejä elämästä. Ja se kyky on hänellä sisällä. Joskus oon pohtinut, että liika ajatteleminen tuo mutkia matkaan. Sanotaan, että ego pohtii liikaa ja kun sen vaimentaa alkaa asiat sujumaan. Voisin ajatella, että jos paljon ajattelee näitä psykiatrisia termejä niin alkaa nähdä asiat joskus nurinkurin. En usko, että kauheesti haittaa tekee jos mennään vaan vähän heikunkeikun turhia pohtimatta.

        Mulla soi äsken puhelin pitää lähteä ihmisen luokse jonka poika yritti hetki sitten itsemurhaa, ei mulla oo koulutusta mihinkään mennään sienimetsään, sillä se on paikka missä äiti nauttii olla tää tarve on tärkeä se kävi ilmi puhelusta, hänelläkin muuten ongelmia tyttärensä kanssa, ei pidä yhteyksiä, hitsi kun keksisi mitä sen suhteen tehdä. Ainoa mitä ollaan päätetty, niin mitään ei enää tehdä kenenkään selän takana vaan rehdisti. Oon kyllä alustavasti jo sanonut, että voisin facen kautta kirjoittaa tytölle. Ei hajua, että mitä tekisin, mut uskon, että tilanne vie mukanaan jos on viedäkseen. Voi olla,että pistää jarrut päälle, mut sekin riski on otettava. On tunne, että tytär tarvitsee äidin tukea, noin 30 v. Ja poika tarvitsee just tämän siskon tukea koska ovat olleet aiemmin läheiset. Mun pitäis vaan uskaltaa ottaa yhteyttä, olen hänen ollessa lapsi ollut paljon yhteyksissä.

        Et kyllä uskoisin, että kaikki me käydään näitä asioita lävitse läpi elämän, ei tän tarvi sen ihmeellisempää olla, vain elämää. Sinällään suuri harmi, kun tietää, että äiti on se joka oikeasti rakastaa eniten lastaan oli sitten kuinka puutteellinen tahansa ja väärin asioita tehnyt. Niin hän antaa kaikkea ilkeääkin anteeksi, koska lapsi on hänelle tärkeä. Tää on se tärkein fakta. Jos on poikkeuksia, niin sitten tosi minimaalinen määrä.


      • Vikako_aina_muissa
        Surullinen kirjoitti:

        Samaa mieltä, rohkaiseva kirjoitus. Miten saisi 39-vuotiaan tyttären ymmärtämään, miltä äidistä ja isästä tuntuu, kun tytär (itse psykologi ja psykoterapeutti) päätti hylätä 71-vuotiaat vanhempansa. Runsaat puoli vuotta sitten kaikki oli vielä hyvin, mutta nyt hän ei enää halua edes kohdata meitä. Yhtenä syynä lienee se, kun äiti ja isä uskalsivat ihmetellä hänen uuden 10 vuotta tytärtä nuoremman miesystävän puhumattomuuta ja erikoisuutta. Näin ei tietenkään olisi kannattanut tehdä, mutta tehtyä ei saa enää tekemättömäksi. Onko tässä kuitenkaan riittävästi syytä katkaista välejä kokonaan? Tytär on eronnut muutama vuosi sitten ja hänellä on 5-vuotias poika, joka on hyvin rakas isovanhemmille. Yhteydenpito on hankalaa tämän tilanteen vuoksi. Miten meidän kannattaisi edetä?

        Olisikohan ollut kuitenkaan ainoa syy välirikkoon, taisi olla vain viimeinen pisara. Nyt kannattaa vilkaista peiliin ja analysoida itseä. Onko tullut arvosteltua tytärtä lapsesta asti? Kunnioitatteko tyttärenne rajoja? Kostatteko, jos hän ei tee kuten haluatte?

        Lastaan kannattaa rakastaa enemmän kuin kyseenalaistaa ja vihata tämän puolisoa. Puoliso tuleekin olla ensimmäinen valinta, ohi vanhempien, ellei kyse ole esim. väkivaltaisesta puolisosta.

        Kun olette ymmärtäneet omat vajavuutenne ja ottaneet virheistänne vastuun, on aika pyytää vilpittömästi anteeksi.

        Ehkä sille on syynsä miksi tyttärestänne tuli psykologi?


      • Arvasin, että saan tämäntapaisia kommentteja. Asia ei kuitenkaan ole niin, kuin luulet. Tytärtä on arvostettu ja rakastettu vauvasta asti. Koskaan ei ole hänen rajojaan rikottu, puhumattakaan mistään kostamisesta. Pari vuotta sitten hän antoi minulle äitienpäiväkirjeen, jossa hän totesi, että on ikionnellinen, että juuri minä olen hänen äitinsä ja että hän haluaa tulla kaltaisekseni. Positiivista palautetta ja kehuja olen saanut häneltä "yli äyräiden", mutta nyt tilanne on aivan lukossa. Todennäköisesti tämän uuden miesystävän "arvostelu" (ihmettely, miksi mies ei koskaan puhu mitään eikä ole mistään kiinnostunut) on tilanteen aiheuttanut. Haluaisimme keskustella kasvokkain, olemme valmiit pyytämään anteeksi, mutta tytär ei halua kohdata vanhempiaan.


    • Enuskoeiole

      Kiitos kiitoksistanne. Haluan kertoa niistä Puoskari terapeuteista sen verran mitä elämä on heitä kohdalleni tuonut. Paljon Alkoa käyttävän päihdehuollossa työskentelevä miesyritti treffailla. Treffeistä ei yksinkertaisesti tullut mitään kun ainoastaan kalja baari olisi ollut vaihtoehto. Yksillä juomis treffeillä käyntiin ja ilmeni, ettei itse ollut saanut apua, kun ensimmäinen parisuhde epäonnistui. Tämän jälkeen mies kirjoitti blokia kuinka monen kanssa juotiin ja harrastettiin seksiä ja miten. Useiden kanssa vikossakin. Eli ei tasapainoisia parisuhteitakaan ole ollut. En tiedä mitenkä tälläisellä yhtälöllä autettaisiin päihdeongelmaisia joilla varmaan osana avun tarvetta on ihmissuhteet.

      No sanomattakin oli selvää, ettei häntä kiinnostanut minä missään muotoa. Vaan omat harrastuksensa.

      Toinenkin lähti netistä seuraamaan, taas outo tyyppi ja taas seksuaali ongelmia, niistä leveiltiin ympäri nettiä mitenkä oltiin käyty siellä ja täällä hoitelemassa naisia, yhden yön suhteita. Joku psykiatrian sairaanhoitaja tai jotakin.

      Sitä vaan, että minkälaista apua joku potilas voisi saada mihinkään jos auttaja on tasapainoton. Saanko sanoa Uusia uhreja etsivä narsisti. No en tiedä tilastoja. Mutta epäilenpä etteivät oikeasti osaa kuunnella toisia riittävästi. No ei oikeanlainen kuuntelu olekkaan helppoa, sen meistä tietää lähes jokainen. Se on oppimista läpi elämän.

      Omaa elämää taaksepäin ajatellen niin Monasti löytyy lähipiiristä joku hiljaisesti toimiva ihminen joka on se oikeanlainen tuki. Joka kuuntelee, mutta ei muuksi yritä muuttaa. Kun saa puhua, ne on usein hyvin hiuksen hienoja juttuja, eikä niitä paisutella. Vaan tulee tunne, että olet hyväksytty. Samainen naapurin mummo usein paikkaili rikkonaisia vaatteita "terapiamme" yhteydessä. Ei meistä kai kumpikaan sitä sellaisena ajatellut. Hän oli varaäiti joka usein huolehti minusta, kun äidillä oli pitkiä työvuoroja.

      Sellaiset liikaa tarttuvaiset mummot taas usein pistävät lusikkansa liikaa hämmentämään toisten keittoihin. Ja siitä tulee lisää riitaa joka lannistaa sille jatkuvalle taistelulle. Mikä ei muuta mitään. Toki varmaan hyvää tarkoittaen, eikä aina voikaan onnistua.

      Silti uskon, että vaikeampaa on uusio perheiden murheet. Niissä ei enää välitetä mitä ollaan aiheutettu useille ihmisille. Kaikesta jää muistijälki. Väärin kohdeltu kuuntelematta jäänyt ihminen kantaa sen taakkansa lopun elämää. Se mielipaha aiheuttaa paljon sairauksiakin. Eräs ravitsemus terapeutti oli lukenut kirjan jossa luvuksi väitetään yli 70 prosenttia sairauksistamme on henkistä pahoinvointia. Tästä terapeutista muuten tykkään, hän on rehellinen ja myöntää itsensä olevan keskeneräinen henkisellä puolella joten tarvitsi huippuruokavaliota parantaakseen vaivansa. Mikä onni muillekin jotka saavat apua häneltä,kun aina ei oo helppoa pahaa mieltä parantaa, niin sitten on vaihtoehtoja. Hän on erittäin suosittu. Uskon, että kaikessa hiljaisuudessa hänen kaltaisia on lisää. Ei tarvitse mainostaa palveluitaan.

      Mä oon jatkossa hän joka kuuntelee vastaantulijaa ja paljon saan kuulla, tulvimalla tulee kaikenlaista tietoa, mitä itsekin tarvitsen. Tuntuu, että muutokseni myötä kohtaan aina vaan suuremman moisia ihmisiä. En kykene edes kirjoittamalla heitä tarpeeksi ylistämään. Eteenpäin pääsy avaa ovet ihmeisiin joita ei tiennyt olevan olemassa, olit aiemmin kippurassa ja torjuit kaiken. Se on se uusi peili joka tuo vastaan sellaista joka on uutta ja et vielä tiedä. Anteeksi antaminen on runsaudensarvi. Uskomattomia ihania ihmisiä. Suosittelen irti päästämistä ja oma suku on todella tärkeä. Ehkä vanha änkkä ei muuksi muutu, mutta hänellä on paljon tietoa jota tarvitset. Ja mieluummin rakastan änkkiä, kuin näyttelijöitä jotka toistavat replojansa aina vain uusille uhreille. Kun eivät osaa pysähtyä. Tai jotain tonne päin.
      Onnea, iloa ja ihmeitä toivon elämäänne.

      • toinenlapsi

        Muistan kun äitini huusi minulle 6 -vuotiaana, olisit sinä hukkunut ennemin kuin veljesi!?
        Lienet teistä tämä on ainoastaan äidin *hätähuuto*. Mutta tämän lapsi kantaa aina mukanaan. Tehtyä ei saa koskaan tekemättömäksi.


      • Kolmaslapsi

        Onko nimimerkki "enuskoeiole" mahdollisesti skientologi, kun on niin voimakkaasti vastaan terapeutteja? Ainakin kirjoittaa kuin Runeberg. Vähän voisi tiivistää ja keskittyä olennaiseen. Terapeutitkin ovat ihmisiä, tekevät virheitä. Heitä valitettavasti löytyy joka junaan ja osaa jää asemallekin, jos sallitaan tällainen vertaus.

        Omien kokemusteni perusteella väittäisin ettei ko. nimimerkki ymmärrä narsisteista ja muista persoonallisuushäiriöistä yhtään mitään. Hänellä ei selvästi ole kokemusta persoonallisuushäiriöisistä, ainoastaan elämään kuuluvista erimielisyyksistä. Persoonallisuushäiriöisten läheisten kärsimysten vähättely on todella ikävää ja kyseenalaista. Toivoisin, ettei sellaista tarvitsisi kenenkään kohdata. Siksi tämä palsta ei ehkä ole paras paikka hakea vertaistukea.


      • enuskoeiole
        Kolmaslapsi kirjoitti:

        Onko nimimerkki "enuskoeiole" mahdollisesti skientologi, kun on niin voimakkaasti vastaan terapeutteja? Ainakin kirjoittaa kuin Runeberg. Vähän voisi tiivistää ja keskittyä olennaiseen. Terapeutitkin ovat ihmisiä, tekevät virheitä. Heitä valitettavasti löytyy joka junaan ja osaa jää asemallekin, jos sallitaan tällainen vertaus.

        Omien kokemusteni perusteella väittäisin ettei ko. nimimerkki ymmärrä narsisteista ja muista persoonallisuushäiriöistä yhtään mitään. Hänellä ei selvästi ole kokemusta persoonallisuushäiriöisistä, ainoastaan elämään kuuluvista erimielisyyksistä. Persoonallisuushäiriöisten läheisten kärsimysten vähättely on todella ikävää ja kyseenalaista. Toivoisin, ettei sellaista tarvitsisi kenenkään kohdata. Siksi tämä palsta ei ehkä ole paras paikka hakea vertaistukea.

        Olen sitä vastaan, että jokin toisten kirjoituksia lukemalla saa luvan tehdä pahaa muiden perheissä, avustaa "narsisteja" eroamaan perheistään, miten sitten ketäkin narsistin haluaa mielessään kuvittelevan olevan. Sillä seuraamuksella, että taas kaksi narsistia lähtee ahdistelemaan uusia uhreja.

        sana skientologi ei kuulu sanavarastooni, se on varmaan luettu toisten kirjoittamista kirjoista ja on jokin yleiskäsitys, millä lyödä taas nippuun jokin tietty satsi ihmisiä, kuten myös sanan narsisti viljely.

        Olen vastaan sitä, että tietty ammattiryhmä käyttäytyy kuin jumala, eikä ota vastuuta tekojensa seurauksista, kun taas perheessä jossa on erimielisiä ihmisiä, heillä on oikeus kasvaa ihmisinä,omansalaisinakin ja tämä kasvu itseasiassa jatkuu koko elämän tavalla tai toisella. Ja varsinkin jos tämä ammattiryhmän jäsenellä ei mene itselläänkään niin hyvin perhesuhteissaan, niin mitenkä hän voi nostaa itsensä potilaitaan korkeammalle tasolle, kuitenkin puuttuessa perheen elämään josta todellisuudessa ei tiedä mitään, eikä ole kulkenut rinnalla pitkiä aikoja, edes voidakseen siihen kyetä.

        Ja siihen seuraavaan viestiisi, harkitsin minäkin hetkellisiä aikoja jättäväni narsistisen vanhempani, olin jopa mielessäni maalaillut hänet syylliseksi vaikka mihinkä, yksipuolisesti voi kuvitella mitä tahansa muista ihmisistä ja ihmismieli kyllä keksii uskomattomia selityksiä poissaolevasta. Voi sentään ja kaiken hän kesti. Oli hyväksi pienet hetket jotka asuin poissa opiskelemassa yms. Mutta palasin vielä kerran asumaan äidin luokse, eikä sekään kerta tuonut vielä onnistumista suhteissamme.

        Mutta lapseni synnyttyä aloimme vääntää väillä todella pölhöä touhua, mutta lopulta siis pääsimme itse asiaan, on totta, että hänen alkoholisminsa oli yksi ongelmista, tosin siitä kun vähentää sen lapsinarsistin mielikuvat, niin totuus kuitenkin on, ettei sen vanhemman tarvitse olla palvelija vaan sillä saa olla omiakin juttuja ja elämää. Mutta alkoholi siis pisti hänet käyttäytymään voimakkaammissa ilmaisuissa asioista. Yhtenä jouluna hän sammui ennen kun päästiin kinkkuun asti, ehkä kello 18 illalla, pyysi ottamaan kinkun uunista, ettei palaisi, päätin, ettei lapseni tarvitse enää nähdä kännijouluja ja seuraavana vuonna emme menneet hänen luokseen,hän silti teki meille jouluruuat myös sillon, kun tiesi, etten itse ehtisi, hänet pahoinpiteli silloin yksi toinen jouluvieraistamme ja sen jälkeen alkoholi jäi pois jouluista. Ja myöskin ymmärryksen myötä väheni käyttö tai siis tarve juoda joidenkin pelkojensa vuoksi. Joita en yritä edes hänen puolestaan arvailla mitä kaikkea siihen liittyi.

        Mutta sitten lähtee naimisissa oleva "psykiatrian ammattilainen jenginsä kanssa seuraamaan minua netistä ja ahdistelemaan seksuaalisesti ja syyttelemään narsistiksi impaten kaikki energiani, antamatta, kuuntelematta yhtään mitään. Oli varmaan ilo ilkeyttään tuhota muiden elämä, siitä tulee varmaan hyvin ammatillinen riemu tekijöilleen. Joidenka ei tarvitse kantaa vastuuta teoistaan ammattinimikkeidensä suojissa. Eivät joudu oikeuden eteen vastaamaan omista mielenterveysongelmistaan, kun voi yhä leikkiä auttavaa osapuolta. Ei heitä oikeasti ole olemassa, kun ei kykene kantamaan vastuuta ihmisten ahdisteluistaankaan. Ja niistä uusien uhrien vainoamisista. Mahtaakohan he nyt saada joltain ammattiapua, onhan se traumaattista, että itsensä jumalaksi tehnyt varattu raiskaaja, ei saa tumputella satoja ja tuhansiakin, enemmänkin porukalla valikoituja uusia uhreja. Kun sen tekee ammattinimikkeen sisällä ja kutsuu tuntemattomia vainoamisiensa kohteita narsistiksi, niin peseekö omat vakavat mielenterveysongelmat puhtaiksi ja niistä ei tarvitse kantaa vastuuta? Uutta potilasta vaan vastaanotolle?

        Ja arvaatko mikä parasta, on helppoa olla nykyään alkoholistuneen ihmisen tukena ja hän saa ihan itse terapoida itseään. Puhumme vaan siitä, että hitsi kun joihinkin asioihin menee liikaa rahaa ja vähentämällä sitä säästyisi,kun muillakin on rahareikiä mihin rahaa uppoo. Pysyttelen oman sukuni piirissä näissä jutuissa, sillä he ovat minulle rakkaimmat vikoineen päivineen, en lähtisi vieraan elämään sekaantumaankaan, jos ei sitä hänen kanssaan sovita erikseen,että yrittäisimme yhteistyötä ja miten.

        Tuliko tarpeeksi pitkä?


      • enuskoeiole
        toinenlapsi kirjoitti:

        Muistan kun äitini huusi minulle 6 -vuotiaana, olisit sinä hukkunut ennemin kuin veljesi!?
        Lienet teistä tämä on ainoastaan äidin *hätähuuto*. Mutta tämän lapsi kantaa aina mukanaan. Tehtyä ei saa koskaan tekemättömäksi.

        Mun äidillä oli serkkupoika jonka seurassa kaksi hukkui kävelyllä jään ylitse kouluun eri kertoina, äiti pohti aina, että olikos ainakaan se jälkimmäinen enää sattumaa. Semmosia ei voi tietää. Joo tylyltä kuullosti, mut äitisi sanat kuvastivat sitä tuskaa, mitä hän koki sisällään sillä hetkellä. Aina emme osaa valita sanojamme ainakaan just ikävien tapahtumien aikaan. Se tuska varmaan sisällä haluaa ulos. Ajattelemattomasti.

        Hassua, on mullakin ollut joskus jotain joka on samallalain jäänyt mieleeni, mut silloin, kuin annoin anteeksi äidilleni ja hän minulle ja putsasimme menneen, niin siinä samassa putsaantui monen muunkin ikävästi sanotut jutut. Nyt saatetaan sisarpuolen kanssa puhua ihan rauhassa sen enempiä syyttelemättä ketään, esim isoäidin sotkeutumisista asioihin. Niinko tavallaan ei syytellä enää ketään vaan hyväksytään tosiasiat. Varsinkaan, kun mennyttä ei voi enää muuttaa, se oli jo. Ja sitten se,et jos asioita veivaisi vielä mielessään, niin kukaan muu ei voi huonosti, kun itse, niin se olisi hyvä teko itselle, että keksisi mitenkä ei enää sitä omaa mieltä pahoittaisi vanhoilla. Kun uusista tuulista löytyis aina uutta ihmeteltävää.


      • Kolmaslapsi
        enuskoeiole kirjoitti:

        Mun äidillä oli serkkupoika jonka seurassa kaksi hukkui kävelyllä jään ylitse kouluun eri kertoina, äiti pohti aina, että olikos ainakaan se jälkimmäinen enää sattumaa. Semmosia ei voi tietää. Joo tylyltä kuullosti, mut äitisi sanat kuvastivat sitä tuskaa, mitä hän koki sisällään sillä hetkellä. Aina emme osaa valita sanojamme ainakaan just ikävien tapahtumien aikaan. Se tuska varmaan sisällä haluaa ulos. Ajattelemattomasti.

        Hassua, on mullakin ollut joskus jotain joka on samallalain jäänyt mieleeni, mut silloin, kuin annoin anteeksi äidilleni ja hän minulle ja putsasimme menneen, niin siinä samassa putsaantui monen muunkin ikävästi sanotut jutut. Nyt saatetaan sisarpuolen kanssa puhua ihan rauhassa sen enempiä syyttelemättä ketään, esim isoäidin sotkeutumisista asioihin. Niinko tavallaan ei syytellä enää ketään vaan hyväksytään tosiasiat. Varsinkaan, kun mennyttä ei voi enää muuttaa, se oli jo. Ja sitten se,et jos asioita veivaisi vielä mielessään, niin kukaan muu ei voi huonosti, kun itse, niin se olisi hyvä teko itselle, että keksisi mitenkä ei enää sitä omaa mieltä pahoittaisi vanhoilla. Kun uusista tuulista löytyis aina uutta ihmeteltävää.

        Taitaa tosiaan asia olla niin, että et tiedä persoonallisuushäiriöistä mitään. Narsisti ei pyydä anteeksi, ainakaan vilpittömästi, koska hän ei ole koskaan väärässä eikä tee virheitä. Joten et voi hänelle anteeksi antaakaan.

        On turhauttavaa, kun narsistien uhreja ongelmineen vähätellään, kuten mielestäni teet. Mutta nyt ymmärrän, että teet sen tietämättömyyttäsi ja muiden ongelmiesi takia. On silti vähän kummallista miksi edes pyörit tällä palstalla ja kommentoit tätä aihetta. Ehkä se on sinulle kontakti ulkomaailmaan tms.

        Sain kirjoitteluistasi vahvasti sen kuvan, että sinulla todella on ihan muita ongelmia kuin narsistinen äiti. Toivottavasti saat niihin apua.

        Keskustelu kanssasi loppuu osaltani tähän, koska en saa tästä vertaistukea enkä voi sitä antaa enkä myöskään saa uusia järkeviä näkökulmia aiheeseen. Voimia ja iloa elämääsi.

        Aloittajalle: Harmi, että hyvät keskustelut menevät pilalle kaikenlaisella turhalla höpötyksellä joulukinkuista ja muista. Meitä näköjään mahtuu joka junaan. Joku toinen keskustelupalsta on varmaan parempi.


      • sesama
        Kolmaslapsi kirjoitti:

        Taitaa tosiaan asia olla niin, että et tiedä persoonallisuushäiriöistä mitään. Narsisti ei pyydä anteeksi, ainakaan vilpittömästi, koska hän ei ole koskaan väärässä eikä tee virheitä. Joten et voi hänelle anteeksi antaakaan.

        On turhauttavaa, kun narsistien uhreja ongelmineen vähätellään, kuten mielestäni teet. Mutta nyt ymmärrän, että teet sen tietämättömyyttäsi ja muiden ongelmiesi takia. On silti vähän kummallista miksi edes pyörit tällä palstalla ja kommentoit tätä aihetta. Ehkä se on sinulle kontakti ulkomaailmaan tms.

        Sain kirjoitteluistasi vahvasti sen kuvan, että sinulla todella on ihan muita ongelmia kuin narsistinen äiti. Toivottavasti saat niihin apua.

        Keskustelu kanssasi loppuu osaltani tähän, koska en saa tästä vertaistukea enkä voi sitä antaa enkä myöskään saa uusia järkeviä näkökulmia aiheeseen. Voimia ja iloa elämääsi.

        Aloittajalle: Harmi, että hyvät keskustelut menevät pilalle kaikenlaisella turhalla höpötyksellä joulukinkuista ja muista. Meitä näköjään mahtuu joka junaan. Joku toinen keskustelupalsta on varmaan parempi.

        Voi olla myös niin, että sinunkin uskomuksesi ovat vähän sekavia ja ehkä muiden tarinoista koulukirjoista papukaijana opittua. Pahimmillaan niiden kirjoittajat ovat olleet sellaisia, että ovat ottaneet useita uhreja elämänsä aikana ja syyttävät niistä omista mielenterveysongelmista aina vain muita, mutta ennenkö alat etsiä uusia kohteita, niin suosittelen oikean avun hankkimista. Sinä nimittäin pimität totuutta uhreiltasi. Sinä olet mielisairas jos kuvittelet ymmärtäväsi muutamista kirjoituksista noin paljon, hae apua, ennenkö on myöhäistä äläkä leiki muiden puolesta jumalaa, kun et sitä ole. Ei oikeat ihmiset ole noin mustavalkoisia, kuin sinä koet. Toivottavasti keksit itsellesikin oikeat diagnoosit. Teemme virheitä, elämme parhaamme mukaan, emmekä ainakaan yritä rahastaa omien harhojen tuotoksilla jos oppimme on toisten kirjoittamista diagnoosileikeistä, millä ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.

        Tuli taas tänään kuultua diagnoosin antajien tekemistä rikoksista lapsiperheitä kohtaan, todella törkeää toimintaa. Olisi syytä hävetä, mutta ilmeisesti ei osata.


    • NäitäOnNähty

      Kyllä äitisi voi hyvinkin olla narsisti, tai pikemminkin sairastaa epävakaata persoonallisuushäiriötä, ehkä narsistisin piirtein. Epävakaalle persoonallisuudelle ovat ominaisia toistuvat raivokohtaukset, yleensä mitättömästä syistä, tai sellaisista syistä, joista toisten ei tulisi mieleen alkaa raivota. Lasten epätasavertainen kohtelu on myös tyypillistä näille persoonallisuushäiriötä sairastaville, jotka jakavat muutenkin toiset ihmiset suosikkeihin ja inhokkeihin. Minulla on näistä asioista alan koulutusta ja työkokemusta. Tällaiset vanhemmat pystyvät pilaamaan lastensa elämän varsin tehokkaasti. Neuvoni on, että suojele itseäsi äidiltäsi kaikin keinoin. Ehkä välejä ei ole hyvä pistää kokonaan poikki, paitsi jos havaitset, että hän kykenee käyttämään vähäistäkin yhteydenpitoa sinun häiritsemiseesi ja antamiesi tietojen väärinkäyttöön, esim. puhuakseen pahaa sinusta selän takana. Jos näin tapahtuu, kerro mahdollisimman vähän itsestäsi isällesikin, ettei äitisi saisi käteensä aseita sinua vastaan. Älä ainakaan kerro suunnitelmistasi, ettei äitisi pystyisi sabotoimaan niitä. Etkö voisi pitää yhteyttä pelkästään isääsi, ja jättää äitisi kokonaan väliin? Suosittelen sitä, jos et saa tilannetta muuten hallintaasi.

      • toinenlapsi

        Kiitos ymmärtämisestä <3


      • Kolmaslapsi

        Komppaan nimimerkkiä "Näitäonnähty". Ei ole juuri mitään lisättävää. Kannattaa katsoa muutaman vastaavaa kokeneen video Youtubesta, jos osaat englantia. Esim. nämä tubettajat käsittelevät aihetta kukin omalla tyylillään: Thrive After Abuse, Lisa A Romano, Narcissism Survivor, Sacha Slone...

        Näistä ja monista muista on ollut lohtua minulle kaikkein pahimpina hetkinä ja edelleen palaan välillä katsomaan uusimpia videoita. Itse olen laittanut välit kokonaan poikki narsistiseen vanhempaani enkä ole katunut. Mutta se ei ehkä ole kaikille oikea ratkaisu.

        Voimia. Rakasta itseäsi. Minusta meillä kaikilla on oikeus mahdollisimman tasapainoiseen elämään ja jos joku sitä tasapainoa jatkuvasti rikkoo voimakkaasti, on parempi jättää tämä henkilö pois elämästään. Se on raskasta ja surullista, mutta tekemisissä oleminen on vielä raskaampaa ja surullisempaa. Siinä se ero, jota moni kommentoija ei tässä ketjussa ymmärrä.


    • Pykälä.poika

      Miksi te ette itsehommaa lasta tai lapsia, vaan vanhoina yhä vatkattu jotain äiti-suhdettanne? Minun kohadall ja tuttujen samoin n. 30:n iässä on omat lapset, eri ongelmat.

      Miltä äidistä kuulostaisi ulkopuolisen aiheuttama musakki, Afrikkalainen rummutus tai kalman musak? Entäpä puheen kuuntelu, ettämtieäisi puhua suomi24:ssä aivan ajankohtaiset kotinsa puuhat, joita vanhemmat tekevät, mm. Vessassa käynti, sänky, syönti, ja erityisestinpakkomkuunnella, jos änkyrä sää ei anna suun vuoroa ja tulee kovaa huutoa. aivan erityinen mieliharrastus onkivan PAKKO KUUNNELLA VANHEMPIEN RIIDAT JA HUUTO? mistä joku tietääaina tuoreeltaan ottaa puheeksi,jos äitiä ei kuunnella ja pakotetaan johonkin ja hän huutaa taineimsiedä apkkosyöttömuaskkia ja kiusallaan alkaa kuuntelijalle hoiloyåtta pitkiä aikoja sitä sama "paskaa" jota vakoilija työntää korviin 24 t / vrk.

      • enuskoeiole

        Voisko pohjimmiltaan ollakkin niin, että siitä puhutaan mistä tykätään ja sitten se, että pitäisi ajoissa oppii tutustumaan äitiinsä oikein, ettei sitten kun joutuu johonkin hoitokotiin, hän tule kohdeltua kuin olematonta? Oon nytemmin kuullut useammasta vanhuksesta jotka hetkessä masentuu laitoksissa joissa heitä ei huomioida. Aiheuttaen ennenaikaisen kuoleman. Afrikkalainen rummutus on varmaan aika rauhoittavaa tai mukaansa tempaavaa? Ostin jonkin vanhan kasetin ja siinä on yksi suomalainen rumpukappale, kun pistän sen soimaan, en kykene olemaan tekemättä mitään, vieläkö sen saisi soimaan taukoamatta tulisi ikävät kotihommat tehtyä huomaamattaan.


    • Sikalasta.lantaa.pussill

      Hajun tunnistuslaite, äiti ajatteli käydä huomenna sikalasta ja navetasta "paskaa" ja jättää ämpärin keskelle huonetta lähelle iPadia. Kannatatteko tätä?

    • Väsynyr

      Kiitos kaikille aiheeseen komentoinneille. Epäilen itse enemmän tota epävakaata persoonallisuushäiriötä, jossa voi olla, myös narsistisia piirteitä. Siskoni mielestä äitimme on narsisti.

      Oon isän takia tavannut äitiä silloin tällöin. Nyt yhteys isään vähentynyt, koska äidin sekoilu ja läsnä olo tuntuu pahalta. Välien katkaisua kokonaan en oo harkinnut, koska siitä voisi seurata suurempia ongelmia. Varsinkin, kun olen läheinen äidin äidin kans. Hän pyysi jopa anteeksi äitini tekosia :,(

      Tilanne on tosi vaikea ihminen oli lapsena täys hirviö ja jätti muhun pahat traumat, jotka sain tuettuna sellaisiksi, että ne eivät merkittävästi haittaa elämää.

      Käytös ei ole enää fyysisesti niin aggressiivista. Hyökkäys on enemmän harkittua ja se tehdään "piilossa"

    • sä_pärjäät_kyllä

      En lukenut koko keskustelua,
      mutta "ei saa jäädä tuleen makaamaan" eikä jäädä murehtimaan menneitä.

      Minullakin oli vaikea lapsuus, monilla muillakin ihmisillä on ollut,
      mutta ei sitä kannata itkeä loppuelämää. "pohjaltakin voi nousta ylös"

    • HerranEnkeli

      Ja tuoko oli järkyttävää? Vai niin.

    • EnLukenutEnsyyllisty

      Muttahienosti taas blokkailette mun kirjoitukdia tänne. Taidanpa aloittaa totuudentorveni Niinasta, siitä siirryn Talotoimikunnanvarapuheenjohtajan (mikävituntittelitoikinon) sukulaisuussuhteisiin, tuomittuihin Matiaksen ja Markuksen jamikäsenyhdenäpärännimioli iskään ja hänen kahvittelukerhoon. Noniin, rinta rottingille ja haasteita päin! Odotellessa voitte opetella ilmaisuasunne päivittämistä vakavampaan suuntaan. VMP.

    • Anonyymi

      Olen yli nelikymppinen nainen ja joutunut pistämään omalle äidille rajoja. Nuorena,kun sain lapsia ja asuimme lähellä,äiti tunkeutui elämään väärällä tavalla. Hän tuli kylään,tonki kaappeja,puuttui ties mihin. Minusta se on todella törkeää mennä tonkimaan toisten tavaroita!! Nyt asun kauempana ja harvoin käyn vanhemmilla. En vaan jaksa. Ivailua ym. Todella piikitellyä ja ahdistavaa. Asettakaa rajat vanhemmille. Äidilläni on narsistisia piirteitä,ei näe itsessään mitään pahaa...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe