Melun torjuntaa...

askartelija...

Mitäs mieltä palstalaiset ovat tämmöisestä virityksestä, minkä askartelin tässä jokin aika sitten?

Koteloni on semmoinen, missä on sivupellit erikseen, siis ei niitä missä koko ulkokuori on yhtä ja samaa peltiä.

Ensiksi otin sivupellit pois. Ja sitten taittelin kaikki ylimääräiset kiinnitys-systeemit pois tieltä.

Seuraavaksi leikkelin kumista muutaman sentin levyiset suikaleet. Ja mitoitin suikaleiden pituudet niin, että ne riittivät hyvin kotelon yläosan ylitse sivusuunnassa. Sitten liimasin pikaliimalla nämä suikaleet sivupelteihin siten että ne pellit olivat yläpäistään kiinni toisissaan noin koneen leveyden verran irti toisistaan.

Lopuksi otin pari metriä "P-nauhaa" (ikkunan tiivistettä) ja teippasin sillä ne kohdat missä sivupellit olivat kiinni koneen rungossa. Ja sitten suljin kotelon asettelemalla toisiinsa liimatut pellit paikoilleen. Kumisuikaleet toimivat ripustimina, ja nyt sivupellit eivät kosketa yhteenkään metalliosaan suoraan. Järjestelyn vaikutuksesta melutasoon en oikein osaa sanoa. Minun mielestäni kone hiljeni ainakin jonkin verran, mutta korvat tottuvat herkästi vähän hiljaisempaan, ja varmojen tulosten saamiseksi olisi pitänyt mitata melutaso ennen ja jälkeen...

Mutta ainakin sen voin sanoa, että sivupellit eivät enää kolise, ja niiden värinä on vähentynyt.

9

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaimentaja

      Tehokas meluntorjunta lähtee tuulettimien ja kiintolevyn vaimentamisesta, esim. eristämällä ne kotelosta. Kotelon vuoraaminen vaimennusaineella ja muu modifikaatio antaa loppusilauksen, mutta ei auta paljoa, jos ensinmainittuja ei ole hoidettu.

      • askartelija...

        No kovalevy ei ainakaan ole mikään kovin suuri ongelma, hyvä jos sen jostain välistä sattuu kuulemaan, ja silloin pitää tosiaan oikein kuunnella, että rutiseeko se vai ei.

        Prosessorin tuuletin piti aikamoista metakkaa, mutta se johtui siitä, että kotelon tuuletus oli vakiona aika heikko, ja sen vuoksi se otti kierroksia aikalailla...

        Nyt tuossa on 2 lisätuuletinta, ja kyllähän ne tietysti humisevat, mutta en oikein tiedä että saako niitä teoriassakaan paljon hiljaisemmiksi, nimittäin ne siirtävät ilmaakin aika tavalla...

        CD-asema on ehkäpä se ongelmallisin laite... Ehkäpä sen voisi vielä eristää rungosta erikseen... Mutta ei sen ääntä tietenkään kokonaan pois saa...

        Katsotaan nyt... Ehkäpä jossain vaiheessa katson vielä voisiko lisätuulettimille ja CD-asemalle tehdä jotain...

        Ehkäpä, jos lähtisi modifiomaan koteloa vielä enemmän, niin sitten voisi ainakin teoriassa ajatella ilmakierron uudelleen suunnittelua siten, että saisi prosessorin jäähdyttimelle viileää ilmaa... Ehkäpä sillä tavalla voisi vähentää virtausta kotelon sisällä, ja samalla kone hiljenisi jonkin verran... Se kyllä lämmittäisi muita komponentteja, mutta uskon että siihen olisi vähän varaakin, kunhan vaan prosessorin saisi hitusen viileämmäksi.

        Mainittakoot, että koneen käyttö tekee jäähdytyksestä jonkin verran normaalia vaikeampaa, nimittäin kun prosessorin käyttöaste on jatkuvasti yli 90%. Jos koneen käyttö olisi jotain kevyttä, kuten netin selaamista, niin tuskin mitään lisäjäähdytystä tarvittaisiinkaan.

        Mutta minä luulen, että ainakin toistaiseksi olen ihan tyytyväinen tähän mitä on...


    • taisi unohtua.?

      Tiedätkö miksi tietokoneissa on aina metallikuori?
      Siksi, että se suojaa kotelon sisällä olevia osia ulkoisilta sähkökentiltä.
      Koneen kotelo on kuin "faradayn häkki". Koneen kotelo on (pitäisi olla!) yhdistettynä maahan, Eli koneen pitäisi aina olla maadoitetussa pistorasiassa. Koneen runkoon tulee varaus, jos ei ole maadoitettua pistorasiaa, rungon läpi kulkee aina 150v:n jännite.

      Kun kotelossa on varauksia, samanmerkkiset varaukset hylkivät toisiaan ja siksi kotelon ulkopinnalle muodostuu varaus, joka estää ulkoisten sähkökenttien vaikutukset kotelon sisällä.
      -Ehkä hiukan monimutkaisesti selitetty, mutta...
      Koneen METALLIkotelo = Faradayn häkki

      Joten maadota se sivulevy, jollakin johdon pätkällä vaikka. Pienikin riittää, sen läpi ei kulje virtaa (käytännössä).



      ----

      Sen, että kuinka paljon tällä on merkitystä, saat itse pättää, mutta ei kai niitä turhaan ole sellaisiksi tehty? [aina metallinen suojakuori]

      • Terwis

        Koneeni ei ole maadoitetussa pistorasiassa... Eikä tuota ole edes nollattu...
        Otin koneen kuoresta toisella kädellä ja vesiputkesta toisella kädellä kiinni...
        Hengissä ollaan. Eikä edes pientä pistelyä tuntunut...

        Syy tuohon kotelon maadoittamiseen liittyy pääasiassa vikatilanteisiin. Eli jos laite jostain kumman syystä hajoaa ja kotelo muuttuu jänniteiseksi niin maajohtimen kautta menee jännite sähkötaululle, jossa sulake palaa. Jos maadoitusta ei ole niin kotelo pysyy jänniteisenä ja sulake ei pala.
        Jos tässä tilanteessa kosket siihen vesijohtoon taikka muuhun maadoitettuun pisteeseen niin lävitsesi kulkee n. 230V ja se saattaa tehdä höpöä!
        Lisää infoa maadoituksista ja sähköturvallisuudesta: www.tukes.fi
        Mistä tuon 150V repäsit?
        Ja jos kotelossa on koko ajan 150V niin jossain on vikaa ja pahasti!


      • askartelija...

        "Tiedätkö miksi tietokoneissa on aina metallikuori? "

        En. ... mikä johtunee siitä, että kaikissa koneissa ei ole metallikuorta.

        "Koneen runkoon tulee varaus, jos ei ole maadoitettua pistorasiaa, rungon läpi kulkee aina 150v:n jännite."

        Höpö höpö... Rungon läpi ei mitään mystisiä jännitteitä kulje.

        "Kun kotelossa on varauksia, samanmerkkiset varaukset hylkivät toisiaan ja siksi kotelon ulkopinnalle muodostuu varaus, joka estää ulkoisten sähkökenttien vaikutukset kotelon sisällä.
        -Ehkä hiukan monimutkaisesti selitetty, mutta...
        Koneen METALLIkotelo = Faradayn häkki "

        ??? Faradayn häkki ei todellakaan toimi noin. Faradayn häkki perustuu siihen, että sähkökentät eivät kulje häkin sisäosien lävitse, vaan johtuvat ulkokuorta pitkin.

        Esimerkiksi jos autoon osuu salama, niin se ei kulje auton lävitse, vaan kiertää ulkokuorta pitkin maahan.

        Toisekseen... Faradayn häkki ei tarvitse toimiakseen maadoitusta. Riittää kun on vaan häkki. Sähkövirrat eivät mene sisälle, jos sinne on vaikeampi mennä kuin kiertää.

        "Koneen runkoon tulee varaus, jos ei ole maadoitettua pistorasiaa,"

        Vain jos muuntajan eristeet kärähtävät. Rungon maadoittaminen on sitä kaksinkertaista eristystä, jos yksi hajoaa pitää olla vielä joku varmistus. Jos sattuu käymään niin ikävästi, että muuntajan eristeet kärähtävät, niin ilman maadoitusta runko tulee jännitteiseksi. Jos runko on maadoitettu, niin sitten tulee oikosulku maan ja vaiheen välille -> sulake palaa, ja runko muuttuu välittömästi jännitteettömäksi, kuten myös pistorasiakin. Mutta sivupeltejä tämä ei koske, sillä muuntajalla ei ole tällä hetkellä mitään yhteyttä sivupelteihin.


      • tarkka
        askartelija... kirjoitti:

        "Tiedätkö miksi tietokoneissa on aina metallikuori? "

        En. ... mikä johtunee siitä, että kaikissa koneissa ei ole metallikuorta.

        "Koneen runkoon tulee varaus, jos ei ole maadoitettua pistorasiaa, rungon läpi kulkee aina 150v:n jännite."

        Höpö höpö... Rungon läpi ei mitään mystisiä jännitteitä kulje.

        "Kun kotelossa on varauksia, samanmerkkiset varaukset hylkivät toisiaan ja siksi kotelon ulkopinnalle muodostuu varaus, joka estää ulkoisten sähkökenttien vaikutukset kotelon sisällä.
        -Ehkä hiukan monimutkaisesti selitetty, mutta...
        Koneen METALLIkotelo = Faradayn häkki "

        ??? Faradayn häkki ei todellakaan toimi noin. Faradayn häkki perustuu siihen, että sähkökentät eivät kulje häkin sisäosien lävitse, vaan johtuvat ulkokuorta pitkin.

        Esimerkiksi jos autoon osuu salama, niin se ei kulje auton lävitse, vaan kiertää ulkokuorta pitkin maahan.

        Toisekseen... Faradayn häkki ei tarvitse toimiakseen maadoitusta. Riittää kun on vaan häkki. Sähkövirrat eivät mene sisälle, jos sinne on vaikeampi mennä kuin kiertää.

        "Koneen runkoon tulee varaus, jos ei ole maadoitettua pistorasiaa,"

        Vain jos muuntajan eristeet kärähtävät. Rungon maadoittaminen on sitä kaksinkertaista eristystä, jos yksi hajoaa pitää olla vielä joku varmistus. Jos sattuu käymään niin ikävästi, että muuntajan eristeet kärähtävät, niin ilman maadoitusta runko tulee jännitteiseksi. Jos runko on maadoitettu, niin sitten tulee oikosulku maan ja vaiheen välille -> sulake palaa, ja runko muuttuu välittömästi jännitteettömäksi, kuten myös pistorasiakin. Mutta sivupeltejä tämä ei koske, sillä muuntajalla ei ole tällä hetkellä mitään yhteyttä sivupelteihin.

        Myönnän, että tein siitä liian ison numeron.

        silti:


    • ja kannatti

      Tällä viikolla sain koneeni todella hiljaisemmaksi. Eikä vain niin, että eron juuri ja juuri huomaisi. Ero on VALTAVA, nyt kone vain humisee vaimeasti. Huoneeseen tullessa aina unohtaa, että kone onkin päällä. Ostin koteloksi Nexus Breezen (mukana virtalähde, tuulettimet ja vaimennus) ja vaihdoin prosessoriin isomman ja siksi hiljaisemman (pienempi kierrosluku) tuulettimen. En kadu yhtään hankintojani!

      • askartelija...

        "ja vaihdoin prosessoriin isomman ja siksi hiljaisemman (pienempi kierrosluku) tuulettimen."

        Minä remontoin just "vähän aikaa sitten" koneen sisustoja, ja se toi mukanaan pienen lämpöongelman, tai eihän se lämpö vielä mitään, mutta ne 3600 kierrosta minuutissa mitkä vaaditaan lämmön kurissa pitämiseen, sehän siinä eniten... Eikä sekään vielä paljon, pelottaa vaan että miten kone käyttäytyy kun ulkoilmakin lämpenee (jos lämpenee) yli 25 asteen.

        Eli tällä hetkellä listalla ensimmäisenä taitaa olla prosessorin viilennys. Katsotaan sitten mikä on tilanne sen jälkeen.


      • askartelija...
        askartelija... kirjoitti:

        "ja vaihdoin prosessoriin isomman ja siksi hiljaisemman (pienempi kierrosluku) tuulettimen."

        Minä remontoin just "vähän aikaa sitten" koneen sisustoja, ja se toi mukanaan pienen lämpöongelman, tai eihän se lämpö vielä mitään, mutta ne 3600 kierrosta minuutissa mitkä vaaditaan lämmön kurissa pitämiseen, sehän siinä eniten... Eikä sekään vielä paljon, pelottaa vaan että miten kone käyttäytyy kun ulkoilmakin lämpenee (jos lämpenee) yli 25 asteen.

        Eli tällä hetkellä listalla ensimmäisenä taitaa olla prosessorin viilennys. Katsotaan sitten mikä on tilanne sen jälkeen.

        Tulipa tässä askarreltua ilmanohjain... Periaatteesssa idea on sama kuin "tuulitunnelissa", mutta ilmanohjainta ei ole liitetty mitenkään prosessorin jäähdyttimelle, se vain ohjaa etupaneelin tuloilma-puhaltimen ilmavirtaa prosessorin tuulettimelle.

        Tällä hetkellä olen testaamassa konetta lievällä ylikellotuksella... Emolevynä tässä koneessa on MSI:n MS-7058, ja prosessorina P4 2.8 HT @ 2.9 GHz.

        "ulkoilman" lämpötila on tällä hetkellä noin 23...
        Emolevy: 38
        Prosessori: 50
        Ja prosessorin tuuletin pyörii ihan siedettävän hiljaa (n. 2700 RPM)... Aloin tässä oikein miettimään, että onkohan tuo aiemmin ilmoittamani 3600 nyt ihan oikea luku, tuntuu aika suurelta... Tosin se 1000 kierroksen ero kyllä selittäisi sen miksi kone tuntuu hiljaiselta... Taisin onnistua paremmin kuin kuvittelinkaan.

        Vaikka tällä hetkellä selailenkin vain nettiä, niin SETI@Home huolehtii siitä että prosessori pysyy täystyöllistettynä, eli lämpötilat ovat rasituslämpötiloja. Kone on nyt käynyt jo noin 1.5 tuntia, joten en usko että lämpötilat tästä enää nousevat... Ehkä kesällä sitten, tai sitten ei, saattaa olla että SMART kuittaa ympäristön lämpenemisen nostamalla kierroksia...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3619
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1419
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1330
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1249
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1144
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1038
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1029
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1026
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe