Kenelle se toimitetaan, verottaja ei sitä tahdo, kysyin asiaa monta kertaa. Jos sitä ei kukaan kaipaa miksi se pitäisi tehdä? Asunnot myyty, niistä verottaja saanut tiedon. Rahat jaettu ja tilit lakkautetaan kun veronpalautukset tulleet kuolinpesän tilille. Mihin perinnönjakokirjaa tarvitaan?
Perinnönjakokirja
30
2765
Vastaukset
- pivoon
Jos perillinen tahtoo esim. auton siirtää omalle nimelleen t. kiinteistön/asunnon/osakkeen, hän esittää jakosopimuksen todistaakseen oikeutensa. Jos sitten kaikki on myyty eikä mitään tuollaista ole jaettavana, ei tule mieleen jakosopparin tarvetta. Pidä nyt kuitenkin tallessa 6 vuotta ainakin.
- Tarviiko.tehdä
Asunnot on myyty, autoa ei ole, irtaimisto on jaettu ja kun veronpalautukset joulukuussa tulee kuolinpesän tili suljetaan. Ei mitään jakokirjaa ole tehty, miksi sellainen pitäisi tehdä? Kuolinpesän tiliotteesta kyllä näkee että rahat ovat menneet puoliksi. Kuolinpesän osakkaita ei minun lisäkseni ole muita kuin siskoni, mitään riitaa ei ole, kaikki mennyt jouhevasti. Molemmat vanhempani ovat nyt kuolleita joten leskeäkään ei ole.
- Sinnevaan
Tyännä käärö persiisees jos et muuta keksi.
- Tarviiko.tehdä
Vaikea työntää kun koko "kääröä" ei ole edes tehty. Pitäsikö sen tekemisestä maksaa jollekin juristille vaikka sillä ei mitään käyttöä ole, ei kuulosta kovin järkevältä.
- Nolo123
Tarviiko.tehdä kirjoitti:
Vaikea työntää kun koko "kääröä" ei ole edes tehty. Pitäsikö sen tekemisestä maksaa jollekin juristille vaikka sillä ei mitään käyttöä ole, ei kuulosta kovin järkevältä.
Ei siihen juristia ainakaan teidän tapauksessanne tarvita. Kas tässä malli:
PERINNÖNJAKOKIRJA
Me allekirjoittaneet 8.6.2017 kuolleen XX:n kuolinpesän osakkaat olemme jakaneet keskenämme pesän varat ja olemme kumpainenkin kaiken osuutemme saaneet. Tämän sopimuksen hyväksymme lopulliseksi perinnönjaoksi ja sitoudumme olemaan sitä moittimatta.
Hikiällä 9.8.2018
AA BB
Todistavat:
CC DD
Kuolinpesä, kun osakkaita on vähintään 2, lopetetaan perinnönjaolla. - Tarviiko.tehdä
Nolo123 kirjoitti:
Ei siihen juristia ainakaan teidän tapauksessanne tarvita. Kas tässä malli:
PERINNÖNJAKOKIRJA
Me allekirjoittaneet 8.6.2017 kuolleen XX:n kuolinpesän osakkaat olemme jakaneet keskenämme pesän varat ja olemme kumpainenkin kaiken osuutemme saaneet. Tämän sopimuksen hyväksymme lopulliseksi perinnönjaoksi ja sitoudumme olemaan sitä moittimatta.
Hikiällä 9.8.2018
AA BB
Todistavat:
CC DD
Kuolinpesä, kun osakkaita on vähintään 2, lopetetaan perinnönjaolla.Verottaja sanoi etteivät he kaipaa jakokirjaa. Kenelle siis tuo jakokirja esitetään jotta kuolinpesä saadaan lopetettua?
- Nolo123
Verottaja sanoi etteivät he kaipaa jakokirjaa. Kenelle siis tuo jakokirja esitetään jotta kuolinpesä saadaan lopetettua?
Jos sinun verottajasi näin sanoo, niin ei sitä kukaan muu kaipaa. Verohallituksen ohjeen mukainen tuo sinun saamasi tieto ei kuitenkaan ole.
- Yhrääjä
Ei sitä perinnöjakokirjaa ole pakko tehdä ollenkaan, jos jaettava omaisuus on vain rahaa tai muuta irtainta ja kaiken lisäksi olette vielä sovussa. Unohda koko juttu siis.
- 3478754
Kannattaa säilyttää samallatavoin kuin mitä tahansa sopimusasiakirjaa, varsinkin jos on jaettu kiinteistöjä tai myyty ulkopuoliselle.
- Tarviiko.tehdä
Et sitten vastannut kysymykseeni, miksi koko jakokirjaa tarvitsee edes tehdä?
- Onnibonni
Et sitten vastannut kysymykseeni, miksi koko jakokirjaa tarvitsee edes tehdä?
Se on vähän niin kuin kauppakirja - sillä sinä todistat saaneesi auton, kiinteistön, asunto-osakkeen, pörssiosakkeita jne. nimiisi. Eli tarvitsen perinnönjakokirja jos haluat saada itsellesi omaisuutta missä pitää päivittää omistus johonkin rekisteriin. Jos saatte omaisuuten siirrettyä ilman perinnönjakokirja, niin ette te sitten tarvitse sitä.
- Pakko.tehdä
Lain mukaan perinnönjakokirja on tehtävä:
"Perinnönjakokirja
Perinnönjaosta on laadittava perinnönjakokirja, jonka allekirjoittavat kaikki osakkaat ja kaksi esteetöntä todistajaa allekirjoituksilla todistaa oikeaksi. Pesänjakajan toimittamassa jaossa riittää yksin pesänjakajan allekirjoitus. Perinnönjakokirja on päivättävä ja siitä tulee käydä ilmi mitä on ollut jaon kohteena ja mitä on kullekin jako-osakkaalle tullut. Jos jaossa on ollut mukana testamentti, olisi selvitys lakiosista myös hyvä käydä jakokirjasta ilmi. Tämä helpottaa mm. lainhuudon hakemista testamentin perusteella saatuun kiinteistöön."
https://www.laki24.fi/pepe-perinnonjako-perinnonjakokirja/
- jklio
Asiakirjan säilytysaika on sama kuin verotuksenkin eli juuri tuo 6 vuotta.
Tätä asiaa toivoisin opetettavan ihmisille paljon enemmän, että todella säilyttäisivät asiakirjoja niille säädetyn ajan.
On nimittäin verraten kallista lähteä niitä etsimään jos tarvetta tuleekin niitä tarkistella ja näitä syitä on hyvin erilaisia joita ikävä vain tulee eteen aika paljonkin.
Yksi mappi kotiin ja tällaiset paperit. Voi vaikka laittaa päälle merkinnän, koska voi hävittää. Eli ajan kuuden vuoden päähän.- Tarviiko.tehdä
Miksi kukaan ei vastaa itse kysymykseen, miksi tuo muka pitää edes tehdä ja ketä varten sitä pitää säilyttää, verottaja ei sitä kaipaa.
- lakimäärää
Miksi kukaan ei vastaa itse kysymykseen, miksi tuo muka pitää edes tehdä ja ketä varten sitä pitää säilyttää, verottaja ei sitä kaipaa.
On vastattu jo, useaan kertaan. Virallisesti kuolinpesä tulee perintökaaren mukaan jaetuksi VASTA kun kirjallinen sopimus on tehty, jos sopimusjako. Hyvä että teillä on pystytty tekemään jako sovinnollisesti ja epämuodollisesti.
Näin ei kuitenkaan läheskään aina ole. Mitäs jos nyt yksi osakkaista vaikka rupeaisi sanomaan, että ei hän ole mitään rahaa tai huonekaluja tai mitä omaisuutta sitten onkaan, ole saanut? Millä näytettäisiin toteen että kyllä, olet osasi saanut, ellei perinnönjakokirjalla.?
Sitten, sinulle on vastattu, että tietyn omaisuuden rekisteröinti "omiin nimiin" vaatii perinnöjakokirjaa, esim. auto, kiinteistön lainhuuto. Okei, teillä ei sellaista ole ollut, mutta monessa pesässä on. Laki, niin kuin tässä perintökaari, on pakko säätää mahdollisimman yleispäteväksi, jotta sitä voidaan soveltaa sekä isoihin että pieniin pesiin, riitaisiin ja sopuisiin, varakkaisiin ja varattomiin. Siksi perintökaareen on säädetty, että perinnönjakokirja on tehtävä. Käytännössä sitä ei läheskään aina tehdä, vaan omaisuus jaetaan vapaamuotoisesti ja sovinnollisesti. - Turha.paperi
"On vastattu jo, useaan kertaan. Virallisesti kuolinpesä tulee perintökaaren mukaan jaetuksi VASTA kun kirjallinen sopimus on tehty, jos sopimusjako. Hyvä että teillä on pystytty tekemään jako sovinnollisesti ja epämuodollisesti. "
Kenen mielestä kuolinpesä ei ole virallisesti jaettu jos jakokirjaa ei ole tehty, ei verottaja sitä kaipaa. Jos kukaan viranomainen ei sitä vaadi turha sitä on tehdä.
"Näin ei kuitenkaan läheskään aina ole. Mitäs jos nyt yksi osakkaista vaikka rupeaisi sanomaan, että ei hän ole mitään rahaa tai huonekaluja tai mitä omaisuutta sitten onkaan, ole saanut? Millä näytettäisiin toteen että kyllä, olet osasi saanut, ellei perinnönjakokirjalla.?"
Kuolinpesä myi asunnot ja kuolinpesän tililtä rahat jaettiin puoliksi. Aivan turha siis kenenkään väittää ettei ole mitään saanut. Tilitiedoista näkee että puolet on saanut.
- Asiallisesti
Se tehdään siksi, että sillä voidaan todistaa myös myöhemmille polville, että kyseinen kuolinpesä on jaettu. Itse olette tyytyväisiä jakoon, mutta teidän lapsenne tai joku muu saattaa teidän jälkeenne olla eri mieltä jos mitään dokumenttia ei löydy. Pahimmillaan sitten riidellään oikeudessa, että mitä oli tapahtunut, kuka vei ja mitä.
Tehkää jakokirja tulevia polvia ajatellen. Loppuun maininta, että olette tyytyväisiä jakoon, ettekä tule sitä moittimaan, mikä sitoo myös tulevia polvia.- Turha.paperi
Siskolla ei ole lapsia, ikää sen verran ettei lapsia enää tule, minulla aikuiset lapset. Kukakohan tässä alkaisi käräjöimään?
Pointti on se että en minä ala maksamaan jollekin juristille satoja euroja turhasta paperista. Niin ja pitäisi siskonkin siitä maksaa saman verran, ei kiitos. - Nolo123
Turha.paperi kirjoitti:
Siskolla ei ole lapsia, ikää sen verran ettei lapsia enää tule, minulla aikuiset lapset. Kukakohan tässä alkaisi käräjöimään?
Pointti on se että en minä ala maksamaan jollekin juristille satoja euroja turhasta paperista. Niin ja pitäisi siskonkin siitä maksaa saman verran, ei kiitos.Outo pointti, kun olen kertonut, miten paperista selviätte maksamatta senttiäkään "jollekin juristille".
- Turha.paperi
Kenelle tuota jakokirjaa pitää näyttää, kuka sitä tulee vaatimaan? Perintövero on maksettu ajallaan. Joulukuussa kun veronpalautukset tulevat kuolinpesän tili lakkautetaan ja rahat jaetaan puoliksi siskoni kanssa. Se on sitten siinä, kaikki on jaettu puoliksi.
- Nolo123
Turha.paperi kirjoitti:
Kenelle tuota jakokirjaa pitää näyttää, kuka sitä tulee vaatimaan? Perintövero on maksettu ajallaan. Joulukuussa kun veronpalautukset tulevat kuolinpesän tili lakkautetaan ja rahat jaetaan puoliksi siskoni kanssa. Se on sitten siinä, kaikki on jaettu puoliksi.
"Kuolinpesän lakkaaminen Verohallinnossa edellyttää, että perinnönjakosopimuksesta toimitetaan kopio verotoimistoon." "Jos kuolinpesässä on vain yksi osakas, kuolinpesä lakkaa Verohallinnossa, kun perukirjan kopio on toimitettu verotoimistoon perintöverotusta varten."
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/omaisen_kuolema/ - Turha.paperi
Paskapuhetta. Olen ainakin kolme kertaa asiaa verottajalta kysynyt, he eivät jakokirjaa kaipaa.
- Asiallisesti
Olet selvästi jo päättänyt, että ette jakokirjaa aio tehdä. Turhaa sitten täällä kyselet. Teet kuten haluat.
Minä olisin sinun sijassasi jakokirjan tehnyt (itse), kirjannut vain paperille, mitä sisaren kanssa oli päätetty. Itse tykkään, kun viralliset asiat on hoidettu perusteellisesti ja oikein. - Nolo123
Turha.paperi kirjoitti:
Paskapuhetta. Olen ainakin kolme kertaa asiaa verottajalta kysynyt, he eivät jakokirjaa kaipaa.
Typerä olet. Lainattu teksti oli verohallinnon puhetta. Se alemman tason virkailija, joka sinulle on puhunut, on silloin se paskanpuhuja.
- Turha.paperi
Kamalaa, kun en tee tuota jakokirjaa joudunko verottajan kanssa vaikeuksiin, mitä he tekevät?!
- Nolo123
Turha.paperi kirjoitti:
Kamalaa, kun en tee tuota jakokirjaa joudunko verottajan kanssa vaikeuksiin, mitä he tekevät?!
Varmaan tuo paskanpuhuja-virkailija katsoo laiminlyötiäsi sormiensa lävitse - joten älä turhaan pelkää. Vastarannankiiskenä saat tyydytyksen siitä, ettei paperia ja aikaasi tuhlaannu muutamaan riviin, - ja se ilmeisesti merkitsee sinulle paljon.
- Turha.paperi
Et kuitenkaan kerro kenelle minun pitää tuo paperi näyttää? Jos kukaan ei sitä kaipaa turha sitä on tehdä.
- jääräpäitäliikkeellä
Turha.paperi kirjoitti:
Et kuitenkaan kerro kenelle minun pitää tuo paperi näyttää? Jos kukaan ei sitä kaipaa turha sitä on tehdä.
Ei sitä kenellekään tarvitse näyttää.
- kummallistatouhuilua
Nimim. "turha.paperi" ei ole henkisesti aivan tasapainoinen. Hänelle on useissa kohdissa useaan eri kertaan vastattu täysin asianmukaisesti, mutta mikään ei tunnu menevän perille. Tee sillä tavoin kuin olet jo päättänyt tehdä, ennen kuin kirjoitit ensimmäisen viestisi. *itun jääräpää!
- tosi_tilanteita
Ihme kun noista hyvin yksinkertaisista asiakirjoista nousee iso poru.
Olin edunvalvojana jakamassa yhtä 3 pesää.
Näissä pesissä oli kanssa ajateltu että eihän sitä jakokirjoja tarvita.
Vanhimpien pesien osakkaista toinen oli jo kuollut aikaa sitten, myös tämän kuolleen pesän ainoa osakas lesken lisäksi oli kuollut.
Oli todella hankalaa selvitellä minne omaisuus oli kadonnut, jäljellä oli maa-alueet joihin tehtiin lopullinen jako.
Toinen tapaus oli sitten maakauppa joskus 50 luvulla, ja tietenkin lainhuudoissa säästettiin ja asiakirjat tietenkin jonnekin mappi ööhön.
Onneksi maakunta-arkistosta löytyi kopiot muttei valtakirjoja pesän osakkailta.
Onpa yhdellä ostajan pesän osakkaalla kiva homma kaapia asiakirjoja kasaan.
Kun nyt kuitenkin nämä jakokirjat voidaan itse tehdä ja sitä kautta lähes ilmaiseksi (10-20 senttiä) niin miksi näitä ei tehdä?
Asianosaiset kyllä tietävät mitä on tapahtunut mutta muut eivät.
Itse tein vaimoni jälkeen jakokirjan jossa perillisinä olivat lapseni.
Jakokirjan toimitin verotoimistoon jossa ottivat kopion ja lakkauttivat pesän.
Kaikki pesän dokumentit ovat yhdessä kirjekuoressa, ihan varuilta jos joskus niitä jonnekkin tarvitsee.
Ps. en ole juristi enkä lakia lukenut vaan ihan tavallinen tallaaja mutta kuitenkin luku ja kirjoitustaitoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854