Laatikot vai kaapit - tyyli ja kätevyys

Sisutusvatuloija

Suunnittelen keittiöremonttia. Trendinä on vetolaatikot alakaappien tilalle. Onko mielipidettä, kumpi on sujuvampi käytössä. Kaapin hyllyihin olen tottunut vuosikymmenet lusikka ja kauhalaatikoita lukuun ottamatta. On ne laatikot kyllä tyylikkään näköisiä, kun esittelijä niistä useita kuvia näytti. On mennyt monta iltaa ja yksi yökin kun olen pähkinyt. Välillä väsyn, olkoon nämä vanhat rapistuneet. Äsken lähti lapsi puolisoineen, siinä suunniteltiin pari tuntia. On ne niin moderneja nuo nuoremmat. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä jahkaavammaksi, selkeät, nopeat päätökset ovat historiaa. Tietenkin harmittaisi jos tekisi ratkaisun, joka olisi kankea käytössä. Kun ei se halpaa lystiä ole. Miten teillä muilla?

15

617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä ne kattiloille ja paistinpannuille on vetolaatikot parempia.
      On minulla yksi normaali kaappi, jonne voi laittaa yleiskoneen ja nämä rukkaset, joilla otetaan kuumat astiat uunista pois. Että ilman muuta vetolaatikot.

• Mieti-oikeasti-hieman

Nykyään on trendi valita kaapit joista on helppo tulla ulos, mielellään sateenkaaren värisenä. Meille heteroille ei ole tarjolla kuin ankeaa ja harmaata. Laatikostot ovat vihon viimeiset, maailman rumin keittiökokonaisuus. Joku idiootti, melkoisella varmuudella himo, on nekin ideoinut.
      Vaatehuoneenko meinasit keittiöstäsi tehdä?

Keittiö on ja kuuluu olla perinteinen, ken sen ymmärtää, on viisas

• Olen viimeisten vuosien aikana toteuttanut (suunnitellut) kolme keittiöremonttia. Hyvä suunnittelu on kaiken perusta. Mieti tarkkaan, mitä toivot ja haluat, tarpeet ovat erilaisia. Kartoita, minkäverran ja minkälaisia ruoanvalmistus-astioita sinulla on, ne vievät yllättävän paljon tilaa. Vetolaatikoista on yllättävän helppoa valita juuri sellainen kattila tai vuoka, jota tarvitset. Jos sinulla on vain kaksi kattilaa ja paistinpannu, on samantekevää pidätkö niitä kaapissa vai laatikossa.

Laadi ensin omat, tarpeitasi vastaavat piirustukset, kyllä ammattilaiset sitten ne puhtaaksi piirtävät, sellainen palvelu on joka firmassa. Mittaa tarkasti, tai ainakin suunnilleen. Suunnittelu on helppoa, kun tietää mitä tahtoo. Valinnanvaraa on rajattomasti.

Viimeinen remonttini tehtiin Espanjassa, kyllä oli todellisia ammattimiehiä sitä tekemässä. Arvosana kymmenen plus.

• minulla on vetolaatikoita, sekä pari kaappia joissa on ulosvedettävät hyllyt. nuo ulosvedettävät hyllyt ovat sitten kätevät, mielestäni laatikoissa menee liikaa hukkatilaa, tai joutuu laittamaan astioita päällekkäin joka ei ole käytössä mukavaa. toki hyllyynkin laittaa päällekkäin, mutta kun hyllyn saa vedettyä ulos on siitä helpompi ottaa se alimmainen astia kuin laatikosta. mutta nämä on myös makuasioita joista ei voi kiistellä.

• suvenkorento12

Minulla on sellainen yksi ns. "apteekkarin kaappi", jossa kuivatavaroita, aion vaihtaa sen tilalle ulosvedettävät hyllyt, ovat todella käteviä.

• suvenkorento12 kirjoitti:

Minulla on sellainen yksi ns. "apteekkarin kaappi", jossa kuivatavaroita, aion vaihtaa sen tilalle ulosvedettävät hyllyt, ovat todella käteviä.

joo, eikös vaan. saa todella helposti sen takimmaisenkin tavaran.

• ö-Öö

Suurin osa keittiöremonteista tarpeettomia.

Ikinä kai ei ole keittiö kulumisen takia pitänyt remontoida. Ei ne rikki mene. Suurin syy eritäin kalliisiin remonteihin on turhamaisuus. Naapurikateus, tollanen. Noh, pakko myöntää, meitsikin parit tehnyt. Loppupeleissä, mitä lie ollut hyötyä, ei kai paljon mitään. Liesi, jääkaappi, ruokakaappeja, astiakaapit oli olemassa, on edelleen.

Ok, onhan sitä pientä kätevyyttä saanut, ulkonäköäkin. Tosiasia kuitenkin, keittiöremppa lähinnä hukkaanheitettyä rahaa. Ainoa mahdollinen realistinen hyöty, jos kämppä menossa myyntiin, siisti keittiö antaa hyvän vaikutelman asunnosta. Siis helpompi myydä, hintaan se ei välttämättä vaikuta. Kas, monet kerrat nähnyt, kun joku ostaa kämpän, se enstöikseen purkaa melko uudenkin keittiön roskalavalle, koska kaapit väärän väriset.

Toinen on tietenkin kylppäri. Sen remontoinnille on kyllä ihan taloteknisiäkin syitä. Mutta se kovan rahan polttaminen siihenkin yleensä turhaa. Väärän väriset kaakelit....

Mulla tsadissa on vetokoreja, karusellikin nurkkakaapissa. Kyllä mun mielesä totta, vetolaatikot on käytön kannalta paremmat paljonkin, kuin kaapit. Kamaa menee paremmin ja ne paremmassa järjestyksessä, helppo ottaa, mitä tarvii. Iteasiassa kaikkein tarpeettomin keksintö on yläkaappien ylähyllyt. Net pelkkiä tarpeettomien rojuen varastopaikkoja. Kun alatasojen kalustus helppo hoidella vaikka vetohyllyilla, miten hitossa ilman hyllyhissiä saa yläkaapit käyttökelpoisiksi?

Mun mielipide. Keitä kahvit ja mieti jotain muuta, kuin keitiöremonttia. Säästyy muuten helekutisti hyviä euroja.

=DW=

• Bengalitikku

Pakko kyllä joskus on teetättää. Ei ole kivannäköiset jollain muovilla päällystetyt "tammea" jäljittelevät ovat, joiden sisäpinta on cafe lattea.
        Imee valoa.
        Alaosasto: vetolaatikot (alimpaan esim. kattilat, keskelle lautaset ja ylinnä haa-vei-lu)
        Ylös kaapit. Vitriinikin on kiva, jos haluat jotain näytille. Ylös kattoon kääntyvät ovet (vaakaan).
        Tiskitaso normisti kaapeilla. Ylös kattoon kääntyvät ovet.
        Roskis heti tiskitason alle vetolaatikkona.
        Karuselli olisi kätevä, mutta kulma on toistepäin ja sisältää putkivedot.
        Valkoista.
        Aika hyvänä pysynyt. Mainostaa kun ei saa, niin Puust-elli teki. Oli hyvä puuseppä asentamassa. Aikataulu piti kaikessa.
        Toki aihiot voi hakea ja asentaa itse.
        Tuolloin oltiin työelämässä, joten eipä tullut Iisakin kirkkoa rakennettua itse.

• ö-Öö
        Bengalitikku kirjoitti:

Pakko kyllä joskus on teetättää. Ei ole kivannäköiset jollain muovilla päällystetyt "tammea" jäljittelevät ovat, joiden sisäpinta on cafe lattea.
        Imee valoa.
        Alaosasto: vetolaatikot (alimpaan esim. kattilat, keskelle lautaset ja ylinnä haa-vei-lu)
        Ylös kaapit. Vitriinikin on kiva, jos haluat jotain näytille. Ylös kattoon kääntyvät ovet (vaakaan).
        Tiskitaso normisti kaapeilla. Ylös kattoon kääntyvät ovet.
        Roskis heti tiskitason alle vetolaatikkona.
        Karuselli olisi kätevä, mutta kulma on toistepäin ja sisältää putkivedot.
        Valkoista.
        Aika hyvänä pysynyt. Mainostaa kun ei saa, niin Puust-elli teki. Oli hyvä puuseppä asentamassa. Aikataulu piti kaikessa.
        Toki aihiot voi hakea ja asentaa itse.
        Tuolloin oltiin työelämässä, joten eipä tullut Iisakin kirkkoa rakennettua itse.

Pöytähopeat

Ja kristallit. Sekä kaikki tollanen kattauksiin niinkuin kuuluva muu roju. Net vie hitosti tilaa. Tarvii erittäin harvoin, niissä rahaa hitosti kiinni. Sekä net paremmat porsliinit. Vaan jossain netkin on säilöttävävä. Just tollanen roju on keittiön harmina, aivan, kuin tarpeettomat "kodinkoneetkin".

Niinno, mulla ruokasalissa paraatipaikalla kristallilasihylly ja iso hopeakaappi. Tota, aika monia vuosia, kun viimeks laittanut niitä pöytään. Jotenkin alkanut tuntua, tollanen roju pitäis realisoida. Aina voi vuokrata, jos sattuu tarvitsemaan. Jäis niinkuin tilaa muuhunkin, kuin joutavan kaman säiyttämiseen.

Syvä lautanen, veitsi, haarukka, lusikka, muki. Siinä astiat, mitä ihminen tarvii. Lisäks tietenkin puukko ja kapusta kokkaamista varten. Kattila, paistinpannu. Muuta ei ihminen tarvi. Mieti vähän, mitä kamoja käytät, mitä et.

Jotenkin tuntunut pitemmän aikaa, jos tässä vielä jonnekin muuttaa ja tekee mieli tehdä remppaa, lähden enenpi minimalistismi-pohjalta. Mitä hitoa pienperhe muuten tekee tiskikoneella?

Melkein kaikki keittiöt suunnitellaan suurperheen, joka innokkaasti ite kokkailee kaiken pohjalta. Tosiasia, aika harva nykyaikana edes tarvitsee keittiötä. Sama ilmiö saunojenkin kohdalla. Aika harva haluaa maksaa ylimääräistä hintaa tarpeettoman ja erittäin kalliin huonetilan omistamisesta.

Pikkukeittiöt, keittokomerot tulossa muotiin, ihan funktionaalisista syistä. Ei sinkku, joka syö töissä, käy ulkona syömässä tarvi, kuin jääkaapin, pikku mikron, kahvinkeittimen, pikkukaapit nuudeleille ja muutamille ruokavälineille. Näin se vaan on. Kandee hokata, kaikki loispummieläkeliset on aikanaan joko haudassa, tai sinkkuja. Ja sekin, kunta kiikuttaa niille ruuat himaan. Ne ei tarvi keittiötä mihinkään.

Ei muuten moni muukaan.

=DW=

• Trendi on kirosana, ei vois vähempää kiinnostaa mitkään trendit. Mutta onhan ne laatikot käytössä kätevämpiä. Sisällön näkee näkee kyykkimättä kaapin edessä, eikä tarvitse siirrellä kaapissa etummaisia tavaroita päästäkseen käsiksi niihin takimmaisiin.
      Joitain vuosia sitten omassa keittiörempassa itse tein vetolaatikot, eikä ole tarvinnut katua. Laatikoiden korkeuksia kannattaa vähän miettiä omien tarpeiden mukaan, että mahtuu korkeinkin kattila, eikä toisaalta jäisi turhaa hukkatilaa.

• Sisutusvatuloija

Kiitos mielipiteistä. Päädyn alarivin laatikoihin. Ylähyllyt kaapeissa ovat tarpeen, koska on sellaista harvoin tarvittavaa tavaraa; rapujuhlavehkeet, shamppanja- ja muut erikoislasit, iso kahvikalusto, tyhjät hillopurkit (nyt jo 30 purkkia hilloa, vien tarvitseville pitkin vuotta). Tämän vuoksi ylöskääntyvät ovet ei käy. Kattilakaapin karuselliin ei mahdu kaikki kattilat jos sen pitää vielä pyöriä, naapurin rouva kertoi. Kattiloita 6 erikokoa 1-10 litraa, neljä paistinpannua, mehumaija, kakkuvuokia 3 ja erilaisia uunivuokia 5. Tai sitten peruskattilat karuselliin ja isot harvoin tarvittavat niihin ylähyllyihin.
      Suurin ongelma on keittiön ja olohuoneen jakava kattoon asti ulottuva jääkaappi-pakastin korkea kuivakaappi-rypäs. Sen haluaisin pois ja jatkaa vastaavalla kaappimäärälla varsinaista kaapistoriviä. Ryppään alla on parketiton tila. Tiedän että mosaiikkitammiparketin voi paikata, saako tekijää, kohtuuton hinta??, samaa parkettia on vaikea saada, en ole vielä kysellyt. Laatoituksen voisi laittaa keittiöosaan (5000 €, josta mosaiikin purku vie ison osan), vävyn mukaan kaikki mikä siihen putoo, rikkoutuu. Halvempaa materiaalia mallailtiin, kaikki perin oudon näköisiä yhdistettynä tammiparkettiin. Puukattoon jää värijälki, siihen tyttö keksi hämäävän valosysteemin.
      Huonot on kaapit, alkuperäiset, tytön mukaan vaatimattoman vuokra-asunnon tasoa, niin että remontti on tarpeen ja ihan itseä, ei myyntiä varten.

• Bengalitikku

Kahden eri lattiamateriaalin rajaan voi laittaa messinkilistan.
        Entäs, jos asentaa lisää parkettia ja hioo ja lakkaa kaiken samanväriseksi?

• ö-Öö

Suosittelen laattalattiaa.

Se on huoleton. Jos lautanen tippuu lattialle, ei tarvi hetkeäkään olla huolestunut, että meneekö rikki. Kyllä menee.

=DW=

• Bengalitikku

No, älä.

• vetolaatikot on ehdottomasti helpommat täyttää ja käyttää
      itsellä ei kyllä ole minkäänsortin keittiökaapistoja
      mutta muutamalla ystävällä on sellaiset vetolaatikot kaappien tilalla
      ja ne on mun mielestä tosi kätsyt
      on trendi sit mikä tahansa
      en oo seurannu kun ei oo ollu tarvetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8199
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2201
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2092
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1708
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1647
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      30
      1217
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1081
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe