Venevinkkejä aloittejalle?

Uusiatuuliako

Ajatuksena on vaihtaa moottori tuuleen, mutta purjehduksesta vain ei ole kokemusta, muuta kuin H-veneellä satamassa. Vene saisi olla sen kokoinen, että 4-henkinen perhe mahtuu menemään pari viikkoa suht mukavasti ja sisälläkin 180cm seisomaan (mikä h:ssa ei onnistunut). Vene saisi ominaisuuksiltaan olla helposti hallittavissa, koska lapset ovat vielä pieniä.

Fenix, Sunwind ja Albin Nova ollut mielessä, tosin kaksi hyttiä helpottaisi ehkä satamaelämää? Saisi lapset ja aikuiset omat hyttinsä, mutta onko yli 9m veneet vielä aloittelijan hallittavissa?

45

2066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ette ole tottuneet askeettiseen elämäntyyliin ja budjetti venyy yli kymppitonniin, suosittelen 30-jalkaista venettä. Moottorin kanssa purjevenettä on helpompi hallita kuin moottorivenettä. Purjehdusta voi opetella pikku hiljaa eikä tarvitse heti purjehtia yli 6 m/s tuulissa. Kyllä sellaisen kanssa voi hyvin opetella, kun veneily on kerran muuten tuttua. Veneellä ei ole kauheasti väliä, kunhan ei ole barduunoita.

      • Halvemmasta päästä tuon kokoisia on Guy 33. Nimestään huolimatta se vastaa käytännössä 30-jalkaista.


      • uusiatuuliako

        Näin tuumin myös, pikku hiljaa liikkeelle, omissa ajatuksissa isompi vene tuntuisi turvallisemmalta painonsa vuoksi vaikkakin purjeissa enemmän ruutia. Guy 33 vaikutti mielenkiintoiselta, vaikkakin hieman erikoiselta


      • vanha.parta
        uusiatuuliako kirjoitti:

        Näin tuumin myös, pikku hiljaa liikkeelle, omissa ajatuksissa isompi vene tuntuisi turvallisemmalta painonsa vuoksi vaikkakin purjeissa enemmän ruutia. Guy 33 vaikutti mielenkiintoiselta, vaikkakin hieman erikoiselta

        Painavampi vene ei ole turvallisempi painonsa vuoksi, mutta voi olla turvallisempi suuremmasta painostaan huolimatta. Jos kaikki muut tekijät pysyvät samana, on kevyempi turvallisempi, koska sitä hallitset satamassa jopa pelkillä köysilläkin. Voit jarruttaa ankkuri- tai poijuköydellä ja kiinnitysköysistä vetämällä saat pidettyä veneen paikallaan tuulesta huolimatta. 31 jalkainen ei ole vielä liian painava, eikä ole se Guy 33:kaan. 40-jalkainen olisi nimenomaan painonsa takia aloittelijalle jo merkittävä riskitekijä.


      • uusiatuuliako kirjoitti:

        Näin tuumin myös, pikku hiljaa liikkeelle, omissa ajatuksissa isompi vene tuntuisi turvallisemmalta painonsa vuoksi vaikkakin purjeissa enemmän ruutia. Guy 33 vaikutti mielenkiintoiselta, vaikkakin hieman erikoiselta

        Iso vene on turvallisempi huonolla kelillä avoimella paikalla. Turvatonta siinä on esim. purjeiden isompi koko ja voima ja kuten jo todettiin, käsittely satamassa.


      • Tilaa.on
        Bossu kirjoitti:

        Halvemmasta päästä tuon kokoisia on Guy 33. Nimestään huolimatta se vastaa käytännössä 30-jalkaista.

        Sisätiloiltaa kyllä 35 jalkaista.


      • Joakim1
        Tilaa.on kirjoitti:

        Sisätiloiltaa kyllä 35 jalkaista.

        Millaista 35-jalkaista Guy 33 vastaa mielstäsi sisätiloiltaan? Ehkä 70-luvun kapeaa ja matalaa, kuten H-35 ja vastaavat? Pituutta on kuitenkin vain se 33 jalkaa ja siitäkin todella pitkä viisto perä vie suuren osan eli ei hyödytä sisätiloja.

        Tuolta löytyy kuvat: http://www.guydesigngroup.fi/yachts/guy33.html

        Onko sisätilaa edes yhtä paljon kuin vaikkapa Guyline 822:ssa?


      • Joakim1 kirjoitti:

        Millaista 35-jalkaista Guy 33 vastaa mielstäsi sisätiloiltaan? Ehkä 70-luvun kapeaa ja matalaa, kuten H-35 ja vastaavat? Pituutta on kuitenkin vain se 33 jalkaa ja siitäkin todella pitkä viisto perä vie suuren osan eli ei hyödytä sisätiloja.

        Tuolta löytyy kuvat: http://www.guydesigngroup.fi/yachts/guy33.html

        Onko sisätilaa edes yhtä paljon kuin vaikkapa Guyline 822:ssa?

        Ei se muuten niin tilava ole, mutta takahytti on avara. Pienemmissä Guy:ssä se takatila on toki suhteessa avarampi, koska 25-jalkaisissa ei yleensä ole takahyttiä ollenkaan, mutta Guyssä on.


    • Len-Setä

      30-jalkaisen kanssa saat varautua kahden kympin budjettiin, jos hyvän veneen haluat etkä projektia. Silti suosittelen mukavuustekijöilläkin jo että hankkikaa vene jossa elo ei ole kärsimystä. Katso että siinä on toimiva lämmitin eikä 40 vuotta vanha Wallas, toimiva kone eikä 40 vuotta vanha merivesijäähdytteinen VP, toimiva keitin eikä vanha kattilanmustaaja, tarpeeksi tilaa käydä paskalla niin että ei tarvi esitellä vehkeitään keulahytin asukkaille ja riittävästi varusteita että ei tule heti eka reissulla huomanneeksi että ei pääse laituriin kun ei ole köyttä, poijuhakaa, leputtajia ym. kotkotinta vaan on käytettävä pari tonnia varusteisiin. Nuuhki sisustus ettei ole homeessa patjanaluset. Alle 40 jalkaisten veneiden takahytit on lähinnä lasten ja pienten aikuisten makuukoloja. Mieti siis, haluatko sen sijasta vähän paremman sitloodan ja siihen parit säilytyslootat. Tarkasta ennen ostoa että myyjän vakuuttamat "pari kertaa käytetyt" purjeet ovat ehjät saumoista ja niissä on kaikki ratsastajat sun muut nippelit tallessa. Tarkasta masto ja sen varusteet huolellisesti ja erityisesti nostimet, harukset ja pylpyrät. Niitä on hankala huoltaa kesken kauden kun nostin katkeaa tai jumii eka purjehduksella. Vaikka luulet että et tee esim spinnuvarustuksella mitään, kaipaat sitä viimeistään toisena kesänä ja saat karvaasti huomata että jo pelkkä puomi maksaa satasia. Nuohoa pilssi ja selvitä mitä se neste siellä on. Jos se on dieseliä, tiedä että sen tulo ei lopu itsestään. Samoin jos kölin ympäristöä on maalattu, paikattu tai se on sen näköinen että tarvisi näitä toimia, voi edessä olla isompikin remontti kivilläkäynnin vuoksi. Kaikkiin läpivienteihin ja hanoihin ei ehkä näe, mutta kokeile että hanat menee kiinni ja niiden ympärillä on kuivaa. Vene olisi hyvä nähdä myös maissa. Siellä katsot ja kokeilet peräsimen kunnon ja väljyyden, kölin ympäristön ja sen alaosan sekä taas ne läpiviennit. Arvioi maalipinnan laatu ja maalaustarve. 27 jalkaisessa on helvetisti vähemmän jynssättävää, pestävää ja maalattavaa kuin 35 jalkaisessa.

      • Oldsailor

        Tähän Len-Sedän tekstiin on helppo yhtyä. Samoja asioita korostan itsekin, vaikka viimeiset 40 vuotta onkin pärjätty kattiloita mustaavalla spriikeittimellä.. 30- jalkainen ei ole liian suuri aloittelijan veneeksi. Manöveerien kannalta tärkeintä on, että varusteet toimivat. Matka- ja perhepurjehduksessa varsinkin toimiva moottori on tärkeä. Vaikka kuinka haluaa olla purjehtija, realismia on tunnustaa konevoiman välttämättömyys.


      • Joakim1

        "Alle 40 jalkaisten veneiden takahytit on lähinnä lasten ja pienten aikuisten makuukoloja."

        Siis puhutko nyt jostain 70-luvun veneistä kapeine perineen vai yleisesti? Omassa 35 jalkaisessa on 208 pitkä ja 170/125 leveä punkka takahytissä. Punkan edessä seisomatilaa kaappeineen ennen ovea. Kai tonne mahtuu selvästi keskimääräistä isompikin pariskunta. Toki reilu kolmasosa on istuinkaukalon lattian alla eli korkeutta on sen verran vähän, että kyynärpään saa osumaan kattoon, mutta olkapää ei käy lähelläkään.

        Vai tarkoititko kahta takakajuuttaa? Ne ovat monesti ahtaanpuoleisia ja samalla ulkosäilytystilat puutteellisia alle 40-jalkaisissa.


      • Len-Setä
        Joakim1 kirjoitti:

        "Alle 40 jalkaisten veneiden takahytit on lähinnä lasten ja pienten aikuisten makuukoloja."

        Siis puhutko nyt jostain 70-luvun veneistä kapeine perineen vai yleisesti? Omassa 35 jalkaisessa on 208 pitkä ja 170/125 leveä punkka takahytissä. Punkan edessä seisomatilaa kaappeineen ennen ovea. Kai tonne mahtuu selvästi keskimääräistä isompikin pariskunta. Toki reilu kolmasosa on istuinkaukalon lattian alla eli korkeutta on sen verran vähän, että kyynärpään saa osumaan kattoon, mutta olkapää ei käy lähelläkään.

        Vai tarkoititko kahta takakajuuttaa? Ne ovat monesti ahtaanpuoleisia ja samalla ulkosäilytystilat puutteellisia alle 40-jalkaisissa.

        Päättelin tästä "Fenix, Sunwind ja Albin Nova ollut mielessä, tosin kaksi hyttiä helpottaisi ehkä satamaelämää? ", että veneeseen ollaan sijoittamassa varsin maltillinen summa jolloin uuden ajan leveä- ja korkeaperäiseen ei ole ryhtymistä. Nimenomaan tuossa iäkkäämmssä budjettiluokassa se takanurkan makuukömmäkkö on varsin vaatimaton.


      • uusiatuuliako
        Len-Setä kirjoitti:

        Päättelin tästä "Fenix, Sunwind ja Albin Nova ollut mielessä, tosin kaksi hyttiä helpottaisi ehkä satamaelämää? ", että veneeseen ollaan sijoittamassa varsin maltillinen summa jolloin uuden ajan leveä- ja korkeaperäiseen ei ole ryhtymistä. Nimenomaan tuossa iäkkäämmssä budjettiluokassa se takanurkan makuukömmäkkö on varsin vaatimaton.

        Joo, ei ihan kuluneimmasta päästä viitsisi katsoa ja toimivuus maksanee itsensä takaisin hermolepona. Tämä tila asia on moottoriveneilyn kautta opittua, jolla ei pahemmin yöpymisiä harrasteta ja ruokailut yms. vaati omia järjestelyjään. budjetti voinee olla n. reilu 25K€ eli kahta takakajuuttaa tällä ei saa ja venekin kasvaisi liian isoksi.


    • Tyrnäväntorpedo

      Lopulta sinulla on moottorivene, jolla on ikävän suuri syväys ja pitkä tikku pystyssä keskellä kantta. Ajelet edelleen moottorilla, mutta alat käyttämään Gillin ja Henry Lloydin vaatteita ja katsot halveksuen muita moottoriveneilijöitä, jotka pääsevät kohteeseen nopeammin ilman, että tarvitsee kiertää matalia siltoja.

      • tuulivoimalla

        Tyrnäväläinen malli koskee niitä, jotka eivät opi purjehtimaan.

        Suuri syväys sano tyrnäväläinen purjeveneestä.

        Mainitsemasi mallit ovat ihan hyviä. Kun valitset jonkun yleisen mallin, voit helposti parin vuoden kuluttua, kun kokemusta ja näkemystä alkaa tulemaan, vaihtaa sopivampaan. Täydellistä venettä ei ole.


      • omavalinta

        Näinkö Tyrnäväntorpedolle sitten kävikin! Itse aloitin moottoriveneellä ja jatkoin vielä toisella, kunnes moottoririkko Ahvenanmeren ylityksessä ja ajelehtiminen Svenska Stenarnan eteläpuolella sumussa ja merenkäynnissä pani miettimään. Päädyin purjeveneen hankkimiseen. En käytä merkkivaatteita enkä katso halveksuen muita merellä liikkuvia - paitsi ehkä säälin tuntein niitä, joiden on pakko kuunnella moottorin pörinää päästäkseen jonnekin. Nyt siitä ekan purjeveneen hankkimisesta tulee 50 vuotta enkä vieläkään tunne halua hakeutua matalien siltojen ja kaislikkojen rantareiteille. En kärsi samoista oireista, joita tyrnäväläinen potee. Mamma laittaa parhaillaan eväitä ja kohta taas purjeet vetää, kun luvassa on hienoa etelätuulta lämmintä.


      • Tyrnäväntorpedo
        omavalinta kirjoitti:

        Näinkö Tyrnäväntorpedolle sitten kävikin! Itse aloitin moottoriveneellä ja jatkoin vielä toisella, kunnes moottoririkko Ahvenanmeren ylityksessä ja ajelehtiminen Svenska Stenarnan eteläpuolella sumussa ja merenkäynnissä pani miettimään. Päädyin purjeveneen hankkimiseen. En käytä merkkivaatteita enkä katso halveksuen muita merellä liikkuvia - paitsi ehkä säälin tuntein niitä, joiden on pakko kuunnella moottorin pörinää päästäkseen jonnekin. Nyt siitä ekan purjeveneen hankkimisesta tulee 50 vuotta enkä vieläkään tunne halua hakeutua matalien siltojen ja kaislikkojen rantareiteille. En kärsi samoista oireista, joita tyrnäväläinen potee. Mamma laittaa parhaillaan eväitä ja kohta taas purjeet vetää, kun luvassa on hienoa etelätuulta lämmintä.

        Se oli tarkoitettu vitsiksi, mutta huumori on vaikea laji.
        Toisaalta menihän se täydestä provonakin niille, joille koussikka on liian iso mittayksikkö.


      • MolempiOnParempi

        Kyllä tuossa ”vitsissä” hankalasta moottoriveneestä on totta toinen puoli. Purjeveneilyn aloittavan on kyllä harkittava tarkkaan mihin sitoutuu.
        Veneen käsittelyn oppii kuka vaan, mutta purjeveneen pito ja siihen liittyvät toiminnot, ovat aivan erilaisia vs. moottorivene.
        Reittien valinta on sitten jo kokonaan toinen juttu.
        Olen aina ihaillut tuota purjeveneiliöiden lausumaa, jossa ollaan perillä kun on päästy veneeseen.
        Itse en siihen tunnelmaan pääsyt koskaan ollessani purjeveneilijä. Minulla täytyy aina olla jokin päämäärä ja sille matkalle jonkinlainen keskinopeus.
        Olen kyllä nauttinut Hangon lätisellä 9m/s tuulella saatua vauhdinhurmaa - vain kokan kohistessa. Ikävä kyllä sitä herkkua oli tarjolla vain harvoin.


      • eipänaurata
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Se oli tarkoitettu vitsiksi, mutta huumori on vaikea laji.
        Toisaalta menihän se täydestä provonakin niille, joille koussikka on liian iso mittayksikkö.

        Toisin kuin tyrnäväläinen luulee, eivät kaikki typeryydet ole vitsejä.


      • MolempiOnParempi kirjoitti:

        Kyllä tuossa ”vitsissä” hankalasta moottoriveneestä on totta toinen puoli. Purjeveneilyn aloittavan on kyllä harkittava tarkkaan mihin sitoutuu.
        Veneen käsittelyn oppii kuka vaan, mutta purjeveneen pito ja siihen liittyvät toiminnot, ovat aivan erilaisia vs. moottorivene.
        Reittien valinta on sitten jo kokonaan toinen juttu.
        Olen aina ihaillut tuota purjeveneiliöiden lausumaa, jossa ollaan perillä kun on päästy veneeseen.
        Itse en siihen tunnelmaan pääsyt koskaan ollessani purjeveneilijä. Minulla täytyy aina olla jokin päämäärä ja sille matkalle jonkinlainen keskinopeus.
        Olen kyllä nauttinut Hangon lätisellä 9m/s tuulella saatua vauhdinhurmaa - vain kokan kohistessa. Ikävä kyllä sitä herkkua oli tarjolla vain harvoin.

        Ainoat kokemukseni purkkareista on istuen "sittloorassa" juoden kuohuviiniä ja syöden paistettuja ahvenfileitä. Tämä siis venenaapurin veneessä. Tämä naapurikin sanoo että moottorivene/purkkari ero on suuri hallittavuudessa. Mutta miksi kiistellä siitä mikä on parempi. Tulkoon jokainen autuaaksi omalla uskollaan. En haluaisi purkkaria. Tänään tuli 69 vuotta täyteen, 30 vuotta (samalla veneellä) .


      • Tyrnäväntorpedo
        eipänaurata kirjoitti:

        Toisin kuin tyrnäväläinen luulee, eivät kaikki typeryydet ole vitsejä.

        Toisin kuin sinä luulet, en luule.


      • toisin.sanoen
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Toisin kuin sinä luulet, en luule.

        Tyrnäväläinen tietää, etteivät kaikki typeryydet ole vitsejä.


      • omat.rajat
        toisin.sanoen kirjoitti:

        Tyrnäväläinen tietää, etteivät kaikki typeryydet ole vitsejä.

        Kunpa tietäiskin, mutta kun se olettaa tietävänsä kaikkien typeryyksien olevan vitsejä. Jos tietäisi, ei yrittäisi itselleen niin vaikeaa lajia kuin huumori.


      • hehhehheh
        omat.rajat kirjoitti:

        Kunpa tietäiskin, mutta kun se olettaa tietävänsä kaikkien typeryyksien olevan vitsejä. Jos tietäisi, ei yrittäisi itselleen niin vaikeaa lajia kuin huumori.

        ;-)


      • happamiasanoikettu
        lihamylly1 kirjoitti:

        Ainoat kokemukseni purkkareista on istuen "sittloorassa" juoden kuohuviiniä ja syöden paistettuja ahvenfileitä. Tämä siis venenaapurin veneessä. Tämä naapurikin sanoo että moottorivene/purkkari ero on suuri hallittavuudessa. Mutta miksi kiistellä siitä mikä on parempi. Tulkoon jokainen autuaaksi omalla uskollaan. En haluaisi purkkaria. Tänään tuli 69 vuotta täyteen, 30 vuotta (samalla veneellä) .

        Sen havainnon voi taas tehdä, että ainakin muutamia moottoriveneilijöitä sittenkin kiinnostaa purjehduspalsta - kenties syy tähän on haaveilu purjehtimisesta, vaikka kirjoitellaan toisin?
        "MolempiOnParempi" totesi reittien valinnan olevan "kokonaan toinen juttu". Minusta juuri se onkin oleellisin juttu siinä kumman valitsee! Jos tarkoituksena on tehdä nopeita siirtymisiä saareen ja takaisin tms., mv on tietysti sopiva valinta. Jos mielii pitemmille reiteille esim. Itämeren ja sen lahtien kiertelyyn, purjevene voi olla hyvä ratkaisu. Jos taas haaveilee pitkistä reissuista Itämerta kauemmaksi tai isoille vesille, purjepaatti on luonnollinen valinta. Jos haaveilee purjehduskilpailuihin osallistumisesta....


      • happamiasanoikettu kirjoitti:

        Sen havainnon voi taas tehdä, että ainakin muutamia moottoriveneilijöitä sittenkin kiinnostaa purjehduspalsta - kenties syy tähän on haaveilu purjehtimisesta, vaikka kirjoitellaan toisin?
        "MolempiOnParempi" totesi reittien valinnan olevan "kokonaan toinen juttu". Minusta juuri se onkin oleellisin juttu siinä kumman valitsee! Jos tarkoituksena on tehdä nopeita siirtymisiä saareen ja takaisin tms., mv on tietysti sopiva valinta. Jos mielii pitemmille reiteille esim. Itämeren ja sen lahtien kiertelyyn, purjevene voi olla hyvä ratkaisu. Jos taas haaveilee pitkistä reissuista Itämerta kauemmaksi tai isoille vesille, purjepaatti on luonnollinen valinta. Jos haaveilee purjehduskilpailuihin osallistumisesta....

        Sanoit sen pähkinäkuoressa.


      • tuuri.kävi
        omat.rajat kirjoitti:

        Kunpa tietäiskin, mutta kun se olettaa tietävänsä kaikkien typeryyksien olevan vitsejä. Jos tietäisi, ei yrittäisi itselleen niin vaikeaa lajia kuin huumori.

        Tyrnäväläiselle kävi nyt niin, että omat torpedot purivat.


    • 30ftuppotukki

      30 jalkainen ei ole liian iso aloittelijalle. Käy katsomassa kotimaiset vaihtoehdot ennen kuin suunnittelet ruotsista hakua, sillä hinta ero on tasoittunut viimevuosina ja Suomestakin saa melko hyvällä hinnalla aloitus veneen.

      • uusiatuuliako

        Ei ole intoa lähteä Ruotsiin astia hakemaan, vähän hankalaa...täytyy vähän miettiä, 30 jalkaa varmaan olisi kuitenkin hallittavissa. Budjettia tässä hieman arvottu, ennen järjestettiin muistaakseni venetori? Sitä ei liene enää, ainakaan mitään viitteitä ei löytynyt.


    • Santtuja

      Tuossa osui silmiini hyvin pidetty santtu, 27 jalkaisella olen itse ollut saaristomerellä yhden kesän, mutta pakko myöntää että 4 hengelle se on aivan liian pieni niin sitloodasta kuin sisätiloiltaakin, se oli liian pieni jo kolmellekin aikuisellekin. Kahdestaan sillä oli vielä mukavaa, mutta porukan lisääntyessä katsoisin kyllä minimissääkin 30 jalkaista.

      Kuten joku ilmaisikin, toista hyttiä ei tämän ikäsiin & kokoisiin veneisiin saa kuin korkeintaa pienelle lapselle.

      Ei silti, veikkaan että tuon kyllä joku ostaa pois kuleksimasta, taitaa olla vielä uudempia santtuja kun ikkunat näyttävät modernimmalta.

      https://www.nettivene.com/purjevene/sunwind/697414

      • En ymmärrä purkkareista mitään mutta moottoreista jonkun verran. Toi motti on yli 30 vuotta vanha. Ellei siinä ei ole makeavesijäähdytystä niin sillä ei ole monta elinvuotta jäljellä. Sanon tämän siksi että syy miksi meidän vene oli myynnissä (1989) oli se että moottori oli läpiruostunut.Se kesti muistaakseni yhden kauden. Moottori oli näitä GM 3 L. Kokonaisikää moottorilla oli 14 vuotta. Aina kun on ostamassa venettä jossa on moottori pitää miettiä moottorin ikää ja onko merivesijäähdytetty vai makeavesijäähdytetty. Esimerkiksi meidän nykyinen moottori on myös 1987 mutta makeavesijäähdytetty ja ei mitään vikaa. Ajettu vähän päälle 1000 h.Venenaapurin V-8 kesti 20 vuotta. Se oli merivesijäähdytetty.
        Tässä purkkaritapauksessa pitää lisätä uuden moottorin hinta pyyntihintaan ( jos on merivesijäähdytetty).


      • santtuja

        Olet oikeassa, samaan kiinnitin huomiota, tuo kone alkaa olemaan kaput vaikka olisi kuinka huollettu. Vastaavasti uusia purjeita löytyy siitäkin edestä plus muuta kunnostusta ja rikaamista.

        Jatkaakseni hieman itse en pitänyt santun tavasta purjehtia, mutta oli ensimmäinen "cruiseri" jolla tehtiin pitempi reissu saaristomerellä. Omaan makuun vene oli aivan liian hidas, herkkä broachaan heti kun vähänkin keliä oli.

        Alkoi kiinnittämään itse huomiota, kun jokainen purkkari paineli ohi koko kesän oli tuuli mistä suunnasta tahansa., Runko jotenkin loppui kesken, 6,5 solmun hetkellisissä lukemissa jäi ennätykseksi, en saanut kulkemaan (ilman spinaakkeria) niin että se plaanaisi, liekö syynä santun lihavuus jossa on haettu asumismukavuutta sitä kuitenkaan saavuttamatta täysimittaiselle hongankolistajalle.

        Lisäksi pitkälle miehelle sitloodasta ei löytänyt hyvää ajoasentoa sitten mitenkään päin ja sama kyllä koski sisätilojakin, mutta tämä vika taitaa koskea kaikkia alle 30 jalkaisia 70 ja 80 luvun purkeista.

        Pistin vain silmään tämä ilmoitus, koska harvemmin näkee santtuja joissa on kisapurjeita ja kohtuullisen perusteellista ja näinkin tuoretta sisäkunnostusta, lisäksi runko ja köli on kunnostettu, kuin pakasta vedetty.

        Lyhyelle pariskunnalle kuitenkin venettä pitkäksi aikaa jos on valmis laittamaan uuden koneen tulevina kesinä ja valmis siihen että kaksi ihmistä eivät veneen sisätiloissa mahdu kohtaamaan samanaikaisesti.


      • uusiatuuliako

        On tosiaan siistissä kunnossa, mutta mitä enemmän näitä selaa, niin jotenkin tuota takakajuuttaa kaipaisin, siis yhtä. Sisäkorkeuskin saisi olla 180cm...Nälkä kasvaa syödessä :). Comfortina taitaa olla pienin mistä sellainen löytyy?


      • märkänäparempi
        lihamylly1 kirjoitti:

        En ymmärrä purkkareista mitään mutta moottoreista jonkun verran. Toi motti on yli 30 vuotta vanha. Ellei siinä ei ole makeavesijäähdytystä niin sillä ei ole monta elinvuotta jäljellä. Sanon tämän siksi että syy miksi meidän vene oli myynnissä (1989) oli se että moottori oli läpiruostunut.Se kesti muistaakseni yhden kauden. Moottori oli näitä GM 3 L. Kokonaisikää moottorilla oli 14 vuotta. Aina kun on ostamassa venettä jossa on moottori pitää miettiä moottorin ikää ja onko merivesijäähdytetty vai makeavesijäähdytetty. Esimerkiksi meidän nykyinen moottori on myös 1987 mutta makeavesijäähdytetty ja ei mitään vikaa. Ajettu vähän päälle 1000 h.Venenaapurin V-8 kesti 20 vuotta. Se oli merivesijäähdytetty.
        Tässä purkkaritapauksessa pitää lisätä uuden moottorin hinta pyyntihintaan ( jos on merivesijäähdytetty).

        Raakavesijäähdytetyn moottorin "Parasta ennen päiväys" on aika paljon riippuvainen käytöstä ja ylläpidosta. Meillä Yanmar 1GM :n sylinterinkansi antautui vasta 34 vuoden käytön jälkeen.

        Pitkän iän saiaisuus on sännöllinen kattilakiven poisto vesitilasta happokäsittelyllä, moottorin suoja sinkkien vaihdossa ja siitä, että sylinterinkansi talvehtii märkänä pakkasnesteestä.

        - Katilaakiven poisto vähentää kannen termistä rasitusta, kun moottorin lämpö siirtyy esteettä jäähdytysveteen. Monet tyypilliset halkeamat ja raot syntyvät termisstä rasituksesta.
        - Sinkit pitää korroosion loitolla ( pitääkö selittää?)
        - Sylinterinkansi tulee olla talvella märkä pakkasnesteestä ettei se ruostuisi sisältä. Tästä syystä pohjaventtiilistä vesipumpulle tuleva letku talvehtii meillä aina siten, että pakkasnesteen pinta letkussa on kantta korkeammalla. Näin kansi pysyy märkänä ja korroosio inhibiittorit voivat sorittaa tehtävänsä (kuiva kansi kun on altis korroosiolle).

        Ongelma vain on ettei ulkopuolelta tarkasteltuna vaurioita oikein pysty havaitsemaan.


    • Ykkösreivi

      Tiedoksi merivesijäähdytteisestä koneesta!
      Minulla on sellainen 22 vuotta vanha ja hyvin toimii!Ja Hei...merivesi jäähdyttää 30 sentin matkalta pilliputken ,eli merivesi jäähdyttää glykoliseoksen,joka jäähdyttää moottoria!!!Merivesi siis johdetaan koneen ohi ...vaihdettavan jäähdytys putkiston ohi!!!Nähtävästi monet kuvittelevat,että merivesi johdetaan moottorin sisälle,jäähdytyskanaviin???Siis tiedoksi hitaimmille!!😄

      • seppomartti

        Virhe nimityksessä. Kyseess ei ole merivesi- vaam makeavesijäähdytteinen moottori jos "ykkösreivillä" on glycoliseosja lämmönvaihtaja.


      • Airistoteles

        Nyt on käsitteet iloisesti sekaisin. Koneesi on makeavesijäähdytteinen, jos ei kierrä vesi moottorin sisällä.


    • kognkfn

      Kyllä se merivesi ajetaan koko koneesta läpi, jos ei ole lämmönvaihdinta, jolloin moottoria kutsutaan makeavesijäähdytteiseksi. Omalle kohdalle on osunut kaksi merivesikonetta, molemmat oli ostotilanteessa lähes 30v vanhoja, mutta toimi moitteetta.

      • Mitä niille sitten tapahtui ?


      • kognkfn
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mitä niille sitten tapahtui ?

        Veneet meni uusille omistajille, ainakin toinen toimii edelleen 5v jälkeen, toisesta ei tietoa.


    • Maximi

      Vinkki: Maxi 999

      • 4865

        No niissä on ainakin hintahaitaria :D 25-48.000€ Suomi-Ruotsi akselilla.


    • Hunter34

      Osviittaa antava kustannusarvio, pariskunta osti venetelakalta hunter 34:sen jonka kunnostivat niiltä osin kuin kunnotusta kaipasi. Ei pahan hintainen, pohjoismaissa tosin kaikkiin varaosiin saa varmaan ladata minimissäään 40 % enemmän kuin kanadassa tai jenkkilässä.

      Veneestä maksoivat kymppitonnin.

      https://www.youtube.com/watch?v=coF628Lg0qM&ab_channel=CoastLife

    • Pullasorsa

      Onko Sulla kopio kuitista?

    • Elan333

      Ruotsissa on nytkin ohlson 29 uudella koneella pyynti 5000e ja siisti.
      Lyöt 4000e niin olet lähellä , comfort 30 pyynti alle 4000e ja Ruotsi nyt kaukana ole. 5venettä hakenut sieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      72
      3289
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2343
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1879
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1851
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1286
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      24
      1281
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1197
    10. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    Aihe